2013-12-08, 11:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ordfront
Varför ska inte du som alla andra visa källa?
Det kan man väl begära av den som snart skrivit fyratusen inlägg i tråden, alla efter att Marina hittades skjuten och rånad undangömd i en skogsdunge.
Ja, i så fall gäller min källa tills vidare:

.

(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Tillstyrkande är inte löfte. Det är ditt påhitt att FS utlovats en kvarts miljon.
Citera
2013-12-08, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Tack.
Detta är ju lite intressant.
Vet du när polisen fick tillgång till denna telefon?
Vet du märke/modell?

Har man plockat fram kontaktlistan, så har man sannolikt också plockat fram webhistorik/mail (om de funktionerna fanns) samt sms. Sms är dessutom tidsstämplade.

Att den användes tror jag också, eftersom L ringde den. Men vet man att att den användes i närtid till mordet?

Som jag förstår det hamnade dessa uppgifter i slasken, så det gav troligen inget.
MH vill såklart skapa tvivel, och gör bara det som förväntas.

Jag har en aning om vad det är för märke, men vill inte spekulera.
Jag har inte sett att man tagit fram någon webbhistorik ur någon telefon.
Webbhistoriken från någon telefon är inte med i den nya "telefon & dataanalysen"
Jag tror inte man hade kunskapen, eller om det ens går att få ut innan Smartphone-eran.
Speciellt inte om batteriet varit urladdat i 3 år.

MH använder telefonen i det syfte du säger, men det betyder inte att den inte innehåller avgörande information.
Citera
2013-12-08, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Webbhistoriken från någon telefon är inte med i den nya "telefon & dataanalysen"
Jag tror inte man hade kunskapen, eller om det ens går att få ut innan Smartphone-eran.

MH använder telefonen i det syfte du säger, men det betyder inte att den inte innehåller avgörande information.
Vill du inte spekulera ? Jag känner igen ordspråket. Om det är en mobil använd till arbetet så finns nog bara samtal relaterat till just arbetet.
Citera
2013-12-08, 12:00
Medlem
Citat:

Sony Ericsson P1i?

Nej, det är ju inte säkert att funktionerna ens fanns. Men man plockar ju inte bara kontaktlistan om minnet är intakt. Nu är det ju ju 2013, det var så jag menade.
Citera
2013-12-08, 12:05
Bannlyst
Citat:
Sony Ericsson P1i?

Nej, det är ju inte säkert att funktionerna ens fanns. Men man plockar ju inte bara kontaktlistan om minnet är intakt. Nu är det ju ju 2013, det var så jag menade.

Du tror att det är en P1i ? Det kan man inte utesluta, den var ju het kring 2008-2009.

Säkert någon annan i tråden som vet mer om telefonerna från denna tiden ?
Vad kan man få ut från en telefon som legat 3 år utan batteri, tex en P1i ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-12-08 kl. 12:13.
Citera
2013-12-08, 12:20
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitciv
Ska nog räcka.

Läs i tråden.

Kan bara vara han.

Han hade pistolen.

Hade hennes bil.

Och var arg.

Det finns faktiskt fler möjligheter än bara MGM. Det oidentifierade fingeravtrycket tyder på att fler kan ha varit i sovrummet.

Vad jag minns så är det inte klarlagt var pistolen förvarades eller var den finns nu.

Han hade tillgång till Lupon helt riktigt men det är väl inte troligt att den har använts.

MGM var arg under em, helt rätt men det är inget som visar på att han var arg under kvällen eller natten.
Citera
2013-12-08, 12:38
Medlem
Citat:
Du tror att det är en P1i ? Det kan man inte utesluta, den var ju het kring 2008-2009.

Nja, jag vet ju inte. Det var Q som spekulerade för längesen.
Tja, man har ju kontaktlistan, så jag ser inte att det skulle vara problem att ta ut resten heller.
Klart, kontaktlistan kan ju finnas på kortet, resten i telefonen. Det kan ju vara så att man endast lyckats med själva korten.

Det som också är intressant är var telefonen befann sig tills dess att polisen fick den. När det var.
Alltså om/varför den inte är med i FUP eller slask i den tidigare utredningen.
Citera
2013-12-08, 13:39
Medlem
Grandiosos avatar
Är det rimligt att göra antagandet att Marinas baneman befunnit sig på dumpningsplatsen
mer än en gång?
Jag reflekterar över den möjligheten mot bakgrund av att det låg åtskilligt med granar
över det omsorgsfullt anordnade paketet med kroppen. Ty det torde åtgå bra med tid
för att åstadkomma detta. Det ska huggas och donas och låter sig näppeligen göras
på några korta ögonblick.
Vid själva dumpningen tycker jag man kan räkna med en avsevärd brådska, en nybliven
mördare som rimligen borde erfara viss rädsla för att bli påkommen under sitt inte helt
vanliga värv om än det hela skett mitt i natten och på en avsides liggande plats i bygden.

