2013-12-03, 15:02
Medlem
hejhej20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out4glory
Köp RADAR...spraya innan du går till skolan.....spraya som en galen.

Upprepa varje vecka tills problemet är löst.

Vägglöss är snälla blodsugare.....vampyrer

känns meningslöst. vet inte ens var de "bor".
Citera
2013-12-03, 15:03
Medlem
hejhej20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag var på en båt där en hytt fick ohyra, och de sanerade ALLT, och alla hytterna intill, för krypen flyr gärna till grannen och återvänder senare

Så att toksanera din lägenhet och inte den brevid, kan bli... spännande.

Precis..
Citera
2013-12-03, 15:31
Medlem
Jackan kan du rensa på flera sätt, bland annat genom kraftig kyla (separat kallgarage eller någon husbil t.ex.) eller genom att vakumpacka (tv-shop) i någon vecka i varmare luft. Går att svälta vägglöss.

Om inte första saneringen fungerar ska du kräva att din och dina grannars lägenheter saneras samtidigt
Citera
2013-12-03, 15:37
Medlem
Flytta även ut sängen från väggen:

http://www.vaggloss.se/sanering-av-vaggloss
Citera
2013-12-04, 00:26
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej20
Ja, för saken är den att de ändå sitter under sängen så även om de inte kommer upp fler från golvet kommer de upp från sängbotten. Iaf enl anticimex-killarna.

Får se om jag kan bo kvar. Hur länge är det rimligt att man ska stå ut med saneringar och skit? Alltså 3 saneringar borde man iaf köra innan man börjar fundera på att flytta eller?

Det beror väl på. Jag skulle aldrig våga bjuda hem vänner till en lusinfesterad lägenhet, ännu mindre en tjej. "Jaså du ville ha ett nyp? Nej, här finns bara kryp!"

Landshövdingehus säger du. Är det i Göteborg? Minns jag inte helt fel ligger dessa hus i Majorna och Gamlestan. Kan du byta upp dig till ett liknande område pga denna lusfadäs från hyresvärdens (nåja) sida skulle jag ta chansen. Men de lär väl kräva att du behandlar madrassen, soffan, övriga möbler osv innan de släpper in dig. Känns som att du har mycket att stå i framöver.
Citera
2013-12-04, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Det beror väl på. Jag skulle aldrig våga bjuda hem vänner till en lusinfesterad lägenhet, ännu mindre en tjej. "Jaså du ville ha ett nyp? Nej, här finns bara kryp!"

Landshövdingehus säger du. Är det i Göteborg? Minns jag inte helt fel ligger dessa hus i Majorna och Gamlestan. Kan du byta upp dig till ett liknande område pga denna lusfadäs från hyresvärdens (nåja) sida skulle jag ta chansen. Men de lär väl kräva att du behandlar madrassen, soffan, övriga möbler osv innan de släpper in dig. Känns som att du har mycket att stå i framöver.

Du minns (delvis) fel! Dessa hus finns på många håll i stan. Krokslätt, Landala, Bagaregården, Lunden, Gamlestaden, Masthugget, Majorna, Kungsladugård, Kvillestaden mfl. 10 års kötid går dock bara att ha via någon internkö då Boplats startade 2004. Utgår vi dock ifrån att TS var tvungen att ha väldigt många års kötid för en etta så är det verkligen en panglägenhet som inte bör ges upp så lätt. Dessutom krävs det jobb för att bli av med lössen även om man flyttar då det är lätt att dra med sig dem.
Citera
2013-12-04, 10:01
Bannlyst
Du är väl en svensk som reser mycket! Det är vad nyheterna säger, så så måste det vara.
De tål inte värme, så jag skulle införskaffat mej en ångmaskin. Alltså ångtvätt eller ångdammsugare, tvätta och plocka undan mattor så kommer du lättare åt att städa varje dag.
lägg ut grejor på balkongen om du har. Personligen skulle jag stryka in mej i olja varje natt, för tror inte de kan bita då. Man ska inte ha sängen mot väggen och sängbenen ska strykas med vaselin, för då kommer de inte upp.
Själv skulle jag tvätta och lägga allt i plastpåsar och städa konstant.
Senast redigerad av hanna33 2013-12-04 kl. 10:03.
Citera
2013-12-04, 11:32
Bannlyst
Det behöver inte vara så att du flyttat in i en lägenhet med löss, men kan mycket väl vara så. Hur flyttade du ditt bohag, flyttbilar kan med innehålla löss.
Sen är många svenskar lite grisiga med städning, nästan i nivå med somalier.
De har det fint på ytan, men skitigt värre. De blandar tvätten och har strumpor och kalsonger/trosor med kökshandukar/handukar.
Gardiner tvättas aldrig, de använder samma sängkläder och handukar i månader. Många tvättar inte ens innan de använder nya textiler(som har legat på något golv i Indien och bearbetats av folk som inte tvättar händer efter de skitit.)
De vill låna ut använda handukar/sängkläder till gäster, för de är bara använda 1 gång.
Citera
2013-12-04, 15:07
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moaki
Du minns (delvis) fel! Dessa hus finns på många håll i stan. Krokslätt, Landala, Bagaregården, Lunden, Gamlestaden, Masthugget, Majorna, Kungsladugård, Kvillestaden mfl. 10 års kötid går dock bara att ha via någon internkö då Boplats startade 2004. Utgår vi dock ifrån att TS var tvungen att ha väldigt många års kötid för en etta så är det verkligen en panglägenhet som inte bör ges upp så lätt. Dessutom krävs det jobb för att bli av med lössen även om man flyttar då det är lätt att dra med sig dem.

