2013-12-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Någon som vet när psykundersökningen i Huddinge är klar?

Brukar väl ta 3-4 veckor vilket får mig att gissa mitten av januari 2014.
Citera
2013-12-06, 13:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag upplevde vårdaren som trovärdig. Fåglar ska tas med en en nypa salt, liksom givetvis obelagda påståenden i tråden.
Sid 883:

Sid 900:

Det kallar jag hot. Ingen har påstått att VB var rädd för MB.

Ja, jag tror också på vårdaren och - bortsett från att denne kanske kan ha missat information - så gör det att jag inte tror särskilt mycket på min fågel längre. Poängen med detta var väl egentligen att lyfta fram att oavsett vad man tror på i denna tråd så måste man vara källkritisk mot särskilt den information som tycks stödja ens egen sak. Här anser jag ju att de flesta som vill rota mer i MB-spåret saknar denna källkritik. Så fort minsta lilla grej dras i tråden så springer flera entusiastiskt på den, utan att stanna upp och fråga sig hur sannolik eller ens möjlig den är. Man väljer t ex att tro att det var VB som Camilla B såg inte därför att man gjort en strikt analys av fakta runt iakttagelsen, utan därför att man har ett sånt förtvivlat behov av att på något vis få VB utanför lägenheten levande.

För att inte tala om att så gott som ingen klarar av att göra den grundläggande distinktionen mellan utsagorna 1.) "MB kan ha haft motiv" och 2.) "MB hade motiv". Det går att argumentera för att utsaga 1 styrks av en del fakta i utredningen. Om utsaga 2 vet vi ingenting, i själva verket är det både fullt möjligt och rimligt att MB aldrig hade en tanke på eller upplevde ett behov av att röja VB ur vägen. Men merparten av tråddeltagarna som inte kan släppa MB tror att utsaga 2 är verifierad. Finns inte en möjlighet för mig att intellektuellt acceptera sådan "flawed thinking".

När det gäller dina citat håller jag med Docklands. Jag utesluter inte att MB kan ha uttalat hot vid något tillfälle mot VB, men det är inget som går att verifiera utifrån vad hon skriver på facebook. Allra minst uttalande 2 - det står ju svart på vitt att hon anser att han pga att han använt ordet "hata" vill döda henne (Själv skrev hon ett antal gånger att hon hatade honom också, men det verkar hon inte reflektera över). Att VB gör en analogi mellan 'hata' och 'döda' kan jag inte förstå hur det på minsta vis skulle kunna vara ens ett pyttelitet indicium för att MB umgicks med mordtankar.
Citera
2013-12-06, 13:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Skämtar du? Hur vet du att han inte är dömd sedan tidigare? Oavsett om han inte är dömd eller anmäld har han iaf hotat vid ett flertal tillfällen, det vet vi alla vid det här laget!!

Eftersom att det finns en rad omständigheter som utgör frågetecken gällande det här brutala mordet är det väl rimligt att bredda arbetet. Berg & co har ljugit och undanhållit saker + haft motiv etc.......- Oavsett vad borde det undersökas närmare och mycket mer ingående av några smarta och kvicktänkta personer.

Det finns mycket ouppklarat i det här fallet- vilket innebär att arbetet både måste fördjupas och breddas- det borde vi alla vara överens om!

Nej det har du rätt i, det vet jag faktiskt inte. Å andra sidan vet ingen av alla er som utmålat Berg som en brutal våldsman och mördare mer konkreta bevis som stödjer detta än att:

- Han enligt egen uppgift ska ha tillfogat sin hustru blåmärken när de haft "hetsiga diskussioner" (Du kanske kan leka med tanken att en person som går ut och skriver saker som "kanske inte vid liv" och "kackerlacka" om en försvunnen också kan vara både provokativ och kränkande i ett familjegräl?

- Han enligt ett annat vittne ska ha gjort illa hennes tonårige son åtta år tidigare i en buslek som urartade

- Han mordhotade en kille som ringde hans fru och skvallrade om hans äktenskapliga snedsteg - dock utan att någonsin röra killen.

