2013-12-04, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Jo, visst finns det enstaka välutbildade SD-väljare - idioter finns inom alla samhällsskikt. Se bara på Lars Isovaara som lyckades supa bort sin väska och sedan falskanmäla 2 och gravt förolämpa en tredje invandrare bara för att han var för full eller korkad för att hålla reda på sina grejer. Om jag inte minns fel är han civilingenjör - förvisso arbetslös sådan.

VALU 2010 pekade på en överrepresentation av lågutbildade, arbetslösa, män på landet bland SDs väljare. Något som tyder på att detta har ändrats har jag inte sett.
Det intressanta är väl snarare varför dessa förhatliga väljargrupper aldrig blev föremål för dylika svidande omdömen när de tillhörde andra partier? Enligt SCB har SD fått ett tillskott på 2% från M sedan valet 2010. Ändå ser man sällan Lena Mellin skriva uppsatser där hon förfasas över utbildningsnivån bland bottenskrapet inom M, S, V, C, KD. Det är när de går till SD som det plötsligt blir jättejättejätteviktigt att peka på det.
2013-12-04, 21:49
Medlem
Zerozorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoolaBaduula
Jag sa och säger om det igen. SD måste börja flörta med SACO:s medlemmar (dvs akademiker) om de vill bli ett riktigt stort parti, 1,1 % stöd är inte okej!
Direkt felaktigt - ett helt felaktigt resonemang från din sida. En outbildad lagerarbetares röst i ett riksdagsval är precis lika mycket värd som en akademikers röst, och två outbildade lagerarbetares röster i samma riksdagsval är dubbelt så mycket värt som en märkvärdig akademikers.

Eller rent grundlagsmässigt – all makt utgår från folket…
2013-12-04, 22:08
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Det är ju ganska vanligt att man hör påståenden som "det är bara massa lågutbildade lantisar som röstar på SD". Varför väljer man att formulera sig så här? Ja inte fan är det för att man vill framställa lågutbildade människor ifrån landsbygden som någonting gott i alla fall...
DN fruktar att stigmat i att rösta på SD bland den stora medelklassen skall börja krackelera, och att M och S på allvar skall börja blöda väljare till SD. Då handlar det om att markera för denna medelklass – som eventuellt står och vacklar – hur väsensskild den gemene SD väljaren är gentemot medelklassväljaren i storstaden. "Lågutbildad lantis" är något som varken klassklättrarna från tjänstemannamedelklassen eller den pretentiösa kulturmedelklassen vill kopplas ihop med – vilket tidningshusen vet om.
2013-12-04, 22:08
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Det är ju ganska vanligt att man hör påståenden som "det är bara massa lågutbildade lantisar som röstar på SD". Varför väljer man att formulera sig så här? Ja inte fan är det för att man vill framställa lågutbildade människor ifrån landsbygden som någonting gott i alla fall...

För att det är fakta och inget annat. SD har stor representation av lågutbildade och personer från landsbygden. Vad är det för fel på formuleringen? Nu var det inte jag som sa det du citerade men han har ju rätt. Sen är det du som drar slutsatsen (och ingen annan) att denna fakta framställs som negativ. Så med andra ord borde jag fråga dig varför det inte skulle vara något gott att komma från landsbygden.
2013-12-04, 22:11
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerozorro
Direkt felaktigt - ett helt felaktigt resonemang från din sida. En outbildad lagerarbetares röst i ett riksdagsval är precis lika mycket värd som en akademikers röst, och två outbildade lagerarbetares röster i samma riksdagsval är dubbelt så mycket värt som en märkvärdig akademikers.

Eller rent grundlagsmässigt – all makt utgår från folket…

Det är givetvis sant det du säger. Jag menar dock att ett parti borde sträva efter att locka väljare från alla hörn om man vill få så många väljare som möjligt, alla är inte lagerarbetare. Fattig som rik, högutbildad som lågutbildad, tranemobo som östermalmsbo.
2013-12-04, 22:17
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoolaBaduula
För att det är fakta och inget annat. SD har stor representation av lågutbildade och personer från landsbygden. Vad är det för fel på formuleringen? Nu var det inte jag som sa det du citerade men han har ju rätt. Sen är det du som drar slutsatsen (och ingen annan) att denna fakta framställs som negativ. Så med andra ord borde jag fråga dig varför det inte skulle vara något gott att komma från landsbygden.

