Citat:
Ursprungligen postat av
Sven-Gustaf
Under min värnpliktstjänstgöring såg jag inga knivar med trähandtag, däremot moraknivar med militärgrönt plastskaft.
Huruvida de var märkta minns jag inte.
Här kan du se en samling militärknivar, de flesta märkta med tre kronor. De är mer eller mindre historiska. Du finner en kniv med plastgrepp från 1970-talet.
http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/knivar/se_mil_knivar.htm
Av moraknivarna som visas har 100% välgjorda trähandtag, vissa har parerskydd men många saknar det, inga är märkta med några emblem utom några enstaka knivar, vilka listas som "sålda" och därför i formell mening inte är militära moraknivar förutom ett äldre exemplar som märkts med "tre kronor" för att markera att det är statens egendom, sannolikt för att undvika "försnillanden" av statlig egendom. Vidare anges tidsstämplarna att det är irrelevanta kreationer då de är något decennium för sena.
Sedan är det som så att bland militärer av lägre grad än löjtnant så bärandet av morakniv i ickekrigstid reglementerat så att alla bär morakniven på ett sätt som gör att handtaget inte syns, åtminstone med uniform M90. Vad gäller militärbajonetten så har den sitt eget reglementerade bärande, men eftersom den svårligen kan användas som bajonett annat än vid ceremoniella tillfällen så används extraslipade sådana mest som ett substitut för moraknivar vid internationell tjänst, av rent psykologiska skäl.