2013-12-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Under min värnpliktstjänstgöring såg jag inga knivar med trähandtag, däremot moraknivar med militärgrönt plastskaft.

Huruvida de var märkta minns jag inte.

Här kan du se en samling militärknivar, de flesta märkta med tre kronor. De är mer eller mindre historiska. Du finner en kniv med plastgrepp från 1970-talet.

http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/knivar/se_mil_knivar.htm

Av moraknivarna som visas har 100% välgjorda trähandtag, vissa har parerskydd men många saknar det, inga är märkta med några emblem utom några enstaka knivar, vilka listas som "sålda" och därför i formell mening inte är militära moraknivar förutom ett äldre exemplar som märkts med "tre kronor" för att markera att det är statens egendom, sannolikt för att undvika "försnillanden" av statlig egendom. Vidare anges tidsstämplarna att det är irrelevanta kreationer då de är något decennium för sena.

Sedan är det som så att bland militärer av lägre grad än löjtnant så bärandet av morakniv i ickekrigstid reglementerat så att alla bär morakniven på ett sätt som gör att handtaget inte syns, åtminstone med uniform M90. Vad gäller militärbajonetten så har den sitt eget reglementerade bärande, men eftersom den svårligen kan användas som bajonett annat än vid ceremoniella tillfällen så används extraslipade sådana mest som ett substitut för moraknivar vid internationell tjänst, av rent psykologiska skäl.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-12-04 kl. 10:47.
Citera
2013-12-04, 12:43
Medlem
Bob-Ortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Tycker dina inlägg i denna tråd är mycket bra och ger en sansad och rimlig bild av hur saker och ting förhåller sig. Dessutom får du viss tyngd av att du kände den ene och har en vän som är litet bekant med den andre.

Hur sannolikt tror du det är att någon av PH eller RO skulle bära kniv? Och hur sannolikt att de skulle ha en extrastor morakniv med brytmärken?

Chinos, cardigan och loafers var Pers klädstil 93-94. En stor morakniv med brytmärken passar inte till den outfiten. Om RO bar kniv -96 vet inte min kollega men det låter inte så troligt.
Citera
2013-12-04, 12:46
Medlem
Bob-Ortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Angående den stora morakniven med brytmärken: visst är det en vanlig knivmodell i lumpen?
Och används den inte bara till att knivhugga ved och skära grenar, utan till att öppna konservburkar: kan det uppstå rejäla brytmärken på lumpenknivarna?

Inte för att jag vet vad jag ska med den informationen till egentligen.
Vet inte varför 39-åringen skulle komma sig för med att plocka med sig en lumpen-kniv hem (militärtjänstgöring 1994), och sen: varför den skulle användas som mordvapen 1996?

Vi hade den modernare modellen på kniv med gjutet plasthandtag.
Citera
2013-12-04, 12:46
Medlem
Rickard Olssons avatar
FWIW, under min militärtjänstgöring 1988 (A3/ArtSS) samt repövningen 1994 (A4/ArtSS) hade vi likadana moraknivar som på Traderalänken ett par inlägg sedan - röd plast utan parerskydd och utan märkning förutom "KJ Mora". Jag har även sett olivgröna, men minns inte säkert om de hade parerskyddet eller inte.

Jag har missat om LGW eller någon annan gjort en Holmér och visat upp den riktiga kniven, eller en bekräftat likadan?
Citera
2013-12-04, 12:59
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Olsson
FWIW, under min militärtjänstgöring 1988 (A3/ArtSS) samt repövningen 1994 (A4/ArtSS) hade vi likadana moraknivar som på Traderalänken ett par inlägg sedan - röd plast utan parerskydd och utan märkning förutom "KJ Mora". Jag har även sett olivgröna, men minns inte säkert om de hade parerskyddet eller inte.

Jag har missat om LGW eller någon annan gjort en Holmér och visat upp den riktiga kniven, eller en bekräftat likadan?

