Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Precis. Om gud nu är allvetande och skapat universum.
Okej så du antar att Gud är allvetande och skapat universum. Antar du även att Gud är oberoende av tid?
Citat:
Det vore väldigt konstigt ja och är i så fall ett resultat av att du inte har fri vilja. Om gud nu skulle vara skaparen av hela universum och dessutom vore allvetande så var gud medveten redan vid att handlingen att skapa universum på det sättet h*n gjorde att det skulle resultera i att du äter kyckling på fredag (ergo ingen fri vilja).
Ja precis, innan Gud skapade universum så visste han att jag skulle äta kyckling på fredag den 6/12- 2013. Men det betyder inte att han valde att göra kyckling åt mig, det är i jag som gjorde det, eller hur?
För det andra så existerar den fria viljan samtidigt om Gud är allvetande endast om tid är relativistisk. Vi vet att tiden är relativistisk och inte absolut. Det har man bevisat.
Citat:
För att en gud dessutom skall kunna vara allvetande och samtidigt vara en del av ett universum som denne kan påverka så måste denne vara medveten om alla sina framtida val och handlingar (farfarsparadox) och därmed har gud inte heller någon fri vilja.
Om du antar att Gud är oberoende av tid, så behöver han inte existera i nutid och därmed har han ingen framtid. Vi existerar däremot endast i nutid, och därmed har vi en framtid och dåtid. För Gud existerar inget sådant system.