2013-12-06, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Har heller inte sett något i förhören om en Ford skåp. Är det möjligtvis en Ford Courier du menar?
Tycker mig minnas att jag läst att han haft tillgång till en Opel också? Finns den kvar i hans ägo?

Ja det här med bilarna måste definitivt redas ut!!! Det va även en bil i närheten som hade brunnit.

Varför ljuga så mycket om man har rent mjöl i påsen?
Citera
2013-12-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Ja det här med bilarna måste definitivt redas ut!!! Det va även en bil i närheten som hade brunnit.

Varför ljuga så mycket om man har rent mjöl i påsen?
Det kan man fråga sig. Han har också en 73:as volvo. Har ej tillgång till FUP just nu, kanske nån annan vet vem i familjen som brukar den?
Citera
2013-12-06, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knisslare
Advokaten Bo Forssberg i intervju i NSD idag:
Det har kommit fram nya uppgifter efter rättegången som styrker hans uppfattning att 22-åringen är oskyldig, säger han. Men han vill inte avslöja vad det gäller.

Är inte förvånad, hade räknat med detta. Det finns ju hur mycket som helt som talar för att det är någon annan som skulle kunna vara skyldig.
Citera
2013-12-06, 10:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knisslare
Advokaten Bo Forssberg i intervju i NSD idag:
Det har kommit fram nya uppgifter efter rättegången som styrker hans uppfattning att 22-åringen är oskyldig, säger han. Men han vill inte avslöja vad det gäller.

Att KJ inte skulle ha någonting med mordet på VB att göra över huvud taget känns väldigt främmande. Det måste jag säga ..
Citera
2013-12-06, 10:50
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag försvarar honom inte, jag utgår från fakta istället för från fantasier. Fakta är att inga kända hot finns. //...
I maj/juni fick jag trovärdig info från person i VB´s närhet som gällde bl a dödshot från just MB. Personen var själv rädd för MB och har inte gått till polisen. Därför väljer iaf jag att tro att VB faktiskt blev hotad av MB.
Citera
2013-12-06, 11:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
I maj/juni fick jag trovärdig info från person i VB´s närhet som gällde bl a dödshot från just MB. Personen var själv rädd för MB och har inte gått till polisen. Därför väljer iaf jag att tro att VB faktiskt blev hotad av MB.

Hörsägen i flera led. Personligen blir jag bara mer och mer skeptisk till all information som kommer via "inofficiella" kanaler till såna här trådar. Folk lovar och bedyrar i PM att de har 110% seriös och trovärdig information och sen visar det sig ändå alltför många gånger vara strunt alltihop. Ett exempel är personen som skrev lite i tråden och PM:ade mer info till mig om att KJ pratade i sömnen om blod som sprutade och annat. En annan person i tråden som sade sig jobba på Öjebyn och skrev ett antal inlägg i tråden i juni dementerade bestämt att något sådant förekommit. Vem ska man tro på?

Det är i vart fall oerhört svårt att läsa ut av Vatchareeyas eget agerande och ton i bevarad FB-konversation att hon skulle ha varit rädd för Berg eller känt sig hotad av honom.

Att Berg kan vara både hotfull och hotande vet vi ju dock. Men det gör honom inte med automatik till en förslagen mördare som försöker sätta dit en annan person för mordet. Hade vi inte haft dessa blodfynd i kombination med bl.a. de avsaknade mobilpejlingarna från VB:s telefon efter att hon ska ha lämnat hans lägenhet så hade situationen vad gällde misstankar naturligtvis varit helt annorlunda idag. Men man måste anpassa sina hypoteser till kända fakta. Det finns helt uppenbart även andra personer i kretsen runt VB som är obehagliga och ev. har en sån personlighet att de är kapabla att mörda. Det hör ofta kring bilden kring mord, eftersom många som blir mördade rör sig i sammanhang som är mindre trevliga. Men man kan inte döma eller ens formellt misstänka personer enbart på karaktärsanalyser. Jag skulle tvärtom vilja säga att precis det tänkande som styr "karatespåret" här i tråden har legat bakom ett flertal rättsskandaler i USA där folk har dömts för mord och våldtäkt på i hög utsträckning "personporträtt" från åklagaren som utmålat den tilltalade som ett omoraliskt, våldsamt monster. Det har fått juryn att bortse från avsaknad av både teknisk bevisning och rimliga indicier. Personer som Berg är exakt den typen som blir misstänkta för allvarliga våldsbrott. Men de är sannerligen långt ifrån alltid skyldiga för den sakens skull. Och i det här fallet har faktiskt ingen av er på drygt ett halvår lyckats presentera en enda omständighet utöver motivspekulationerna och Bergs förmodade mördarpersonlighet (som faktiskt är en REN GISSNING, karln är ju för helvete aldrig dömd för något mindre våldsbrott ens).
Citera
2013-12-06, 11:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hörsägen i flera led. Personligen blir jag bara mer och mer skeptisk till all information som kommer via "inofficiella" kanaler till såna här trådar. Folk lovar och bedyrar i PM att de har 110% seriös och trovärdig information och sen visar det sig ändå alltför många gånger vara strunt alltihop. Ett exempel är personen som skrev lite i tråden och PM:ade mer info till mig om att KJ pratade i sömnen om blod som sprutade och annat. En annan person i tråden som sade sig jobba på Öjebyn och skrev ett antal inlägg i tråden i juni dementerade bestämt att något sådant förekommit. Vem ska man tro på?