Mjo, du har nog rätt där. Fast Kungsladugård är en del av Majorna, just saying.

Sen kan man ju alltid dividera om huruvida dessa förvisso charmiga landshövdingehus är så bra ändå. De ska visst vara väldigt lyhörda. Och det bor mycket lösst folk i dem, höhö.
Citera
2013-12-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Mjo, du har nog rätt där. Fast Kungsladugård är en del av Majorna, just saying.

Sen kan man ju alltid dividera om huruvida dessa förvisso charmiga landshövdingehus är så bra ändå. De ska visst vara väldigt lyhörda. Och det bor mycket lösst folk i dem, höhö.
Nu ska vi inte gå för mycket off topic men huruvida Kungsladugård skall räknas som en del av Majorna eller inte, det beror på. On topic har du nog rätt i att landshövdingehus är ganska dåliga ur ett lusperspektiv då väggar och golv lätt släpper igenom de små asen. Fördelen är dock kanske att lägenheterna är populära och att folk gärna stannar i dem, att ha låg rotation på lägenheterna minskar risken för angrepp. Att lösa ett lusproblem i ett studenthus kan snabbt bli ett evighetsprojekt när folk flyttar in hela tiden och drar dem med sig.
Citera
2013-12-04, 19:14
Medlem
hejhej20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moaki

Vet exakt hur lång kötid det var men det hör inte hit. Om vi säger såhär jag kommer inte få tag på en bättre lgh.

Jo, det är väldigt lyhört i dessa gamla hus pga den dåliga avskärmningen mellan lägenheterna. Skulle inte förvåna mig om grannarna har vägglöss också fast dom inte upptäckt det (de är äldre och är inte riktig med i matchen så att säga). Kan de vägra en sanering? Ifall de inte sanerar samtidigt som mig är det ju ett hopplöst fall.

Men känns som det borde vara i bovärdens intresse att bli av med dessa as också?

Ja, det suger att man inte kan ha hem folk till lägenheten.
Citera
2013-12-07, 22:50
Medlem
HELP! Vägglöss??

Hej, jag som har flyttat in en lägenhet för 1 månaden sen. upptäckte med kliande för 2 veckor sen. och jag har kikat runt google vad det kan vara..

Kliade blir bara mer och mer. då kollade jag runt sängen och ser ingenting något prickor eller alls. och besökte Vardcentral ionsdag och jag började misstänka om skabb. men läkaren har undersökt min kroppen och sa att det är inte absolut skabb. Jag får inget utslag, varken röda prickor, varken sår, ingenting alls. bara kliande dygnen runt inte bara på nätter, även om jag sover på jobbet kliade jag.. läkaren gav mig bara allergimedicin som heter Loratadin Actavis och jag ska äta dem under 1 vecka. 4 dag har gått och det har hjälpt bara lite inte mycket. Kan det vara vägglöss??

Om det är vägglöss och vem står kostnad för sanering? jag som flyttade in 1 mån sen? Ska jag stå för den kostnad? jag bor i en hyresbostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in