2013-12-04, 20:10
Medlem
1.1s avatar
Jag hoppas SD skräller med över 15% i valet.
2013-12-04, 20:15
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Klart det är så. Akademiker är sällan korkade nog att rösta på bottenskrapet i SD.

Om någon tvivlar är det bara att läsa VALU 2010, där profilen lågutbildad lantis kristalliserar ut sig som den typiske SD-väljaren.

Det är väl profilen på de asylsökande också? Gillar du bara lågutbildade lantisar om de kommer från främmande kulturer?
2013-12-04, 20:16
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
TV4:s politiske analytiker avfärdade nyss i Nyheterna den föreställningen. Som 10%-parti och landets tredje största gäller inte den bilden. Strömmen av sympatisörer till SD kommer dessutom från samtliga andra partier och samhällsskikt berättades det.

Det är ju ingen föreställning . Det kallas statistik. Var god läs SCB:s undersökning.
2013-12-04, 20:17
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
lågutbildad lantis kristalliserar ut sig som den typiske SD-väljaren.

Om det nu skulle vara så att SD faktiskt har manliga väljare som är lågutbildade och är ifrån landsbygden. Vari ligger problemet? Är en lågutbildad man från landsbygden mindre värd än en högutbildad kvinna från Stockholm? Grattis, men det partiet som du förmodligen föraktar mest i Sveriges riksdag, dvs SD, har en mycket bättre människosyn än vad du själv har. Snacka om att skjuta sig själv i huvudet.
2013-12-04, 20:18
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
TV4:s politiske analytiker avfärdade nyss i Nyheterna den föreställningen. Som 10%-parti och landets tredje största gäller inte den bilden. Strömmen av sympatisörer till SD kommer dessutom från samtliga andra partier och samhällsskikt berättades det.

Jo, visst finns det enstaka välutbildade SD-väljare - idioter finns inom alla samhällsskikt. Se bara på Lars Isovaara som lyckades supa bort sin väska och sedan falskanmäla 2 och gravt förolämpa en tredje invandrare bara för att han var för full eller korkad för att hålla reda på sina grejer. Om jag inte minns fel är han civilingenjör - förvisso arbetslös sådan.

VALU 2010 pekade på en överrepresentation av lågutbildade, arbetslösa, män på landet bland SDs väljare. Något som tyder på att detta har ändrats har jag inte sett.
2013-12-04, 20:18
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Jag hoppas SD skräller med över 15% i valet.
Skulle snarare gissa på 10-14%. Fan inte långt kvar till val nu. Tiden går snabbt.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-12-04 kl. 20:20.
2013-12-04, 20:21
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Skulle snarare gissa på 10-14%.

Betänk att S hade 45% med SD-politik. 15% i valet skulle inte förvåna mig. Tror det blir 12-nånting.
Senast redigerad av StuG 2013-12-04 kl. 20:30.
2013-12-04, 20:28
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Om det nu skulle vara så att SD faktiskt har manliga väljare som är lågutbildade och är ifrån landsbygden. Vari ligger problemet? Är en lågutbildad man från landsbygden mindre värd än en högutbildad kvinna från Stockholm? Grattis, men det partiet som du förmodligen föraktar mest i Sveriges riksdag, dvs SD, har en mycket bättre människosyn än vad du själv har. Snacka om att skjuta sig själv i huvudet.

Va fan svammlar du om? Det är ingen som påstår att bara för man är i från landet så är man mindre värd. Vad vi dock påstår/konstaterar, är att lågutbildade är extremt lågt representerade i SD:s väljarkår, samt att många i från landsbygden sympatiserar med SD.
Senast redigerad av HoolaBaduula 2013-12-04 kl. 20:32.
2013-12-04, 20:34
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Betänk att S hade 45% med SD-politik. 15% i valet skulle inte förvåna mig. Tror det blir 12-nånting.

Borde inte S och SD samarbeta då?
2013-12-04, 20:38
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Jag hade väl heller inte blivit jätte förvånad på 15% som valresultat. Men jag tror bara inte det kommer att hända. Tror som sagt ungefär som dig, 12% är väl egentligen ganska rimligt. Visst att det finns en liten skrämselfaktor med att säga vilket parti man egentligen sympatiserar med i opinionsundersökningar. Men har det ens liksom varit en enda opinionsundersökning i nuläget som varit 14%+ än?

Många i denna tråden känns lite väl optimistiska med SD:s valresultat i min mening. Frågan är om övriga partier verkligen kommer att göra en helvändning i sin politik om SD får 10-14%. Jag tror det krävs mer. I alla fall 18%+ för att övriga partier ska känna sig påtvingande att göra någon väsentlig förändring i deras migrations/integrationspolitik...
Senast redigerad av Mellbergan 2013-12-04 kl. 20:41.
2013-12-04, 20:44
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Borde inte S och SD samarbeta då?

Nuvarande s-ledning har bytt ideologi - många av dess väljare har det inte. Därför går de till SD istället för att försöka påverka en socialdemokrati förvandad till en globalistisk, multikulturalistisk zombie.
2013-12-04, 20:45
Medlem
Krikkitrobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag hade väl heller inte blivit jätte förvånad på 15% som valresultat. Men jag tror bara inte det kommer att hända. Tror som sagt ungefär som dig, 12% är väl egentligen ganska rimligt. Visst att det finns en liten skrämselfaktor med att säga vilket parti man egentligen sympatiserar med i opinionsundersökningar. Men har det liksom ens varit en enda opinionsundersökning i nuläget som varit 14%+ än?

Många i denna tråden känns lite väl optimistiska med SD:s valresultat i min mening. Frågan är om övriga partier verkligen kommer att göra en helvändning i sin politik om SD får 10-14%. Jag tror det krävs mer. I alla fall 18%+ för att övriga partier ska känna sig tvingande att göra någon väsentlig skillnad i deras migrations/integrationspolitik...

SD fick 14,6 % hos Sentio i augusti och i oktober fick de 14,1 %. Jag är rätt säker på att M så småningom kommer att ändra sig i frågan och kanske till och med samarbeta med SD. Frågan är som sagt när, men visst måste väl ändå M inse att det i princip är deras enda väg till återta makten igen efter den förlust vi troligtvis kommer att få bevittna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in