2013-12-08, 21:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det är jag medveten om. Det skulle förstås ha sina sidor att fälla någon på en huvudbevisning som utgår från att man befunnit sig på exakt samma ställe under en viss tidsperiod, baserat på signaleringslistor.

Nu är ju inte detta huvudbevisning, utan en av flera indicier i målet. Om vi ändå utgår i brist på annat (begär gärna ut 2G-listan som sagt) att hon befann sig under artilleribat 270 grader även kl 20.32 så blir ändå den rimliga slutsatsen att varken hon eller telefonen har förflyttat sig under denna tid. Särskilt som den åtalade inte påstår något annat heller. Det finns helt enkelt inte minsta lilla bevis eller ens indicium på att VB någonsin lämnade KJ:s lägenhet levande, ensam och frivilligt. Sen kvarstår förvisso problemet att vi inte vet vad som hände mellan hennes sista SMS kl 18.40 och den oklara tidpunkt då hennes döda kropp (hel eller i delar) packas in av KJ (eller teoretiskt en okänd medhjälpare/medbrottsling som han valt att inte ange) i bagageutrymmet på Sonatan för att transporteras. Det är och förblir en svaghet i målet, men det betyder inte med automatik att tingsrätten dömt fel.
Jo, indicium på att hon lämnade lägenheten levande finns.
Citera
2013-12-08, 21:19
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Låt mig tjata lite om varför omständigheterna krin de här SMS:en den 4/5 har lite större tyngd än så: Det handlar om att se på fakta och fundera över sannolikheter här. Anledningen till att just dessa SMS (mellan VB och MB, på kvällen innan VBs telefon tystnar den 4/5) är så mycket viktigare än alla andra raderade SMS som KJ och MB haft i sina telefoner är att:

1. De skickades vid en HELT avgörande tidpunkt för att förstå den här historien
2. Vi har två klart olika förslag om vad de kan ha innehållit, MB-spåret har i tråden förutsatt ett helt annat innehåll i SMS:en än KJ-spåret.

Vidare har MB vittnat om SMS:ens innehåll - i rätt allmänna ordalag, men ändock - i TR. Vi har alltså hans berättelse att testa mot tekniska bevis och logiska resonemang kring dem. Ljuger han? Dåligt för honom. Talar han sanning? Dåligt för KJ.

Om vi då tittar på SMS och telefontrafik det aktuella dygnet mellan VB/KJ och VB/MB så kan vi utläsa följande:

SMS KJ-VB
Trafiken redovisas i FUP s 631-641 (sidan 631 innehåller alla SMS skickade dem emellan den 4/5. Inga är skickade efter kl 16, något som talar för att VB verkligen ÄR med KJ då, precis som SMS-konversationen också indikerar, liksom mastningen f ö)

SMS MB-VB
Den automatiska funktionen "Erase" i MBs telefon har permanent raderat de SMS som fanns mellan VB och MB från den 4/5. Vi vet bara ATT de förekommit. I FUP (s 952) står följande om hur denna raderingsfunktion opereras: "Erase är ingen funktion som användaren kan starta eller påverka på något sätt", dvs trots att MB raderat en stor mängd SMS - däribland VBs, inklusive de från kvällen 4/5 - kan han inte VETA att de inte går att återskapa, eftersom den permanenta raderingsfunktionen inte med säkerhet kan aktiveras av honom. IBAS kunde precis lika gärna ha klarat av att få fram SMS:en, något MB inte har en aning om när han förhörs. Ändå väljer han att återge deras ungefärliga innehåll, på ett sätt som är förödande för KJ om det är sant. På samma sätt skulle en lögn från MB om innehållet vara förödande för honom i själv i det här läget.