Missförstå mig rätt: Jag tror inte att Berg är nån sympatisk person. Jag tror både han är självupptagen, bossig och till en viss grad hotfull. Som så många, många andra män är han säkert kapabel till våld i vissa situationer. Ni har dock inte alls som ni tror lyckats leda i bevis att han är kapabel att mörda eller ens kapabel till något grövre våld.

Hade Berg haft domar för våldsbrott på sig hade han naturligtvis blivit ännu intressantare i utredningen och jag kan inte tänka mig att han inte hade fått frågor om detta i så fall under förhören. Så länge inget framkommer i denna riktning är det mest rimliga att utgå från att det inte finns några såna domar.
Citera
2013-12-06, 13:21
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tack för lite fältarbete på plats!

Föga förvånande anser jag dock inte att det går att få ihop ett rimligt scenario kring detta:

Problem 1: Tiden

KJ har i sina vittnemål hävdat att VB gick runt kl 21, eventuellt en liten stund före. I vart fall gick hon - enligt honom - inte förrän en stund efter att första Family Guy-avsnittet var slut vid klockan 20:30. Det finns alltså ingen möjlighet att hon skulle ha kunnat befinna sig på den punkt där din mobil tappade 3G-uppkopplingen vid kl 20.32.

Det är förstås inte heller möjligt ens i detta hypotetiska scenario att det i så fall skulle ha varit VB som vittnet Camilla B observerade på Lejonbacksvägen 21.30. I så fall skulle ju tiden ha gått BAKLÄNGES och det kan väl inte ens de som tror att MB är norra Norrlands största och mest iskalla kriminalgeni på allvar tro?

Problem 2: Mastvinkeln

Mobilen pejlade hela tiden i mastvinkel 270 grader mot Artilleribat-masten. Mastningsvinkeln vid ditt observationsställe är uppskattningsvis ca 200 grader.

Problem 3: Vägvalet

Fortfarande har ingen i tråden angivit en rimlig förklaring till vad VB gör på just Lejonbacksvägen, gående i östlig riktning. Det finns inget som helst skäl för henne att befinna sig där, oavsett om hon var på väg hemåt eller i det spekulativa scenariot att hon skulle gå till MB:s hus (utan att ringa, utan att SMS:a). VB hade såvitt jag minns bott i Boden sen hon var 12 år och det verkar helt osannolikt att hon skulle gå så totalt vilse att hon virrar runt här runt 30-40 minuter efter att hon ska ha lämnat KJ:s bostad.

Sen är det - vilket borde vara uppenbart för alla som studerat kartan - så att OM nu VB verkligen hade gått sin väg för att gå till MB så är den enda rimliga rutten att ta sig ner på Sävastvägen från KJ:s bostad och sen gå raka spåret i sydlig riktning.

Problem 4: Väskan

OM nu väskan på något vis skulle vara relaterad till mordet så bör man minnas att VB:s styvpappa säger i förhör (s. 970) att hon ägde två väskor och att båda befann sig hemma i bostaden. Inte heller stämmer den med KJ:s egen uppgift om att hon fick en plastpåse att bära sina skolböcker i. Om den nu INTE är sann, hur går det ihop med karatespårets egen logik? Varför skulle en oskyldig KJ hävda detta i flera förhör och vid rättegången?

Vill också kommentera theForeigners "sammanträffande" om märket på väskan och märket på Vatchareeyas byxor. Foreigner - trådens mästergooglare - kanske skulle ha googlat på märket. Då hade han fått veta att det kommer från kedjan TeamSportia som har 126 butiker över hela Sverige och därmed är en av de absolut största försäljarna av sport- och fritidsutrustning. Man kan nästan lika gärna hävda att det är ett "sammanträffande" om det påträffas en pryttel från HM och mordoffret ibland brukade gå i kläder därifrån.

