2013-12-07, 10:36
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
]En kille som MB vet med säkerhet att det på Coop går att handla penslar[/b]. Dom har i alla år haft ett hyfsat sortiment med verktyg och andra bygg, renoveringsprylar direkt till höger om kassorna. En redig karl som MB vet om det. Det har i alla år varit enda stället att skaffa sådant efter 14.00 på lördagar och söndagar. (Sedan ca 1 månad tillbaka går det dock inte att hitta något alls då dom flyttat om precis varenda pryl. Men innan dess hade det sett likadant ut länge. Sedan några år tillbaka finns ju även dollar store också.)

Man känner även till att på ICA kvantum finns inget sådant.
Det vet han säkert, men visst är det en viss skillnad på penslar från Coop och penslar från en riktig färgbutik? Ett förstahandsval bör vara riktiga penslar, ett andrahandsval är sämre penslar från ex Coop eller Dollarstore. Quarrel hade ju hittat penslar på Ica så det stämmer ju inte då att det inte skulle finnas där även om det inte fanns när jag skulle handla.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Minns inte att hon påminde, har för mig att hon berättade att de skulle ut och äta, minns kanske fel? Posta gärna ett citat.

VB delade ut reklam den dagen, kanske träffades de då?
Sidan 1104
Citat:
Annika ringde till Micael och påminde honom att de skulle ut och äta på Per & Mickes Kök i centrala Boden.

Ja kanske, men finns det något som tyder på det? Allt är möjligt, det är möjligt att VB träffade en mystisk galen man när hon delade ut reklam också, en man som sedan följde efter på avstånd för att sedan slå till och mörda henne när hon lämnade KJ. Möjligt men inte särskilt sannolikt eftersom det inte finns något som pekar på det. Men vad tror du då om blodet KJs bagage, har MB sparat lite blod för att sedan kleta omkring KJs bil med det?
Citera
2013-12-07, 10:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Det vet han säkert, men visst är det en viss skillnad på penslar från Coop och penslar från en riktig färgbutik? Ett förstahandsval bör vara riktiga penslar, ett andrahandsval är sämre penslar från ex Coop eller Dollarstore. Quarrel hade ju hittat penslar på Ica så det stämmer ju inte då att det inte skulle finnas där även om det inte fanns när jag skulle handla.

Sidan 1104

Ja kanske, men finns det något som tyder på det? Allt är möjligt, det är möjligt att VB träffade en mystisk galen man när hon delade ut reklam också, en man som sedan följde efter på avstånd för att sedan slå till och mörda henne när hon lämnade KJ. Möjligt men inte särskilt sannolikt eftersom det inte finns något som pekar på det. Men vad tror du då om blodet KJs bagage, har MB sparat lite blod för att sedan kleta omkring KJs bil med det?

Tack, då vet jag, hon påminde honom.

Och spela inte dummare än du är. Jag har uttryckligen sagt att jag inte tror på en plantering. Dock kan MB vara inblandad på något vis, säger kan, inte att jag tror det. Och det där med en gubbe på stan visar bara på din barnsliga debatteknik.
Citera
2013-12-07, 11:01
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack, då vet jag, hon påminde honom.

Och spela inte dummare än du är. Jag har uttryckligen sagt att jag inte tror på en plantering. Dock kan MB vara inblandad på något vis, säger kan, inte att jag tror det. Och det där med en gubbe på stan visar bara på din barnsliga debatteknik.
Men vad blev det för personangrepp nu? Jag skulle tippa att du inte har någon som helst aning om huruvida jag är dum eller inte faktiskt.
Eftersom det samlats osedvanligt många överdrivet fantasifulla människor i den här tråden så har jag inte läst alla tusentals inlägg, det ska erkännas, så nej jag har inte alls koll på allt du skrivit. Men förklara gärna hur du tänker att han skulle kunna vara inblandad, alltså ett scenario som skulle kunna vara rimligt. Jag är öppen för att det skulle kunna vara på ett annat sätt men då måste det finnas något att bygga det på.

