2013-12-06, 09:19
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Det får du tycka om du vill

Det är inget jag tycker. Det ÄR så. Du har ju redan visat att OAVSETT vad man tar fram så säger du att det ändå talar FÖR en skapare. Jag är ledsen, men jag kan inte ta en sån position på allvar.

Citat:
20 000 dividerad på 7 000 000 000 så får du en procentuell summa (du får gärna slå det på miniräknare för att få ett konkret värde :P) som enligt dig dör av blindtarmen och du använder det som argument för att framställa skaparen till universum, liv och människor som en ofullständig skapare.

Nej, jag använder det för att visa att blindtarmen inte är felfri, vilket är vad vi pratar om. (Sen blir ju dock implikationen av detta att han antingen är en ofullständig skapare eller en ondskefull sadist)

Citat:
En sån människa som du kan man inte ens argumentera med för du är oärlig och skriver bara ordbajseri.

Nej, det är ett konkret exempel som visar det felaktiga i påståendet att blindtarmen är felfri.

Citat:
Du tänker inte på det universum som skaparen har skapat, inte på solsystemet och hur det utformats, inte på jorden och hur den hyser liv, inte på liv, hur fantastiskt det är, inte på alla slags frukter och grönsaker som den hyser, inte på allt vatten och hav som den rymmer, inte på de miljontals människor som lever i över 80 år inte på hud som vid skada reparerar sig själv, inte vid immunförsvaret som skyddar kroppen, inte på ögonen och hur det ser färg, ljus, avstånd osv. Inget av dessa är giltiga för dig som svar men att barn får cancer, eller att ynka 20 000 människor dör av blindtarmsinflammation är nåt stort för dig. Ja, Det är Gud som ger liv och ger död, Det är Gud som ger och tar, det är Gud som sänder sjukdom och hälsa. Allt är i hans hand och han är medveten om varenda atom som existerar i rummet och utanför rummet.

1. Vad har något av det där babblet det med blindtarmen att göra??? (Och det finns för övrigt en hel del att säga kring MÅNGA av punkterna du nämnde, men jag avstår för stunden)

2. Tjikatilo våldtäktsmördade 52 kvinnor och barn. Eftersom du säger att gud är den som orsakar sjukdomar, så måste ju den psykiska störningen som fick honom att mörda vara från gud...så han måste ju ha utfört guds vilja? Intressant.

Citat:
Det har jag redan gjort genom att jag sa att du var beviset. Tänk ut resten själv.

Suck. Du förstår alltså inte att det inte räcker med att påstå det?

Citat:
Just för att han är allsmäktig. Förstår du inte?

Nej, det räcker inte med att upprepa det som en papegoja. VARFÖR skulle allsmäktighet ge rätten att ta liv?

Citat:
Han tar alls liv när tiden är utlöpt.

Det är inte bevis. Det är ett tomt påstående. Förstår du skillnaden?

Citat:
Just för att han är allsmäktig.

Nej, det räcker inte med att upprepa det som en papegoja. VARFÖR skulle allsmäktighet ge rätten att äga liv?

Citat:
Det har jag redan gjort.

Haha och EXAKT när bevisade du att han var allsmäktig? I didn't get the memo...

Citat:
Du lär tänka lite själv också. Jag hjälper dig på travet men du får tänka själv också.

Tyvärr, jag har inte för avsikt att hjälpa dina flummerier på traven.
Citera
2013-12-06, 09:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
I och med att tid inte är absolut så innebär att tiden går olika beroende på observatör. Har du Gud som observatör så går tiden fort och alla val som vi har gjort har han redan sett. Å andra sidan, har vi människan som observatör går tiden som den brukar göra.

Profilerat ponerat premiss: " 'Gud' har sett alla våra val'.

Citat:
Om ingen har sett vår framtid så har vi en fri vilja var premissen, korrekt?

1/ Det finns inget samband mellan en observatör av "fri vilja" och faktisk "fri vilja".

2/ Profilerat ponerat premiss: " Ingen (inklusive 'gud') har sett vår framtid.

Citat:
Gud ser inte vår framtid, han ser bara att allting går fort och att vi har gjort alla våra val även om vi i vårt referenssystem inte har gjort alla våra val.

Alltså ännu én av dina demagogiska fantasifostrer med totalt imaginäre sambands-länker (~här: Betydelsen av observerat fri vilja).
Citera
2013-12-06, 09:46
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Gud ser inte vår framtid, han ser bara att allting går fort

Jag vet att det inte var din mening...men jag kan inte sluta skratta åt de här dumheterna
Citera
2013-12-06, 10:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Premissen var att om ingen ser min framtid så har jag fri vilja, korrekt?

