2013-12-04, 19:28
Medlem
tattoo66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foffen
Jag funderar på FH, han har ingen direkt relation till AJ utan umgås/känner honom endast via DB, är det inte då ganska långsökt att han skulle ställa upp och hjälpa AJ med att dumpa ett lik? Och dessutom vara "som vanligt" efteråt enligt sin sambo? Dom flesta borde ju bli rätt stressade/skärrade efter en sån natt...

Jag tror följande hypotes efter att läst FUP;
AJ ringer DB för backup mot PT.
DB+FH ger sig av till THN.
Under tiden dom kör eldar AJ upp sig för att besöka PT och dunka på honom. AJ tar därför på sig mc ställ och tar fram hjälmen för att åka till PT men IF som är besatt av PT trots att han är ett svin mot henne börjar bråka (som hon tydligen är bra på) och det spårar ur och slutar med att AJ slår ihjäl IF med hjälmen, får blod på mc-ställ.

Strax efter detta kommer DB+FH till THN, AJ dirigerar om dem till Edsborg för han vill inte att de ska få reda på vad som hänt. Eftersom han inte har eller hittar nyckel (uppställd dörr enligt granne) så hakar han på med DB+FH hem till DB.

Efter att DB+FH somnat snor AJ DB's s40 tillbaka till IF efter att portlåset öppnats kl 5-6 på söndagsmorgon enligt fastighetsskötaren (IF dörr var olåst enligt polisen) och lyckas hämta liket utan att bli sedd (tur?), vilket gör att blodspåren dyker upp efter att tidningsbudet varit där, dumpar kroppen nära DB (Dålig lokalkännedom) och hittar en plats att bränna bilen på. DB/FH verkar ha svårt att veta om AJ var kvar på söndagen när de vakna eller om MC stod där.

Inser att han fått blod kvar på ställ+hjälm som hamnat på boken i packboxen, bränner detta nära DB (återigen dålig lokalkännedom+tid) sen kör han till jönköping och slänger hjälm + packbox i sjön.

Vad talar emot detta händelseförlopp?

Tror inte AJ skulle våga ta risken att bära ut kroppen ensam. Dessutom inte då det börjat ljusna ute.
Menar du att han skulle ha promenerat från hunneberg till DB, där hans mc stod kvar?
Citera
2013-12-04, 19:29
Avslutad
Intresserade mig för fallet och följde tråden i somras. Jag har nu läst nästan hela FUP och det som slår mig är den totala bristen av överraskningar som den ger upphov till. Den uppfattning jag fick från min tolkning av uppgifter i tråden är solid. Flashback har verkligen levererat i detta fall. Det är klart att ett visst mått av filtrering var av nöd. Själv bortsåg jag ifrån allt som hade med medium, "missing people" och AJ:s tillskyndares utsagor att göra. Efter att sådan desinformation bortsorterats var det relativt enkelt att räkna ut vad som hänt. Nu hoppas jag bara att indiciekedjorna håller för dom.
Citera
2013-12-04, 19:30
Medlem
Citat:
Jag funderar på FH, han har ingen direkt relation till AJ utan umgås/känner honom endast via DB, är det inte då ganska långsökt att han skulle ställa upp och hjälpa AJ med att dumpa ett lik? Och dessutom vara "som vanligt" efteråt enligt sin sambo? Dom flesta borde ju bli rätt stressade/skärrade efter en sån natt...

Under tiden dom kör eldar AJ upp sig för att besöka PT och dunka på honom. AJ tar därför på sig mc ställ och tar fram hjälmen för att åka till PT men IF som är besatt av PT trots att han är ett svin mot henne börjar bråka (som hon tydligen är bra på) och det spårar ur och slutar med att AJ slår ihjäl IF med hjälmen, får blod på mc-ställ.

Strax efter detta kommer DB+FH till THN, AJ dirigerar om dem till Edsborg för han vill inte att de ska få reda på vad som hänt. Eftersom han inte har eller hittar nyckel (uppställd dörr enligt granne) så hakar han på med DB+FH hem till DB.