Personligen så tror jag inte alls på någon konspiration mellan flera personer, utan jag tror att det är precis så enkelt som det är 99 ggr av 100, alltså en person får ett frispel av någon anledning och dödar en annan. Och just nu tyder allt på att det är just KJ då han ljuger, han har blod i bagaget, han ändrar sina historier, han umgicks bevisligen med henne på kvällen osv

Nej det jag säger med min"debatteknik" är att allt är möjligt, men att om man ska hålla på att tramsa med allt som är möjligt så blir det löjligt, ex att det är möjligt att polis och åklagare är så tjenis med MB att de väljer att skydda en styckmördare, men det är inte sannolikt
Citera
2013-12-07, 11:19
Medlem
Citat:

Sidan 1104

Så skulle det kunna vara för han visste med största sannolikhet att hon hade befunnit sig hos KJ.
Senast redigerad av giveawayyourlove 2013-12-07 kl. 11:23.
Citera
2013-12-07, 11:37
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Okej - då tar vi det igen lugnt och fint.

Uppgift 1: En kvinna har vid omkring klockan 21:30 sett en kvinna med "asiatiskt utseende" på Lejonbacksvägen
Din hypotes: Det är VB som är på väg till MB:s hus

Uppgift 2: På sin väg ner mot Sävastvägen genom skogen så kommer hon ut ur täckningsområdet för mobilmasten kl 20:32, dvs nästan en timme INNAN observationen av kvinnan gjordes

Din hypotes: VB har lämnat KJ väsentligt tidigare än vad han sagt i alla förhör och i rättssalen. (för att hinna ner till positionen där 3G-nätet tappas. Men varför befinner hon sig då på bara ca 1 KM avstånd från hans lägenhet mer än en timme senare utan att ha försökt meddela sig med någon enda människa om saken fast hennes telefon tydligen fungerar

Detta får du gärna förklara innan du gafflar mer om "svammel"

Hur smart du än anser dig vara ska jag svara på detta enkelt och pedagogiskt så att du inte missförstår:

1. Er hypotes utgår från en antagen rutt genom skogen som Quarrel promenerade i fredags enligt detta inlägg: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

2. Rutten framgår av denna karta: https://maps.google.se/maps/ms?msid=217083814073752706279.0004dd51e1d99faa4aed c&msa=0

3. Titta på den vita figuren som symboliserar observationsplatsen för kvinnan med "asiatiskt utseende" och gå sen till den punkt på Quarrels karta som utmärker positionen där han tappade 3G-kopplingen.

4. Sätt kartan bredvid din egen redigerade täckningskarta. Vilken cell befinner sig VB inom under promenaden mellan dessa två punkter?

Bra,

Problemet är att du fortfarande inte begriper att VB kan ha gått rutten utan att det syns i några signaleringslistor(*), tappat 3G täckningen, kommit ner på Sävastvägen, återfått täckningen och gått tillbaka längs Sävastvägen och upp på Lejonbacksvägen igen, där C Bronning ser henne.

Min hypotes är alltså inte bara fullt möjligt, utan också väldigt trolig - vilket Qs promenad med 6 minuters tapp i täckningen ger stöd för.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, men du behöver förklara på vad sätt denna observation kan läggas till målet som teknisk bevisning. Quarrels promenad i all ära, men han är varken misstänkt, vittne eller målsägande i detta mord.

Det är däremot en rimlig fråga. Det finns ingen kommunikation mellan Kristoffers telefon och masten mellan kl 20.26 och 00.10. 20.26 händer något med telefonen som inte kan hänföras till vare sig SMS eller samtal. Båda telefonerna hade Telia som operatör, men det var inte samma märke. Uppkopplingen beror ju inte bara på signalstyrkan från masten, utan också på telefonens mottagare, inte sant? I en lägenhet kan ju också signalstyrkan variera rätt ordentligt beroende på var man befinner sig. Jag har t ex en "spot" i min där samtal brutits ett större antal gånger.

Är en tänkbar förklaring att en telefonen som kastas i golvet tappar uppkopplingen temporärt? Det har i varje fall min gjort när jag tappat den vid några tillfällen.

Mobiltelefoni är ju i grunden radiokommunikation.

