2013-12-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Nu känns det som om du misstolkade tråden lite väl mycket. Om han inte kan få tag på IG billigt i Danmark varför ska han då stanna till där och köpa öl av andra märken? Hallå killen ska till Tyskland. Både billigare och bättre utbud.
Vad som framkommit tidigare i tråden är IG antagligen svårfunnen i Tyskland, och öltypen är överhuvudtaget inte så stor i Tyskland. Danmark är betydligt längre fram vad gäller craft beer, och det är betydligt vanligare med överjäst öl typ ale.
Utbudet är enormt i Tyskland, men då gäller det främst tysk öl. Något att kolla efter är kanske Altbier som är överjäst. Kanske inte finns jätteutbud uppe i norra Tyskland, då det bryggs runt Ruhr, men några bör finnas. Hannen, Diebel eller Schlösser kanske. Hittar dock ingen hos Calles eller Bordershop, enda liknande ölen är Newcastle Brown.
Vill man ha roligare öl, och har plats för backar och glas, är det bättre att dra in på en vanlig stormarknad och botanisera. Panten på en back är överkomlig, och man kan lätt hitta bra öl för 10€ per back (20 * 0.5L).
Citera
2013-12-05, 08:55
Medlem
Jag köpte med mig en back IG från gränsbutiken i Köpenhamn förra sommaren, minns inte exakta priset men det var billigare än Systembolaget.
Om man ändå kör över bron så är det enkelt att stanna till och kika vad dom har, ska man inte över bron så är det kanske inte värt omvägen...
Citera
2013-12-05, 23:59
Medlem
desammlass avatar
fortfarande inte fått svar på frågan om vart i kiel man kan få tag på den riktiga absinten och frågar igen om någon vet och vad den kostar
Citera
2013-12-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag kan inte se att det finns någon sådan bestämmelse. Om du skulle svara ja på deras fråga om du har någon alkohol i bilen så går det nog åt skogen direkt. Du är ju bara passagerare. Antar att du tänker på systembolagets regler?
Tullen kan ju, om de så tycker, fatta misstanke om langning till minderårig som finns i bilen.
Det påverkar inte killarnas rätt att medföra alkohol, men kan ses som en indikation på brott. Om nu tullen är kinkiga, det vet man ju inte.
Lär ju inte vara så stor risk, men om ni tar er in i Sverige med färja kan TS ju alltid gå över på landgången om hon är nojig.
Citera
2013-12-06, 21:01
Medlem
Vet nån hur många flak de rymms i en kangoo?
Citera
2013-12-06, 22:24
Medlem
a-falangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo_144
Vet nån hur många flak de rymms i en kangoo?

Ca 234 st i en Express samt ca 313 i en Maxi.. rent teoretiskt..

Se upp med överlast och tullens regler för vad som kan anses vara eget bruk..
Citera
2013-12-06, 22:47
Medlem
glannas avatar
Citat:
Idag 21:01
volvo_144 Vet nån hur många flak de rymms i en kangoo?

Vad är syftet med resan? Sälja eller dricka själv? Vart åker du ifrån? Åker du själv?

Anledningen till att jag undrar är för att en kangoo inte är direkt stor, så är resan för att sälja så kommer du inte tjäna mycket pengar.
Åker du själv och tullen stannar dig så kan du inte ta med lika mycket som om ni hade åkt två.
Det du kan försöka göra är att ragga upp nån på färjan som sitter med i bilen när ni åker genom tullen..

Hyr en större bil med maxlast på 1500kg, kostar från 1500kr inkl fria mil.
Citera
2013-12-07, 08:06
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-falangen
Ca 234 st i en Express samt ca 313 i en Maxi.. rent teoretiskt..

Se upp med överlast och tullens regler för vad som kan anses vara eget bruk..
Som det skrivits förut, se upp med överlast!
Kan Tullen inte sätta åt dig "för spritimport" kan de kolla lastvikten, och det kan bli dyrt...
234 flak blir väl nära 1.7 ton....

https://www.google.se/#q=b%C3%B6ter+%C3%B6verlast&spell=1
Citera
2013-12-07, 11:18
Medlem
Tanken är att åka själv kangoo drar runt 0.5 sedan om de går att lasta 600kg så borde de va värt, blir en 350mils resa och va ner, enligt mina beräkningar så borde jag göra en vinst på ca 10000kr
Jämfört med svenska priset på 70flak norrlands guld
Senast redigerad av volvo_144 2013-12-07 kl. 11:25.
Citera
2013-12-07, 11:25
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo_144
Tanken är att åka själv kangoo drar runt 0.5 sedan om de går att lasta 600kg så borde de va värt, blir en 350mils resa och va ner, enligt mina beräkningar så borde jag göra en vinst på ca 5000kr

0,5 liter milen? Med bilen fullpackad upp till taket med dricka?
Citera
2013-12-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
0,5 liter milen? Med bilen fullpackad upp till taket med dricka?

upp till taket kommer du nog inte med 70flak. Har kört samma bil med 1 ton i skåpet då tog den 0.7
Citera
2013-12-07, 13:44
Medlem
tjena allihopa.

jag har läst att danmark har sänkt ölskatten för att kunna konkurrera med de tyska gränsbutikerna.

vad kostar det en flak öl i danmark?
är det värt att åka ner till puttgarten för att handla nu när danmark har sänkt ölskatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in