2013-12-05, 12:22
Medlem
Iloveludas avatar
Kalops.Hadde jag gett den sörja till katten hade åtalet för djurplågeri inte varit långt borta.En vattnig vidrig sås med en massa fettklumpar i.Smakade hemskt och bara konsistensen retade kräkreflexen maximalt. Hur fan man kunde servera den skiten är en gåta.Mår nästan illa bara av att skriva om det.Har inte ätit kalops efter det
Citera
2013-12-05, 16:57
Medlem
Brysselkål.
Citera
2013-12-05, 18:11
Medlem
Potatisen är nog det mest traumatiska egentligen, vi brukade tävla i vem som kunde hitta den bästa studsbollen. Man släppte potatisen från bordet och iaktog hur många gånger den studsade. Minns dock inte rekordet... Minns dock att vi hittade en skiva falukorv med sju olika färger (lila, grön, grå, svart, vit, och gul!) och det är något jag fortfarande inte förstår. Nu åt vi aldrig pulvermos hemma och det tog åratal innan jag ens vågade prova på eländet, det vi fick i skolan var så smaklöst och hade en klisterliknande konsistens. Vi tänkte ha en tävling om vem som kunde snurra en tallrik med "mos" flest varv innan det ramla av, men ingen lyckades få skiten att följa tyngdlagen. Då kan man förvänta sig att moset ska vara rätt rejält men det var ändå lättflytande, jag undrar än idag om det inte var ett nytt tillstånd hos materia de upptäckt där i skolmatsalen. Fast och flytande samtidigt...

Allt var ju vedervärdigt tillagat tyvärr, tycker fortfarande det är jävligt synd att man förstörde så mycket fisk. Fast nu fick vi nog aldrig några "hela" fiskbitar utan det var ihop-pressat skit, förmodligen fiskrens...

Överlag förstår jag inte varför man inte kryddade maten, råvarorna var riktigt dåliga (var någon maträtt de fick ta bort då den inte fick serveras till människor eller slaktdjur, minns inte vad det var dock). Dock var maten ändå bruklig under grundskoletiden, när jag sedan började gymnasiet fick man vänja sig vid att gå hungrig, om man inte hade en lång lunch och hade tid att stå i kön till knäckebröden (uppskattningsvis 3-4gånger längre än matköerna).

Jag är ändå inte kräsen, äter alla maträtter, levergryta, spenat, ärtsoppa, blodpudding och, tja allt. Gillar väl inte burkchampinjoner, mest pga konsistensen.

Visade sig faktiskt att vår kommun var i botten vad gäller hur mycket man spenderar på skolmaten, vill minnas att kostnaden per lunch var 2:50 och detta var ändå efter 2004... Vi fick dessutom betala mer per måltid fram tills lokaltidningen konstaterade att vi betalade mångdubbelt vad maten kostade (och då var det inte många kronor vi gav heller).

Jag blir nästan avundsjuk när jag hör vissa berätta här, visst förstår jag att oavsett vad som serverades kan det förstöras i händerna på en mattant.

Jag menar, vissa här verkar fått kött? Vi gav upp jakten på kött i grytorna efter ett år på gymnasiet, brosk och fett var det enda vi någonsin fann.
Citera
2013-12-05, 18:14
Medlem
LFCYNWAs avatar
Lapskojs, fyfan kommer aldrig röra den skiten igen.
Citera
2013-12-05, 20:21
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Lapskojs, fyfan kommer aldrig röra den skiten igen.
Det som är så gott.Testa att göra själv med riktigt mos och lök samt en burk finhackad picknicbog.Servera med rårörda lingon och njut.Går inte att jämnföra med skolans.
Citera
2013-12-05, 22:19
Medlem
Potatisbullar.
Citera
2013-12-06, 00:52
Medlem
Nemjungs avatar
på tal om allt äckligt, kom bara på hönsgrytan med curry å ris man fick, sicken höjdare det var! såg verkligen fram emot de :P gillade även firren med citronöverbak, typ nåt smör och ströbröds överbak med citron på nån alaska pollock bit, var fint de med
Citera
2013-12-06, 14:10
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
på tal om allt äckligt, kom bara på hönsgrytan med curry å ris man fick, sicken höjdare det var! såg verkligen fram emot de :P gillade även firren med citronöverbak, typ nåt smör och ströbröds överbak med citron på nån alaska pollock bit, var fint de med

Var det här ironi, eller gillade du faktiskt det? Kommer ihåg de svampiga, gummiartade, fyrkantiga hönsbitarna, och den fisken är faktiskt nästan den enda fiskrätt jag verkligen ogillat (om det nu är samma?). Annars var det mest potatisen jag hade problem med, från hemma vara jag van vid potatis av god kvalitet, i skolan var den alltid blöt och vattnig samt smakade inte bra.

Sonen har haft blandad erfarenhet av skolmaten, där de haft "riktig" kokerska har nästan alla ungar älskat maten, i högre stadierna har han kommit hem utsvulten nästan jämt. Han åt dock samma maträtter hemma med MYCKET god aptit, så felet är inte maträtterna per se, utan hur de tillagas och råvarorna (och matron).

Men denna hönsgrytan och fisken, näää, fy fan.
Citera
2013-12-06, 15:17
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Var det här ironi, eller gillade du faktiskt det? Kommer ihåg de svampiga, gummiartade, fyrkantiga hönsbitarna

Fast 'höns' är inte kyckling utan just höna, det billigaste skit man kan köpa, och de är skapligt gummilika faktiskt
Citera
2013-12-06, 16:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Fast 'höns' är inte kyckling utan just höna, det billigaste skit man kan köpa, och de är skapligt gummilika faktiskt
Höns har avsevärt mer smak och karaktär än kyckling. Vissa anser att nackdelen ligger i själva konsistensen och tidsåtgången i samband med tillagning. Personligen finner jag dessa "nackdelar" försumbara jämfört med vad man får tillbaka.

~Paul~
Citera
2013-12-06, 16:29
Medlem
JagHarHaftEnOpels avatar
Kommer ihåg att skolan jag gick på serverade "pulled höna" :P
Kommer ej ihåg vad man fick till men jag gillade det.
Köttet var inte segt och smaken var bra.

Enda gången jag klagar på höna är när jag beställer kyckling när jag äter på ett finare ställe
och får en hön-filé som knappt går att tugga och svälja.
Citera
2013-12-06, 16:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarHaftEnOpel
Kommer ihåg att skolan jag gick på serverade "pulled höna" :P
Kommer ej ihåg vad man fick till men jag gillade det.
Köttet var inte segt och smaken var bra.

Enda gången jag klagar på höna är när jag beställer kyckling när jag äter på ett finare ställe
och får en hön-filé som knappt går att tugga och svälja.
Höns tillhör ju kategorin "kokkött", dvs kräver en längre tillagning för att bryta ned muskelfibrerna, bindväven och fettet som sitter insprängt i och kring muskelsäckarna. Att snabbgrilla höns är därför ingen bra idé eftersom det resulterar i ett segt och uttorkat kött.

Klassiska hönsrätter är ju:

1. Paprikahöns

2. Curryhöns

3. Kall hönssallad, antingen asiatisk eller diverse europeiska

4. Hönssoppa

5. Mexikansk höna med traditionella tillbehör

6. Indisk variant som först kokas och därefter friteras

7. Pulled höna

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera