2013-12-05, 16:08
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Precis. Om gud nu är allvetande och skapat universum.
Okej så du antar att Gud är allvetande och skapat universum. Antar du även att Gud är oberoende av tid?

Citat:
Det vore väldigt konstigt ja och är i så fall ett resultat av att du inte har fri vilja. Om gud nu skulle vara skaparen av hela universum och dessutom vore allvetande så var gud medveten redan vid att handlingen att skapa universum på det sättet h*n gjorde att det skulle resultera i att du äter kyckling på fredag (ergo ingen fri vilja).
Ja precis, innan Gud skapade universum så visste han att jag skulle äta kyckling på fredag den 6/12- 2013. Men det betyder inte att han valde att göra kyckling åt mig, det är i jag som gjorde det, eller hur?

För det andra så existerar den fria viljan samtidigt om Gud är allvetande endast om tid är relativistisk. Vi vet att tiden är relativistisk och inte absolut. Det har man bevisat.

Citat:
För att en gud dessutom skall kunna vara allvetande och samtidigt vara en del av ett universum som denne kan påverka så måste denne vara medveten om alla sina framtida val och handlingar (farfarsparadox) och därmed har gud inte heller någon fri vilja.
Om du antar att Gud är oberoende av tid, så behöver han inte existera i nutid och därmed har han ingen framtid. Vi existerar däremot endast i nutid, och därmed har vi en framtid och dåtid. För Gud existerar inget sådant system.
Citera
2013-12-05, 16:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
För det andra så existerar den fria viljan samtidigt om Gud är allvetande endast om tid är relativistisk. Vi vet att tiden är relativistisk och inte absolut. Det har man bevisat.

Det får du nog förklara lite närmare. Det låtar som en av dina hitta-på grejor.
Citera
2013-12-05, 16:35
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vi tar ett steg i taget. Tror du att tiden är relativistisk eller absolut?
Citera
2013-12-05, 16:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vi tar ett steg i taget. Tror du att tiden är relativistisk eller absolut?

Kom nu till saken istället för att bygga flera semantiska luftslott.
Citera
2013-12-05, 17:16
Medlem
Citat:
Okej så du antar att Gud är allvetande och skapat universum. Antar du även att Gud är oberoende av tid?
Jag anser att universum går att förklara utan att blanda in några ickevetenskapliga (övernaturliga) ting dom gudar. Om vetenskapens modeller i framtiden kommer fram till att gud finns så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt men det finns inte ens några sådana incitament i nuläget.

Citat:
Ja precis, innan Gud skapade universum så visste han att jag skulle äta kyckling på fredag den 6/12- 2013. Men det betyder inte att han valde att göra kyckling åt mig, det är i jag som gjorde det, eller hur?
Inte om guden är allvetande och dessutom skapade universum. Då är det förutbestämt att du skall både göra och äta kyckling, det var ju guden som skapade universum och allvetande som han var så skapade han även kycklingen (som en konsekvens).
Att du i ett sådant deterministiskt universum fortfarande kan uppleva illusionen av att det är fri vilja är en annan sak, du kan nämligen inte backa tiden och ompröva en redan utförd handling (kausalitet). Om en gud skapade universum och dessutom var/är allvetande så var guden medveten om både kycklingens varande likväl som det faktum att du skulle äta den, redan när universum skapades (annars var guden inte allvetande).

Citat:
Om du antar att Gud är oberoende av tid, så behöver han inte existera i nutid och därmed har han ingen framtid. Vi existerar däremot endast i nutid, och därmed har vi en framtid och dåtid. För Gud existerar inget sådant system.
Jag antar ingenting.
Tills du kan skapa en modell som i så fall stödjer brott mot kausalitet och dessutom kan göra reproducerbara observationer som stödjer den modellen så får vi nog behålla de teorier som fungerar. Det finns som sagt ingen anledning att förkasta en fungerande modell som kan göra förutsägelser för en som inte kan det.
Citera
2013-12-05, 17:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Kom nu till saken istället för att bygga flera semantiska luftslott.
Jag förmodar att du anser att tiden är relativ?

Om tiden är relativ så existerar den fria viljan samtidigt som Gud är allvetande och sett alla våra val även om vi inte ännu har utfört dem. Du känner till exemplet med rymd- och jordtvillingen, eller hur? Om du inte kommer ihåg så kan jag ta det igen.
Citera
2013-12-05, 17:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om tiden är relativ så existerar den fria viljan samtidigt som Gud är allvetande och sett alla våra val även om vi inte ännu har utfört dem.

