2013-12-05, 00:18
Medlem
[quote=bevisareligon|
Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.
[/QUOTE]

Duger det med indiciebevisning?
Det faktum att vi ännu inte sett spår av eller bevisligen blivit kontaktade av utomjordiska civilisationer trots att det lär finnas massor av planeter där ute som kan hysa liv, kan indikera att vi är ensamma i universum och isåfall rimligen skapade av en Gud.

Fast det kan förstås också indikera att det finns en civilisationsutrotande osynlig dödsfälla i livets utveckling som varje utvecklande civilisation ofelbart fastnar i tidigt i utvecklingen.
Citera
2013-12-05, 00:44
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det faktum att vi ännu inte sett spår av eller bevisligen blivit kontaktade av utomjordiska civilisationer trots att det lär finnas massor av planeter där ute som kan hysa liv, kan indikera att vi är ensamma i universum och isåfall rimligen skapade av en Gud.

Din logik är alltså som följer:

inga utomjordningar har tagit kontakt => inga utomjordingar finns => om inga utomjordingar finns så har gud skapat oss

Du ser inga problem där? För jag ser mängder....t ex:

1. Vem säger att det ens är sannolikt att man kan ta kontakt med andra civilisationer? Vi har försökt och precis bara lämnat solsystemet. Att Voyager skulle hittas av utomjordingar är det inte direkt goda odds för....det handlar om många ljusårs avstånd, så logistiken är inte direkt ett obetydligt problem. Så att säga att något inte finns för att det inte kontaktat oss är inte direkt logiskt....

2. OM det nu inte finns några utomjordingar, varför skulle det betyda att gud gjorde det? För att du inte kommer på något annat? Det kallas argument from ignorance. Och det är även en falsk dikotomi.

3. Med ditt synsätt: OM avsaknaden av utomjordingar innebär att gud skapade oss....vem skapade utomjordingarna ifall de nu fanns och skapade oss?

Citat:
Fast det kan förstås också indikera att det finns en civilisationsutrotande osynlig dödsfälla i livets utveckling som varje utvecklande civilisation ofelbart fastnar i tidigt i utvecklingen.

De kan också betyda att den überkosmiska onda hamburgaren äter upp alla varelser som försöker ta kontakt med andra varelser. Varför inte, om vi ändå hittar på saker?
Citera
2013-12-05, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Din logik är alltså som följer:

inga utomjordningar har tagit kontakt => inga utomjordingar finns => om inga utomjordingar finns så har gud skapat oss

Du ser inga problem där? För jag ser mängder....t ex:

1. Vem säger att det ens är sannolikt att man kan ta kontakt med andra civilisationer? Vi har försökt och precis bara lämnat solsystemet. Att Voyager skulle hittas av utomjordingar är det inte direkt goda odds för....det handlar om många ljusårs avstånd, så logistiken är inte direkt ett obetydligt problem. Så att säga att något inte finns för att det inte kontaktat oss är inte direkt logiskt....

2. OM det nu inte finns några utomjordingar, varför skulle det betyda att gud gjorde det? För att du inte kommer på något annat? Det kallas argument from ignorance. Och det är även en falsk dikotomi.

3. Med ditt synsätt: OM avsaknaden av utomjordingar innebär att gud skapade oss....vem skapade utomjordingarna ifall de nu fanns och skapade oss?

De kan också betyda att den überkosmiska onda hamburgaren äter upp alla varelser som försöker ta kontakt med andra varelser. Varför inte, om vi ändå hittar på saker?

Till att börja med så kan du se att jag smög in orden "kan indikera" i mitt resonemang.

1. Ju längre tiden går utan att vi blivit kontaktade, desto mer sannolikt att vi är ensamma i universum.

2. Om det inte finns liv ute i universum trots att förutsättningarna verkar finnas, så kan det indikera att liv inte uppstår spontant.

3. Nu tycker jag du begär för mycket. Jag vill bara försöka tjäna 5000Kr på att bevisa Guds existens, jag har ingen aning om var mamman och pappan kommer ifrån.

Existensen av en osynlig civilisationsutrotande osynlig dödsfälla som alla civilisationer drabbas av är nog svårare att bevisa än Gud. Problemet är ju särskilt illa om fällan är bunden att slå igen före varje godtycklig civilisation i universum skulle hunnit utvecklas så långt att de kunnat kommunicera med oss.
Citera
2013-12-05, 07:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Till att börja med så kan du se att jag smög in orden "kan indikera" i mitt resonemang.

Och vad betydar "indikera" i så fall?

Att en helt subjektiv gissning, en kvalificerat gissning, en arbetshypotes, en hypotes, en teori och en allmänt accepterat teori har samma 'värde'?
Citera
2013-12-05, 08:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

http://www.reddit.com/r/changemyview/comments/1klhim/cmv_i_believe_an_alien_spacecraft_landed_at/cbq9z68?context=3

Jag kan rekommendera en snabbläsning av den kommentaren.
I det stora hela förklarar han hur enormt stora avstånd det handlar om och hur otroligt långsökt det skulle vara att någon utomjording ens hittar oss, än mindre färdas till oss.