Nej,du har inte missat nåt, man har inte visat upp kniven eller berättat hur många knivhugg Per fått.
Citera
2013-12-04, 13:03
Medlem
PeterNosters avatar
Morakniven som Mijailo Mijailović använde vid mordet på Anna Lind kunde spåras till Clas Ohlson har jag för mig. Kan nog finnas olika tillverkare:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Morakniv
Citera
2013-12-04, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Morakniven som Mijailo Mijailović använde vid mordet på Anna Lind kunde spåras till Clas Ohlson har jag för mig. Kan nog finnas olika tillverkare:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Morakniv

Om mordvapnet var en morakniv finns i princip två tillverkare, KJ eller Frosts. GW håller en som han påstår likadan kniv i det gamla veckans brott-avsnittet. Oklart om han enbart syftar på storleken eller om det är en identisk kniv.
Citera
2013-12-04, 13:36
Medlem
För övrigt tycker jag inte att man ska hänga fast sig så mycket vid att det är en pundarkniv med brytmärken. Vem som helst skulle kunna hitta en sån kniv tappad/slängd. Feltänkt att låsa fast sig vid att gm är en pundare för att mordvapnet är en gammal pundarkniv.
Citera
2013-12-04, 14:02
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
I så fall kanske gärningsmannen tog sig från brottsplatsen först till telefonkiosken Karlavägen/Nybrogatan, ringer SOS, för att sen bege sig mot Östa station och det är på den sträckan som han gör sig av med knivslidan i höjd med Villagatan?
Fattar inte riktigt annars varför han skulle ta omvägen förbi Villagatan INNAN SOS? Det känns som om tiden är för knappt för att det skulle hinnas med, det blir ändå en rätt rejäl omväg (ca 800m?), drygt dubbla sträckan va jämfört med om man springer direkt från ridskolan till telefonkiosken.
Fast omöjligt är det väl inte om någon springer fort som bara den hela tiden.
Jag tror fortfarande på att minst två personer var där förutom PH.

En knivhugger, lämnar kniven på platsen, slänger/tappar slidan vid sin flykt längs Valhallavägen.

En annan springer till telefonkiosken och ringer.
Citera
2013-12-04, 15:00
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Nej,du har inte missat nåt, man har inte visat upp kniven eller berättat hur många knivhugg Per fått.

Kniv av samma typ som mordvapnet har visats upp, t ex i detta avsnitt av Veckans brott ca 14.40.
http://www.youtube.com/watch?v=8nbnutfuJQY
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2013-12-04 kl. 15:02. Anledning: .
Citera
2013-12-04, 15:25
Medlem
Rabattfyllans avatar
Ett av tre alternativ kan hända nu, eller snart.

Den häktade släpps i brist på bra bevis.

Han blir åtalad.

Någon annan som kan vara den riktiga gärningsmannen och inte bara SOS-ringare grips.

Kan i nuläget inte bestämma mig vilket som är mest sannolikt, men Cold Cases brukar vara svåra att klara upp. Tror därför på första alternativet, tyvärr.

Har Stockholmspolisens Cold Case-grupp klarat upp många gamla fall?
Citera
2013-12-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Ett av tre alternativ kan hända nu, eller snart.

Den häktade släpps i brist på bra bevis.

Han blir åtalad.

Någon annan som kan vara den riktiga gärningsmannen och inte bara SOS-ringare grips.

Kan i nuläget inte bestämma mig vilket som är mest sannolikt, men Cold Cases brukar vara svåra att klara upp. Tror därför på första alternativet, tyvärr.

Har Stockholmspolisens Cold Case-grupp klarat upp många gamla fall?
Hur vet du att det inte är den riktiga GM som gripits och som ev kommer att bli åtalad? Att det finns ett vittne (sos-ringaren) som pekat ut denne och är då således häktad på sannolika skäl misstänkt för mord. Vet du det?
Senast redigerad av P-o-beln 2013-12-04 kl. 17:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in