2013-12-07, 08:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Vad menar du med det fetade? Han var på Ica och handlade, sedan åkte han på coop och handlade penslar och ingredienser till såser, så uppenbarligen var han ute efter annat än penslar också. Sen, varför skulle han INTE åka förbi Coop om han skulle in och handla där menar du? Oavsett det så beror det på vilken väg man väljer, Coop kan mycket väl ligga efter vägen till resturangen beroende på om han valde att åka genom stan eller via Garnisonsgatan.
Jag tänker så här.

MB kommer till restaurangen ca kl 14:30.
Han handlar på ICA och COOP ca kl 16:45-17.
Han lämnar restaurangen ca kl 17:30.

Alltså, han avbryter arbetet för att åka och handla. Om det bara vore livsmedel vore det mycket mer rationellt att utföra arbetet i följd och handla på väg hem efter arbetet eller möjligen före arbetet.

Enda anledningen till att avbryta arbetet för att handla är om man upptäcker att man behöver något för arbetet. Och när man målar, vad behöver man då? Han handlar apelsin, brie, creme fraiche, mjölk, ägg och penslar. Jo, penslar. Alltså är min slutsats att det han åkte iväg för att handla var just penslar, men han passade på att handla annat också. Men att då glömma köpa penslar låter konstigt.

Och, varför åka till ICA Kvantum öht? Coop ligger mycket närmare och har de penslar han behöver och säkerligen också resten av livsmedlen.

Jag tror inte att han avbröt arbetet för att handla. Han avslutade arbetet för dagen, handlade och utförde ett annat ärende NV om Garnisonsgatans mast, där han tog emot ett SMS kl 17:28. Men det berättade han inte om, utan han tog emot SMS i restaurangen, efter vad han själv säger.
Citera
2013-12-07, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Var det din ande som hittade den.. nä det är bara lögn det du säger.. du har aldrig varit där som du påstår.

Ursäkta att jag bara hoppar in i tråden såhär, men det är lite frustrerande att försöka följa den när personer hoppar på varandra till höger och vänster pga. (trovigtvis) missförstånd.

Jag tror att ToZon helt enkelt slarvläst lite och inte förstått att den omtalade väskan redan uppmärksammats och finns nämnd i FUP, utan tror att Quarrel har hittat något helt nytt. Rätta mig gärna om jag har fel ToZon, får bara uppfattningen om att Quarrels inlägg (#56782) har blivit lite missförstått och därav detta tjat om att "Hur kan alla andra ha missat den i 6 månaders tid" osv.

Sen det här med att MB.. att han handlat på 2 olika affärer, det KAN ju vara så att det var slut penslar på ena stället så att han fick fortsätta till nästa. Bara för att det fanns penslar där när Quarrel var där häromdagen behöver ju inte innebära att det fanns där för ett halvår sen.

Och att hans son bor i Kalix men är skriven hos mamman i Boden är inte heller jättekonstigt, jag har själv bott på annat ställe (bodde i kollektiv där en av de andra stod på kontraktet) men varit skriven hos min mamma.. posten kan ju antingen eftersändas eller sparas tills dess att man kommer hem.
Citera
2013-12-07, 09:30
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tänker så här.

Alltså, han avbryter arbetet för att åka och handla. Om det bara vore livsmedel vore det mycket mer rationellt att utföra arbetet i följd och handla på väg hem efter arbetet eller möjligen före arbetet.

Enda anledningen till att avbryta arbetet för att handla är om man upptäcker att man behöver något för arbetet. Och när man målar, vad behöver man då? Han handlar apelsin, brie, creme fraiche, mjölk, ägg och penslar. Jo, penslar. Alltså är min slutsats att det han åkte iväg för att handla var just penslar, men han passade på att handla annat också. Men att då glömma köpa penslar låter konstigt.

Och, varför åka till ICA Kvantum öht? Coop ligger mycket närmare och har de penslar han behöver och säkerligen också resten av livsmedlen.

Jag tror inte att han avbröt arbetet för att handla. Han avslutade arbetet för dagen, handlade och utförde ett annat ärende NV om Garnisonsgatans mast, där han tog emot ett SMS kl 17:28. Men det berättade han inte om, utan han tog emot SMS i restaurangen, efter vad han själv säger.

