2013-12-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Vissa idioter på Twitter som United Minds Carl Melin hävdar att SD inte skulle komma in i riksdagen om endast kvinnor hade rösträtt eftersom SD endast har 3,8% bland kvinnor, vad idioten inte fattar är att ifall män skulle fråntas sin rösträtt skulle de 3,8% fördubblas i värde och SDs resultat skulle då bli 7,6 bland den återstående väljarkåren.

Om stödet bland kvinnor är 3,8 % och bara kvinnorna får rösta så är väl stödet just 3,8% ?
2013-12-04, 13:23
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajkahlua
Om stödet bland kvinnor är 3,8 % och bara kvinnorna får rösta så är väl stödet just 3,8% ?

Det är oviktad rådata. Alltså med grov underskattning. Samma siffror ger SD 6,8% totalt. Verkligheten är dock 9,3% även av SCB själva. Det är sannolikt fortfarande en underskattning till och med som det alltid varit tidigare som visar sig vid valen.

På samma sätt är givetvis 3,8% oviktad rådata för kvinnor en grov underskattning som sedan bearbetas och viktas upp. 3,8% för kvinnor är lika ointressant som 6,8% totalt, eftersom det är oviktade, icke bearbetade siffror som inte tar hänsyn till den stora underskattning som man tar hänsyn till efter bearbetningen, viktningen.
2013-12-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är oviktad rådata. Alltså med grov underskattning. Samma siffror ger SD 6,8% totalt. Verkligheten är dock 9,3% även av SCB själva. Det är sannolikt fortfarande en underskattning till och med som det alltid varit tidigare som visar sig vid valen.

På samma sätt är givetvis 3,8% oviktad rådata för kvinnor en grov underskattning som sedan bearbetas och viktas upp. 3,8% för kvinnor är lika ointressant som 6,8% totalt, eftersom det är oviktade, icke bearbetade siffror som inte tar hänsyn till den stora underskattning som man tar hänsyn till efter bearbetningen, viktningen.

Nu har jag inte kalkylatorn framme, men om 6,8% blir 9,3%, så ska alltså samma faktor användas på männens procentsats respektive kvinnornas 3,8%?

Då får man alltså fram en låg, trygg skattning av hur stort stödet är?

Är det någon som räknat fram dessa siffror?
2013-12-04, 13:35
Medlem
Fula Gubbens avatar
Finns det någon uppdaterad poll of polls?

Trevliga siffror i vilket fall, även om man blir bekymrad av den usla svarsfrekvensen i t ex Blekinge. Inte en chans att SD har så lågt stöd där.

Tar man Västerbottens höga siffror på allvar så ser det ut som klockren kulturberiknings-effekt--Reinfeldt-bussarna från Arlanda har anlänt till Norrland fulla med chimpanser och lokalbefolkningen reagerar därefter.
2013-12-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Jo, som jag har förstått det så är alla siffror förutom den sammantagna opinionssiffran (för SD 9,3%) rådata och har alltså inte viktas överhuvudtaget, varför en del till synes märkliga resultat står att finna.
Vilket innebär att toppnoteringar kring 13-14% i delar av Skåne är att jämföra med rådatan för landet i stort (6,8%) och att det i själva verket kan handla om uppåt 20% i dessa regioner?

Siffrorna sprids hej vilt på sociala medier och i massmedia utan någon som helst urskiljning. "Jaha, 9,3% för SD i landet men bara 4,4% i mitt län, vad skönt att vi ligger så markant under riksgenomsnittet", ungefär.
2013-12-04, 13:45
Medlem
IHSVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Finns det någon uppdaterad poll of polls?

Trevliga siffror i vilket fall, även om man blir bekymrad av den usla svarsfrekvensen i t ex Blekinge. Inte en chans att SD har så lågt stöd där.

Tar man Västerbottens höga siffror på allvar så ser det ut som klockren kulturberiknings-effekt--Reinfeldt-bussarna från Arlanda har anlänt till Norrland fulla med chimpanser och lokalbefolkningen reagerar därefter.

Ja berikning har onekligen den påtagliga effekten. Och nu när kommunerna ska tvingas, bort med kommunalt självbestämmande, så kommer det att bli än värre. Det är väl därför de som bor längst bort från berikningen också är mest benägna att även fortsättningsvis rösta för den?