Skulle MB våga ta den risken? Han är ju så "himla bra på teknik och mobiler"? Han kanske därför vet att SMS-en aldrig kan återskapas, och kan utan risk dra en vals för att mörka att SMS:en egentligen handlade om att han skulle träffa VB senare på kvällen. Svaret är att det kan han inte veta. IBAS kan inte veta. Ingen kan veta. Han skulle alltså chansa på turen istället för att bara göra sig av med mobilen med det - för honom - livsfarliga innehållet. En borttappad eller stulen mobil kan rymmas inom rimligt tvivel. Återskapade meddelanden om hemliga möten mordkvällen gör inte det.

Slutsatsen kan bara bli:
Eftersom MB inte kan veta (och inte ens IBAS kunde veta när undersökningen inleddes) om Erase-funktionen aktiverats (om vi nu antar att han har så avancerade kunskaper att han ens känner till den) och meddelandena raderats permanent. Varför då ljuga om innehållet? Ännu värre: om han vet att SMS:en kan avslöja planerna på ett möte med VB: varför då ta risken att överhuvudtaget behålla telefonen?

Givet MB:s vittnesmål, det faktum att telefonen fanns kvar och givet hur Erase-funktionen funkar, är den enda rimliga slutsatsen att MB:s berättelse om innehållet stämmer.

Ergo: Bye, bye "taxispår" och hemliga mötesplatser.
Och säg hej till insikten att VB är i KJs lägenhet, SMS:ar om att någon "är helt knäpp", ihärdigt ber MB "svara!!" och dessutom - som grädde på moset - försöker knappa in 112.

Instruktionsbok Sony Aino U10i

s47
Citat:
Receiving and saving messages
You are notified when you receive a message. or appears. Messages are automatically saved in the phone memory. When the phone memory is full, you can delete messages or save them on a memory card or on the SIM card.

To save an incoming message on a memory card
• Select Menu > Messaging > Messages > Settings > Save to > Memory card.

To save a message on the SIM card
1 Select Menu > Messaging > Messages and select a folder.
2 Scroll to a message and select Options > Save message.

To view a message in the inbox
1 Select Menu > Messaging > Messages > Inbox.
2 Scroll to the message and select View.

To call a number contained in a message
• When you view the message, scroll to the phone number and press (LUR).

Message options
You can set some options, such as the Message alert and default storage location, to apply to all messages. You can set other options, such as the Delivery priority and Delivery time, for each message you send.

To set options for all messages
1 Select Menu > Messaging > Messages > Settings.
2 Select an option.

To set options for a specific message
1 When the message is ready and a recipient is selected, select Options >
Advanced.
2 Scroll to an option and select Edit.

s73
Citat:
I have problems with memory capacity or the phone is working slowly
Restart your phone every day to free memory or do a Master reset.

Master reset
If you select Reset settings, the changes that you have made to settings will be deleted. If you select Reset all, your settings and content, such as contacts, messages, pictures, sounds and downloaded games, will be deleted. You may also lose content that was in the phone at purchase.

To reset the phone
1 Select Menu > Settings > General > Master reset.
2 Select an option.
3 Follow the instructions that appear.

s41
Citat:
Handling content in the phone
You can use File manager in your phone, to handle content saved in the phone memory or on a memory card. Tabs and icons in File manager show where the content is saved. If the memory is full, delete some content to create space.

To view memory status
1 Select Menu > Organiser > File manager.
2 Select Options > Memory status.
3 Select Memory card or Phone.

To select more than one item in a folder
2 Scroll to a folder and select Open.
3 Select Options > Mark > Mark several.
4 For each item you want to mark, scroll to the item and select Mark.

To move items between the phone memory and the memory card
2 Find an item and select Options > Manage file > Move.
3 Select Memory card or Phone.
4 Scroll to a folder and select Open.
5 Select Paste.

To view information about content
2 Find an item and select Options > Information.

Ditt fetade påstående är en trådsanning.

Läs instruktionsboken ovan.

Man har således full möjlighet att:

1) Selektivt spara vissa eller alla sms på ett externt minneskort.
2) Sedan kört en Master reset, vilken raderar bland annat alla meddelanden från telefonens interna minne.
3) Återställt telefonen + flyttat tillbaka de sms man ville spara.
4) Bytt och/eller formatera minneskortet.