Aaaaaah ..... PREMISSER. Här kommer en "premiss" till: Dina premisser är kass.

Citat:
Om Gud inte ser min framtid, så har jag fri vilja, eller hur?

Gud ser inte min framtid, han är redan i framtiden.

Eller vad med denna "premiss": 'Gud' är ett special-aspekt av den nionde dimensionen i strängteorin där det varken finns tid, icke-tid eller extra (~utanför)-tid, men däremot "BUD".

Vilket .... enligt din premiss-förklaringsmetod .....demonstrerar att 'gud' inte är gud och att en teologisk modell av "fri vilja" är irrelevant.

PS Det är min premiss att dom premisser som är implicerade i ovanstående är legitima.
Citera
2013-12-06, 10:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Om guden inte KUNDE skapa universum på ett annorlunda sätt så är inte guden allsmäktig.
Om guden inte är medveten om vilket val du skulle göra är guden inte allvetande.
Och så går det runt runt runt.

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
nja underförstått så referera du till en kristen Gudsbild och teodicéproblemet.

Korrekt.

Situationen i din islam-version med renodlat makt och villkorslös underkastelse som grundprinciper är självklart annorlunda.
Citera
2013-12-06, 11:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Gud är allsmäktig och allvetande och det är just därför du inte kan säga att det ena utesluter det andra.

Fel där lille vän.

Gud är ignet konstaterat fenomen, så du kan för det första utesluta att ha gud som en variabel ena dagen och samtidigt kontant dvs fix när det passar.

Så länge gudsidén inte erkänns som gångbar teori för samtliga, faller dina ordalag som korthuset.

Du har ett falskt utgångsläge. En egenupprättad desillusionerad bild av livsexistens.

Vi kan unna oss att säga så här ; att vetenskap fått genomgående erkänt tolkningsföreträde om allt vad existens heter, har du att förhålla dig till vad mänsklighet kräver, inte vad "gud" kräver. Medan du börjar med att förnedra dem vilka inte delar dina KÄNSLOR och din VILJA.. som utgör "din dröm" : det rä din , den är subjektiv, inte allmänmänskligt gångbar. Och ditt försök att agera pastorsexpeditör här är en flopp i sig.

Citat:
Eftersom Gud är allsmäktig och allvetande innebär det att Gud har förmåga till exakt allt.
Nej något som är allsmäktigt behöver synas, så du får ett präktigt IG redan i steg 1 att försöka omvärdera mä'nskliga intellektet : vad tolkar gud menar du? Juste det, det är människan som tolkar, men vet du inte ens vad allvetande och teodicé betyder.. så tja..

Du har inget på fötterna rätt o slätt.

Du kan däremot åberopa historisk maktretorik i tron att orden och det skrivna är gud själv.. isf bevisar du ännu mer att du inte kan skilja på mäniskans sinneskomplexa natur och hur det yttrar sig. (då framförallt, något du kan berida eftersom vi har för få dokument om alla villfarelser, vi vet inte allt) Men en teori om att du ogärna vill släng dig utmed ett stup, den teorin är starkt förankrad, vad gud vill med dig däremot, det bestämmer du själv och litar blint på maktpotentater (som inte själv vet, men glider på ytorna)

Citat:
Du har inte fri vilja till allt. Det har du fattat korrekt. Du lever på jorden i ett universum som fungerar enligt givna villkor och premisser.
Det har inte med vilja att göra ... det är existentiellt VILLKOR.

Liksom en apelsin inte kan växa i jorden bredvid potatisar, det har inget med vilja men narurvillkor att göra : en metall är inte en vind.. osv.

Du lever för att du är kommer ur biokemisk process i samklang med geologiska betingelser och mer än så.. sedan upptäcker du att du kan tänka framåt och misbrukar det genom att låsa människor i fastvillkorade system, sigillfört av narcissister ur dåtid

Så du är en fjättrad get, din mentala kapacitet är helt klart uppbunden och ofri - som tur är vi många som är fria och skiljer på äpplen och bananer. Skiljer på tanke och känsla, skiljer på impuls och reflex.

Skiljer på illusion och allusion, du däremot associerar allt till gud, då är du en fjättrad get i hagen och står och skiter där du står i hopp om en räddare.. till något bättre.

