2013-12-02, 20:06
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja, det innebär att målet inte var klappat och klart. Vidare så ser man att fördröjningen till v 51 beror på åklagaren och inte på domstolens schemaläggning.

Nej, det innebär det inte och det ser man inte alls.
När åtalsjustering och bevisuppgifter lämnades in i fredags blev målet klart för huvudförhandling. Anledningen till att åklagaren nämner att förhandlingen inte bör påbörjas före v.51 är glasklar för alla utom dig och de övriga små tomtarna här i tråden. Det har inget att göra med att målet inte skulle vara "klappat och klart" utan är av rent praktiska skäl.

Istället för att sitta på din kammare och skriva meningslösa inlägg kanske du borde ta och läsa på lite om hur det svenska rättsväsendet fungerar i praktiken. Det går inte att knalla runt med FB-mentalitet hela livet för då riskerar man att hamna utanför det verkliga samhället.
Citera
2013-12-02, 20:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Han är så duktig, lille Hansson.

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.2584503-omhaktningsforhandling-nasta-vecka-i-marina-malet
Jag kan inte se att advokat Hansson har tagit initiativ till det uttalandet i media, eller att han ens har intervjuats. Det ser ut att komma från offentliga handlingar.

Däremot har åklagaren inga problem med att ta bladet från munnen. Men han är inte lika frispråkig som Kvarnsten, men det är svårt.
Citera
2013-12-02, 20:08
Medlem
KluvenTungas avatar
Jag har ställt frågan tidigare men inte fått ett vettigt svar: - Sitter FS med fulla restriktioner i detta nu, eller har han tillgång till lite utav digitala faciliteter?
Citera
2013-12-02, 20:28
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Nej, helt rätt!
Herregud vilken tröttsam människa du är.

Du hävdade att åklagaren skulle ha sagt "Det är inte uppenbart att skäl till häktning saknas." och belägger detta med ett citat ur protokollet ifrån senaste häktningsförhandling.
Det som du uppenbarligen inte förstår är att det inte är åklagarens ord du läser utan hovrättens protokollförares och det som åklagaren de facto hänvisade till var just citatet ifrån RB, vilket styr rätten till att hålla någon häktad. Ska jag verkligen behöva lära dig allt?

Sedan är det bara tragikomiskt att se dig försöka härleda bruket av ordet åtminstone tillsammans med även om när du i ditt avslutande exempel på vad åklagaren kunde/borde ha sagt inte ens har med åtminstone. Det åklagaren sa stod klart för de flesta av oss som vill se klart, men det finns alltid ett fåtal undantag här i tråden.
Jaha, nu är det fel på protokollföraren också.

Hur som helst.
Om du hade läst mitt inlägg innan du svarade, hade du sett att "i vart fall" är synonymt med "åtminstone".
Jag använde den form som står i protokollet, dvs "i vart fall".
Citat:
Vart.

Det är detta ord som ingår i det idiomatiska uttrycket i varje fall (”åtminstone”),
om man väljer varianten i vart fall.
Citera
2013-12-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag har ställt frågan tidigare men inte fått ett vettigt svar: - Sitter FS med fulla restriktioner i detta nu, eller har han tillgång till lite utav digitala faciliteter?
Det borde ju någon av apologeterna veta, eller?
Citera
2013-12-02, 20:46
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Jaha, nu är det fel på protokollföraren också.

Hur som helst.
Om du hade läst mitt inlägg innan du svarade, hade du sett att "i vart fall" är synonymt med "åtminstone".
Jag använde den form som står i protokollet, dvs "i vart fall".

Varför skulle det vara fel på protokollföraren bara för att du inte förmår att läsa protokollet?

Jag hade läst ditt inlägg till fullo och det är ytterst skrattretande att du inte ens förstår var det är som du går bort dig själv, men jag ska vara vänlig och övertydligt förklara detta för dig.

Du skrev:
Citat:
Meningen är dock något ofullständig, eftersom "åtminstone" i den formuleringen bör föregås av "även om".

Åklagaren kunde/borde således ha sagt:

"Även om brottsmisstanken inte har stärkts, så har den i vart fall inte försvagats ...".

Du hävdar att meningen är ofullständig med enbart åtminstone men sedan kan åtminstone bytas ut helt. Antingen behövs alltid ett även om ihop med åtminstone eller så behövs det bara specifikt för just bruket av åtminstone i den formuleringen. Man kan inte välja och vraka hur man vill.

Detta till trots är det inte ens åklagaren som har yttrat sig på det formulerade viset utan det är protokollförarens ord.

Kontentan av det hela är:

Protokollföraren har rätt.
Åklagaren har rätt.
Vi som hävdar att åklagaren har rätt har rätt.
Samt att innebörden av nedanstående citat är att brottsmisstanken inte har försvagats, men den kan ha förstärkts. Om detta förtäljer nämligen inte vare sig historien eller aktuellt protokoll.