Efter att DB+FH somnat snor AJ DB's s40 tillbaka till IF efter att portlåset öppnats kl 5-6 på söndagsmorgon enligt fastighetsskötaren (IF dörr var olåst enligt polisen) och lyckas hämta liket utan att bli sedd (tur?), vilket gör att blodspåren dyker upp efter att tidningsbudet varit där, dumpar kroppen nära DB (Dålig lokalkännedom) och hittar en plats att bränna bilen på. DB/FH verkar ha svårt att veta om AJ var kvar på söndagen när de vakna eller om MC stod där.

Inser att han fått blod kvar på ställ+hjälm som hamnat på boken i packboxen, bränner detta nära DB (återigen dålig lokalkännedom+tid) sen kör han till jönköping och slänger hjälm + packbox i sjön.

FH:s armband vid sidan av bilvraket t. ex. Men scenariot verkar trovärdigt, och för de två tomtarna även önskvärt.
Citera
2013-12-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Varför gå ut å ringa om I*a redan är nere och han själv blodig?
Nej, det låter ju helt idiotiskt. Jag hade bara för mig att grannen sett honom efter att mordet förmodas ha ägt rum. Men jag måste ha missuppfattat det.
Citera
2013-12-04, 19:49
Medlem
Citat:

en hel massa som nån skrev armbandet plus troligt fotspår från FH. även blodspår i lgh.
hade säkert vart en bra teori innan fupen släpptes. sen hade väl AJ skadat ben hur skadat vet ja inte??
Citera
2013-12-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soisju
en hel massa som nån skrev armbandet plus troligt fotspår från FH. även blodspår i lgh.
hade säkert vart en bra teori innan fupen släpptes. sen hade väl AJ skadat ben hur skadat vet ja inte??
Enligt vad någon sagt i förhör (tror det var Terez) hade han skruvar inopererade i foten eller benet. Så det bör väl varit en rätt kraftig knäskada kan man tycka.
Citera
2013-12-04, 19:59
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Ja, men det finns väldigt starka vittnesuppgifter och jag tror att de räcker. Bara hoppas att vittnen inte blir rädda och står på sina uppgifter under rättegången.

Vilka vittnesuppgifter tänker du på som är så starka?
Citera
2013-12-04, 20:06
Medlem
foffens avatar
Ang. Armbandet så kan ju AJ ha lagt ut det för att ta med det, men sen glömt det, vilket skulle förklara varför det såg som om någon placerat det där med avsikt.

Verkar bara så långsökt bara att framförallt FH skulle vara så kallsinnig att hantera ett lik och lojal mot någon han inte direkt känner... FH verkar ju inte vara särskilt kriminell eller våldsam.

Jag bara spekulerar men FH passar liksom inte in. Finns det mer info att läsa om honom? Jag vet ju att jag kan ha hur fel dom helst...
Senast redigerad av foffen 2013-12-04 kl. 20:09.
Citera
2013-12-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Vilka vittnesuppgifter tänker du på som är så starka?
De vittnena som har sett DBs bil nära brottsplatsen.
Citera
2013-12-04, 20:18
Medlem
Bild när de är ute och shoppar

http://www.expressen.se/gt/mamman-pa-bild-bara-timmar-innan-mordet/
Citera
2013-12-04, 20:18
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
De vittnena som har sett DBs bil nära brottsplatsen.

Du menar alltså vittnet som efter att få berättat för sig här på flashback vad db hade för bil, sett bilder på den o.s.v kom på att han hade sett den?
Citera
2013-12-04, 20:19
Medlem
Kan det vara så att när A.J hamnar i affekt och allt svartnar framför ögonen på honom så slår han med antingen sina händer och stampar på människor.Eller drämmer till med det som finns närmast till hands,tex sin Mchjälm.

Kan han ha slagit ut tänder på Id@ då? hon saknade ju många tänder.
A.J har ju visat att han är både vidrig och rå.men är han så korkad så han åker Mc till Jkpg med ett mordvapen på huvudet?nää låter väldigt osannolikt.

Däremot verkar han haft 2 hjälmar,en som funnits hemma hos Dennis,men den verkar också försvunnit på villovägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in