Polisen och Ibas verkar inte läst instruktionsboken.
Senast redigerad av zero73 2013-12-08 kl. 21:33.
Citera
2013-12-08, 21:19
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men om han messar henne 5 o 6 maj för att han inte har hört av henne bör han väl i konsekvensens namn messa eller ringa när hon inte dyker upp på träningen?

Inget mess den 6:e.

Varför skulle han ringa?
Finns väl ingen obligatoriskt deltagande på träningarna.
Citera
2013-12-08, 21:23
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

s47

s73

s41

2) Sedan kört en Master reset, vilken raderar bland annat alla meddelanden från telefonens interna minne.

Problemet i ditt förhållningssätt är att du utgår från at MB har läst instruktionsboken, hade onda avsikter, att det var medvetet att meddelandena inte skulle kunna återskapas.
Senast redigerad av Jeremiah 2013-12-08 kl. 21:27.
Citera
2013-12-08, 21:26
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, indicium på att hon lämnade lägenheten levande finns.

Vad då? Att telefonen gick ner till 2G?

Det finns en teori om att det kan vara så, men kan lika gärna hänt när tfn fanns i lght.
Indiciumet på att hon inte lämnade lght levande med tfn är att inga meddelanden skickades från VB:s telefon.
Citera
2013-12-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Det finns MKT skumt, här kommer lite från FUP:

VB:ska aldrigt mer ligga med dig hatar dig jag är säkert på att hon gör det också för hon tappade
förtroende för dig)) tillslut så har du ingen kvar. tur att ni har företag tillsammans annars
hade hon gjort slut med mig. Du verkar inte gillar när vi älskade dig.

VAD HÄNDER HÄR EMELLAN????? VAD SÄGS I SMSEN? KOMMER HAN OCH HÄMTAR UPP HENNE EFTER BESÖKET HOS KJ?

AN: "KANSKE INTE VID LIV"

MB: "Ha ha ha jaha nu dissar du mig. ha ha ha ha det bra och plugga hårt."

(och de sista de sa till varandra enligt MB vi ses på träningen.. och nu ha ha ha det bra= SKUUUMT)
Enligt MB verkade VB ha varit upprörd hon ville prata under lördagen. Han borde ha skrivit vi ses på träningen eftersom de har träning på måndagar.

- VB brukade aldrig gå hem själv enligt hennes mamma

- VBs mamma brukade alltid fråga dottern vem som kört henne hem. Såvitt hon vet har aldrig KJ kört henne utan bara MB. VB brukade aldrig ljuga för sin mor.

- ANs svartsjuka: "MB har
sagt att han älskade sin första fru men sin nuvarande fru har Micke Berg aldrig älskat"

MB uppger dock att strax innan VB försvann så hotade hon att avslöja allt för Mickes
hustru. VB hade skrivit ngt privat om deras relation på facebook.

-MB sa också att han hade hotat Alexander att han skulle skicka Hells
Angels på Alexander.

- JE säger spontant att Ys fru för någon vecka sedan berättat för JEs fru i
samband med VBs minnesstunda att AN hotat ta ihjäl Vatchareeya.
Om det sker via SMS kan JE inte svara på men det ska ha skett ca 1 månad innan
VB försvinner.

C uppger att hon umgicks med MB efter händelsen med hennes son. Hon sa till
MB att "jag ska berätta om vårat strul för A". C säger att MB tog tag i
henne, i axlarna/halsen och tryckte upp henne mot väggen, han sa till henne att "gör du det,
men då är det de sista du gör".
C säger att MB saknar empati, han är iskall och verkar inte ha några känslor.
C säger att hon vid något tillfälle sagt till MB att förr eller senare så kommer AN
att få veta. MB har då svarat något i stil med "ingen ska förstöra för mig, jag har ihjäl
dem".

