2013-12-03, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Rejdar, du har ju (vis av lärdom får man förmoda) sedan flera år helt slutat diskutera invandring, integration och därmed besläktade ämnen. Det blev ju till slut lite svårt att grunda de "invandringsvänliga" argumenten i vetenskap och beprövad erfarenhet, vilket rimligen gick emot din natur som samvetsgrann naturvetare.

Vad är det som nu får dig att plötsligt ge dig in i en uppenbar sidodiskussion om enstaka tiondels procentenheter hit eller dit för SD i opinionsundersökningar? Varför ger du dig inte in i den egentliga debatten istället?

Enkel förklaring mina många sakliga inlägg som avslöjat Sjöström och Novus
har gjort hans största supporter Rejdar rasande. Han måste bara in igen.
Precis som sin intellektuella tvilling Sjöström måste han bara vinna debatten.
Båda hoppar från det ena sidospåret till det andra för att dölja den viktiga frågan.
Målet att trumma in att webbundersökningar från UM, YouGov och Sentio kraftigt överskattar SD.
Problemet är att jag visat att fyra mörkade webbundersökningar från Sjöströms Novus
ger SD lika höga eller högre värden än tom Sentio, tex 14,3% i november.
2013-12-03, 21:07
Medlem
Citat:
Den första frågan ber allmänheten ta ställning till förslaget att ”Ta emot färre flyktingar i Sverige”. Allmänhetens svar 2012 var:

Bra förslag: 45%
Dåligt förslag: 29%
Varken eller: 26%

Många av er har säkert redan uppmärksammat detta, men det var första gången jag såg dessa siffror. Hur som helst, borde inte detta betyda att Sverigedemokraternas potentiella väljare uppgår till 45% av Sveriges befolkning?

Följdfrågor: Varför röstar så få av dessa 45% på SD? Hur stor andel av Sveriges etniskt svenska befolkning vill ta emot färre flyktingar tro?

http://www.tino.us/2013/12/vad-som-undersokningen-egentligen-visar-om-invandringsopinion/
2013-12-03, 21:11
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Många av er har säkert redan uppmärksammat detta, men det var första gången jag såg dessa siffror. Hur som helst, borde inte detta betyda att Sverigedemokraternas potentiella väljare uppgår till 45% av Sveriges befolkning?

Följdfrågor: Varför röstar så få av dessa 45% på SD? Hur stor andel av Sveriges etniskt svenska befolkning vill ta emot färre flyktingar tro?

http://www.tino.us/2013/12/vad-som-undersokningen-egentligen-visar-om-invandringsopinion/
Alla tycker nog inte att invandringsfrågan är den viktigaste på agendan även om man vill minska invandringen.
2013-12-03, 21:13
Medlem
Aretha5os avatar
Citat:

nytt för mig med, men föga förvånande, jag tänker rösta på SD och har inte gjort det innan, vet hur många som helst som kommer göra det samma som inte heller gjort det innan.
släkt, vänner, bekanta och sociala medier börjar komma ur sina hålor som man jagats till av pk-maffia.
2013-12-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Alla tycker nog inte att invandringsfrågan är den viktigaste på agendan även om man vill minska invandringen.

Nej, detta är sant. Så länge invandringen inte utgör ett betydande problem för individen kan denne fortfarande rösta på ett sjöklöverparti och lite vid sidan om tycka att invandringen är för hög. I takt med att mångkulturen breder ut sig är det inte en helt orimlig tanke att fler och fler som är emot den kommer sakta men säkert störa sig på den mer och mer och till slut även gå över till att rösta på SD. Om jag då skulle säga att SD på så sätt har en potentiell väljargrupp på 45% av svenska befolkningen, är detta då ett orimligt påstående? Och varför?
2013-12-03, 22:43
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Om jag då skulle säga att SD på så sätt har en potentiell väljargrupp på 45% av svenska befolkningen, är detta då ett orimligt påstående? Och varför?

