2013-11-24, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9527-38-CA
Hoya är ikeafilter för amatörer. B+W är bra, liksom Nikon där de finns. Kenko och alla andra används när andra inte finns tillgängliga.

Ja fast UV-Filter är ju för amatörer. Nu när Manfrotto börjar sälja filter så har de tre "lines" varav det är UV-Filter i de första två och vanliga glasbitar i Pro serien.
UV-Filters enda funktion är ju som bekant att vara ett sista fysiskt skydd mot fingeravtryck, sprickor, sand m.m.
Problemet är att många av dem gör bilden sämre, därför vill man ha ett bra eller ännu hellre ett rent glas. Själv filmar jag med objektiven och har därför i stort sett alltid ett ND på istället.
Citera
2013-12-05, 13:07
Medlem
sceptics avatar
Det finns många proffs som använder UV-filter som skydd för sina objektiv, så att de endast är för amatörer håller jag inte med om. Sen förstår jag inte din uppdelning mellan UV-filter och "vanliga glasbitar"; i princip alla filter är av glas (som reflekterar UV-strålning). UV-filter är i princip bara glas med antireflexbehandling på, andra filter är färgade (uv/haze, exempelvis) eller har andra egenskaper. Glas är de dock allihop.

Sen mitt förra inlägg har jag skaffat ett par B+W filter och dem kan jag varmt rekommendera. Främst eftersom de är gjorda av mässing och inte aluminium, så de fastnar inte lika lätt i filtergängorna som andra filter.
Citera
2013-12-05, 13:37
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9527-38-CA
Hoya är ikeafilter för amatörer. B+W är bra, liksom Nikon där de finns. Kenko och alla andra används när andra inte finns tillgängliga.
Man kan få ett billigt polfilter för bara en bråkdel av B+W. Då får man såklart inte en gänga i mässing, men allvarligt talat, låter man sitt polfilter sitta på länge nog för att det ska oxidera fast fotograferar man inte särskilt ofta.
Citera
2013-12-05, 13:59
Medlem
sceptics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Man kan få ett billigt polfilter för bara en bråkdel av B+W. Då får man såklart inte en gänga i mässing, men allvarligt talat, låter man sitt polfilter sitta på länge nog för att det ska oxidera fast fotograferar man inte särskilt ofta.
Det är inte oxidation som får filter att fastna, eloxerade aluminiumfilter är ju oxiderade från början. Däremot är aluminium relativt mjukt och formar sig lätt efter filtergängan om det dras åt för hårt (de kan alltså fastna på en gång). Är man osäker på om ett pol.filter är något man vill ha kan man för all del börja med en billigare variant. Man ska dock vara medveten om att kvaliteten varierar mellan olika fabrikat och prisklasser (även den rent optiska biten), som med allt annat i världen. Begagnade filter är ett sätt att kombinera bra kvalitet med lågt pris.
Citera
2013-12-05, 14:06
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Det är inte oxidation som får filter att fastna, eloxerade aluminiumfilter är ju oxiderade från början. Däremot är aluminium relativt mjukt och formar sig lätt efter filtergängan om det dras åt för hårt (de kan alltså fastna på en gång). Är man osäker på om ett pol.filter är något man vill ha kan man för all del börja med en billigare variant. Man ska dock vara medveten om att kvaliteten varierar mellan olika fabrikat och prisklasser (även den rent optiska biten), som med allt annat i världen. Begagnade filter är ett sätt att kombinera bra kvalitet med lågt pris.
Så sant så. Personligen ångrar jag faktiskt att jag slängde iväg pengarna på B+W när jag egentligen inte fick mer ut av det filtret än mitt förra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in