A säger att hon tror att MB är kapabel till att döda någon som kommer in i hans sfär
och förstör för honom.
C säger att hon hörde att en tjej var försvunnen i Boden och hon läste på Flashback att
MB hade haft ett förhållande med tjej som var försvunnen. C var direkt övertygad
att MB hade dödat kvinnan. (MB har även misshandlat hennes son)
Suck! Tillbaka på ruta 1.
Tack, det var snällt av dig att fixa ihop en sammanfattning över alla ord som tolkas,
Jag har redan läst det mesta i media, fup osv och har min bild klar över vad som hänt VB och kommenterat vad jag tror om karatespåret tidigare i tråden vid ett flertal tillfällen.
Orkar inte plocka ut citat för jag tror inte du bryr dig, du är inte här för nåt annat än att just svartmåla MB, det märks tydligt i dina inlägg. Även jag har målat honom svart fast på ett annat sätt

Jag säger bara: Och? Detta är ord, sms, fb-inlägg, struntprat, gissningar, skitsnack, lögner, provokation, besvikelse, en hondjävels försök till stick i ryggen, löst prat, skvaller på byn. Man kan vrida och vända och gissa sig till betydelserna i all evighet.

Detta är då de övertygande bevisen som pekar ut MB till mördare.
Jisses Amalia...
Citera
2013-12-08, 21:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Okej, men vad menar du att det är för mystiskt med detta? Såvitt jag förstått så uteblev VB från träningar lite då och då av olika skäl. Vad är det MB skulle tjänat på att medvetet dölja uppgiften att hon inte kom på träningen? Han säger ju också att han såg henne senast den 2/5 - eftersom hon försvunnit den 4/5 maj så blir det ju en överflödig uppgift att nämna för polisen att hon inte kom på träningen.

Du fortsätter att utgå från att varenda handling och varenda ord som sagts från MB är "mystiskt" eller tyder på att han ljuger eller döljer något. Men fortfarande har varken du eller någon annan visat på en enda sak som inte lika gärna kan förklaras med helt vardagliga, naturliga orsaker. I de allra flesta fallen är dessutom den vardagliga förklaringen mer sannolik.

Här är också ett problem till jag påpekat för dig förut: Du kan inte dra slutsatser om vad som exakt har sagts från förhörsprotokoll som är sammanfattningar och INTE transkriptioner. Tror du att personen som skriver sammanfattningen har tagit med varenda liten grej som förhörsobjektet har sagt?

Nu vrider du på det MrFold.

Här är mitt ursprungliga inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om MB skickade de två meddelanden till VB den 5 och 6 maj därför att VB "inte hört av sig" (altså att han liksom var omtänksam och ville veta om alt var ok med VB) och VB inte svarade på någon av de två SMS, kan du då förklara varför MB då inte blev riktigt orolig när VB inte heller dök upp på träning den 7 maj?
Och varför berättade MB inte, i någon av de två förhör den 8 maj, för polisen att VB inte dök upp på träning den 7 maj?

Det som var det mest väsentliga i mitt inlägg tidligare i dag var att MB skikkar SMS och FB meddelande til VB 2 dar i rad därför att han, som han säger i rättegångs förhör den 12Nov, 2013 att han skickade ett SMS till VB den 5 Maj och ett facebook meddelande den 6 Maj därför att han tyckte att det var konstigt att han inte hadde hört från VB efter den 4 Maj där hon SMSat "han/hon är knäpp" "vi måste prata" "svara svara" etc.

MB skickade altså dessa 2 meddelanden den 5 och 6 maj därför att han var orolig för om VB var ok, men får ingen respons.

Så det som jag finner mycket märkligt är ju att MB då inte reagrar på att VB inte heller dyker upp på träning den 7 Maj.
Altså om MB var ororlig för att VB inte hört av sig den 5 och 6 maj, varför blir MB sdå inte ENNU mera orolig när VB inte heller dyker på på träning den 7 Maj, det är ju 3dje dagen hon inte hört av sig ?!

