2011-05-29, 12:53
Bannlyst
Jag har tre stycken UV-filter. Två stycken Hoya, varav ett av dem sitter på mitt vidvinkelobjektiv och ett av dem sitter på mitt standardobjektiv, och så har jag ett Kenko-filter som sitter på mitt teleobjektiv.

Mina Hoya-filter fungerar precis som de ska och jag har aldrig haft några bekymmer med dem, men Kenko-filtret är skapat på något skumt vis så att det alltid är mer eller mindre svårigheter att lyckas fästa linslocket på mitt teleobjektiv pga. UV-filtret från Kenko.

Någon som har upplevt någonting liknande? Jag hade tänkt mig att köpa ett polarisationsfilter från JapanPhoto men nu är jag tveksam i och med att de bara säljer polarisationsfilter från Kenko och B+W där, och jag är sugen på ett från Hoya av uppenbara anledningar.

Någon som har upplevt någonting liknande? Det stör mig som fan att de inte ens kan lyckas skapa ett funktionsdugligt UV-filter och det gör mig inte alls sugen på att köpa ett polarisationsfilter från dem.
Citera
2011-05-29, 22:27
Moderator
rotadents avatar
Köp från en annan butik?
Citera
2011-05-29, 23:46
Medlem
Jag känner faktiskt igen mig. Mitt filter till mitt första objektiv var från Hoya och hade inga problem. Men till mitt andra objektiv köpte jag ett från Kenko och det känns inte alls bra, känns lite som att glaset glappar lite bland annat. Var dock för lat för att gå och byta det, men det tredje filtret fick bli Hoya på grund av den anledningen.

För litet urval för att dra ens några halvsäkra slutsatser av det, men det har påverkat magkänslan iaf.
Citera
2011-05-30, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Köp från en annan butik?

Jo, jag får nog göra det. Ska bara hitta ett Hoya 77 mm polarisationsfilter från någon populär affär också, så som Scandinavian Photo eller liknande.
Citera
2011-05-30, 15:48
Moderator
rotadents avatar
Jag har aldrig haft något filter från Kenko själv, men det anses väl som kvalitetsfilter. Jag har ett par från Hoya och något från B+W, men när jag köper själv blir det mest filtren från Dörr som Cyberphoto säljer. Jag har inte direkt märkt någon skillnad på dem och dyrare märkesfilter. Eftersom filter är en tråkig grej att lägga pengar på så tar jag gärna ett billigare alternativ om det ändå inte märks någon skillnad.
Citera
2011-05-30, 19:50
Medlem
sceptics avatar
Själv köper jag filter från maxsaver.net (samma som besteastern på Ebay, med närmare 30000 i Feedback score och 99.8 % nöjda kunder). De har det mesta från Hoya, B+W och några andra, till cirka 1/2-1/3 av svenska butikspriser (de skickas från Hong Kong). Jag har köpt därifrån flera gånger, utan problem. Gratis frakt, dessutom. Jag har absolut inget med ägarna att göra, jag tycker bara de är väldigt bra.

On topic så tycker jag att Hoya HD är jävligt bra, iaf deras skyddsfilter. Jag har dock inte provat deras CPL.
Citera
2011-05-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightCoki
... de bara säljer polarisationsfilter från Kenko och B+W där, och jag är sugen på ett från Hoya av uppenbara anledningar.
Har du prövat någon av B+W-filtren? Det märket har ett gott rykte, så dessa filter borde vara bra. Antagligen är dock filtren dyrare än Hoya.
Citera
2011-05-30, 21:08
Medlem
Jag vägrar skruva på billiga skitfilter, då kan man lika gärna ha skräpobjektiv om man ändå ska sätta sunkigt glas framför.
På min utrustning är det bara B+W som används...
Citera
2011-05-31, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Själv köper jag filter från maxsaver.net (samma som besteastern på Ebay, med närmare 30000 i Feedback score och 99.8 % nöjda kunder). De har det mesta från Hoya, B+W och några andra, till cirka 1/2-1/3 av svenska butikspriser (de skickas från Hong Kong). Jag har köpt därifrån flera gånger, utan problem. Gratis frakt, dessutom. Jag har absolut inget med ägarna att göra, jag tycker bara de är väldigt bra.

On topic så tycker jag att Hoya HD är jävligt bra, iaf deras skyddsfilter. Jag har dock inte provat deras CPL.

Tack, det låter intressant. Ska kolla upp det!

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Har du prövat någon av B+W-filtren? Det märket har ett gott rykte, så dessa filter borde vara bra. Antagligen är dock filtren dyrare än Hoya.

Nej, jag har inte testat B+W-filter. Men jag testar hellre B+W än att köpa ännu ett Kenko-filter.

Citat:
Ursprungligen postat av GSM_Syndicate
Jag vägrar skruva på billiga skitfilter, då kan man lika gärna ha skräpobjektiv om man ändå ska sätta sunkigt glas framför.
På min utrustning är det bara B+W som används...

Håller med dig. Jag ska kolla upp B+W och se om jag hittar någonting intressant.
Citera
2013-11-23, 21:44
Medlem
Denna borde vara av intresse i ämnet.
http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test_Introduction.html
Citera
2013-11-24, 02:37
Medlem
Hoya är ikeafilter för amatörer. B+W är bra, liksom Nikon där de finns. Kenko och alla andra används när andra inte finns tillgängliga.
Citera
2013-11-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9527-38-CA
Hoya är ikeafilter för amatörer. B+W är bra, liksom Nikon där de finns. Kenko och alla andra används när andra inte finns tillgängliga.
Du läste inte länken i förra inlägget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in