2016-01-28, 02:43
Medlem
(FB) Spritresa till Tyskland, läs första inlägget.
Citera
2016-01-28, 03:55
Medlem
munkenpetersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henderichein
Har en del frågor gällande en resa till Tyskland i helgen.

Säg att man får ta in 10l sprit per person, om man nu är 3 pers, blir de 30l då?

Om chauffören är 18, och vi inte lastar över vikt hur stor är chansen att de stannar oss och kollar våra åldrar? Ifall de nu stannar oss, så ryker ju liksom all alkohol.

Vilken butik är bäst? Hört att de kan ha 3 plattor Carlsberg för 70:-?

Till å börja med så måste man vara 20år för att få ta in alkohol i Sverige. Ja man får ta in 10L sprit var. Det finns ingen affär som säljer 3 flak för 70kr. Däremot säljs det mesta för 3flak 150dkk
Citera
2016-01-28, 12:32
Medlem
Ta bussen då kan ni ta 125 kg sprit per biljett som brukar kosta ca 700kr tur o retur och man kan köpa flera biljetter
Citera
2016-02-02, 18:04
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henderichein
Har en del frågor gällande en resa till Tyskland i helgen.

Säg att man får ta in 10l sprit per person, om man nu är 3 pers, blir de 30l då?

Om chauffören är 18, och vi inte lastar över vikt hur stor är chansen att de stannar oss och kollar våra åldrar? Ifall de nu stannar oss, så ryker ju liksom all alkohol.

Vilken butik är bäst? Hört att de kan ha 3 plattor Carlsberg för 70:-?
Lågprisbutiker som Netto, Aldi och Penny-Markt har inte öl på det sättet (flakvis), och öl är inte särskilt billigt heller. Däremot sprit är fantastiskt billigt, en sjuttis kostar från 4-5 Euro. Alltså runt 40 kr, på Bolaget över 200 kr. Gäller både whisky, vodka, gin och mörk rom.
Citera
2016-02-03, 13:29
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Lågprisbutiker som Netto, Aldi och Penny-Markt har inte öl på det sättet (flakvis), och öl är inte särskilt billigt heller. Däremot sprit är fantastiskt billigt, en sjuttis kostar från 4-5 Euro. Alltså runt 40 kr, på Bolaget över 200 kr. Gäller både whisky, vodka, gin och mörk rom.

Rekommenderar du något ekonomiskt men ändå smakfullt ÖL från random matbutik? (fel tråd?)
Citera
2016-02-03, 15:49
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Rekommenderar du något ekonomiskt men ändå smakfullt ÖL från random matbutik? (fel tråd?)
För min del handlar det mest om priset, märkesvaror är alltid svårare att hitta riktigt billigt. Bruka köpa vodka riktigt billigt, den heter i Tyskland saker som Doppelkorn, Klar och liknande. Kostar runt 50:- flaskan.
Samma sak gäller säkert för öl, men där är inte prisskillnaden mot här hemma så stor att det är intressant. Då skulle jag heller rekommendera Bordershop i t ex Puttgarden, man kan köpa öl riktigt billigt där. Billigast brukar vara danska Harboe för ungefär 50:- flaket. Extrapriser ibland, kan bli ännu billigare.
Det är enklare att handla där också, bara ta ett par kundvagnar och lasta full. När det gäller öl får man skriva på en exportdeklaration att man ska föra ut dryckerna ur landet.
Riktigt kul att gå och handla där, det är så billigt att man som svensk blir lyrisk. Lätt att förköpa sig, ändå ångrar man alltid att man inte köpte mer när man väl är hemma igen.
Citera
2016-02-20, 09:26
Medlem
Jag har funderat många gånger på hur tullen resonerar i alkoholfrågan. För det första så finns det sedan 2004 ingen gräns för privat bruk. Men man har ändå satt en referensnivå som är löjligt låg i vissa avseenden. Skulle t ex. jag om jag inte dricker varken sprit, starkvin eller vin, hyra en skåpbil (för jag har ingen vettig egen bil) och åka färjor och 80 mil i femton timmar för att köpa 110 liter (=14 lådor) öl? Det faller ju på sin egen orimlighet... Vem har räknat ut detta och på vilka grunder? (Hela vitsen med dricka-shoparna är ju att man ska storhandla och lasta bilen med truck) Jag reagerar dessutom lite på att det är tull-gubben som avgör vad som som är rätt och fel i varje fall? Hur kan man ens sätta upp ett sådant regelverk? Vem vill bli kontrollerad av en helnykterist som vaknat på fel sida, och få en massa besvär även om det sedan aldrig skulle hålla i en prövning?