Finns dem som orkar, tänke i flera steg förbi steroetypa livskoncept som du verkar omhulda. Gammeldagsmoralism á la farfars-fars recept. (kuva sig för konungen vad han än gör)

Citat:
Vad vi troende oftast menar med fri vilja är de väger och de val som vi gör i livet, hur vi behandlar vår nästa,

ja men det om något, behöver du ju verkligen inte ha utläggningar om...

Det är ju så utformat, att människan liksom knappast kan annat än ATT behandla medmänniskan samtidigt.. livspremissen.. vill du vinna något på min existens så gör du det oavsett om din chef heter Mr Gud eller Moder Natur - per se, gör varje människa avvägningar och val, med huvudet i klarsyn för VAD MAN FÅR, inte för vad "en gud" om 228 000 000 000 år.. kan tänkas klubba för din räkning...

Fför angelägenheter här i livet, medan det råkar passera, inte hur man gosar med gud om trettio miljarder år, eventuellt, utan att ha plats i guds knä.. av att inte ha bett och tänkt på gud, när det var läge att tänka på medmänniska.. resurserna, tänk på resurserna... vrty går din energi, ja du reserverar en stor portion rakt in i fickorna på luftfickor.. dessa resurser transfereras och att också gudsbedjare önskar beskydd och försvar, jodå.. det är inget nytt. (vs du vill inte gärna dö utan poetiserar vad du finner *prekärt istället... )

Citat:
Alltså: Om du tänker köpa bil och har att välja mellan en gul och en svart, vet Gud vilken färg du kommer att välja och vilka tankar som rör sig i ditt huvud som får dig att välja just den färgen och de tankar är baserad på de erarenheter och miljöer som du är uppvuxen med/i.

Och du, önskar få lite respekt för din trosövertygelse... jisses man kan tro att du inte fyllt 7 år ännu.

Elelr inspireras du av rasbiologisk präglad esoterism på ngt sätt? I den himmelska sfären.. där dväljer väl gud och signalerar till dig.. att andra inte ska komma och säga åt dig att dina val, som kan komma att ses som kontroversiella, är annat än komna av.. gud

Prakt-

Citat:
Alltså Gud vet i förväg vilken färg du kommer välja innan du själv har bestämt dig eftersom Gud vet vilka tankar du kommer tänka just innan du ska köpa bilen och Gud vet vad som får dig att tänka de tankar. Gud vet att dina tankar har med de kultur, miljö och erfarenheter att göra, Gud vet vilka erfarenheter, kultur och miljö du är uppvuxen i/med. I vissa kulturer är svart färg vacker i en annan kultur tolkas svart färg som olycka osv.
Crap.

Citat:

I andra scenariot kan Gud ingripa och påverka dina tankar till att välja färg på en av bilarna. Alltså kan Gud dra sig tillbaka men ändå veta vad du väljer men också ingripa och påverka dina tankar
Crap och smörja.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-06 kl. 12:01.
Citera
2013-12-06, 12:05
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nej det spelar ingen roll om den är en kristen gud, illüvatar, fsm eller vad som så länge det är en allvetande skapargud (och skapare är dessutom är vad tråden handlar om).

Fast då missar du ju den lilla poängen med att guden även skulle vara skapare av universum. Antingen är guden allvetande och visste med andra ord allt om det universum som guden skapade oavsett tid. Hur det börjar, hur det slutar och allt däremellan (dvs fri vilja finns inte). Om guden inte vet allt så är guden per definition inte allvetande. Om guden måste ingripa så var guden inte allvetande när denne skapade universum och är heller inte allsmäktig (för då hade guden kunnat göra sig allvetande, annars är det inte direkt allsmäktighet).

Så långt är vi överens.

Fast här brister det. Om guden nu skapar universum och är allvetande så är alla val en illusion eftersom den allvetande guden redan såg universum från början till sista slutet. Du KAN mao inte handla annorlunda än förutbestämt (och har med andra ord ingen fri vilja) om guden samtidigt skall vara skapargud och allvetande.
Den allvetande skaparguden känner till alla dina val i förväg och vad de leder till, vart varje partikel är vid varje givet tillfälle från första början till slutet av universum (och är därmed allvetande) och du har då ingen fri vilja (eftersom allt är förutbestämt).

En allvetande skapargud vet allt ja. Inte bara vilken färg på bilen du "väljer" utan även vem du skaffar barn med och vilka handlingar barnen utför och vad deras barn i sin tur gör osv, och guden visste detta redan när denne skapade universum. Annars är ju guden inte allvetande utan reaktiv.