Man kan ha många teorier om vilken täckning man ska, och bör ha, vid vissa givna förutsättningar medans i verkligheten ser det helt annorlunda ut beroende på väder, vind, terräng, intermittens, störningar med mera. Enda sättet att vara säker är att mäta.

Nu lånar jag ett av dina rimlighets-/sannolikhets-teorem som du så gärna använder när du försöker sabla ner varje vettigt argument som pekar för KJs sak: Hur sannolikt är det att en mobiltelefon tappar täckningen i KJs bostad?

Betänk att en mobilmast på ca 800 meters avstånd med en antennbäring som nästan pekar rakt mot KJs bostad. Betänk även hur ofta i övrigt KJs eller VBs telefoner har kopplat över till 2G.

* = (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) (jag förklarade detta för dig i detta inlägg)

Ps! Jag kan lägga min mobil i badkaret och ändå ha 4G-täckning. Ska ge dig en hint du kan googla på: UTRAN_PREFFERED.
Citera
2013-12-07, 11:37
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Så skulle det kunna vara för han visste med största sannolikhet att hon hade befunnit sig hos KJ.
Vem visste med största sannolikhet det? Och vad tyder på att den personen visste det?
Citera
2013-12-07, 11:42
Medlem
Quarrels avatar
Jag tror Uno börjar bli riktigt opålitlig.
Vid söket i det tidigare vattenfyllda värnet sökte kriminalsökhunden (likhunden) Puck på sid 391:
Citat:
Onsdagen den 21 augusti samt torsdagen den 22 augusti sökte jag och Puck området mellan skjutbanan och branten till Gammelängsfortet, utan resultat.
Vi genomförde även sök utanför och inne i värnet som varit vattenfyllt utan resultat.
Ingen markering. Men två dagar senare markerar Uno inne i värnet på sid 397:
Citat:
Hunden söker intensivt och uppvisar samma beteende som vid träning vid större kontamineringar. Hunden genomsöker ytan koncentrerat men söker sig upprepat mot de två fönstergluggarna där hunden även tar sig ut men kallas tillbaka. Söket avslutas utan att hunden markerar förekomst av målsubstans.
Uno markerar även utanför på sid 398.
Citat:
Hunden söker först på marken nedanför värnt men hoppar sedan upp på sten/betong ytan i anslutning till anslutning till fönstergluggarna. Hunden söker ytan intensivt och kommer till en tydlig markering utanför den vänstra fönstergluggen, sett utifrån.
Ingen annan hund markerar inne i det tidigare vattenfyllda rummet. Däremot markerar Kompis strax utanför:
Citat:
Då hunden sätts i förnyat sök söker den koncentrerat golvytan och hoppar sedan upp på en mindre "bordsyta" som den söker intensivt och kommer där till en påvisande markering.
"Bordsytan" antar jag är avsatsen vid trappan precis utanför rummet, foto 2, sid 392. Något bord finns inte.

På sidan 395 markerar Uno och Kompis på olika ytor.

Har VB varit i eller utanför värnet som död?
På foto 1 sid 392 syns rummets två skottgluggar. Här syns de även ur en annan vinkel: http://img46.imageshack.us/img46/8396/xonz.jpg Hyllan utanför skottgluggarna är praktiskt taget oåtkomliga om man inte är hund. Att släpa dit ett lik och sedan hämta det måste vara ogörligt, iaf om man är ensam. Jag bedömer att VB inte har varit där Uno markerade utanför rummet.

Det går en ca 100 meter lång gångstig från vägen till Gammelängsfortet till värnet. Precis före värnet finns ett ca 2,5 meter högt stup skyddat av ett lättforcerat stängsel. http://img811.imageshack.us/img811/1034/7k2d.jpg Själva värnet är byggt i betong och är ca 40 meter långt. Nedför stupet går en söndervittrad trappa, svårt att gå även utan lik. Inne i värnet finns en lång korridor som sträcker sig utefter hela värnets längd: http://img534.imageshack.us/img534/2666/mqbm.jpg På vänster sida finns skottgluggar och på höger sida några ingångar utan dörr. Det är mörkt trots att jag var där i fullt dagsljus. Längst bort i östra änden är det kolmörkt, det gick inte att gå där utan medhavd lampa.