Så han åker till jobbet och börjar måla. Efter ett par timmar avbryter han och ska handla lite småpyssel, bl.a penslar. Det naturliga då är att åka på Ica då två färgbutiker ligger bredvid butiken. Han ser när han kommer dit att färgbutikerna är stängda, Ica har inga penslar (hade åtminstone inte när jag ville ha) alltså åker han in på Coop på väg tillbaka till resturangen. Penslarna kan inte ha varit något akut eftersom han uppenbarligen hade pensel eftersom han redan målat ett par timmar, kanske mer "bra att ha till nästa pass".

Men vad är skillnaden om han tog emot SMS:et på gatan eller i resturangen menar du? Vad förändrar det i saken? Han medger att han fått ett SMS, om han fick det 700 m bort eller om han fick det när han var i resturangen ser jag inte vad det skulle göra för skillnad i sak. Finns det någon bild över vilket område Garnisionsgatan NV täcker?

Sen måste jag säga att jag mycket väl kan förstå att det kan bli fel om man får tusentals SMS från en person, att minnas vad som skrevs en specifik tid och dag, när man fick det, var man befann sig. Det var ju inte förrän efter flera dagar som det uppdagades att hon var borta, så det fanns ju ingen särskild anledning för honom att lägga just denna dags SMS på minnet.
Citera
2013-12-07, 09:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Så han åker till jobbet och börjar måla. Efter ett par timmar avbryter han och ska handla lite småpyssel, bl.a penslar. Det naturliga då är att åka på Ica då två färgbutiker ligger bredvid butiken. Han ser när han kommer dit att färgbutikerna är stängda, Ica har inga penslar (hade åtminstone inte när jag ville ha) alltså åker han in på Coop på väg tillbaka till resturangen. Penslarna kan inte ha varit något akut eftersom han uppenbarligen hade pensel eftersom han redan målat ett par timmar, kanske mer "bra att ha till nästa pass".

Men vad är skillnaden om han tog emot SMS:et på gatan eller i resturangen menar du? Vad förändrar det i saken? Han medger att han fått ett SMS, om han fick det 700 m bort eller om han fick det när han var i resturangen ser jag inte vad det skulle göra för skillnad i sak. Finns det någon bild över vilket område Garnisionsgatan NV täcker?

Sen måste jag säga att jag mycket väl kan förstå att det kan bli fel om man får tusentals SMS från en person, att minnas vad som skrevs en specifik tid och dag, när man fick det, var man befann sig. Det var ju inte förrän efter flera dagar som det uppdagades att hon var borta, så det fanns ju ingen särskild anledning för honom att lägga just denna dags SMS på minnet.

En vända efter smör också, inte styrkt med kvitto. Hur mycket byggjobb hann han med den dagen, verkar mest ha varit ute och kört/handlat?

Som handlare på orten vet man troligen när butikerna stänger, allra helst färgaffären om det är målning man håller på med, men visst, det är inte tvunget att MB visste.

Klart intressant var MB tog emot sms, kanske träffade han VB den dagen, om så är fallet ljuger han, frågan är då varför, och kanske finns det mer i så fall som inte är sanning.

Tycker att det är bra att folk försöker bena ut vad MB gjorde den dagen, det borde även MB tycka om han har rent mjöl i påsen, så att spekulationerna upphör.
Citera
2013-12-07, 10:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tänker så här.

Det är säkerligen något mystiskt med detta. Jag vet inte hur många gånger jag stått i kassakön och tänkt "Nu får jag inte glömma saffran" för att sen ändå komma hem utan saffran. Eller missat 1, 2 eller 3 av de prylar jag borde ha handlat och fått bege mig till nån av jourbutikerna i närheten. Han var stressad, hade som vanligt massor att göra med olika grejer. Sen förstår jag inte riktigt vad relevansen i det hela är heller.
Citera
2013-12-07, 10:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är säkerligen något mystiskt med detta. Jag vet inte hur många gånger jag stått i kassakön och tänkt "Nu får jag inte glömma saffran" för att sen ändå komma hem utan saffran. Eller missat 1, 2 eller 3 av de prylar jag borde ha handlat och fått bege mig till nån av jourbutikerna i närheten. Han var stressad, hade som vanligt massor att göra med olika grejer. Sen förstår jag inte riktigt vad relevansen i det hela är heller.

Varför skulle han vara stressad? Han höll på med utbyggnaden, och utgången på kvällen verkar han inte ha känt till, AN ringde ju och berättade det ganska sent den dagen trots att det var bokat sedan tisdagen.
Citera
2013-12-07, 10:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
FUP 1204 Brodern DJ försäger sig i förhöret.

