Citat:
Ursprungligen postat av
pjabas
Till att börja med så kan du se att jag smög in orden "kan indikera" i mitt resonemang.
Absolut, det såg jag. Jag ville bara blottlägga den bristfällande logikkedjan som den var tänkt i händelse av att den var sann.
Citat:
1. Ju längre tiden går utan att vi blivit kontaktade, desto mer sannolikt att vi är ensamma i universum.
Nej. Absolut inte. Utomjordningar finns i samma utsträckning oavsett om vi får kontakt eller inte. Det är fullständigt irrelevant. Vi vet att vi finns och vi har bara tagit oss sjutton ljustimmar från jorden....och närmsta civilisation kanske finns hundratals eller tusentals ljusÅR bort.
Citat:
2. Om det inte finns liv ute i universum trots att förutsättningarna verkar finnas, så kan det indikera att liv inte uppstår spontant.
Och hur ska vi ta reda på om det finns liv eller inte? Vänta på kontakt och om det inte händer konstatera att det inte finns? Du inser förhoppningsvis att det inte duger.
Och vem vet? Det kanske finns liv på jättemånga planeter, bara det att intelligenta varelser som söker kontakt med andra civiisationer är oerhört sällsynt? Liv är inte lika med intelligent liv. Tänk om bara en på tusen eller en på miljonen blir intelligenta som vi? Då är det kanske bara vi som söker i hela vintergatan?
Det går helt enkelt inte att dra slutsatser som du gör utifrån nuvarande data.
Citat:
3. Nu tycker jag du begär för mycket. Jag vill bara försöka tjäna 5000Kr på att bevisa Guds existens, jag har ingen aning om var mamman och pappan kommer ifrån.
Då får du nog komma med något bättre.
Citat:
Existensen av en osynlig civilisationsutrotande osynlig dödsfälla som alla civilisationer drabbas av är nog svårare att bevisa än Gud. Problemet är ju särskilt illa om fällan är bunden att slå igen före varje godtycklig civilisation i universum skulle hunnit utvecklas så långt att de kunnat kommunicera med oss.
Skulle nog kalla den åtminstone likvärdig. gud har folk försökt bevisa i tusentals år utan framgång, überkosmiska onda hamburgaren har bara funnits som koncept i en dag. Ge det tid och sätt Hubble på uppdraget på heltid