Jag och en vän har åkt skåpbil (proppfull men inte överlastad) årligen och köper ca 50 lådor var och några liter brännvin. Dvs knappt varsin årsförbrukning eftersom ölens bäst före brukar klara 12 mån. Har blivit stoppade massor av gånger och det har givetvis aldrig varit några problem. Jag är mer intresserad av hur det resoneras och om man verkligen riskerar att komma i kläm för att man stöter på fel gubbe?

Är det något annat EU-land som har uniformerad personal avlönad för att räkna ölburkar åt de som passerar en landsgräns? Jag utgår från att man har någon form att "tillstånd" från frihandelsavtalet om att utföra dessa regelbundna kontroller av privatpersoner? Finns det andra typer av dagligvaror som kontrollräknas oxå? Skulle Sverige t ex. kunna få för sig att "kontrollera" inköp av brödrostar och därmed koncentrera hela verksamheten till detta? Varför anslöt vi oss till EU om man ändå anser att det är ett problem att folk frihandlar?

Anledning till att mina tankar på nytt fick fyr var att i senaste avsnitt av veckans brott (S12E06 29:00 min in) visades hur en man blev stoppad med vanlig personbil, som visserligen såg överlastad ut, men enbart med öl vad jag kunde se. Och det hölls korsförhör och de skulle plocka in honom och "kolla upp det här"

Som sagt bara funderingar, hoppas någon kan förklara för mig?
Senast redigerad av johan81 2016-02-20 kl. 09:51.
Citera
2016-02-20, 12:43
Medlem
tog en titt på veckans brott som du skrev om. han säger ju att det ''inte är bara till mig själv'' när han ger det svaret så skulle JAG gissas att tullen som står där lite mer nyfikna på de hela.
han skulle sagt nå i still med allt är för personligt bruk och familjen. inte börja prata om att han ska ha det till någon fest mm.

men det är bara min analys av det hela.
Citera
2016-02-20, 14:18
Medlem
Har försökt pausa filmen och räkna lite och vad jag kan se så verkar han ha max 40 lådor öl/cider om det ens är så mycket. Om detta anses vara en så orimlig mängd att man måste in för kontroll när man åker iväg enkom för att handla, så kan ju gränsbutikerna lägga ner verksamheten direkt... (Filmen förtäljer förstås inte om hela golvet var fyllt med spritflaskor, vapen och knark men troligtvis inte)

Nu hade huvudrollsinnehavaren i just denna filmen inget lastfordon av dignitet, men en vettig skåpbil lastar ju lätt vad två personer behöver. Man måste ju tänka på miljön

Jag får nästan känslan av att scenen skulle vara uppriggad för att skrämma folk?
Senast redigerad av johan81 2016-02-20 kl. 14:52.
Citera
2016-02-22, 13:59
Medlem
Hej.
Jag och en jag känner har tänkt åka över till tyskland. Han är över 20 och jag är 19. Kan det bli problem i tullen även ifall hans namn står på alla kvitton?
Han kör också isåfall bilen just då.
Citera
2016-02-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knalleee
Hej.
Jag och en jag känner har tänkt åka över till tyskland. Han är över 20 och jag är 19. Kan det bli problem i tullen även ifall hans namn står på alla kvitton?
Han kör också isåfall bilen just då.
Vilka kvitton står det namn på?
Det enda jag kan komma på som kopplas till person är exportdeklarationen för burkar (öl/läsk) samt eventuella kortbetalningar.
Är ni nojiga, låt honom skriva under exportdeklarationerna och betala med kort eller betala kontant. I tullen är allt hans, sedan är det upp till tullaren vad hen tror men troligen bryr hen sig inte såvida hen inte har en dålig dag
Citera
2016-02-28, 01:07
Medlem
Hej,
tänkte åka ner till puttgarden med några polare på onsdag den andra mars men problemet är att vi bara har dubbdäck på bilen. Är det fortfarande tillåtet att åka till bordershoppen med dubbdäck eller vara det bara under en kort period. Har googlat runt i 1h men har inte hittat något riktigt svar, någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in