Mit andra ärende var sedan att jag finner det märkligt att MB inte berättar för polisen att VB inte dykt upp på träningen eftersom MB redan den 5 och 6 Maj tyckte att det var märkligt att han inte hört från VB, så om han inte hadde med VBs försvinnande att gjöra varför säger han inte då til polisen någonting som "ja, jag har ochså varit orolig därför att jag inte hört av VB senn den 4 maj när jag hadde SMS kontakt med henne, och jag har SMSat och lagt ett FB meddelande i den 5 och 6 maj som hon inte har svarar på och senn i går när hon skulle komma på träning så dök hon inte heller upp"

Och ja jag vet att i första förhöret den 8 maj då försökt MB att dölja sin nära kontakt med VB men i andra förhöret var det inget som hindrade MB i att ge polisen dessa upplysningar.

Hur som helst så om man känner en person som försvunnit och polisen kommer och förhör en, då berättar man väl så mycket info som överhuvdudtaget möjligt, och särskilt om man vet om konstigheter som hänt till ex. att man själv i dagrna efter personens försvinnande försökt att komma i kontakt med den försvunna personen men då inte fått respons från den saknade.

MEN... MB gjör inte detta VARFÖR???
Citera
2013-12-08, 21:32
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Problemet i ditt förhållningssätt är att du utgår från at MB har läst instruktionsboken, hade onda avsikter, att det var medvetet att meddelandena inte skulle kunna återskapas.

Gör jag?

Jag visade bara att genom att läsa instruktionsboken är det fullt möjligt.
Citera
2013-12-08, 21:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah

Nä däremot MBs vän PB kan detta på sina fem fingrar och hjälpte antagligen sin minnesklena kollega i detta ärende.
Citera
2013-12-08, 21:36
Medlem
highfives avatar
Citat:

Det förekommer också SMS-trafik på MB:s mobil som blir väldigt svår att få ihop med den här historien. Övriga invändningar orkar jag inte dra, men hur ska man ens på något plan kunna intellektuellt respektera folk som tycker att sånt här trams är värt att ta under allvarligt övervägande?

Vilken SMS-trafik? Sen kan du väl bemöda dig att läsa innan du kommenterar.
Citera
2013-12-08, 21:37
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det som var det mest väsentliga i mitt inlägg tidligare i dag var att MB skikkar SMS och FB meddelande til VB 2 dar i rad därför att han, som han säger i rättegångs förhör den 12Nov, 2013 att han skickade ett SMS till VB den 5 Maj och ett facebook meddelande den 6 Maj därför att han tyckte att det var konstigt att han inte hadde hört från VB efter den 4 Maj där hon SMSat "han/hon är knäpp" "vi måste prata" "svara svara" etc.

MB skickade altså dessa 2 meddelanden den 5 och 6 maj därför att han var orolig för om VB var ok, men får ingen respons.

Så det som jag finner mycket märkligt är ju att MB då inte reagrar på att VB inte heller dyker upp på träning den 7 Maj.
Altså om MB var ororlig för att VB inte hört av sig den 5 och 6 maj, varför blir MB sdå inte ENNU mera orolig när VB inte heller dyker på på träning den 7 Maj, det är ju 3dje dagen hon inte hört av sig ?!

Mycket märkligt!

MB skickade inte ett sms eller försökte ens att ringa henne fast han visste hon var efterlyst.
Citera
2013-12-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

s47

s73

s41

Läs IBAS undersökning i FUP. De konstaterar att meddelandena raderats med den automatiska "Erase-funktionen", vilken "är ingen funktion som användaren kan starta eller påverka på något sätt" (FUP s 952). Detta baserat på hur raderingen verkar ha skett (stort antal SMS tas bort, vilket kan kicka igång automatisk Erase av frigjorda områden)

Hade man gjort en manuell radering på det sätt som du beskriver enligt instruktionsboken (inkl överflyttning/återflyttning via minneskort) så skulle IBAS gjort bedömingen att det var på det sättet det hela gått till, eller hur?

Så det fetade är en trådsanning om - och endast om - IBAS inte är kompetenta ("inte läst intruktionsboken") eller OCKSÅ tydligen ingår i den växande konspiration som skyddar MB... :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in