Problem 5: Skymningen

Hypotesen att VB skulle ha styrts i sina vägval av solnedgången bör ställas mot att denna faktiskt ägde rum kl 21:23 denna dag i Boden. Så långt norrut är det en timme före solnedgång (jag utgår nu från mastpejlingshypotesen) knappast "skymning". Var klockan å andra sidan 21.30 så verkar det sannerligen inte rimligt att den mörkrädda VB skulle ta denna väg genom skogen (oakttat varför hon befann sig på Lejonbacksvägen när hon var på väg till MB)

SLUTSATS: Detta går inte ihop med kända fakta och framstår egentligen i alla delar som osannolikt.
Jag har suttit och tittat på kartan hela förmiddagen och får inte heller ihop det.

Närmaste jag kommit är att VB lämnat KJ kring 20:15, under första Family guy avsnittet, går Sävastvägen mot MB och ANs hus. Sen bestämmer hon sig för att ta en "genväg" och svänger av in mot Åbergsfortet men väljer fel väg och går tillbaka mot KJs lägenhet.

Hon går alltså åt andra hållet som Quarrel har gått. Förlusten av 3G kontakt borde dock vara lika oavsett vilket håll man går åt.

Och som vanligt så skapar det minst lika många frågor som det besvarar. Varför skulle KJ ljuga om att hon gått tidigare? Varför var VB på väg till MB? Varför bestämma sig för att ta en genväg genom skogen när det börjar bli mörkt? Gick hon ensam? Vad hände när hon började närma sig KJ igen? Varför ringde hon inte om skjuss?
Citera
2013-12-06, 13:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag upplevde vårdaren som trovärdig. Fåglar ska tas med en en nypa salt, liksom givetvis obelagda påståenden i tråden.
Sid 883:

Sid 900:

Det kallar jag hot. Ingen har påstått att VB var rädd för MB.

Men det borde hon nog ha varit. Hon borde ha tagit MB:s hot/varningar på allvar. Tyvärr tror jag VB försent insåg att Berg menade allvar.
Citera
2013-12-06, 13:36
Medlem
Citat:
Men man kan inte döma eller ens formellt misstänka personer enbart på karaktärsanalyser. Jag skulle tvärtom vilja säga att precis det tänkande som styr "karatespåret" här i tråden har legat bakom ett flertal rättsskandaler i USA där folk har dömts för mord och våldtäkt på i hög utsträckning "personporträtt" från åklagaren som utmålat den tilltalade som ett omoraliskt, våldsamt monster. Det har fått juryn att bortse från avsaknad av både teknisk bevisning och rimliga indicier. Personer som Berg är exakt den typen som blir misstänkta för allvarliga våldsbrott. Men de är sannerligen långt ifrån alltid skyldiga för den sakens skull. Och i det här fallet har faktiskt ingen av er på drygt ett halvår lyckats presentera en enda omständighet utöver motivspekulationerna och Bergs förmodade mördarpersonlighet (som faktiskt är en REN GISSNING, karln är ju för helvete aldrig dömd för något mindre våldsbrott ens).

1. Det är väl inte en karaktärsanalys som ligger bakom de misstankar som framförs i tråden utan helt enkelt innehållet i fup. Av det kan man dra en massa slutsatser. BO:VB påstår åtminstone på ren svenska att hon haft någon form av sexuell upplevelse med AN och MB dvs. någon form av trekant. BO:VB har någon form av förhållande med MB. Därutöver innehåller fupen, en massa info om deras relation i övrigt samt en massa saker som de skrivit på facebook. Det är ju inte karaktärsanalyser utan relativt hårda bevis i termer av vittnesutsaga kontra faktuell verklighet.

2. Det finns väl lika många fall där folk dömts på uppdiktade tekniska bevis. USA är väldigt bra ur den synvinkeln, de klarar av en prövning av sådant, tillskillnad från Svenskt rättsväsende som hellre processar i 5 år än gör ett 20 minuterstest för att tex. fastställa åldern på blod.

3. Det där måste vara någon form av humor.

4. Men enligt utsagorna i fup, så borde han varit fälld för grov misshandel. Men det är ju klart sura ex. ljuger ju mycket och vilt, det vet ju alla. Särskilt KJ.
Citera
2013-12-06, 13:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Tack för lite fältarbete på plats!

