2013-10-15, 03:18
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain_Napalm
Rök ut ohyran!

Ja det är inte alls en dålig idé, men vet inte om det finns medel för detta ändamål i Sverige.
Man kan också hetta upp lägenheten rejält, då dör skiten (om det är vägglöss iallafall). Det får TS googla lite på för att få reda på mer. Upphettning använder man oftast mot vägglöss i USA, och dom påstår att det är det ända som verkligen tar knäcken på krypen.
Citera
2013-10-15, 07:36
Medlem
8xxSeriess avatar
Har du skabb får du röda prickar utspritt över hela kroppen, som kliar och är jobbigt, lämnar inga fläckar i sängen.

det du beskriver tycker jag låter som vägglöss.. har fler personer i huset problem?
Citera
2013-10-15, 07:46
Medlem
Ronilles avatar
Min fråga också, vad säger de andra som bor i huset?

Det spelar ingen roll om du sanerar utan alla borde göra det samt se över sina resvanor. Det vill säga det kanske är någon (eller du) som återkommande dra dit skiten. Man använder en resväska som inte är sanerad, besöker ett ställe med vägglös etc.
Citera
2013-10-15, 19:32
Moderator
Tystnads avatar
Jag har för mig att Antcimex häller ut någon form av pulver som lössen får på sig och sedan efterhand dör av.
Sprayen du kört med är helt verkningslöst mot vägglöss vad jag hört.

Vägglöss kryper under bla golvlisterna .

Har du möjlighet att få tillgång till en Bastu kan du ställa in sängen där och värmebehandla i 60 gr (tror jag det var) problemet är att du får springa och vrida upp timer flera ggr per dag. skall stå i värme i flera dagar.

Som andra påpekat ,kommer ohyran från dina grannar är det jävligt svårt bli av med skiten om inte ALLA lgh i huset saneras samtidigt.
Citera
2013-10-15, 20:09
Medlem
Det verkar inte som att någon här har vägglöss eller är folk tysta om att dom har fått dessa problem, problemet är att jag inte kan hetta upp lägenheten på egenhand, talade med hyresvärden och dom sa att det var okej, men att utrustning kan vara dyrt.

Jag har inte fått detta från någon resa eller liknande, utan det har troligen kommit utav någon i skolan alt. att någon har kommit hit med skiten när det har vart fester hos mig.

Undrar en sak hur fan ska jag röka ut skiten utan att brandlarmet i korridoren går eller skapa en brand :/
Kanske man kan ta en pingis boll med aluminium folie och på de sättet få en kraftig rökutveckling. men de slutar nog med att brandkåren kommer hit och bryter sig in genom dörren.

Jag ska nog köpa skabb medel o prova med de, eftersom att de kliar ibland under dagen. Men det är väl inte bra och använda detta medel om man inte har någon skabb?

har heller ingen tillgång till bastu eller dylikt.

En ny lägenhet verkar vara aktuellt, blir galen och detta går ut över de vardagliga livet. Man är arg och irriterad hela tiden.

Funderar på att tvinga Nomor att skriva ett papper om att sanering inte fungerar och därigenom få försäkringen att betala för möbler.
Om inte så köper jag väl en frysbox och fryser ner alla kläder och böcker som går i 3 dagar och sedan flytta till en annan lägenhet och kasta alla övriga möbler.

Har hellre en lägenhet utan några saker och möbler än en lägenhet man mår dåligt av att komma hem till.
Citera
2013-10-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag har för mig att Antcimex häller ut någon form av pulver som lössen får på sig och sedan efterhand dör av.
Sprayen du kört med är helt verkningslöst mot vägglöss vad jag hört.

Vägglöss kryper under bla golvlisterna .

Har du möjlighet att få tillgång till en Bastu kan du ställa in sängen där och värmebehandla i 60 gr (tror jag det var) problemet är att du får springa och vrida upp timer flera ggr per dag. skall stå i värme i flera dagar.

Som andra påpekat ,kommer ohyran från dina grannar är det jävligt svårt bli av med skiten om inte ALLA lgh i huset saneras samtidigt.

Det är liknande pulver som jag har köpt, som innehåller det medlet du pratar om.

Ja jag har googlat runt i kanske flera veckor. vet att dom JÄVLARANA (ursäkta språket) kan sitta i princip överallt!!

Men vet du någon annan metod för sanering som kan fungera?
Citera
2013-10-15, 21:05
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottbullar
Det är liknande pulver som jag har köpt, som innehåller det medlet du pratar om.

Ja jag har googlat runt i kanske flera veckor. vet att dom JÄVLARANA (ursäkta språket) kan sitta i princip överallt!!

Men vet du någon annan metod för sanering som kan fungera?

Nej tyvärr.

Sen vet jag inte ... är frysning någon metod du fått rekommenderad av saneringsfirman ? jag har för mig viss ohyra kan överleva frysning en kort tid

Sen har du rätt i det du säger sådant här Tystas ner , jag har inte hört talas någon som haft detta med vägglös ,kackerlackor däremot..... en ren invasion nu för tiden så vanligt att det inte går att dölja längre.
Citera
2013-12-03, 14:44
Medlem
hejhej20s avatar
Vägglöss i nya lägenheten!! Vidrigt.

Det var nyss några saneringskillar här och kollade lägenheten. Det visade sig att jag har vägglöss, och att de suttit under sängen ungefär 2 månader. Alltså så länge som jag bott i lägenheten. Jag tror att de funnits i lägenheten sedan jag flyttade in (och innan).

Det är ett gammalt landshövdingehus med brädgolv (springor mellan brädorna). Många vrår för dem att gömma sig i. Vidrigt som fan. En etta.

Lite frågor:

1. Hade tänkt att köpa ny vinterjacka, är det någon ide nu? Vill ju inte behöva tvätta den i 60 grader flera gånger för då förstörs den ju.

2. Om man har kläder som ska tvättas i 30 grader, men man måste tvätta dem i 60 grader och de förstörs pga vägglössen, kan man få ersättning från försäkringsbolaget?

3. Vad skulle ni ha gjort i min situation? Vill helst inte flytta ut då det verkligen är en jättefin lägenhet väldigt centralt med över 10 års kötid på. Samtidigt vill jag inte bo med äckliga vägglöss i flera månader. Hur många saneringar ska man genomgå innan det rimligen är dags att börja fundera på flytt?

Har ju sett skräckexempel där folk bort år med vägglöss. Det kommer jag inte göra. Grannarna verkar inte riktigt med i matchen om man säger så och det skulle inte förvåna mig om de har vägglöss men inte bryr sig. Då spelar det ingen roll om jag sanerar, right?
Citera
2013-12-03, 14:46
Medlem
Kontakta hyresvärden. Det är deras ansvar att ta bort vägglössen
Citera
2013-12-03, 14:48
Medlem
hejhej20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallig
Kontakta hyresvärden. Det är deras ansvar att ta bort vägglössen

Det har jag gjort, därav inspektionen. Lägenheten kommer att saneras i veckan, men man vet ju aldrig om de försvinner.
Citera
2013-12-03, 14:52
Medlem
morkfromorks avatar
Jag var på en båt där en hytt fick ohyra, och de sanerade ALLT, och alla hytterna intill, för krypen flyr gärna till grannen och återvänder senare

Så att toksanera din lägenhet och inte den brevid, kan bli... spännande.
Citera
2013-12-03, 14:56
Medlem
Köp RADAR...spraya innan du går till skolan.....spraya som en galen.

Upprepa varje vecka tills problemet är löst.

Vägglöss är snälla blodsugare.....vampyrer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in