Om guden är allvetande så vet guden från första början även vilka tankar som framtida människor (ur alla perspektiv och tider) kommer att tänka och vilka val de kommer att göra, annars är guden inte allvetande.
En allvetande skapargud behöver inte ingripa eftersom alla val och konsekvenser redan är kända fram till den yttersta dagen.

En gud som inte är allvetande utan som måste ingripa för att styra händelserna dit guden vill ha dem kan förvisso vara mäktig men inte allsmäktig (för en allsmäktig gud hade kunnat göra sig allvetande samt skapat ett universum där inget är fördolt för denne). Det knakar dock betänkligt i fogarna mellan vad som då är en gud och en vanlig varelse (som ju också kan vara icke-allseende och väldigt mäktig).

Gud vet de val som 10 generationer framåt kommer att göra eller alla kommande generationer kommer att göra. Allsmaktigheten ligger just i att kunna skapa universum och dra sig tillbaka så att människor har en fri vilja till de val hon gör. Ja Gud visste i förväg innan Gud skapade universum att du skulle sitta och skriva dessa rader men Gud får dig inte att göra det, Gud visste att du skulle göra det. Det är skillnad.

Du har sant i att Gud visste vad varje partikel i universum skulle leda till. Ingenting i universum kan liknas vid mäniskor just när det gäller fria viljan. Solsystemet kan inte välja mellan en rätt eller fel väg. Det måste göra det, det alltid har gjort. Rotera om och om igen kring solen utan att förtröttas. Universum har inte heller någon fri vilja till att göra som det vill. Det måste göra på ett visst sätt människor däremot kan välja en rätt eller en fel väg och hon har fått veta vilken väg som är rätt och vilken som är fel.
Citera
2013-12-06, 12:12
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är inget jag tycker. Det ÄR så. Du har ju redan visat att OAVSETT vad man tar fram så säger du att det ändå talar FÖR en skapare. Jag är ledsen, men jag kan inte ta en sån position på allvar.

Är det så för att det är så eller är det så för att du tycker att det är så? Det är ju du som tycker att allt jag ger dig är nonsens. Det finns inget som talar emot en skapare, INGENTING ALLS. Allt runtomkring oss talar snarare för.

Citat:
Nej, jag använder det för att visa att blindtarmen inte är felfri, vilket är vad vi pratar om. (Sen blir ju dock implikationen av detta att han antingen är en ofullständig skapare eller en ondskefull sadist)

Lider du av blindtarmkomplikationer? Hur många i din släkt har dött utav blindtarmkomplikationer? Gud är en allsmäktig skapare som skapar människan av vätska. Denna skapare är fullständig och skapelsen är fullständigt!

Citat:
Nej, det är ett konkret exempel som visar det felaktiga i påståendet att blindtarmen är felfri.

Blindtarmen är felfri precis som hjärtat, hjärnan och alla andra organ och tarmar.

Citat:
1. Vad har något av det där babblet det med blindtarmen att göra??? (Och det finns för övrigt en hel del att säga kring MÅNGA av punkterna du nämnde, men jag avstår för stunden)

2. Tjikatilo våldtäktsmördade 52 kvinnor och barn. Eftersom du säger att gud är den som orsakar sjukdomar, så måste ju den psykiska störningen som fick honom att mörda vara från gud...så han måste ju ha utfört guds vilja? Intressant.

Det får du tro om du vill.

Citat:
Suck. Du förstår alltså inte att det inte räcker med att påstå det?

För mig gör det. Om du är missnöjd med detta är dörren öppen.

Citat:
Nej, det räcker inte med att upprepa det som en papegoja. VARFÖR skulle allsmäktighet ge rätten att ta liv?

Han är allsmäktig.

Citat:
Det är inte bevis. Det är ett tomt påstående. Förstår du skillnaden?

Det får du tycka om du vill.

Citat:
Nej, det räcker inte med att upprepa det som en papegoja. VARFÖR skulle allsmäktighet ge rätten att äga liv?

För att han är allsmäktig.

Citat:
Haha och EXAKT när bevisade du att han var allsmäktig? I didn't get the memo...

Hela tiden.

Citat:
Tyvärr, jag har inte för avsikt att hjälpa dina flummerier på traven.

