2013-12-04, 17:33
Medlem
tommpaboys avatar
En ny operatör på marknaden som kommer 10 december och allt ska vara gratis. Man "betalar" genom att titta på reklam istället. "120 minuter samtal, 200sms och obegränsat med surf" skriver de. Någon som vet om det gäller för alltid? (verkar dumt...) Eller om det är 120minuter och 200 sms i månaden som gäller?

WiFog säger själva att de satsar på att 1% av befolkningen ska använda deras operatör. Något för studenterna eller arbetslösa / låginkomsttagare månne? De säger också att de hyr in sig på 3's "linjer" så de kommer ha samma täckning som 3.

Någon som kommer nappa på detta och prova? Jag avstår nog. Men jag fascineras ändå hur långt det börjar komma med tekniken, operatörerna och priserna på telemarknaden jämfört med 15-20 år sen.

http://wifog.com/
Citera
2013-12-04, 17:35
Medlem
HallonHasses avatar
Vad är WiFog?

Tjena!
Stötte på denna artikel på aftonbladet.
"Man kan även ringa gratis i två timmar och skicka 200 sms utan kostnad. Men det finns ett ”men”. När kunden ger sig ut på nätet startar en nedräkning. Efter att man surfat upp 100 mb måste man se 15 sekunder reklam för att kunna fortsätta surfa."

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17963498.ab

Någon som har koll? Låter ju för bra för att vara sant.. Vore nice att fixa ett kort för någon gammal telefon som backup, tar sig trots allt bra långt på 200 sms och 120 min samtal.

Känns ju som att det måste finnas något de inte skriver ut, vad accepterar man för villkor av att skriva upp sig på sidan?
Överväger som sagt ett kort själv som backup, men då informationen om denna "operatör" är otroligt fattig börjar jag med att skriva här, har ingen direkt lust att anmäla mig för att sedan få en obehaglig överraskning..
Citera
2013-12-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommpaboy
En ny operatör på marknaden som kommer 10 december och allt ska vara gratis. Man "betalar" genom att titta på reklam istället. "120 minuter samtal, 200sms och obegränsat med surf" skriver de. Någon som vet om det gäller för alltid? (verkar dumt...) Eller om det är 120minuter och 200 sms i månaden som gäller?

WiFog säger själva att de satsar på att 1% av befolkningen ska använda deras operatör. Något för studenterna eller arbetslösa / låginkomsttagare månne? De säger också att de hyr in sig på 3's "linjer" så de kommer ha samma täckning som 3.

Någon som kommer nappa på detta och prova? Jag avstår nog. Men jag fascineras ändå hur långt det börjar komma med tekniken, operatörerna och priserna på telemarknaden jämfört med 15-20 år sen.

Låter absolut intressant!
Ska låta det komma ut så andra får säga hur det är och dom kan fixa första buggarna innan jag beställer
Citera
2013-12-04, 17:54
Medlem
elliezs avatar
Jag ställde mig i kö!
Citera
2013-12-04, 19:03
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommpaboy

För 15-20 år sen gjorde ett företag det första försöket med reklamtelefoni, Gratistel den gången. Det gick inte alls bra. De hade svårt att få tillräckligt med annonsörer för att kunna finansiera gratissamtalen.

Marknaden har ändras radikalt sen dess, så nu kanske idén går att realisera.

Vi har anmält oss för att testa, för firmans räkning.
Citera
2013-12-04, 19:59
Medlem
Läste om detta, låter faktiskt riktigt intressant! Har en gammal olåst iPhone 4s som jag hade tänkte använda SIM'et till.

Läste förövrigt nått intressant på Aftonbladet:
"Vad händer om man använt sin surftid och det är dags för reklam mitt i ett Skype-samtal?

– Man får en varning när det är 30 procent kvar av datagränsen, om man har installerat vår app. Man kommer inte heller att bli avbruten när det är dags, utan man kan välja att titta på reklamen efter att samtalet är avslutat, säger Annica Englund."

Hmm... Om man då kan vänta med reklamavbrotten tills samtalet är slut, borde det inte då fungera till film och dylikt också, eller är det bara till Skype?
Samt är det bara ETT reklamavbrott man slipper eller kan man bulka ihop en 5-6 reklamer innan man lägger på...? För då borde man ju tämligen kunna lägga undan telefonen i ett par minuter efter samtalet / filmen och låta reklamerna rulla för att sedan komma tillbaks när reklamen är över...?

Långsökt kanske, men Annica Englund säger ju själv att man kan titta på reklamen efter att samtalet är slut, så jag blir lite förvirrad hur det kommer att funka...

Mvh
Citera
2013-12-04, 21:49
Medlem
Det du skriver upp dig för är att du får ett kontantkort med obegränsad surf på 3's lina, du får 200 fria sms och 120 samtalsminuter och det enda du måste betala med är att titta på reklam. Företaget i sig kommer att få in pengar från reklamkostnader istället för att folk ska betala från egen plånbok.

Så vad är då nackdelen?

Reklam / 100 mb, vilket är typ 25 minuters streaming i 360p om jag inte minns helt fel

Edit: läste att man borde kunna streama runt 6 timmar på youtube med 1 GB, så det är väl i runda slängar 35 minuter per 100 mb.
Senast redigerad av iNoob 2013-12-04 kl. 21:51.
Citera
2013-12-05, 00:02
Medlem
HallonHasses avatar
Sjukt smidigt att skaffa till surfplatta (om man har en med sim stöd men inget extra simkort)
Själv skall jag nog stå i skuggan och se vad som sker under några månader. Kanske att man skaffar ett kort till backup mobil.
Undrar dock, är de gratis samtal och sms utomlands? Isåfall hade det varit grymt att ha på semestern.
Har i alla fall tippsat några bekanta om detta, bra mycket smidigare än kontantkort som kostar multum.
Citera
2013-12-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HallonHasse
Sjukt smidigt att skaffa till surfplatta (om man har en med sim stöd men inget extra simkort)
Själv skall jag nog stå i skuggan och se vad som sker under några månader. Kanske att man skaffar ett kort till backup mobil.
Undrar dock, är de gratis samtal och sms utomlands? Isåfall hade det varit grymt att ha på semestern.
Har i alla fall tippsat några bekanta om detta, bra mycket smidigare än kontantkort som kostar multum.

Tvivlar starkt på detta, men har som sagt ingen källa som säger att det inte skulle kunna vara så.
Men Wifog har ju en koppling till Tre, så om jag får chansa vilt så skulle jag säga att Tres priser tar över så fort du lämnar Sveriges nät.
Citera
2013-12-05, 20:26
Medlem
Equinoxes avatar
Vad händer om man sätter simkortet i en dumphone som inte går att surfa med? Får man 120 min samtal och 200 sms utan reklam? Det verkar ju som reklamen bara kommer om man ska surfa.
Citera
2013-12-06, 02:16
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinoxe
Vad händer om man sätter simkortet i en dumphone som inte går att surfa med? Får man 120 min samtal och 200 sms utan reklam? Det verkar ju som reklamen bara kommer om man ska surfa.

Högst troligt ja på den frågan.

En annan fråga, vet någon om man kan portera nummer till dem?
Citera
2013-12-07, 11:57
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Högst troligt ja på den frågan.

En annan fråga, vet någon om man kan portera nummer till dem?

Ja man ska alltid kunna portera nummer mellan alla svenska mobiloperatörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in