Nej, som du själv säger så är det en rimlig slutsats--faktiskt den rimligaste slutsatsen. Som nämnts ovan så hänger det hela på hur många av dessa 45% som gör invandringsproblemet till sin viktigaste politiska fråga. Denna prioritering skapar SD:s framtid, och är orsaken till att jag alltid påpekar att människors åsikter i viktiga frågor uppstår av deras egna privata erfarenheter (t ex: mordhotad av en arab efter bråk om en p-plats), inte PK-floskler som skrivs i tidningarna eller någon politiker som snyft-vädjar.

För att SD ska få rösten måste frågan vara mycket viktig. Om frågan är mycket viktig, så fattar väljaren sin ståndpunkt på ett noggrant och genomtänkt sätt, och där är intrycken från den privata sfären tungt vägande.

Därav också att SD-konvertering nästan alltid går hand i hand med MSM/PK-kritik, dvs när man väl läst på om invandringen så genomskådar man lögnerna i mainstream-media, och börjar avsky dessa.
2013-12-03, 22:51
Medlem
8711s avatar
Ibland har det väl kommit ut lite resultat i förväg i ledare i olika tidningar så här fram emot natten? Inte hela mätningen, men enstaka större förändringar.

Annars är SCB ofta bra på att hålla inne på informationen till tätt inpå släppet av undersökningen.

Men något kan vi nog få veta redan framåt midnatt eller timmarna efter
2013-12-03, 23:12
Medlem
8711s avatar
Mina gissningar:

Centerpartiet 4,2 Oförändrat. 4,2%. (+-0)
Folkpartiet 6,0 Liten minskning väntad. 5,8%. (-0,2)
Moderaterna 26,9 Minskning väntad. 25,9% och därmed minskning för fjärde SCB-mätningen i rad. M är i ett stort ras. (-1,0)
Kristdemokraterna 3,6 Marginellt upp, 3,7-3,8% (+0,2)

Sverigedemokraterna 7,7 Ganska stor ökning väntad. SD växer mest av alla partier. 9,0%+ (+1,3)

Socialdemokraterna 35,6 Minskning väntad. 34,3% (-1,3)
Vänsterpartiet 6,4 Lite upp, 6,9%. (+0,5)
Miljöpartiet 8,5 Lite upp, 8,9%. (+0,4)

Övriga 1,1 Marginell förändring upp. 1,2-1,3% (+0,2)

Först partiernas resultat från maj i år, den senaste mätningen från SCB. Det fetmarkerade är mina gissningar och bedömningar.

Vi får se hur nära jag kommer verkligheten
2013-12-03, 23:44
Medlem
Månsans avatar
Okey, vi satsar en hundring. Min SCB-gissning:

M - 23,9%
FP - 5,5%
C - 3,8%
KD - 3,4%

S - 33,3%
V - 6,9%
MP - 10,1%

SD - 9,9%

Övriga - 2,2%

Förra gången var SCB-undersökningen rena totalfiaskot. 40% av respondenterna fick man aldrig tag i -- merparten av dem SD-anhängare troligen.
2013-12-03, 23:47
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

M - 23,9%
FP - 5,5%
C - 3,8%
KD - 3,4%

S - 33,3%
V - 6,9%
MP - 10,1%

SD - 9,9%

Övriga - 2,2%

Förra gången var SCB-undersökningen rena totalfiaskot. 40% av respondenterna fick man aldrig tag i -- merparten av dem SD-anhängare troligen.

Du har 1 procentenhet kvar att fördela
2013-12-03, 23:47
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

M - 23,9%
FP - 5,5%
C - 3,8%
KD - 3,4%

S - 33,3%
V - 6,9%
MP - 10,1%

SD - 9,9%

Övriga - 2,2%

Delar din analys om SD vs MP, inte för att jag tror att det är så på riktigt men jag tror dom fått hårda direktiv uppifrån att göra MP till det tredje största i denna mätning.
2013-12-03, 23:49
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Delar din analys om SD vs MP, inte för att jag tror att det är så på riktigt men jag tror dom fått hårda direktiv uppifrån att göra MP till det tredje största i denna mätning.

Jag tror tvärtom, det är nu det kommer ske även hos SCB Sverigedemokraterna som tredje största parti alltså.

SCB håller även historiskt både S och M lite högre än andra. På bekostnad av SD främst vad jag kan finna.
Senast redigerad av 8711 2013-12-03 kl. 23:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in