Hej alla Easyfill anhängare :-)
Jag får önska alla en God fortsättning
Jag har tidigare vid ett par tillfällen varit inne och följt er diskussion om Easyfill och tänkte nu själv skriva lite om mina tankar om bolaget. Jag har ägt aktien ganska länge och har varit övertygad från Dag 1 att Rotoshelf kommer slå igenom, av olika anledningar så har det dragit ut på tiden(Man fick patentintrång från Frigoglass, Klimasan hade ensam avtal, men höll inte vad man lovade, samt att man valde fel material till hyllorna, plåt ist för som nu då dessa tillverkas i plast.)
Om vi kollar på var bolaget är idag och vad som ligger framför oss. Först vill jag bara förtydliga att iom att Easyfill själva kommer tillverka plasthyllan och sälja dessa till kunderna så slipper de skriva massa krångliga avtal, man kan kortfattat säga att Easyfill kommer vara försäljare av plasthyllor och i priset för plasthyllan kommer även Easyfill´s vinst finnas( ca 60-70% av slutpris till kund är täckningsbidraget)
Man skriver i Memorandumet att deras försäljningsprognos för 2016 är 100 miljoner kronor inkl Enjoy Sales som är Easyfill´s dotterbolag, Enjoy Sales omsätter ca 25-30 miljoner per år, Man har förhållandevis låga fasta utgifter, så om vi räknar på att omsättningen från hylldivision då bör landa på 70 miljoner 2016, vi vet att en plasthylla säljs för 160 kr och att den kostar 50 kr att tillverka, då har vi 110 kr i differens. Gör man det enkelt för sig så blir det 437,500 st hyllor(70 miljoner/160 kr)
437,500 st * 110 kr = 48,125,000 kr, tittar man på tidigare kostnadsmassa och tar i lite för div utgifter som lär koma, så som mässor, ny personal, marknadsföring, etc. vi säger 8 miljoner, då har vi 40,125,000 kr / 0,78(bolagsskatt) = 31,297,500 kr så delar vi det med antal aktier som är ca 48,610,000 st, då får vi 0,64 och på det sätter vi ett P/e tal på 30( jag vet att de är högt p/e tal, men om bolaget får den snurr på affärerna som förespeglats så kommer bolaget få en unik tillväxt takt.
0,64*30 = 19,2 kr per aktie få jag fram då, så 2015 skall alltså Easyfill med dessa prognoser stå i 19 kr.
Detta är min kalkyl och mina siffror som jag får fram när jag räknar på Easyfill, ta ej detta som någon köprekommendation.
En sak Håkan nämnde på en av träffarna inför emissionen va att när de ställde ut på mässan i Usa tillsammans med Hill-Phoenix så kom en av de högsta inköpscheferna för Walmart förbi och tittade och pratade med Håkan och han hade tydligen frågat hur fort Håkan kunde få över Rotoshelf för testinstallation, nu valde Håkan att vänta tills hyllorna i plast var färdiga sa han, men bara det att inköps Chefen på Walmart visade sådant intresse för produkten gör så man drömmer sig iväg.
Lycka till med era investeringar och läs på innan ni tar ert beslut:-)
/Renova