2013-12-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SifferSlav
Nej, det låter ju helt idiotiskt. Jag hade bara för mig att grannen sett honom efter att mordet förmodas ha ägt rum. Men jag måste ha missuppfattat det.

Grannen hade ju hört dunsar innan han gick ut. Fan vet. En förklaring kan ju va att han inte ville bli fast i lägenheten om PT dök upp.
Citera
2013-12-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foffen
Ang. Armbandet så kan ju AJ ha lagt ut det för att ta med det, men sen glömt det, vilket skulle förklara varför det såg som om någon placerat det där med avsikt.

Verkar bara så långsökt bara att framförallt FH skulle vara så kallsinnig att hantera ett lik och lojal mot någon han inte direkt känner... FH verkar ju inte vara särskilt kriminell eller våldsam.

Jag bara spekulerar men FH passar liksom inte in. Finns det mer info att läsa om honom? Jag vet ju att jag kan ha hur fel dom helst...
men ingen som sagt FH hanterat nåt lik ? som ja fattat det så är det med den utbrända bilen hans delaktighet ligger som de går att bevisa?? men om AJ haft skruvar i knät hur tror du han skulle hunnit med allt detta på den tiden du beskriver tidigt på morgonen i dagsljus?? tror du nog får lägga ner dina teorier..
Citera
2013-12-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Du menar alltså vittnet som efter att få berättat för sig här på flashback vad db hade för bil, sett bilder på den o.s.v kom på att han hade sett den?
Vad menar du? Är vittnet inte pålitligt?
Citera
2013-12-04, 20:35
Medlem
meegaminds avatar
Är det någon mer som reagerat över detta med armbandet?

DB:s telefon går igång vid 4:a tiden på morgonen och resterande sätts på strax efter nio (klockar inte exakt här nu)

Vittne upptäcker brandrök efter kl 8 på morgonen. (en bil kan väl inte brinna i 4h efter att DB satt på sin tele.

Alltså kan bara FH och AJ deltagit i bilbranden?, annars hade väl DB:s telefon synts på annan mast.?

Armbandet uppfattas som "utplacerat"( synligt på en bergsbit där det var mestadels lera och gräs runt om?) av första brandman på plats.

F.H:s advokat påpekar i fupen att "någon" annan gärningsman ska ha planterat armbandet där för att F.H ska få misstanke mot sig.

Armbandet i fråga var väl redan trasigt och befann sig i bilen redan innan detta, så någon måste alltså förflyttat detta till platsen där det hittades.

Alltså är det F.H och A.J som själva medvetet planterat detta utanför bilen för att sedan ha en möjlighet att skylla på att en alternativ gärningsman försöker sätta dit han!???+
Citera
2013-12-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Grannen hade ju hört dunsar innan han gick ut. Fan vet. En förklaring kan ju va att han inte ville bli fast i lägenheten om PT dök upp.
Ja, så kan det vara. Han borde ju annars inte ha behövt ha så bråttom att ta sig in innan grannen hann ta undan mattan i dörren om Ida kunnat släppa in honom, tänkte jag bara.
Citera
2013-12-04, 20:41
Medlem
Citat:
Jag funderar på FH, han har ingen direkt relation till AJ utan umgås/känner honom endast via DB, är det inte då ganska långsökt att han skulle ställa upp och hjälpa AJ med att dumpa ett lik? Och dessutom vara "som vanligt" efteråt enligt sin sambo? Dom flesta borde ju bli rätt stressade/skärrade efter en sån natt...

Jag tror följande hypotes efter att läst FUP;
AJ ringer DB för backup mot PT.
DB+FH ger sig av till THN.
Under tiden dom kör eldar AJ upp sig för att besöka PT och dunka på honom. AJ tar därför på sig mc ställ och tar fram hjälmen för att åka till PT men IF som är besatt av PT trots att han är ett svin mot henne börjar bråka (som hon tydligen är bra på) och det spårar ur och slutar med att AJ slår ihjäl IF med hjälmen, får blod på mc-ställ.

Strax efter detta kommer DB+FH till THN, AJ dirigerar om dem till Edsborg för han vill inte att de ska få reda på vad som hänt. Eftersom han inte har eller hittar nyckel (uppställd dörr enligt granne) så hakar han på med DB+FH hem till DB.

Efter att DB+FH somnat snor AJ DB's s40 tillbaka till IF efter att portlåset öppnats kl 5-6 på söndagsmorgon enligt fastighetsskötaren (IF dörr var olåst enligt polisen) och lyckas hämta liket utan att bli sedd (tur?), vilket gör att blodspåren dyker upp efter att tidningsbudet varit där, dumpar kroppen nära DB (Dålig lokalkännedom) och hittar en plats att bränna bilen på. DB/FH verkar ha svårt att veta om AJ var kvar på söndagen när de vakna eller om MC stod där.

