Citat:
Ursprungligen postat av
Provokatör
Jaha och vad drar vi för växlar på detta?
-Sinnesundersökning.
-Försvaret har fått till en omhäktningsförhandling på fredag.
-Försvaret hävdar att det saknas teknisk bevisning, snarare har grunden för häktning försvagats.
-Inget erkännande.
Tänk om dom tagit fel kille, ja vem skulle inte må riktigt dåligt i denna situation då? Jag kan inte dra mig till minnes att någon i tråden hävdat sinnessjukdom.
/Provokatör
De gånger advokater brukar säga att bevisningen försvagats mot deras klient så brukar det inte sällan förhålla sig precis så.
Som du skriver går det inte att dra några slutsatser av hans beteende, kanske är han fly förbannad över att sitta oskyldigt häktad?
P7an, dvs liten rättspsykiatrisk undersökning, görs på begäran av någon av parterna eller domstolen. Här är det högst troligen åklagaren som begärt denna, det är lite märkligt att det görs nu, ibland använder åklagarna det som ett slags påtryckningsmedel mot den häktade eftersom det antagligen inte är en särskilt trevlig upplevelse. Om han nu dessutom skulle vara oskyldig så kan han ju uppleva det som ytterligare en kränkning. Man kan ju försöka se det ur hans synvinkel utifall att han skulle vara oskyldig - först inlåst och uthängd i media (förvisso inte med namn men alla i hans närhet vet att det är han), sedan ska psykdoktorer in och rota i hjärnan på honom!

Även om han skulle släppas och misstankarna skulle skrivas av så kommer han bära med sig upplevelserna resten av livet.
Att försvaret redan nu begär en omhäktning på fredag tyder verkligen på att inget mer substantiellt har presenterats för den misstänkte och dennes försvarare. Nu är omhäktningar ganska rutinartade procedurer där åklagaren kan få till rätt många omhäktningar med hänvisning till "pågående utredningsåtgärder" men jag kan inte låta bli att tro att advokaten faktiskt tror sig ha en rimlig chans att få loss sin klient på fredag eller i vart fall använda omhäktningsförhandlingen som ett påtryckningsverktyg mot polis och åklagare att presentera någon bevisning av värde. Jag noterar också att åklagaren uttrycker sig försiktigt, han säger inte att han anser den häktade bunden till brottet utan han säger bara att domstolen delat hans bedömning att det föreligger misstanke på sannolika skäl och att man håller på med utredningsåtgärder. En del i tråden verkar tolka "sannolika skäl" som att det är mer eller mindre klart att den häktade är skyldig. Så är det alltså inte.
Det kan finnas en risk att det här fallet blir som en del andra fall, den häktade släpps, åklagaren säger lite lamt i media att den frigivne är "fortsatt misstänkt" i ett försök att göra en cover up, därefter skrivs misstankarna av i tysthet.