Föga förvånande anser jag dock inte att det går att få ihop ett rimligt scenario kring detta:

Problem 1: Tiden

KJ har i sina vittnemål hävdat att VB gick runt kl 21, eventuellt en liten stund före. I vart fall gick hon - enligt honom - inte förrän en stund efter att första Family Guy-avsnittet var slut vid klockan 20:30. Det finns alltså ingen möjlighet att hon skulle ha kunnat befinna sig på den punkt där din mobil tappade 3G-uppkopplingen vid kl 20.32.

Det är förstås inte heller möjligt ens i detta hypotetiska scenario att det i så fall skulle ha varit VB som vittnet Camilla B observerade på Lejonbacksvägen 21.30. I så fall skulle ju tiden ha gått BAKLÄNGES och det kan väl inte ens de som tror att MB är norra Norrlands största och mest iskalla kriminalgeni på allvar tro?

Problem 2: Mastvinkeln

Mobilen pejlade hela tiden i mastvinkel 270 grader mot Artilleribat-masten. Mastningsvinkeln vid ditt observationsställe är uppskattningsvis ca 200 grader.

Problem 3: Vägvalet

Fortfarande har ingen i tråden angivit en rimlig förklaring till vad VB gör på just Lejonbacksvägen, gående i östlig riktning. Det finns inget som helst skäl för henne att befinna sig där, oavsett om hon var på väg hemåt eller i det spekulativa scenariot att hon skulle gå till MB:s hus (utan att ringa, utan att SMS:a). VB hade såvitt jag minns bott i Boden sen hon var 12 år och det verkar helt osannolikt att hon skulle gå så totalt vilse att hon virrar runt här runt 30-40 minuter efter att hon ska ha lämnat KJ:s bostad.

Sen är det - vilket borde vara uppenbart för alla som studerat kartan - så att OM nu VB verkligen hade gått sin väg för att gå till MB så är den enda rimliga rutten att ta sig ner på Sävastvägen från KJ:s bostad och sen gå raka spåret i sydlig riktning.

Problem 4: Väskan

OM nu väskan på något vis skulle vara relaterad till mordet så bör man minnas att VB:s styvpappa säger i förhör (s. 970) att hon ägde två väskor och att båda befann sig hemma i bostaden. Inte heller stämmer den med KJ:s egen uppgift om att hon fick en plastpåse att bära sina skolböcker i. Om den nu INTE är sann, hur går det ihop med karatespårets egen logik? Varför skulle en oskyldig KJ hävda detta i flera förhör och vid rättegången?

Vill också kommentera theForeigners "sammanträffande" om märket på väskan och märket på Vatchareeyas byxor. Foreigner - trådens mästergooglare - kanske skulle ha googlat på märket. Då hade han fått veta att det kommer från kedjan TeamSportia som har 126 butiker över hela Sverige och därmed är en av de absolut största försäljarna av sport- och fritidsutrustning. Man kan nästan lika gärna hävda att det är ett "sammanträffande" om det påträffas en pryttel från HM och mordoffret ibland brukade gå i kläder därifrån.

Problem 5: Skymningen

Hypotesen att VB skulle ha styrts i sina vägval av solnedgången bör ställas mot att denna faktiskt ägde rum kl 21:23 denna dag i Boden. Så långt norrut är det en timme före solnedgång (jag utgår nu från mastpejlingshypotesen) knappast "skymning". Var klockan å andra sidan 21.30 så verkar det sannerligen inte rimligt att den mörkrädda VB skulle ta denna väg genom skogen (oakttat varför hon befann sig på Lejonbacksvägen när hon var på väg till MB)

SLUTSATS: Detta går inte ihop med kända fakta och framstår egentligen i alla delar som osannolikt.
Problem 1: Att KJ har misstagit sig på tiden och TV-program, Simpsons som slutade kl 20 och Family Guy som slutade kl 21 är inte att förvåna sig över, särskilt som programmen är rätt lika. Dessutom ger det KJ mer rimlig tid att trycka i sig fem öl före besöket hos brorsan. CB kan ha gjort exakt samma misstag som AN, trodde sig komma hem 21:30 när det var 20:30. Dessutom finns det, mig veterligen, ingenting som hindrar två asiatiska kvinnor att gå på Lejonbacksvägen med en timmes mellanrum.

