2013-11-01, 10:10
Medlem
michieffs avatar
TS borde ändra på uppgifterna gällande rattfylla och spärrtider.

Nyligen har Transportstyrelsen skärpt spärrtiderna för återkallelse av körkort i samband med rattfylleri. Nu gäller:

minst 12 månader för rattfylla (0-2 - 1‰)
minst 24 månader för grov rattfylla (1‰ -)

Tiden kan bli längre om brottet är ett upprepat trafikbrott.

Normalt sett beslutas det om 12 månaders spärrtid på en sedan tidigare ostraffad person som håller sig under 1‰. Man behöver då inte göra om kortet utan det räcker med en hälsodeklaration i samband med ansökan (som tidigast kan ske 6 månader från spärrtidens slut).
Citera
2013-11-09, 18:29
Medlem
Naxiors avatar
Tja! Har en liten fråga, för 4 år sedan torskade jag för lite cannabis relaterade saker, de är dock ute från mitt liv nu. Ansökte om körkortstillstånd och fick svar om att jag skulle träffa soc. Gick på de mötet och hon frågade om lite saker, och jag svarade ärligt. De uttalandet skickades sedan till Transportstyrelsen och nu sitter jag här med mitt körkortstillstånd. Utan att behöva lämna urinprov? Jag trodde de va praxis eller kommer de komma en lapp i brevlådan om en vecka eller 2 om att jag måste lämna prover?
Citera
2013-11-10, 02:17
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naxior
Tja! Har en liten fråga, för 4 år sedan torskade jag för lite cannabis relaterade saker, de är dock ute från mitt liv nu. Ansökte om körkortstillstånd och fick svar om att jag skulle träffa soc. Gick på de mötet och hon frågade om lite saker, och jag svarade ärligt. De uttalandet skickades sedan till Transportstyrelsen och nu sitter jag här med mitt körkortstillstånd. Utan att behöva lämna urinprov? Jag trodde de va praxis eller kommer de komma en lapp i brevlådan om en vecka eller 2 om att jag måste lämna prover?

Om Transportstyrelsen anser det skäligt att be om prover för att styrka din nykterhet så är det inför ett beslut om att bevilja/neka körkortstillstånd så om du redan har det så kan du vara lugn. Det är bara att köra på med proverna och du får lappen som vanligt.
Citera
2013-11-13, 07:21
Medlem
Naxiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michieff
Om Transportstyrelsen anser det skäligt att be om prover för att styrka din nykterhet så är det inför ett beslut om att bevilja/neka körkortstillstånd så om du redan har det så kan du vara lugn. Det är bara att köra på med proverna och du får lappen som vanligt.

Härligt! Tack för svar! Dom kommer alltså inte komma om en månad o be om prover utan jag kan spendera mina up-sparade pengar på annat?
Citera
2013-11-16, 21:45
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naxior
Härligt! Tack för svar! Dom kommer alltså inte komma om en månad o be om prover utan jag kan spendera mina up-sparade pengar på annat?

Man kan ju aldrig säga aldrig, men transportstyrelsen är oftast intresserade av att styrka din nykterhet när man ska besluta om du får tillstånd till att få körkort. Skulle de få information vid ett annat skede om att du åkt fast för tex att ha rökt braj eller våldsam fylla som lett till fyllecell så kan de komma prova din nykterhet igen men jag skulle inte tro att du behöver vara orolig i det här skedet.
Citera
2013-12-03, 15:43
Medlem
NirvanAs avatar
Varför hör man inte något från Transportstyrelsen? Gått 1 vecka.... Eller väntar de på uppgifter från mig först? De ska väl skicka blankett mm där man får uttala sig i ärendet, eller?
Citera
2013-12-06, 13:22
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Varför hör man inte något från Transportstyrelsen? Gått 1 vecka.... Eller väntar de på uppgifter från mig först? De ska väl skicka blankett mm där man får uttala sig i ärendet, eller?

De hör av sig ungefär en vecka efter händelsen med en rapport att de tagit emot polisens uppgifter och du kommer ges möjlighet att yttra dig. Du behöver inte göra något innan det.
Citera
2013-12-06, 14:16
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michieff
De hör av sig ungefär en vecka efter händelsen med en rapport att de tagit emot polisens uppgifter och du kommer ges möjlighet att yttra dig. Du behöver inte göra något innan det.
Nu har det gått snart 2 veckor (på tisdag).. Va fan...
Citera
2013-12-08, 17:53
Medlem
Flashback55s avatar
Om man skulle få en varning eller prövning ang. körkortsinnehav. Hur lång tid dröjer de från själva händelsen?

Är på prövotid om de hjälper något. '
Citera
2013-12-10, 22:46
Medlem
NirvanAs avatar
Hur lång tid tar det innan man får något beslut från Transportstyrelsen från det att man skickat in yttrande? Och visst fan är det från datumet då händelsen inträffade som indragningen gäller och inte från det att deras beslut fattas?
Citera
2013-12-20, 15:24
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Fall 2 - Körkort utan prövotid

a) Spärrtiden är ett år eller kortare
Om återkallelsen av ditt körkort beror på att du till exempel har brutit mot en viktig trafikregel kan Transportstyrelsen utfärda ett nytt körkort utan någon speciell prövning. Ansökan om utfärdande av körkort ska ske på en särskild ansökningsblankett (grundhandling) som du får av Transportstyrelsen.

Denna grundhandling, får man den skickad till sig automatiskt när spärrtiden är slut? Eller hur funkar det? Hur ser den ut?
Citera
2013-12-20, 19:28
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Denna grundhandling, får man den skickad till sig automatiskt när spärrtiden är slut? Eller hur funkar det? Hur ser den ut?

Ja, den kommer automatiskt, tror även att den kommer lite innan spärrtiden är över.

Men de kommer ej att tillverka något körkort innan spärrtiden är över.
Senast redigerad av miikos 2013-12-20 kl. 19:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in