Någon som är kunnig borde skapa en ekvation för att räkna på detta direkta samband för det är säkert som amen i kyrkan att det finns ett sådant.
2013-12-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vilket innebär att toppnoteringar kring 13-14% i delar av Skåne är att jämföra med rådatan för landet i stort (6,8%) och att det i själva verket kan handla om uppåt 20% i dessa regioner?

Siffrorna sprids hej vilt på sociala medier och i massmedia utan någon som helst urskiljning. "Jaha, 9,3% för SD i landet men bara 4,4% i mitt län, vad skönt att vi ligger så markant under riksgenomsnittet", ungefär.

Och i dessa 20%-områden så är det avsevärt fler män än kvinnor som sympatiserar SD - och ytterligare lite fler etniska svenskar än invandrare?

Lokalt bör alltså SD kunna vara största partiet bland svenska män?
2013-12-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeachParty
Precis, förmodligen har SD i själva verket tappat 1.6 procentenheter eller är det kanske till och med så att de bara har 1.6% sammanlagt?
SCB har kanske läst mätningen bak och fram eller till och med upp och ner??...jag blir inte klok på dessa propagandaspridande opinionsinstitut.

Men med all säkerhet skulle inte SD komma in i riksdagen 2010, eller hur var det nu igen? Jo, just det...och om de mot alla odds skulle bli invalda så skulle de i alla fall åka ut 2018, det var lika säkert som amen i kyrkan.

Jag verkligen älskar hur kommunistvänstern fabulerar ihop den ena bortförklaringen sämre än den andra, det får mig att mysa ända in i märgen.

Fantastiska siffror för SD, Åkesson & Co och ett stort grattis till svenska befolkningen. Ge er själva en klapp på axeln och gläd er åt att det sjunkande skeppet kanske går att rädda trots allt. I hårda tider står svenskarna enade mot obehöriga inkräktare.

Jag tror nog att Powergirl ironiserar över hur alla på FB dissade de låga SD-siffrorna hos SCB förut och nu hyllar de höga.
2013-12-04, 13:55
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nu har jag inte kalkylatorn framme, men om 6,8% blir 9,3%, så ska alltså samma faktor användas på männens procentsats respektive kvinnornas 3,8%?

Då får man alltså fram en låg, trygg skattning av hur stort stödet är?

Är det någon som räknat fram dessa siffror?

Viktningen och bearbetningen av siffrorna är nog inte exakt likadan för alla grupper. Men gruppen kvinnor är nog minst lika underskattade som helheten, förmodligen mer eftersom det inte uttalat är lika vanligt att en kvinna är Sverigedemokrat i dessa mätningar.

3,8% i rådata för kvinnor är minst 6% efter viktning, det kan jag garantera. Annars skulle det vara svårt att få fram 9,3% totalt efter viktning.
2013-12-04, 13:58
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Ja, det säger ju mest om dom som skriver så. Eftersom den första siffran är bearbetad och uppviktad. Den andra är det inte. Förvisso kanske dom ligger under snittet, men 4,4% exempelvis är nog snarare uppåt 7% efter viktning. Men folk överlag är så jävla korkade och dåligt insatta så man vill slå dom.
2013-12-04, 13:59
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scnebenfeldt
Jag tror nog att Powergirl ironiserar över hur alla på FB dissade de låga SD-siffrorna hos SCB förut och nu hyllar de höga.

Dom är inte höga? Dom är fortfarande LÅÅÅÅGA. SCB underskattar och har alltid underskattat SD:s stöd. Saken är ju dock att SD växt kraftigt. Men underskattningen är ju kvar och består. Det har vi ju sett alla val. Underskattningen är stor, säkert uppemot minst 2 procentenheter. Det ger lika mycket för låga siffror som dom vi klagat på innan, jämfört med andra resultat och framförallt jämfört med valresultat. Den låga siffran i sammanhanget är ju inte baserat på SD:s storlek, utan på att SCB underskattar partiets storlek. Det gjorde man både då och nu. Relativt är båda siffrorna för låga vid respektive tidpunkt.
Senast redigerad av 8711 2013-12-04 kl. 14:02.
2013-12-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Samtliga kvinnor SD: 3,8%
Samtliga män SD: 9,5%
Vänta, va? Borde inte SDs snitt hamna på runt 6-7 isf?? Hur är detta matematiskt möjligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in