Citat:
Ursprungligen postat av
anjoh66
[/b]
Därför måste personen säga jag tror inte på gud, alltså tror denna att det inte finns någon gud då entiteten gud inte kan bevisas, positivt eller negativt.
Nu pratar du om två olika saker.
Att "inte tro" är inte samma sak som "tro att inte"
Jämför med en domstol. En domstol avgör inte om någon är skyldig eller oskyldig, den avgör om någon är skyldig eller icke-skyldig. Att bedömas icke-skyldig betyder inte att man är oskyldig, det betyder att man inte kunde bedömas skyldig för att bevisen inte räckte till.
I mitt fall skulle jag alltså döma gud icke-skyldig till att existera eftersom bevisen inte räckte för fällande dom, men jag har ingen aning huruvida han är skyldig eller oskyldig.
Sedan kan vi ju lägga till agnosticism/gnosticism in i bilden. Eftersom ateism/teism handlar om vad man TROR eller INTE TROR och agnosticism/gnosticism handlar om vad man VET eller INTE VET så går det utmärkt att kombinera ateism/teism med agnosticism/gnosticism.
Om vi ska föra över det till en domstol så blir det dock lite svårt, eftersom en domstol inte riktigt jobbar på samma sätt. Men ett hyfsat försök i en rättegång där guds existens avgörs skulle kunna vara:
gnostisk teist = reser sig upp i domarstolen, kastar lagboken i ansiktet på motparten, svingar hammaren med full kraft och ropar SKYLDIG!
agnostisk teist = bedömer gud som skyldig
agnostisk ateist = bedömer gud som icke-skyldig
gnostisk ateist = skiter fullständigt i att man inte kan bedöma någon som fullständigt oskyldig utan river lagboken itu och skapar ny rättshistoria genom att införa detta revolutionerande begrepp
Sedan ska man ju ha det klart för sig att det finns gråskalor längs de här fyra nivåerna, och det har ju också mycket med att göra VILKEN gud som avhandlas. När det gäller vissa gudar närmar man sig ju den sista kategorin med stormsteg....
En annan liknelse kan vara att du slår en tärning i kopp och utan att lyfta koppen säger: "Det är en sexa!" Om jag då säger "jag vet inte vad det är, men jag tror inte på ditt påstående" betyder det då att jag tror att det inte
skulle kunna vara en sexa?