Det är i vart fall oerhört svårt att läsa ut av Vatchareeyas eget agerande och ton i bevarad FB-konversation att hon skulle ha varit rädd för Berg eller känt sig hotad av honom.

Att Berg kan vara både hotfull och hotande vet vi ju dock. Men det gör honom inte med automatik till en förslagen mördare som försöker sätta dit en annan person för mordet. Hade vi inte haft dessa blodfynd i kombination med bl.a. de avsaknade mobilpejlingarna från VB:s telefon efter att hon ska ha lämnat hans lägenhet så hade situationen vad gällde misstankar naturligtvis varit helt annorlunda idag. Men man måste anpassa sina hypoteser till kända fakta. Det finns helt uppenbart även andra personer i kretsen runt VB som är obehagliga och ev. har en sån personlighet att de är kapabla att mörda. Det hör ofta kring bilden kring mord, eftersom många som blir mördade rör sig i sammanhang som är mindre trevliga. Men man kan inte döma eller ens formellt misstänka personer enbart på karaktärsanalyser. Jag skulle tvärtom vilja säga att precis det tänkande som styr "karatespåret" här i tråden har legat bakom ett flertal rättsskandaler i USA där folk har dömts för mord och våldtäkt på i hög utsträckning "personporträtt" från åklagaren som utmålat den tilltalade som ett omoraliskt, våldsamt monster. Det har fått juryn att bortse från avsaknad av både teknisk bevisning och rimliga indicier. Personer som Berg är exakt den typen som blir misstänkta för allvarliga våldsbrott. Men de är sannerligen långt ifrån alltid skyldiga för den sakens skull. Och i det här fallet har faktiskt ingen av er på drygt ett halvår lyckats presentera en enda omständighet utöver motivspekulationerna och Bergs förmodade mördarpersonlighet (som faktiskt är en REN GISSNING, karln är ju för helvete aldrig dömd för något mindre våldsbrott ens).
Jag upplevde vårdaren som trovärdig. Fåglar ska tas med en en nypa salt, liksom givetvis obelagda påståenden i tråden.
Sid 883:
Citat:
11:43
Vatchareeya Bangsuan
Det tror jag inte hmm om du ser dom 500 mess då vill du typ döda mig
Sid 900:
Citat:
00:00
Vatchareeya Bangsuan
menade du på riktigt att du vill döda mig? Hoppas du inte skojade mig. Hatar är starkt ord lika stark som du, om hatar då vill man döda någon.
Det kallar jag hot. Ingen har påstått att VB var rädd för MB.
Citera
2013-12-06, 11:50
Medlem
Citat:

Skämtar du? Hur vet du att han inte är dömd sedan tidigare? Oavsett om han inte är dömd eller anmäld har han iaf hotat vid ett flertal tillfällen, det vet vi alla vid det här laget!!

Eftersom att det finns en rad omständigheter som utgör frågetecken gällande det här brutala mordet är det väl rimligt att bredda arbetet. Berg & co har ljugit och undanhållit saker + haft motiv etc.......- Oavsett vad borde det undersökas närmare och mycket mer ingående av några smarta och kvicktänkta personer.

Det finns mycket ouppklarat i det här fallet- vilket innebär att arbetet både måste fördjupas och breddas- det borde vi alla vara överens om!
Citera
2013-12-06, 12:00
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag upplevde vårdaren som trovärdig. Fåglar ska tas med en en nypa salt, liksom givetvis obelagda påståenden i tråden.
Sid 883:

Sid 900:

Det kallar jag hot. Ingen har påstått att VB var rädd för MB.

Det där är ju VB som skrivit. Hon var ju en dramaqueen av rang när det gällde MB. Dessa meddelanden är ganska så intetsägande.
Vad och hur skrev MB. DET vore en annan femma.
Citera
2013-12-06, 12:01
Medlem
ME077s avatar
Någon som vet när psykundersökningen i Huddinge är klar?
Citera
2013-12-06, 12:03
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det där är ju VB som skrivit. Hon var ju en dramaqueen av rang när det gällde MB. Dessa meddelanden är ganska så intetsägande.
Vad och hur skrev MB. DET vore en annan femma.

