2013-12-07, 14:28
Medlem
Golden.Rations avatar
Hm, om ateism är neutral så bör betydelsen inte laddas med några åsikter ändock argumentera de flesta som är aktiva i tråden att ert synsätt ger slutsatser om de frågor religion handlar om, ergo ateism är en tro därför att satsen den egna uppfattning är rätt anses vara sann.
Citera
2013-12-07, 14:38
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Hm, om ateism är neutral så bör betydelsen inte laddas med några åsikter ändock argumentera de flesta som är aktiva i tråden att ert synsätt ger slutsatser om de frågor religion handlar om, ergo ateism är en tro därför att satsen den egna uppfattning är rätt anses vara sann.

Jag tror du blandar ihop begreppen, jag talar för mig själv nu, det är framförallt vetenskapen jag använder i mina faktiska argument, och det är vetenskapen i kombination med försöket till rationellt tänkande som gjort mig till ateist, det är inte tvärt om. Så ja om du anser att alla människor har en tro till något så är det till vetenskapen och det rationella tänkandet jag lägger min tilltro, inte till ateismen, den är bara en biprodukt av den världsbild jag har.
Citera
2013-12-07, 14:56
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Nja, man måste ju även känna till innebörden av prefixet a- också. Det är väl iofs knappast någon debatt om vad det står för så det borde ju de absolut flesta med ett någorlunda brett vokabulär intuitivt förstå om inte annat. Med ett märkligt undantag för ordet ateism...
Man behöver inte sätta sig in i a-prefixet för att förstå att ateism inte är en tro. Det räcker med lite vanligt sunt förnuft.
Citera
2013-12-07, 14:58
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ateism är ju ett ställningstagande i tro-frågan.
Citera
2013-12-07, 15:09
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det är inte min tro, det är någons annans tro, men det är trots allt en tro.

Hur tänkte du när du skrev att jag tror på dessa gudomar?

Och då det du "har" om dessa nämnda gudomar, vad anser du att det är?
Citera
2013-12-07, 15:13
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag tror du blandar ihop begreppen, jag talar för mig själv nu, det är framförallt vetenskapen jag använder i mina faktiska argument, och det är vetenskapen i kombination med försöket till rationellt tänkande som gjort mig till ateist, det är inte tvärt om. Så ja om du anser att alla människor har en tro till något så är det till vetenskapen och det rationella tänkandet jag lägger min tilltro, inte till ateismen, den är bara en biprodukt av den världsbild jag har.
Jag tycker tvärtom att du blandar ihop faith& facts.
Människan är fascinerade på många sätt och viss i sin grundläggande natur. Vi läser från samma bok men dra olika slutsatser och bägge är naturligtvis lika sann.
Citera
2013-12-07, 15:18
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Ateism är ju ett ställningstagande i tro-frågan.
Det är lite för vagt kan du utveckla? Jag tolkar det som att (''premissen'') ett ställningstagande i en tro-fråga så härledas slutsatsen ur given premiss, att ställningstagandet oberoende av utkomsten rör sig om en tro.
Citera
2013-12-07, 15:23
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det är lite för vagt kan du utveckla? Jag tolkar det som att (''premissen'') ett ställningstagande i en tro-fråga så härledas slutsatsen ur given premiss, att ställningstagandet oberoende av utkomsten rör sig om en tro.
Nej, det handlar om frånvaro av tro, inte tro.
Citera
2013-12-07, 15:27
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nej, det handlar om frånvaro av tro, inte tro.
Jag förstår vad du menar men om vi plockar äpplen ur samma korg så kan du inte få upp päron även om det är din favorit fruit.
Citera
2013-12-07, 15:29
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar men om vi plockar äpplen ur samma korg så kan du inte få upp päron även om det är din favorit fruit.
Vad tusan snackar du om?
Citera
2013-12-07, 15:33
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag tycker tvärtom att du blandar ihop faith& facts.
Människan är fascinerade på många sätt och viss i sin grundläggande natur. Vi läser från samma bok men dra olika slutsatser och bägge är naturligtvis lika sann.

Nu får du nog förklara hur du menar. På vilket sätt blandar jag faith och facts?
Citera
2013-12-07, 16:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ännu en strawman.

Ateismens "neutralitet" liggar endast i "A"-prefixet, som du till synes byggar spekulationer omkring. Det övriga får du ta specifikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in