Visserligen, tycker jag, är en stor brist i hans resonemang att han inte räknar med radikalt bättre teknologi hos en utomjordisk ras som haft sin industriella revolution, säg kanske bara tio tusen år före våran. Däremot har han ju rätt i grundförutsättningarna. Det ÄR en fruktansvärt oförståeligt stor plats att leta på och tiden och avstånden är något våra hjärnor inte kan ta till sig.

Dessutom, utomjordiskt liv är ju inte nödvändigtvis en indikator som kan avgöra något om någon guds existens. Det finns trådar som frågar religiösa om man skulle ändra sin uppfattning om utomjordingar hittades. Det verkar som att det inte är fallet.
Citera
2013-12-05, 09:25
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Absolut, det såg jag. Jag ville bara blottlägga den bristfällande logikkedjan som den var tänkt i händelse av att den var sann.

Citat:
1. Ju längre tiden går utan att vi blivit kontaktade, desto mer sannolikt att vi är ensamma i universum.

Nej. Absolut inte. Utomjordningar finns i samma utsträckning oavsett om vi får kontakt eller inte. Det är fullständigt irrelevant. Vi vet att vi finns och vi har bara tagit oss sjutton ljustimmar från jorden....och närmsta civilisation kanske finns hundratals eller tusentals ljusÅR bort.

Citat:
2. Om det inte finns liv ute i universum trots att förutsättningarna verkar finnas, så kan det indikera att liv inte uppstår spontant.

Och hur ska vi ta reda på om det finns liv eller inte? Vänta på kontakt och om det inte händer konstatera att det inte finns? Du inser förhoppningsvis att det inte duger.

Och vem vet? Det kanske finns liv på jättemånga planeter, bara det att intelligenta varelser som söker kontakt med andra civiisationer är oerhört sällsynt? Liv är inte lika med intelligent liv. Tänk om bara en på tusen eller en på miljonen blir intelligenta som vi? Då är det kanske bara vi som söker i hela vintergatan?

Det går helt enkelt inte att dra slutsatser som du gör utifrån nuvarande data.

Citat:
3. Nu tycker jag du begär för mycket. Jag vill bara försöka tjäna 5000Kr på att bevisa Guds existens, jag har ingen aning om var mamman och pappan kommer ifrån.

Då får du nog komma med något bättre.

Citat:
Existensen av en osynlig civilisationsutrotande osynlig dödsfälla som alla civilisationer drabbas av är nog svårare att bevisa än Gud. Problemet är ju särskilt illa om fällan är bunden att slå igen före varje godtycklig civilisation i universum skulle hunnit utvecklas så långt att de kunnat kommunicera med oss.

Skulle nog kalla den åtminstone likvärdig. gud har folk försökt bevisa i tusentals år utan framgång, überkosmiska onda hamburgaren har bara funnits som koncept i en dag. Ge det tid och sätt Hubble på uppdraget på heltid
Citera
2013-12-05, 12:36
Avslutad
Citat:

Så vad du säger är att det är mer sannolikt att vi INTE är ensamma i universum med tanke på hur liten bråkdel av tiden vi levt på jorden?

Förövrigt så avgjörs inte frågan hurivida "vi är ensamma i universum eller inte" baserat på inparametern "tid som gått utan att vi blivit kontaktade". Oärligt resonemang av dig, oavsett om det var medvetet eller omedvetet.

Citat:
Det finns liv i universum, vi är ett exempel på det. Ytterligare ett intetsägande argument från din sida.
Citera
2013-12-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Jag skulle råda dig att be till Gud/Jesus Kristus just nu och ber:
Du kan säga: "Gud, om du finns, visa mig vem du verkligen är"
Citera
2013-12-05, 16:15
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089

Jag sa orden. Ingenting hände, så du har tyvärr fel.

Får jag gissa att du nu kommer säga: "Du menade det inte tillräckligt mycket"?
Citera
2013-12-05, 16:18
Medlem
BEings avatar
Citat:

Du tänker begränsat. Ingenting "utanför" dig kan existera i ditt universum. Allt som händer i ditt liv är för dig, åt dig, skapat av dig. Fantastiskt eller hur?
Citera
2013-12-05, 16:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och hur vet du att ett eventuellt 'svar' inte är självinbillning, att det är en 'gud' som "svarar" dig och att det är den 'riktige guden'.

Och hur kommer det sig att en sån 'gud' iöverigt är så dålig på kommunikation och att din 'gud' marknadsförs med ett av dom dummaste apologetiska pseudo-argument som finns: Trostestet.
Citera
2013-12-05, 16:25
Medlem
Citat:

Du menar som muslimerna eller hinduerna gör när dom ber och får svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in