Inser att han fått blod kvar på ställ+hjälm som hamnat på boken i packboxen, bränner detta nära DB (återigen dålig lokalkännedom+tid) sen kör han till jönköping och slänger hjälm + packbox i sjön.

Vad talar emot detta händelseförlopp?

Spår i lägenheten.
Spår vid brandplats för bil.
Armband vid brandplats. (skulle kunna förklaras bort med att biltjuvarna av bilen har snott armbandet och kastat det men det vet vi här att det inte är sant).
Att alla stänger av sina telefoner samtidigt.
Köp av nya skor av FH dagen efter.

Jag tror däremot att FH först inte vet om mordet. Men när han väl hamnar hos Morot så vågar han inte säga nej och därmed hjälper till av dumpandet av kropp. Jag trodde länge att FH skulle bryta ihop för det gick ju rykten om det ett tag i tråden när han var häktad men jag tycker han sköter förhören bra, ljuger på riktigt bra och inte verkar så berörd som man kan tro. Däremot efter att ha läst FUP är jag väldigt säker på hans medverkan.
Citera
2013-12-04, 20:42
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ang. Armbandet så kan ju AJ ha lagt ut det för att ta med det, men sen glömt det, vilket skulle förklara varför det såg som om någon placerat det där med avsikt.

Verkar bara så långsökt bara att framförallt FH skulle vara så kallsinnig att hantera ett lik och lojal mot någon han inte direkt känner... FH verkar ju inte vara särskilt kriminell eller våldsam.

Jag bara spekulerar men FH passar liksom inte in. Finns det mer info att läsa om honom? Jag vet ju att jag kan ha hur fel dom helst...

Tag loss ett armband med länkar och släpp det på marken... Det kommer då att ramla rakt eftersom länkarna kommer att styra upp det. I förstone kan det se placerat ut därför att det ligger så prydligt men jag vill hävda att många länkar kommer att placera sig snyggt och inte som en trasa. Detta sagt utan att veta exakt hur det aktuella länkade armbandet ser ut.
Citera
2013-12-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meegamind

DB:s telefon går igång vid 4:a tiden på morgonen och resterande sätts på strax efter nio (klockar inte exakt här nu)

Vittne upptäcker brandrök efter kl 8 på morgonen. (en bil kan väl inte brinna i 4h efter att DB satt på sin tele.

Alltså kan bara FH och AJ deltagit i bilbranden?, annars hade väl DB:s telefon synts på annan mast.?

Armbandet uppfattas som "utplacerat"( synligt på en bergsbit där det var mestadels lera och gräs runt om?) av första brandman på plats.

F.H:s advokat påpekar i fupen att "någon" annan gärningsman ska ha planterat armbandet där för att F.H ska få misstanke mot sig.

Armbandet i fråga var väl redan trasigt och befann sig i bilen redan innan detta, så någon måste alltså förflyttat detta till platsen där det hittades.

Alltså är det F.H och A.J som själva medvetet planterat detta utanför bilen för att sedan ha en möjlighet att skylla på att en alternativ gärningsman försöker sätta dit han!???+

DB kan ha lämnat telefonen påslagen hemma.
Citera
2013-12-04, 20:46
Medlem
meegaminds avatar
Citat:

Då var dem tvungna att ta en bil och inte mc, hade han tillgång till en till som rullade?
Citera
2013-12-04, 20:46
Medlem
Citat:

Ja och gått in på FB osv. Han är inte dum. :P
Citera
2013-12-04, 20:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meegamind

Bäste Meegamind!

Jag tror att det där inlägget var lite för långt för att din ironi skall gå fram. Självklart menar du att DB är vaken när han sätter på den samt att han låtit den ligga hemma medan de åker till berget. Om du inte menar detta så föreslår jag att du går och lägger dig och vaknar upp med din meegahjärna i fullt trim i morgon bitti!
Citera
2013-12-04, 20:55
Medlem
meegaminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bäste Meegamind!

Jag tror att det där inlägget var lite för långt för att din ironi skall gå fram. Självklart menar du att DB är vaken när han sätter på den samt att han låtit den ligga hemma medan de åker till berget. Om du inte menar detta så föreslår jag att du går och lägger dig och vaknar upp med din meegahjärna i fullt trim i morgon bitti!

Ingen ironi. Jag menar att FH och Aj åkt upp själva som jag skrev.
Och att DB lämnats hemma för att underlätta vägen hem på mc

Varför gjorde inte de andra likadant som DB i så fall? och satte på telefonerna och lämnade dom hemma
?
Senast redigerad av meegamind 2013-12-04 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in