2011-04-07, 08:49
Medlem
Revelationss avatar
För cirka 2 månader sen fick jag ett brev från hyresvärden att det har kommit in rapporter om vägglöss i hela byggnaden. Själv hade jag inga vägglöss problem, men hela byggnaden var tvungna att inspekteras av Anticimex.
Jag har en gammal polare som är inneboende hemma hos mig. När Anticimex var här konstaterade de att det finns vägglöss i hans säng (de skippade mig eftersom de redan upptäckt vägglöss). Han klagade på vägglöss men jag hade inga problem som sagt. Efteråt var Anticimex här 2 gånger och sprejade något som liknar grå grus. Problemet är, sen de var här sist har jag själv börjat bli biten. Min säng ligger precis vid fönstret/balkongen och det är bara där de sprejade.
I morse vaknade jag av bett och när jag tände var det de små jävla insekterna överallt på kudden! Jag är inte rädd för insekter, men när jag såg det så blev jag hur äcklad som helst, jag känner mig som boskap just nu och vågar inte längre lägga mig på nätterna! Ska sova under dagen eftersom jag läste att de kommer ut bara på nätterna.
Jag har ringt hyresvärden och de har sagt att de ska ringa Anticimex, igen. Jag är däremot tveksam att det kommer hjälpa. Funderar på att bränna ner mina möbler, torktumla alla mina kläder för 2 timmar i 90 grader och flytta till mina föräldrar tills jag hittat nytt ställe.

Har ni några tips hur/vad jag ska göra att bli av med dom? Sova i badrummet? Och hur ska jag göra när jag ska flytta? Slänga mina möbler?
Citera
2011-04-07, 08:58
Medlem
MPAADs avatar
Bränn allt och dra där ifrån asap!
Löss är ju så äckligt
Citera
2011-04-07, 09:02
Medlem
http://www.radron.se/templates/Artikel____2028.aspx

Sälj dina möbler på blocket .

Nej skämt åt sidan , jag skulle flyttat men de flesta möblerna hade jag haft kvar efter en inspektion av mig själv som var väldigt noggrann. Men jag är inte direkt någon expert .

"Tittar man efter noggrant så upptäcker man dem. "
citerat från länk ovan !
Citera
2011-04-07, 09:27
Medlem
neonbruns avatar
Fyfan, hatar bed bugs. Man kanner igen betten for att dom sitter i rader pa huden.

Sov nagon annanstans en vecka och tvatta dina klader som du tar med. Stall garna sangen utomhus i solen ett par dygn om vadret tillater och spraya alla textiler med insektspray. Sa gjorde vi iaf utomlands och det funkade. Galler att bryta naringstillforseln for lossen samt spraya gift. Om nagon i hushallet slarvar med att tvatta sina klader sa att agg klarar sig sa ar det kort.
Citera
2011-04-07, 14:11
Medlem
Revelationss avatar
Kommer nog inspektera min säng senare efter ett par timmars sömn. Har aldrig haft problem med vägglöss (eller andra skadedjur) innan, så det är nytt för mig och jag har ingen aning hur jag ska göra
Jag vill inte ställa ut mina möbler. Någon kommer garanterat stjäla allt
Vad är det för insektspray jag ska använda? Något man kan köpa i vanliga affärer?
Citera
2011-04-07, 16:45
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Kommer nog inspektera min säng senare efter ett par timmars sömn. Har aldrig haft problem med vägglöss (eller andra skadedjur) innan, så det är nytt för mig och jag har ingen aning hur jag ska göra
Jag vill inte ställa ut mina möbler. Någon kommer garanterat stjäla allt
Vad är det för insektspray jag ska använda? Något man kan köpa i vanliga affärer?
Prata med killarna från Anticimex, dem kan garanterat hjälpa dej att bli av med lössen utan att du själv behöver krångla som fan för att sen få ringa efter hjälp när du misslyckats iaf.
Citera
2011-04-10, 02:25
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Prata med killarna från Anticimex, dem kan garanterat hjälpa dej att bli av med lössen utan att du själv behöver krångla som fan för att sen få ringa efter hjälp när du misslyckats iaf.