Problem 2: Åbergsmasten 270 grader uppmättes när 2G återkom. Åbergsmasten 270 grader är en 120-graderssektor som sträcker sig 270 +/- 60 grader, dvs från 210 - 330 grader. Gränsen motsols är tillräckligt nära dina ca 200 grader för att det ska vara uppmätt gräns.

Problem 3: Sävastvägen är en väg med snabb trafik och saknar trottoar, upplevde jag. Det är tryggare att gå genom skogen.

Problem 4: Väskan kan iaf vara VB:s, förvarad (kvarglömd?) i någons bil medan VB var hos KJ. Men jag ville framförallt belysa att polisen verkar ha struntat i fyndet.

Problem 5: Skymningsteorin stämmer bättre med den tid som ges av den tekniska bevisningen, ca 20:30.
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-06 kl. 14:08.
Citera
2013-12-06, 13:56
Medlem
Jag fortsätter att tjata..
I förhör med Patrik Hertz.... uppger han att KJ sa "hon skulle till Sävast och uträtta ett ärende" alltså i samband med den sökinsats som gjordes 8.maj på cykelvägen mot Sävast den insatsen som Kj var mycket mån om att genomföra.I samtliga förhör uppger KJ hela tiden "att hon skulle gå hem" varför ljuger han om detta? och varför har inte polisen uppmärksammat att KJ visste att VB skulle gå mot Sävast detta kan faktiskt vara en mycket viktig pusselbit i hela historien läser man inte sina egna förundersökningar?
Citera
2013-12-06, 14:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är väl inte en karaktärsanalys som ligger bakom de misstankar som framförs i tråden utan helt enkelt innehållet i fup. Av det kan man dra en massa slutsatser. BO:VB påstår åtminstone på ren svenska att hon haft någon form av sexuell upplevelse med AN och MB dvs. någon form av trekant. BO:VB har någon form av förhållande med MB. Därutöver innehåller fupen, en massa info om deras relation i övrigt samt en massa saker som de skrivit på facebook. Det är ju inte karaktärsanalyser utan relativt hårda bevis i termer av vittnesutsaga kontra faktuell verklighet.

2. Det finns väl lika många fall där folk dömts på uppdiktade tekniska bevis. USA är väldigt bra ur den synvinkeln, de klarar av en prövning av sådant, tillskillnad från Svenskt rättsväsende som hellre processar i 5 år än gör ett 20 minuterstest för att tex. fastställa åldern på blod.

3. Det där måste vara någon form av humor.

4. Men enligt utsagorna i fup, så borde han varit fälld för grov misshandel. Men det är ju klart sura ex. ljuger ju mycket och vilt, det vet ju alla. Särskilt KJ.

1. What? Var i FUP:en finns det ett påstående om denna trekant? Vad är det i övrigt för material från FUP du menar att "spåret" bygger på som inte har att göra med hans antagna karaktär, utan iakttagelser och indicier runt själva försvinnandet och mordet?

2. Ja du herr tvärsäker - det där uttalandet ger jag inte mycket för. Det går definitivt inte snabbare i USA i snitt, eftersom hela överklagandehanteringen handlar om "due process" - att visa att det begåtts formell i hanteringen som kränkt den dömdes konstitutionella rättigheter och därmed ska ge rätt till ny prövning. När du säger "uppdiktade tekniska bevis" kan jag förvisso dra mig till minnes några svenska fall där väl Joy Rahman är det som först dyker upp i skallen. Men den tekniska bevisningen i målet som binder KJ vid att ha hanterat den döda kroppen är såvitt jag kan förstå solid och ifrågasattes heller inte på allvar av advokaterna vid rättegången.

3. Ja det får du tycka, men det är ett reellt problem att en persons negativa karaktär kan få människor att blunda för svagheter i bevisningen. Detta är givetvis en risk även när det gäller KJ, men i MB-fallet är det uppenbart att det är hur han verkar vara som person som främst driver folk här att fortsätta köra runt i sitt karatespår. Några konkreta omständigheter som pekar mot att det skulle kunna vara sant finns ju inte.