Citat:
Fredrik Svensson är alltjämt på sannolika skäl misstänkt för
mord. Brottsmisstanken har i vart fall inte försvagats sedan Högsta domstolen
beslutade om resning i målet och häktade Fredrik Svensson.
Citera
2013-12-02, 21:54
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Varför skulle det vara fel på protokollföraren bara för att du inte förmår att läsa protokollet?

Jag hade läst ditt inlägg till fullo och det är ytterst skrattretande att du inte ens förstår var det är som du går bort dig själv, men jag ska vara vänlig och övertydligt förklara detta för dig.

Du skrev:

Du hävdar att meningen är ofullständig med enbart åtminstone men sedan kan åtminstone bytas ut helt. Antingen behövs alltid ett även om ihop med åtminstone eller så behövs det bara specifikt för just bruket av åtminstone i den formuleringen. Man kan inte välja och vraka hur man vill.

Detta till trots är det inte ens åklagaren som har yttrat sig på det formulerade viset utan det är protokollförarens ord.

Kontentan av det hela är:

Protokollföraren har rätt.
Åklagaren har rätt.
Vi som hävdar att åklagaren har rätt har rätt.
Samt att innebörden av nedanstående citat är att brottsmisstanken inte har försvagats, men den kan ha förstärkts. Om detta förtäljer nämligen inte vare sig historien eller aktuellt protokoll.
Brottsmisstanken kan ha förstärkts.

Vad jag vände mig mot, innan du la dig i, var att skribenten skrev att uttrycket i protokollet betydde att brottsmisstanken hade stärkts.
Visst kan brottsmisstanken ha förstärkts men den kan också vara oförändrad.
Detta går, precis som du säger, inte klart att utläsa av protokollet.

Jag förklarade för dig att "i vart fall" är synonymt med "åtminstone".
Synonymt betyder att det har samma betydelse eller är relativt liktydigt.
Detta innebär att man kan använda endera för att få samma betydelse.

Protokollföraren i det här fallet återger kortfattat vad som framförs från olika parter och vilka beslut som fattas, och skriver:
Citat:
Åklagaren har anfört följande.

Om det protokollföraren skriver inte stämmer överrens med vad åklagaren har yttrat, antog jag att du ansåg att protokollföraren har gjort fel.
Förvisso har jag inte sett något klagomål om detta från åklagaren, men det kan givetvis komma.

Det är i alla fall bra att vi har kommit fram till att det inte med säkerhet går att säga att brottsmisstanken har stärkts.
Det var som sagt det jag invände mot.

Jag tackar för debatten och hoppas att vi kan lämna detta nu.
Citera
2013-12-02, 23:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Nej, det innebär det inte och det ser man inte alls.
När åtalsjustering och bevisuppgifter lämnades in i fredags blev målet klart för huvudförhandling. Anledningen till att åklagaren nämner att förhandlingen inte bör påbörjas före v.51 är glasklar för alla utom dig och de övriga små tomtarna här i tråden. Det har inget att göra med att målet inte skulle vara "klappat och klart" utan är av rent praktiska skäl.

Istället för att sitta på din kammare och skriva meningslösa inlägg kanske du borde ta och läsa på lite om hur det svenska rättsväsendet fungerar i praktiken. Det går inte att knalla runt med FB-mentalitet hela livet för då riskerar man att hamna utanför det verkliga samhället.

Och då hade åklagaren haft en hel månad på sig att lösa det. Så du ser, det handlar inte om att HR har svårt med schemaläggningen utan om att åklagaren behövde mer tid. Förmodligen för att det finns luckor i bevisningen.

Det var nog inte så glasklart som RÅ hävdade.
Citera
2013-12-02, 23:45
Medlem
Minimois avatar
Det tog ett halvår från resningsbeslut till inledd huvudförhandling mot den då häktade JE... Ta det lugnt, det finns gott om tid.
Citera
2013-12-02, 23:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
Luckor finns i bevisningen, det är upp till hovrätten att avgöra storleken på luckorna i en av landets kanske sämsta mordutredningar. Arvet efter Kvarnsten lever vidare.

Ja, jag gissar på friande dom här. Även om jag såklart är medveten om att FS ligger ordentligt pyrt till.
Citera
2013-12-03, 00:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En intressant kommentar onekligen! När det kommer från "det hållet".

Varför menar du att han ligger så "pyrt till"? Vad är det nu som har hänt som får dig att bruka
såna pass starka ord?

Trodde att du tog utgången för given här. Liksom den där snurran och belgiske detektiven
med tomteluvan.

Jag har aldrig tagit den utgången för given. Men nu misstänker jag att det finns en väldig frustration inom rättsapparaten som kan leda till att man tummar på beviskraven.

Men notera att jag håller friande dom för troligast.
Citera
2013-12-03, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Det står i häktningsprotokollet. Har tyvärr inte tid att ringa HR i morgon, men någon annan kanske har tid och lust?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in