Mycket anmärkningsvärt att förhörsledaren inte tryckte på mer här,,,

Om vi tänker oss att broder Daniel pratar en normal grad av norrländska och tänker oss att han i själva verket säger nåt i stil med "Dä va då första gångn ja såg 'en efte den fjärde måj" Det är lite märkligt att personen som skriver ut förhöret inte drar den slutsatsen utan med hjälp av e:et i efterföljande "efter" får det till att han säger "henne". Men det är inte alla människor som är likabra att dra rimliga slutsatsen utifrån helheten. Ser vi ju här i tråden också
Citera
2013-12-07, 10:16
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför skulle han vara stressad? Han höll på med utbyggnaden, och utgången på kvällen verkar han inte ha känt till, AN ringde ju och berättade det ganska sent den dagen trots att det var bokat sedan tisdagen.

Jag menar inte utgången specifikt, utan vad han själv uppger i förhören om att han har så mycket att göra. Och det stämmer ju onekligen. Han håller på med restaurangen, han åker till Kalix och jobbar, han har karaten flera gånger i veckan. Ett klassiskt symptom på stress är att man börjar glömma saker. Här är en typisk sådan detalj där det Berg säger faktiskt stämmer in på det man kan se från utredningen och således är en fullt rimlig förklaring. Ändå utgår folk från att han måste ljuga. Inte kan ha ha dåligt minne om vad som skrivs i några SMS från en person som hade för vana att bomba honom med såna. Inte kan han glömma att köpa några grejer på en affär. Inte kan ha ha svårt att minnas vad han gjorde en vanlig lördagskväll efter hemkomst? Jo - se det är precis vad man kan vänta sig att folk som lever ett sånt liv kan ha. Inget konstigt, inget mystiskt, inget tecken på att han ljuger.
Citera
2013-12-07, 10:17
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
En vända efter smör också, inte styrkt med kvitto. Hur mycket byggjobb hann han med den dagen, verkar mest ha varit ute och kört/handlat?

Som handlare på orten vet man troligen när butikerna stänger, allra helst färgaffären om det är målning man håller på med, men visst, det är inte tvunget att MB visste.

Klart intressant var MB tog emot sms, kanske träffade han VB den dagen, om så är fallet ljuger han, frågan är då varför, och kanske finns det mer i så fall som inte är sanning.

Tycker att det är bra att folk försöker bena ut vad MB gjorde den dagen, det borde även MB tycka om han har rent mjöl i påsen, så att spekulationerna upphör.
Han tycks ju ha varit i lokalen ett par timmar i alla fall och det där lär han styra som han vill eftersom han äger stället. Det där att man bör ha koll på butiker och öppettider är nog beroende på vad man är för person. När jag kom på att jag skulle måla i mitt kök så hade jag noll koll på att färgbutikerna stängde kl 14 trots att jag varit in flera ggr i de butikerna. Butikerna inne i stan har öppet längre så det är inte konstigt att tänka att även färgbutikerna är öppna.

När ska han ha träffat henne då, som jag förstår det var hon hemma med sin mamma tills hon gick ner på macken och mötte KJ. Enda tillfället de skulle kunnat träffas innan hon träffade KJ är alltså den stund hon stod vid macken och väntade på honom. Det var under samma tid MB for och flängde mellan affärerna, men visst har han kunnat stanna bilen vid henne och tagit ett snabbt snack, men det som för mig är mest sannolikt är att han åkte via rondellen ut från Ica och sen in till stan och då har han nog inte ens sett henne.

Efter resturangebesöket på kvällen har de ju kunnat träffas förstås, men ingenting tyder på det som jag ser det. Men hur tänker du, att MB ska ha träffat henne på kvällen, mördat och styckat henne, fått falskt alibi från sin fru, sparat lite blod från VB som han sedan åkt med till KJs öppna och upplysta parkering, öppnat hans bil, öppnat hans bagage, smetat dit blodet?

Kl 17,28 har ju KJ styrkt att hon är med honom, så nej, jag förstår inte vad det spelar för roll var MB befann sig när han tog emot det SMS:et, men förklara gärna.