Jag föreställer mig att man så fort som möjligt vill bli av med sitt makabra paket och
komma därifrån. Man har i all hast sett ut en lämplig plats, dumpat det som ska dumpas,
och fått en viss kontroll över "situationen".
Man skyndar alltså iväg efteråt. Och kan konstatera att man förblivit oupptäckt vid
hanteringen i sommarnatten. Såvitt man vet.

Man tror att man dolt sitt paket ganska hyggligt.
Men sedan går det någon dag eller två och man funderar på om döljandet har varit
tillräckligt bra när allt kommer omkring. Det kanske det inte har varit?
Då samlar man nytt mod till sig kanske och återvänder till platsen där en kropp sakta
ligger och ruttnar bort i julivärmen och förbättrar täckandet av den.
Genom att stapla granverk över. Rätt så många faktiskt.
Man har en annan säkerhet i sig när man är på platsen andra gången. Som medger
att man tar sig mer tid än förut.

Kan det ha gått till så här alltså? Har "vår" förövare varit djärv nog att uppsöka platsen
för dumpandet vid åtminstone ett tillfälle till eller går något sånt bort kanhända?
Inte för att det här har någon egentlig betydelse för fallet i sig men tål väl att ägna
några små funderingar åt likväl.
Citera
2013-12-08, 13:47
Bannlyst
Citat:
Nja, jag vet ju inte. Det var Q som spekulerade för längesen.
Tja, man har ju kontaktlistan, så jag ser inte att det skulle vara problem att ta ut resten heller.
Klart, kontaktlistan kan ju finnas på kortet, resten i telefonen. Det kan ju vara så att man endast lyckats med själva korten.

Det som också är intressant är var telefonen befann sig tills dess att polisen fick den. När det var.
Alltså om/varför den inte är med i FUP eller slask i den tidigare utredningen.

Nja.
P*r hittar den förtjänstfullt, den kanske har legat ute eller var trasig vid fyndet och endast simkortet funkar med de kontakter som är där på ?
Eller som sagt att minnet är borta pga. åverkan eller att batteriet är dött.

Kanske han har en telefon i huset som han tror Polisen har utrett, men läst i tråden att det skall finnas en till ? Och då "larmar" ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sony_Ericsson_P1i
P1i verkar ha 160MB inbyggt, en Memory Srick Micro (M2)
Och självklart SIM kort.
På den här tiden kom jag ihåg hur man skyfflade kontakter mellan SIM-kort & telefon.

Spännande, jag hoppas någon IT-kunnig kan fylla på ?
Citera
2013-12-08, 14:16
Medlem
egoonlines avatar
Citat:

Jag hoppas att man får ut så mycket som möjligt.
Det är högst osannolikt att "firmamobilen" har något med Marinas död att göra.
Skulle den mot förmodan visa på någon mystisk okänd person så är det också bra.
När man läser mellan raderna i dina inlägg så får iaf jag intrycket att du hoppas på att minnet kolappsat och att telefonen fortsatt kan grumla caset mot FS.

Om Marina använt "Firmamobilen" i snar anslutning till sin död.
Vart har den varit tills nu?
Citera
2013-12-08, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av egoonline
Jag hoppas att man får ut så mycket som möjligt.
Det är högst osannolikt att "firmamobilen" har något med Marinas död att göra.
Skulle den mot förmodan visa på någon mystisk okänd person så är det också bra.
När man läser mellan raderna i dina inlägg så får iaf jag intrycket att du hoppas på att minnet kolappsat och att telefonen fortsatt kan grumla caset mot FS.

Om Marina använt "Firmamobilen" i snar anslutning till sin död.
Vart har den varit tills nu?

Jag tycker du skall läsa raderna istället för mellan.
http://www-support-downloads.sonymobile.com/p1/userguide_SV_P1.pdf
Minnena verkar inte ta stryk av att ström inte finns, men det finns risk att de förstörs vid elektriska fel.

Det finns en samtalslogg med tid, datum, nummer, längd etc. Det är ju bra !

men internt finns http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_p1-1982.php
160MB storage
128MB RAM
256MB ROM

Frågan är vad RAM används till och hur det funkar vid långt strömbortfall ?

Det är uppenbart att firmamobilen fått utrymme i försvarets bevisning, men vad ?
Citera
2013-12-08, 15:00
Medlem
egoonlines avatar
Citat:
Jag tycker du skall läsa raderna istället för mellan.
http://www-support-downloads.sonymobile.com/p1/userguide_SV_P1.pdf
Minnena verkar inte ta stryk av att ström inte finns, men det finns risk att de förstörs vid elektriska fel.

Det finns en samtalslogg med tid, datum, nummer, längd etc. Det är ju bra !

men internt finns http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_p1-1982.php
160MB storage
128MB RAM
256MB ROM

Frågan är vad RAM används till och hur det funkar vid långt strömbortfall ?

Det är uppenbart att firmamobilen fått utrymme i försvarets bevisning, men vad ?

Jag hoppas verkligen att telefonen kan skingra en del moln.
Jag tror att det bästa för Hansson och co hade varit om telefonen varit borta tillsammans med övriga saknade saker.
Att telefonen nu verkar finnas styrker enligt mig att den inte på något vis har med Marinas död att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in