MB är en vuxen man med ett IQ troligen över 50. Naturligtvis skulle han aldrig skriva någon form av hot.
Citera
2013-12-06, 12:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tog idag en promenad från den plats en asiatisk kvinna iakttogs runt Åberget till båtuppläggningsplatsen vid älven. Jag har plottat in gångvägen på kartan: http://goo.gl/maps/Easu2

Jag har tidigare visat hur Google Maps visar i en mobil hur man tar sig från platsen på Lejonbacksvägen till MB:s bostad: http://imageshack.us/a/img163/3896/nf8u.png

Det kan tänkas att VB valde den vägen från KJ till MB, men när hon kom till korsvägen fick hon se detta: http://img837.imageshack.us/img837/1918/tcl7.jpg. Enligt Google skulle hon ta vänstra vägen, men det skymde, och eftersom hon var mörkrädd bör hon ha valt den högra vägen. Det gjorde jag också. Strax efteråt förlorades kontakten med 3G, och kom tillbaka sju minuter senare, alltså ungefär lika länge som VB tappade kontakten 20:32 till 20:38.

Jag fortsatte ner mot älven. I våras, under söket efter VB, rapporterade en flashbackare att han hittat en svart väska vid den platsen. Notera FUP, sid 1060.

Väskan låg kvar: http://img571.imageshack.us/img571/275/edf8.jpg. Väskan var totalt igenfrusen och gick inte att öppna. Jag lät den ligga kvar. Intill väskan låg en del skräp, ett trasigt tangentbord, en cd-skiva, ett fodral, en systemkasse och annat: http://img14.imageshack.us/img14/3217/he56.jpg.

Jag är för trött för att dra några direkta slutsatser av mina iakttagelser, men det kanske finns någon på tråden som kan göra det?

Tack för lite fältarbete på plats!

Föga förvånande anser jag dock inte att det går att få ihop ett rimligt scenario kring detta:

Problem 1: Tiden

KJ har i sina vittnemål hävdat att VB gick runt kl 21, eventuellt en liten stund före. I vart fall gick hon - enligt honom - inte förrän en stund efter att första Family Guy-avsnittet var slut vid klockan 20:30. Det finns alltså ingen möjlighet att hon skulle ha kunnat befinna sig på den punkt där din mobil tappade 3G-uppkopplingen vid kl 20.32.

Det är förstås inte heller möjligt ens i detta hypotetiska scenario att det i så fall skulle ha varit VB som vittnet Camilla B observerade på Lejonbacksvägen 21.30. I så fall skulle ju tiden ha gått BAKLÄNGES och det kan väl inte ens de som tror att MB är norra Norrlands största och mest iskalla kriminalgeni på allvar tro?

Problem 2: Mastvinkeln

Mobilen pejlade hela tiden i mastvinkel 270 grader mot Artilleribat-masten. Mastningsvinkeln vid ditt observationsställe är uppskattningsvis ca 200 grader.

Problem 3: Vägvalet

Fortfarande har ingen i tråden angivit en rimlig förklaring till vad VB gör på just Lejonbacksvägen, gående i östlig riktning. Det finns inget som helst skäl för henne att befinna sig där, oavsett om hon var på väg hemåt eller i det spekulativa scenariot att hon skulle gå till MB:s hus (utan att ringa, utan att SMS:a). VB hade såvitt jag minns bott i Boden sen hon var 12 år och det verkar helt osannolikt att hon skulle gå så totalt vilse att hon virrar runt här runt 30-40 minuter efter att hon ska ha lämnat KJ:s bostad.

Sen är det - vilket borde vara uppenbart för alla som studerat kartan - så att OM nu VB verkligen hade gått sin väg för att gå till MB så är den enda rimliga rutten att ta sig ner på Sävastvägen från KJ:s bostad och sen gå raka spåret i sydlig riktning.

Problem 4: Väskan

OM nu väskan på något vis skulle vara relaterad till mordet så bör man minnas att VB:s styvpappa säger i förhör (s. 970) att hon ägde två väskor och att båda befann sig hemma i bostaden. Inte heller stämmer den med KJ:s egen uppgift om att hon fick en plastpåse att bära sina skolböcker i. Om den nu INTE är sann, hur går det ihop med karatespårets egen logik? Varför skulle en oskyldig KJ hävda detta i flera förhör och vid rättegången?

Vill också kommentera theForeigners "sammanträffande" om märket på väskan och märket på Vatchareeyas byxor. Foreigner - trådens mästergooglare - kanske skulle ha googlat på märket. Då hade han fått veta att det kommer från kedjan TeamSportia som har 126 butiker över hela Sverige och därmed är en av de absolut största försäljarna av sport- och fritidsutrustning. Man kan nästan lika gärna hävda att det är ett "sammanträffande" om det påträffas en pryttel från HM och mordoffret ibland brukade gå i kläder därifrån.

Problem 5: Skymningen

Hypotesen att VB skulle ha styrts i sina vägval av solnedgången bör ställas mot att denna faktiskt ägde rum kl 21:23 denna dag i Boden. Så långt norrut är det en timme före solnedgång (jag utgår nu från mastpejlingshypotesen) knappast "skymning". Var klockan å andra sidan 21.30 så verkar det sannerligen inte rimligt att den mörkrädda VB skulle ta denna väg genom skogen (oakttat varför hon befann sig på Lejonbacksvägen när hon var på väg till MB)

SLUTSATS: Detta går inte ihop med kända fakta och framstår egentligen i alla delar som osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in