Ja det är klart att det är bra om det kan benas ut, men det många här inne håller på med är inte att bena ut något på ett seriöst sett. En stor del av användarna håller på med orimliga teorier, löjliga antaganden och en massa osannolika spekulationer. Dit hör tex att polis och åklagare valt att skydda MB för att de känner honom, att AN skulle skydda MB trots att han då ska ha styckmördat en ung flicka, att AB skulle ha blivit så upprörd över att hans pappas problem att han styckar VB osv osv. Det är ju inte rimligt nånstans, det skulle inte ens vara trovärdigt i en dålig film.
Citat:
Vad menar du med att MB inte skulle ha känt till att de skulle ut på kvällen? AN säger ju i förhör att hon ringde och påminde honom, alltså visste han det men hon kanske var orolig att han glömt det (för att hon vet att han är en stressad och glömsk person?).
Citera
2013-12-07, 10:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Uppgifterna går mycket väl ihop och de ger dessutom varandra stöd, oavsett vad du svamlar om.

Okej - då tar vi det igen lugnt och fint.

Uppgift 1: En kvinna har vid omkring klockan 21:30 sett en kvinna med "asiatiskt utseende" på Lejonbacksvägen
Din hypotes: Det är VB som är på väg till MB:s hus

Uppgift 2: På sin väg ner mot Sävastvägen genom skogen så kommer hon ut ur täckningsområdet för mobilmasten kl 20:32, dvs nästan en timme INNAN observationen av kvinnan gjordes

Din hypotes: VB har lämnat KJ väsentligt tidigare än vad han sagt i alla förhör och i rättssalen. (för att hinna ner till positionen där 3G-nätet tappas. Men varför befinner hon sig då på bara ca 1 KM avstånd från hans lägenhet mer än en timme senare utan att ha försökt meddela sig med någon enda människa om saken fast hennes telefon tydligen fungerar

Detta får du gärna förklara innan du gafflar mer om "svammel"

Citat:
Är du verkligen säker på ditt påstående här eller är det din grumliga agenda som gör sig påmind igen? För fyra inlägg sedan kunde du inte skilja på antennbäring och öppningsvinkel och nu plötsligt är du expert på mobiltelefoni. Källa på att när VB tappade 3G-uppkopplingen måste hon ha befunnit sig inom Cell Id: 31_1851, tack!!!

Hur smart du än anser dig vara ska jag svara på detta enkelt och pedagogiskt så att du inte missförstår:

1. Er hypotes utgår från en antagen rutt genom skogen som Quarrel promenerade i fredags enligt detta inlägg: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

2. Rutten framgår av denna karta: https://maps.google.se/maps/ms?msid=217083814073752706279.0004dd51e1d99faa4aed c&msa=0

3. Titta på den vita figuren som symboliserar observationsplatsen för kvinnan med "asiatiskt utseende" och gå sen till den punkt på Quarrels karta som utmärker positionen där han tappade 3G-kopplingen.

4. Sätt kartan bredvid din egen redigerade täckningskarta. Vilken cell befinner sig VB inom under promenaden mellan dessa två punkter?

Citat:
Åter igen.... Rudolf; jag behöver inte förklara teknisk bevisning.

Nej, men du behöver förklara på vad sätt denna observation kan läggas till målet som teknisk bevisning. Quarrels promenad i all ära, men han är varken misstänkt, vittne eller målsägande i detta mord.

Citat:
EDIT: Ps! Du kanske kan förklara varför VBs mobil switchar mellan 2G/3G medan KJs mobil inte gör det - om de nu befann sig båda samtidigt i lägenheten. Ge mig ett rimligt svar.

Det är däremot en rimlig fråga. Det finns ingen kommunikation mellan Kristoffers telefon och masten mellan kl 20.26 och 00.10. 20.26 händer något med telefonen som inte kan hänföras till vare sig SMS eller samtal. Båda telefonerna hade Telia som operatör, men det var inte samma märke. Uppkopplingen beror ju inte bara på signalstyrkan från masten, utan också på telefonens mottagare, inte sant? I en lägenhet kan ju också signalstyrkan variera rätt ordentligt beroende på var man befinner sig. Jag har t ex en "spot" i min där samtal brutits ett större antal gånger.

Är en tänkbar förklaring att en telefonen som kastas i golvet tappar uppkopplingen temporärt? Det har i varje fall min gjort när jag tappat den vid några tillfällen.
Citera
2013-12-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discotraxx
Ursäkta att jag bara hoppar in i tråden såhär, men det är lite frustrerande att försöka följa den när personer hoppar på varandra till höger och vänster pga. (trovigtvis) missförstånd.