Korridoren slutar i en trappa: http://img10.imageshack.us/img10/3739/y9du.jpg. Detta är samma vy som i FUP, sid 392, foto 2. Vattnet i värnet syns, fast det har frusit till is. Isen upp till skottgluggarna syns tydligt här: http://img19.imageshack.us/img19/7872/tbgj.jpg. Det var utanför högra skottgluggen som Uno markerade från insidan. Han lyckades även krypa ut ur gluggen. Här syns trappan nerifrån: http://img855.imageshack.us/img855/3231/ht3m.jpg.

Jag bedömer att VB inte har varit inne i värnet heller. Det är ett jättejobb att släpa en kropp fram till värnet och nedför och uppför trappan. Och den måste vara emballerad för att inte skadas. Placeringen i rummet eller utanför kan inte utföras utan lampa. Och det verkar totalt meningslöst.

Nu hoppas jag ingen ifrågasätter längre att jag har varit på span i Boden.
Citera
2013-12-07, 11:45
Medlem
Citat:
Vem visste med största sannolikhet det? Och vad tyder på att den personen visste det?

Eftersom de hade mycket intensiv smskontakt samt att han körde henne ofta, det va ju samband med körningarna som de brukade umgås och ha sex.
Citera
2013-12-07, 11:48
Medlem
Citat:
Eftersom de hade mycket intensiv smskontakt samt att han körde henne ofta, det va ju samband med körningarna som de brukade umgås och ha sex.

Eller kollade han bara i VBs mobil, hittade smsen där KJ och VB bestämt träff samt googlade fram KJs adress.
Citera
2013-12-07, 11:50
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Du menar att det är sannolikt för att de hade SMS kontakt den dagen/kvällen? Har du sett i några andra konversationer de haft att hon brukar berätta för honom var hon befinner sig eller varför drar du den slutsatsen?
Citera
2013-12-07, 11:56
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Bra,

Problemet är att du fortfarande inte begriper att VB kan ha gått rutten utan att det syns i några signaleringslistor(*), tappat 3G täckningen, kommit ner på Sävastvägen, återfått täckningen och gått tillbaka längs Sävastvägen och upp på Lejonbacksvägen igen, där C Bronning ser henne.

Min hypotes är alltså inte bara fullt möjligt, utan också väldigt trolig - vilket Qs promenad med 6 minuters tapp i täckningen ger stöd för.

Mobiltelefoni är ju i grunden radiokommunikation.

Man kan ha många teorier om vilken täckning man ska, och bör ha, vid vissa givna förutsättningar medans i verkligheten ser det helt annorlunda ut beroende på väder, vind, terräng, intermittens, störningar med mera. Enda sättet att vara säker är att mäta.

Nu lånar jag ett av dina rimlighets-/sannolikhets-teorem som du så gärna använder när du försöker sabla ner varje vettigt argument som pekar för KJs sak: Hur sannolikt är det att en mobiltelefon tappar täckningen i KJs bostad?

Betänk att en mobilmast på ca 800 meters avstånd med en antennbäring som nästan pekar rakt mot KJs bostad. Betänk även hur ofta i övrigt KJs eller VBs telefoner har kopplat över till 2G.

* = (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) (jag förklarade detta för dig i detta inlägg)

Ps! Jag kan lägga min mobil i badkaret och ändå ha 4G-täckning. Ska ge dig en hint du kan googla på: UTRAN_PREFFERED.

Din teori faller på en myckel enkel och påfallande omständighet.
VB skickade inte ett enda sms under den tid du beskriver, VB hade ett inkommande SMS från MB som aldrig besvarades. VB:s genomsnittliga svarsfrekvens var inom 4 minuter.
Citera
2013-12-07, 12:01
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:

Du förvränger fakta, de träffades inte ofta, MB körde henne inte ofta. Om du läser sms-trafiken var VB besviken på MB för att han inte träffade henne längre. Hon ville att de skulle träffas och göra sånt som de tidigare gjorde. Uppenbarligen ville MB hålla sig ifrån VB så mycket som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in