Jag bad om en förklaring, inte en upprepning av ditt postulat.
Citera
2013-12-05, 18:07
Medlem
Citat:
Om tiden är relativ så existerar den fria viljan samtidigt som Gud är allvetande och sett alla våra val även om vi inte ännu har utfört dem. Du känner till exemplet med rymd- och jordtvillingen, eller hur? Om du inte kommer ihåg så kan jag ta det igen.

Tid är relativt i de fall du observerar något från en annan referensram. Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder på det för relativism och determinism motsäger inte varandra. Relativistiska observationer är bara en konsekvens av att inget kan påverka något annat i mer än maximalt C och att C alltid är konstant ifrån en given referensram. Det skapar inget utrymme för sådant flum som att tillåta fri vilja och en allvetande skapare.
Citera
2013-12-05, 18:18
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag förmodar att du anser att tiden är relativ?

Ja då är gud allvetande, men dock inte allsmäktig eftersom att din fria vilja måste finnas utanför guds förutbestämda plan, annars är det ju inte din fria vilja utan guds plan som styr dina handlingar
Citera
2013-12-05, 18:42
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jo det ena utesluter det andra, det är liksom hela poängen.
Om GUD är allvetande så VET han tex att en tärning kommer att utfalla med, säg, en sexa. Personen som slår tärningen har alltså i ett deterministiskt universum INGET val att slå eller inte eftersom det redan är förutbestämt att så kommer att ske. Om människan i fråga har en fri vilja så är GUD inte allvetande eller inte allsmäktig och universum är dessutom inte deterministiskt.
Oavsett hur du vrider och vänder på det så behövs inte gud för att förklara det hela och hela konstruktionen är därmed onödig (ergo det finns inget som helst som tyder på att det finns några gudar).

Det kräver ett icke-deterministiskt universum och därmed en GUD som inte är allvetande (eller allsmäktig).

Vi behöver inte undersöka någon skapare eftersom det inte behövs en skapare för att modellerna fortfarande skall stämma. Modellerna stämmer rätt hyfsat eftersom vi kan använda dem för att göra förutsägelser av hur saker och ting borde te sig och vi har dessutom lyckats backa upp det hela med korrekta observationer av det modellerna förutsagt.
Alla andra resonemang blir en Rube Goldberg-maskin.

Nej inte spontant. Krafterna är ganska väl definierade i matematiska modeller och stämmer dessutom överens med observationer.

Men det du gör är att applicera samma premisser på Gud som du har på människor. När du pratar om att Gud vet vad som händer i framTIDEN pratar du ju om tiden. Men Gud är oberoende av tiden och tid kan inte påverka honom. Gud vet vad som händer dig men det är inte Gud som får dig att välja dina val. Dina val väljer du själv. Dock har dina val avgjorts av Gud. Alltså Gud har gett dig dessa val A, B, C, D, E, F OSV. Men du väljer helt frivilligt vilken eller vilka du väljer.
Citera
2013-12-05, 18:42
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag bad om en förklaring, inte en upprepning av ditt postulat.
Okej, min förklaring till att vi har fri vilja även om Gud är allvetande är följande:

I och med att tid inte är absolut så innebär att tiden går olika beroende på observatör. Har du Gud som observatör så går tiden fort och alla val som vi har gjort har han redan sett. Å andra sidan, har vi människan som observatör går tiden som den brukar göra.

Om ingen har sett vår framtid så har vi en fri vilja var premissen, korrekt?
Gud ser inte vår framtid, han ser bara att allting går fort och att vi har gjort alla våra val även om vi i vårt referenssystem inte har gjort alla våra val.
Citera
2013-12-05, 18:45
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
= "Även när saker uppenbart talar MOT en skapare så talar det FÖR"

Oärligt nonsens.

Finns inget som talar emot det.

Citat:
Trotsåldersargumentation, minsann. Är din pappa starkare än min också?

Förmodligen! Men jag vet inte säkert.

Citat:
Nej. Slut på argument som inte är nonsens?

äh va?

Citat:
Vi pratar intelligent design här. Mina känslor åt endera håll är tämligen irrelevanta för frågan. Förstår du skillnaden?

inte riktigt förklara dig.

Citat:
Och bevisen för det...?

du själv.

Citat:
Varför skulle han ha det?

För att han är en allsmäktig Gud.

Citat:
Och bevisen för det...?

du själv.

Citat:
Varför skulle han äga det?

för att han är en allsmäktig Gud.

Citat:
Och bevisen för det...?

Han är en allsmäktig Gud.

Citat:
Jo, faktiskt. Bevisen talar starkt för det.

Citat:
Nog snurrar det i skallen på dig, alltid....

tror jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in