Jag tror att ToZon helt enkelt slarvläst lite och inte förstått att den omtalade väskan redan uppmärksammats och finns nämnd i FUP, utan tror att Quarrel har hittat något helt nytt. Rätta mig gärna om jag har fel ToZon, får bara uppfattningen om att Quarrels inlägg (#56782) har blivit lite missförstått och därav detta tjat om att "Hur kan alla andra ha missat den i 6 månaders tid" osv.

Sen det här med att MB.. att han handlat på 2 olika affärer, det KAN ju vara så att det var slut penslar på ena stället så att han fick fortsätta till nästa. Bara för att det fanns penslar där när Quarrel var där häromdagen behöver ju inte innebära att det fanns där för ett halvår sen.

Och att hans son bor i Kalix men är skriven hos mamman i Boden är inte heller jättekonstigt, jag har själv bott på annat ställe (bodde i kollektiv där en av de andra stod på kontraktet) men varit skriven hos min mamma.. posten kan ju antingen eftersändas eller sparas tills dess att man kommer hem.

En kille som MB vet med säkerhet att det på Coop går att handla penslar. Dom har i alla år haft ett hyfsat sortiment med verktyg och andra bygg, renoveringsprylar direkt till höger om kassorna. En redig karl som MB vet om det. Det har i alla år varit enda stället att skaffa sådant efter 14.00 på lördagar och söndagar. (Sedan ca 1 månad tillbaka går det dock inte att hitta något alls då dom flyttat om precis varenda pryl. Men innan dess hade det sett likadant ut länge. Sedan några år tillbaka finns ju även dollar store också.)

Man känner även till att på ICA kvantum finns inget sådant.
Senast redigerad av laponica 2013-12-07 kl. 10:25.
Citera
2013-12-07, 10:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Han tycks ju ha varit i lokalen ett par timmar i alla fall och det där lär han styra som han vill eftersom han äger stället. Det där att man bör ha koll på butiker och öppettider är nog beroende på vad man är för person. När jag kom på att jag skulle måla i mitt kök så hade jag noll koll på att färgbutikerna stängde kl 14 trots att jag varit in flera ggr i de butikerna. Butikerna inne i stan har öppet längre så det är inte konstigt att tänka att även färgbutikerna är öppna.

När ska han ha träffat henne då, som jag förstår det var hon hemma med sin mamma tills hon gick ner på macken och mötte KJ. Enda tillfället de skulle kunnat träffas innan hon träffade KJ är alltså den stund hon stod vid macken och väntade på honom. Det var under samma tid MB for och flängde mellan affärerna, men visst har han kunnat stanna bilen vid henne och tagit ett snabbt snack, men det som för mig är mest sannolikt är att han åkte via rondellen ut från Ica och sen in till stan och då har han nog inte ens sett henne.

Efter resturangebesöket på kvällen har de ju kunnat träffas förstås, men ingenting tyder på det som jag ser det. Men hur tänker du, att MB ska ha träffat henne på kvällen, mördat och styckat henne, fått falskt alibi från sin fru, sparat lite blod från VB som han sedan åkt med till KJs öppna och upplysta parkering, öppnat hans bil, öppnat hans bagage, smetat dit blodet?

Kl 17,28 har ju KJ styrkt att hon är med honom, så nej, jag förstår inte vad det spelar för roll var MB befann sig när han tog emot det SMS:et, men förklara gärna.

Ja det är klart att det är bra om det kan benas ut, men det många här inne håller på med är inte att bena ut något på ett seriöst sett. En stor del av användarna håller på med orimliga teorier, löjliga antaganden och en massa osannolika spekulationer. Dit hör tex att polis och åklagare valt att skydda MB för att de känner honom, att AN skulle skydda MB trots att han då ska ha styckmördat en ung flicka, att AB skulle ha blivit så upprörd över att hans pappas problem att han styckar VB osv osv. Det är ju inte rimligt nånstans, det skulle inte ens vara trovärdigt i en dålig film.

Vad menar du med att MB inte skulle ha känt till att de skulle ut på kvällen? AN säger ju i förhör att hon ringde och påminde honom, alltså visste han det men hon kanske var orolig att han glömt det (för att hon vet att han är en stressad och glömsk person?).

Minns inte att hon påminde, har för mig att hon berättade att de skulle ut och äta, minns kanske fel? Posta gärna ett citat.

VB delade ut reklam den dagen, kanske träffades de då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in