Det är ingen fara.
Citera
2013-12-06, 12:15
Medlem
BlackJewels avatar
SAgofarbrodern Alibabasson kör ihop islamsk judendomsk och kristen populärgeneralisering där Den store Lorden med sitt allseende öga behöver en liten reunion i juletiden, förstår att det behvös uppbringas någon slags.. hur desperat den än blir.. motivtionsretorik att klara av den "dekadenta julen" sett i den blint tgroendes ögon.

En enda mix och vevar ner det i degbytta, för att försöka få till en generellt gångbar tårta och man har ju aldrig någonsin hört sådana orala bekännelser förut.. krävs inget som heter logik, enbart lydnad.

Alibabsson du verkar vara en lydnads-masochist.. att inte få med gud.. ger dig rysningar.. m.a.o en underdog som aldrig ens i tanken fått prova på att tillämpa fria tanken,.

Om du frågar gud, får du svaret, att sluta slicka hans anlete och börja åstadkomma något själv istället, fr du vet, att LIV är det riktigt uppriktiga ordet för "guds påstådda härlighet" .. och det här med liv, det ska liv att benåda liv, din gud är impotent i livet.. men i tanken.. kan du göda din dröm.. men då blir det snopet att få guds svar på tal, att sluta klänga så förbaskat - gud har inte så mycket som bett om att bli slickad utmed alla sina inälvor.

Du har ju en napp som heter gjord av guds nåde att proppa in där gud försvinner om knuten... tyvärr inte särskilt substantiell, inte ens i EQ-värdet.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-06 kl. 12:18.
Citera
2013-12-06, 12:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud vet de val som 10 generationer framåt kommer att göra eller alla kommande generationer kommer att göra. Allsmaktigheten ligger just i att kunna skapa universum och dra sig tillbaka så att människor har en fri vilja till de val hon gör. Ja Gud visste i förväg innan Gud skapade universum att du skulle sitta och skriva dessa rader men Gud får dig inte att göra det, Gud visste att du skulle göra det. Det är skillnad.

Du har sant i att Gud visste vad varje partikel i universum skulle leda till. Ingenting i universum kan liknas vid mäniskor just när det gäller fria viljan. Solsystemet kan inte välja mellan en rätt eller fel väg. Det måste göra det, det alltid har gjort. Rotera om och om igen kring solen utan att förtröttas. Universum har inte heller någon fri vilja till att göra som det vill. Det måste göra på ett visst sätt människor däremot kan välja en rätt eller en fel väg och hon har fått veta vilken väg som är rätt och vilken som är fel.

Du predikar endast: "Det bara är så". Inte ett enda vettigt argument.
Citera
2013-12-06, 12:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns inget som talar emot en skapare, INGENTING ALLS.

Vilken "skapare" refererar du till? Flertalet av dom vanligsta "skapare" har mycket som talar emot dom.

Citat:
Allt runtomkring oss talar snarare för.

Såsom?
Citera
2013-12-06, 12:29
Medlem
Citat:
Nej det är EXAKT vad determinism får för konsekvenser. Det finns då inte fri vilja. Med exakt samma resonemang så finns inte felaktiga handlingar eftersom de redan är förutbestämda. En människa som mördar en annan har mao inget val eftersom den allvetande och allsmäktiga guden redan sett att det skall ske (och såg det redan när denne danade universum), handlingen är förutbestämd att ske och har ingenting med mänskliga val eller vilja att göra. Dvs om guden är allvetande och skapare av universum så är det guden som bestämt att handlingen skall ske och fri vilja existerar inte.

Citat:
Du har sant i att Gud visste vad varje partikel i universum skulle leda till.
Även människan består av partiklar. När du trycker på avtryckaren till ett vapen som dödar en annan människa så är det nervsignaler (som utgörs av partiklar) i din hjärna och genom ditt nervsystem som i sin tur får ditt finger att röra sig. Explosionen som sker i patronläget sker som en konsekvens av att partiklarna ditt finger flyttar i avtryckaren får slagstiftet att slå an mot tändhatten och så vidare. Alla dessa partiklar lyder under exakt samma fysiska mekanismer som får stjärnor att bildas och dö, får Jorden att färdas i sin bana osv.

Citat:
Ingenting i universum kan liknas vid mäniskor just när det gäller fria viljan. Solsystemet kan inte välja mellan en rätt eller fel väg.
I ett deterministiskt universum skapat av en allvetande skapare så har människan lika lite fri vilja som ett stjärnsystem. Allt (inklusive tankar, minnen och handlingar) är konsekvensen av kausala skeenden från universums födelse fram till dess slut.
Senast redigerad av Praetori 2013-12-06 kl. 12:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in