De har redan varit 2 gånger och misslyckats. Nu ska de komma tredje gången för att misslyckas igen antar jag.
Jag har inspekterat noggrant, plockat isär hela sängen och dammsugit överallt, men ändå kommer de små jävlarna tillbaka. Det är ju fan bara elden och strålningen jag har kvar mot dom. Jag läste att de dör i temp över 40c, kan jag värma upp lägenheten till typ 50 grader och grilla krypen?

Vet nån om jag har rätt att ringa hyresvärden och kräva att få en annan lägenhet? Jag tänker slänga alla mina möbler och köpa nya eftersom jag litar inte längre på Anticimex.
Det är ju liksom inte mitt fel utan hela byggnaden är infekterad av vägglöss. Tror inte de skulle uppskatta att t.ex. Aftonbladet fick höra om det.
Citera
2011-04-10, 08:55
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
De har redan varit 2 gånger och misslyckats. Nu ska de komma tredje gången för att misslyckas igen antar jag.
Jag har inspekterat noggrant, plockat isär hela sängen och dammsugit överallt, men ändå kommer de små jävlarna tillbaka. Det är ju fan bara elden och strålningen jag har kvar mot dom. Jag läste att de dör i temp över 40c, kan jag värma upp lägenheten till typ 50 grader och grilla krypen?

Vet nån om jag har rätt att ringa hyresvärden och kräva att få en annan lägenhet? Jag tänker slänga alla mina möbler och köpa nya eftersom jag litar inte längre på Anticimex.
Det är ju liksom inte mitt fel utan hela byggnaden är infekterad av vägglöss. Tror inte de skulle uppskatta att t.ex. Aftonbladet fick höra om det.
Anticimex gör värmebehandlingar, alltså värmer upp hela lägenheten (jag tror det är till 60 grader) och tar död på allt. Alltså ska du inte behöva kasta några möbler. Enda bekymret är att få ut dom ur väggarna, är dom kvar där inne så kan dom överleva.
Citera
2011-04-10, 09:28
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Anticimex gör värmebehandlingar, alltså värmer upp hela lägenheten (jag tror det är till 60 grader) och tar död på allt. Alltså ska du inte behöva kasta några möbler. Enda bekymret är att få ut dom ur väggarna, är dom kvar där inne så kan dom överleva.

Aldrig hört talas om detta ??
Däremot brukar dom rekommendera att man lägger in madrasser ,kuddar ,kläder odyl i en bastu som man ställer in på 60 gr ,sedan får man springa och skruva upp bastun´s timer i ett par dagar i sträck.
metoden funkar visst på en lång rad olika kryp.
Citera
2011-04-10, 16:45
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Aldrig hört talas om detta ??
Däremot brukar dom rekommendera att man lägger in madrasser ,kuddar ,kläder odyl i en bastu som man ställer in på 60 gr ,sedan får man springa och skruva upp bastun´s timer i ett par dagar i sträck.
metoden funkar visst på en lång rad olika kryp.
Inte? Snackade med en från Anticimex på jobbet (vi gör värmebehandlingar ibland, just för att få bort ohyra) om detta och han sa att dom använde den metoden ibland, dock sa han inte i vilken utsträckning.
Citera
2011-04-11, 02:03
Medlem
Puggens avatar
Usch, fyfan. En av mina värsta mardrömmar, att drabbas av äckliga kryp som dessa. Jag hade fan flyttat därifrån...
Citera
2012-06-24, 01:17
Medlem
Doktordonkas avatar
http://www.sydsvenskan.se/bostad/bas...ler-bli-biten/ har en bra artikel om hur man blir av med vägglöss.
En bra grej verkar vara värme. De dör av några timmar i 80-grader, så kör möbler eller kläder till nån med bastu och brassa på ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in