4. Grov misshandel? Vad fan menar du då?
Citera
2013-12-06, 14:11
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knisslare
Advokaten Bo Forssberg i intervju i NSD idag:
Det har kommit fram nya uppgifter efter rättegången som styrker hans uppfattning att 22-åringen är oskyldig, säger han. Men han vill inte avslöja vad det gäller.

I artikeln står det:

"Bo Forssberg har fortfarande uppfattningen att 22-åringen är oskyldig. Han säger också, lite hemlighetsfullt, att han i efterhand har fått uppgifter som styrker hans uppfattning.

– Exakt vad det är kan jag inte säga just nu."

Här är länken:
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/en-advokat-pa-hugget-8074427.aspx

Jag är mållös. En advokat som hävdar att hans klient är oskyldig? Var skall detta sluta?
Citera
2013-12-06, 14:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrb1421
Jag fortsätter att tjata..
I förhör med Patrik Hertz.... uppger han att KJ sa "hon skulle till Sävast och uträtta ett ärende" alltså i samband med den sökinsats som gjordes 8.maj på cykelvägen mot Sävast den insatsen som Kj var mycket mån om att genomföra.I samtliga förhör uppger KJ hela tiden "att hon skulle gå hem" varför ljuger han om detta? och varför har inte polisen uppmärksammat att KJ visste att VB skulle gå mot Sävast detta kan faktiskt vara en mycket viktig pusselbit i hela historien läser man inte sina egna förundersökningar?

Enklaste förklaringen vad mig anbelangar är att han ljuger om båda sakerna, men missade att kalibrera sina historier. Ingen annan av hans vänner vad det verkar har fått den här versionen berättad för sig. Jag ser det snarare som en lögn uttalad i stunden för att motivera söket. Hade det verkligen varit så att det här var en korrekt erinran så hade den kommit fram till polisen också; första förhöret hölls ju på kvällen efter detta sök längst med cykelvägen till Sävast!

Apropå det förhöret kan också noteras att Kristoffer återkom samma kväll och dels meddelade informationen om påsen, dels att Vatchareeya var glad för att hon skulle åka någonstans på söndagen. En sådan resa hade åtminstone hennes styvfar inte hört något om när han tillfrågades om saken i förhören. Berg hade möten på karaten och jobbade sen på eftermiddagen, så det kan knappast ha varit nån hemlig liten kärleksresa med honom som var planerad heller (det svär också mot tonen i deras konversation på FB mot slutet). Jag tror att även denna "resa" var en lögn för att ge lite mer lokalfärg och avleda misstankar mot Kristoffer själv: Han hoppades kanske att polisen skulle tro att hon åkt iväg på denna resa med någon att något inträffat där.
Citera
2013-12-06, 14:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
I artikeln står det:

"Bo Forssberg har fortfarande uppfattningen att 22-åringen är oskyldig. Han säger också, lite hemlighetsfullt, att han i efterhand har fått uppgifter som styrker hans uppfattning.

– Exakt vad det är kan jag inte säga just nu."

Här är länken:
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/en-advokat-pa-hugget-8074427.aspx

Jag är mållös. En advokat som hävdar att hans klient är oskyldig? Var skall detta sluta?

Vilken boll för trådens karatespårare att springa på dock! Jag vill inte vara taskig mot dem, men om detta vad-det-nu-är hade haft nån mer substans än skvaller på byn så hade vi garanterat haft en inlaga från Forsberg om att göra om hela rättegången och försätta KJ på fri fot.

Undrar vad Forsberg tror egentligen innerst inne? Att KJ blivit en perfekt "role model" för hans gamla vänsterideals önskningar om att stå på "de svagas sida" förstår man ju. Men hur långt sträcker sig naiviteten? Han verkade ju trots allt efter rättegången vara inne på att det inte gick att komma med några rimliga förklaringar till blodfynden/likdoften som fick bort hans klient helt ur den bilden.

KAN det trots allt vara så att KJ har börjat berätta några historier för sin advokat, eller antyda något (sant eller ej) som implicerar medbrottslingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in