Citat:
Ursprungligen postat av
Staropramen777
Nya upplagesiffror för Aftonbladet för oktober 2013 och som vanligt går det nedåt i full fart. Upplagan var 168.300 betalda ex.
http://www.aftonbladet.se/siffror/
Så här ser trenden ut de senaste två åren.
Oktober 2013: 168.300 ex.
Oktober 2012: 198.800 ex.
Oktober 2011: 232.500 ex.
Ett ras på 64.200 exemplar på två år. Bara sedan förra året ett tapp på ca 30.000 ex. I den här farten kommer man vara klart under 150.000 ex innan sommaren. Tappet accelererar också, minskningen från förra året är procentuellt större än det mellan 2011 och 2012.
En snabb matematisk analys ger:
Upplagetapp 2011-2012 : -14,5%
Upplagetapp 2012-2013 : -15,3 %
Upplagetappet ökar med 5,2% per procentenheter/år.
Prognos för Aftonbladets månadsupplaga ifall tappet fortsätter i samma takt:
Okt 2014: - 16,1% = 141 200 ex.
Okt 2015: - 16,9% = 117 300 ex
Okt 2016: - 17,8% = 96 400 ex
Okt 2017: - 18,7% = 78 300 ex
Okt 2018: - 19,7% = 62 900 ex
Okt 2019: - 20,7% = 49 900 ex
Okt 2020: - 21,8% = 39 000 ex
Okt 2021: - 22,9% = 30 000 ex
Okt 2022: - 24,1% = 22 800 ex
Okt 2023: - 25,4% = 17 000 ex
Okt 2024: - 26,7% = 12 500 ex
Okt 2025: - 28,1% = 9 000 ex
Framtiden ser mörk ut och när kastar man in handduken? När upplagan är under 100.000 dvs 2016? Eller väntar man till 50.000 dvs 2019?
Märk väl att under tiden kommer färre och färre journalister jobba kvar. Artiklarna blir sämre (kortare deadlines, färre egenproducerat material och mer reklam). Tidningen blir mindre och säkerligen även dyrare.
Tidningsdöden idag är redan guldläget jämför med tidningarnas status om 5 år.