Citat:
Ursprungligen postat av
NightHawks
Varför skulle det vara fel på protokollföraren bara för att du inte förmår att läsa protokollet?
Jag hade läst ditt inlägg till fullo och det är ytterst skrattretande att du inte ens förstår var det är som du går bort dig själv, men jag ska vara vänlig och övertydligt förklara detta för dig.
Du skrev:
Du hävdar att meningen är ofullständig med enbart åtminstone men sedan kan åtminstone bytas ut helt. Antingen behövs alltid ett även om ihop med åtminstone eller så behövs det bara specifikt för just bruket av åtminstone i den formuleringen. Man kan inte välja och vraka hur man vill.
Detta till trots är det inte ens åklagaren som har yttrat sig på det formulerade viset utan det är protokollförarens ord.
Kontentan av det hela är:
Protokollföraren har rätt.
Åklagaren har rätt.
Vi som hävdar att åklagaren har rätt har rätt.
Samt att innebörden av nedanstående citat är att brottsmisstanken inte har försvagats, men den kan ha förstärkts. Om detta förtäljer nämligen inte vare sig historien eller aktuellt protokoll.
Brottsmisstanken
kan ha förstärkts.
Vad jag vände mig mot, innan du la dig i, var att skribenten skrev att uttrycket i protokollet
betydde att brottsmisstanken hade stärkts.
Visst kan brottsmisstanken ha förstärkts men den kan också vara oförändrad.
Detta går, precis som du säger, inte klart att utläsa av protokollet.
Jag förklarade för dig att "i vart fall" är synonymt med "åtminstone".
Synonymt betyder att det har samma betydelse eller är relativt liktydigt.
Detta innebär att man kan använda endera för att få samma betydelse.
Protokollföraren i det här fallet återger kortfattat vad som framförs från olika parter och vilka beslut som fattas, och skriver:
Citat:
Åklagaren har anfört följande.
Om det protokollföraren skriver inte stämmer överrens med vad åklagaren har yttrat, antog jag att du ansåg att protokollföraren har gjort fel.
Förvisso har jag inte sett något klagomål om detta från åklagaren, men det kan givetvis komma.
Det är i alla fall bra att vi har kommit fram till att det inte med säkerhet går att säga att brottsmisstanken har stärkts.
Det var som sagt det jag invände mot.
Jag tackar för debatten och hoppas att vi kan lämna detta nu.