Det beror på i vilket sammanhang och hur man formulerar sig. Lantis är väl knappast ett positivt laddat ord hos gemene man?
2013-12-04, 22:28
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Det beror på i vilket sammanhang och hur man formulerar sig. Lantis är väl knappast ett positivt laddat ord hos gemene man?

Ja du som Åsiktspolis borde väl ha koll på det då. Jag är själv uppvuxen på landet så jag kan inte adekvat svara på din fråga, eftersom jag själv tillhör kategorin "lantis".
Jag befinner mig på denna tråd för att läsa och diskutera SD i opinionsundersökningar. Att du hakar upp dig på "skällsord" o pekar finger på vem som kränker vem får du gärna fortsätta med, jag har dock fått nog.
God kväll

PS. Din avatar passar väldigt bra in på hur du verkar vara som person
2013-12-04, 22:34
Medlem
Motacilla.albas avatar
Är det någon som vet vad Sd hade som rådata före valet 2010 hos SCB? Det bör ju ge en uppfattning om skämsfaktorn över telefon.
2013-12-04, 22:38
Medlem
menpallas avatar
från svt

Enligt statsvetaren Andreas Johansson Heinö är det inga enskilda händelser under det senaste halvåret som förklarar SD:s uppgång.

– Det är samma faktorer som drivit SD framåt de senaste åren, säger Johansson Heinö.

Han pekar på att det finns en efterfrågan bland väljarna på den invandringspolitik SD företräder

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

inte ofta man får höra denna långsökta förklaring

den som brukar komma närmast sanningen annars är sd-hataren margit silberstein på svt som brukar kräka ur sig typ "folk delar sverigedemokraternas syn på invandrarna"

och andra spyr ur sig dynga om missnöjesröster.

äntligen nån som kan säga som det är.
2013-12-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
från svt

Enligt statsvetaren Andreas Johansson Heinö är det inga enskilda händelser under det senaste halvåret som förklarar SD:s uppgång.

– Det är samma faktorer som drivit SD framåt de senaste åren, säger Johansson Heinö.

Han pekar på att det finns en efterfrågan bland väljarna på den invandringspolitik SD företräder

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

inte ofta man får höra denna långsökta förklaring

den som brukar komma närmast sanningen annars är sd-hataren margit silberstein på svt som brukar kräka ur sig typ "folk delar sverigedemokraternas syn på invandrarna"

och andra spyr ur sig dynga om missnöjesröster.

äntligen nån som kan säga som det är.

1. Kanske inga enskilda händelser nej. Däremot ett långt tåg med händelser som alla talar för SDs uppgång. Det går ju inte en dag numer utan att vansinnet ytterligare trappas upp.

2. "enkla lösningar på komplexa problem"
2013-12-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det intressanta är väl snarare varför dessa förhatliga väljargrupper aldrig blev föremål för dylika svidande omdömen när de tillhörde andra partier? Enligt SCB har SD fått ett tillskott på 2% från M sedan valet 2010. Ändå ser man sällan Lena Mellin skriva uppsatser där hon förfasas över utbildningsnivån bland bottenskrapet inom M, S, V, C, KD. Det är när de går till SD som det plötsligt blir jättejättejätteviktigt att peka på det.

Vad det handlar om att de självgoda patricierna fått en ny klientklass att vurma nedlåtande för, på säkert avstånd. Där industriarbetaren tidigare fyllde den exotiserande, idealiserade bilden av den ädle vilden med sina valkiga händer och simpla vanor, har en nyimporterad underklass med än primitivare manér och bistrare uppsyn tagit över rollen som revolutionsromantisk projiceringsyta.

När dessa båda grupper drar jämt är allt frid och fröjd, men när de svenska arbetarna står upp för sitt eget bästa så blottas genast tyckarkastens klasshat. Föraktet som fanns där hela tiden.
2013-12-04, 23:18
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Rätt kul att läsa twitterflödet efter SCB:s senaste opinionsundersökning. Bara massa floskler och bortförklaringar från höger till vänster.

Kan någon summera twitterstormen, vore kul att se.

Själv hatar jag twitter och vägrar att ha det. Men just i detta specifika läge vore det kul att se vad folk skriver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in