2013-12-01, 11:40
Medlem
Sitter här med ett par i princip oanvända http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=2034 och funderar på hur jag kan liva upp färgen, som är betydligt mörkare än på bilden. Till min hjälp har jag saphir créme 1925 i dark brown(som jag använt ett par gånger) samt burgundy och en saphir polish i mahogany. Hur tycker skoconnoiseurer att jag ska förfara för att få in lite mörkröda toner på ett naturligt sätt i lädret? Är det möjligt eller bör jag fortsätta med mörkbrun kräm och vara nöjd?
Citera
2013-12-01, 14:12
Medlem
Kopparstadens avatar
Nu när vi är inne på årets sista månad så tänkte jag att det kunde vara roligt att sammanfatta skoåret 2013 med några frågor som stöd

1. Vilka skor har du köpt i år?
2. Hur många kvalitetsskor har du totalt?
3. Vilken är årets snyggste sko här på FB? (Alltså köpts av någon på forumet under året).
4. Vilka planer har du för skoåret 2014?
5. Egna kåserier

Jag svarar på frågorna lite senare när jag inte sitter på ett tåg med dålig uppkoppling och mobil.
Citera
2013-12-01, 14:37
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Jag är på jakt efter ett par kängor med oxfordsnörning eller sk balmoral boots. Jag tänker mig ett par mörkbruna alternativt i cognac med enkel gummisula för att behålla elegansen. Budgeten ligger med ett maxtak på fyratusen riksdaler. Har ni några tips?
Citera
2013-12-01, 15:32
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Nu när vi är inne på årets sista månad så tänkte jag att det kunde vara roligt att sammanfatta skoåret 2013 med några frågor som stöd

3. Vilken är årets snyggste sko här på FB? (Alltså köpts av någon på forumet under året).
5. Egna kåserier

Jag svarar på frågorna lite senare när jag inte sitter på ett tåg med dålig uppkoppling och mobil.

Bra idé! Jag fick upp ögonen för kvalitetsskor för ungefär ett halvår sedan. Jag har alltid varit skotorsk och haft en sinnessjukt sneakersamling i tonåren.

1. Följande skor har införskaffats 2013.

Loake 1880 Aldwych, lädersula
Loake 1880 Embankment, lädersula
Herring Scott, 1966, lädersula
Herring Rewe, lädersula
Herring Lambeth, gummisula
Alfred Sargent Moore, lädersula
C&J Grenville 2, lädersula. Handgrade wholecut från Larssons skomakeri i Göteborg
C&J Grasmere, gummisula
C&J Northcote, gummisula

2. 10 par totalt. Har ett par Church's tofflor sen tidigare.

3. Jag har bara varit aktiv på FB sen september och det finns givetvis väääldigt många fina skor.. Men årets guldskovinnare enligt mig är AlisterG med sina semi-bespoke Bestetti.

4. Jag ska införskaffa ett par Monks, lutar åt Alfred Sargent Ramsey. Annars ska jag nog försöka hejda mig. De flesta här tycker väl att jag är lite dum i huvudet som går "all-in" direkt. Eventuellt får jag avveckla de par jag inte gillar i framtiden och skaffa annat.

Mina Herring Rewe tjänstgör som fyllebrogues. Har satt dit tåjärn i metall då jag går väldigt mycket samt misshandlar skorna på fyllan. Jag är väldigt imponerad på lädersulans hållbarhet, däremot så har ovanlädret riktigt fula gångveck. Men man får kvalitet med priset, de kostade bara 1200 kr och fyller sin funktion utmärkt.

Annars har jag lyckats få mina bröder intresserade av kvalitetsskor. Den ene har köpt 2 par Loake 1880 och den andra införskaffade sig ett par C&J Grasmere. Nu ska jag bara bearbeta farsan..
Citera
2013-12-01, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Jag är på jakt efter ett par kängor med oxfordsnörning eller sk balmoral boots. Jag tänker mig ett par mörkbruna alternativt i cognac med enkel gummisula för att behålla elegansen. Budgeten ligger med ett maxtak på fyratusen riksdaler. Har ni några tips?

Om du kan tänka dig tvåtonskängor tycker jag att följande sko från Carmina är fenomenal. Skoaktiebolaget ska få en refill på den. Jag är själv mycket sugen på att köpa den men har, tyvärr, behov av andra modeller än just kängor atm.

http://www.skoaktiebolaget.se/collections/boots/products/carmina-bal-boot-grain-calf
Citera
2013-12-01, 17:17
Medlem
Citat:

5. Egna kåserier

Mycket rolig idé! Kul att se vad fölket kommer att ta upp.

1) Följande kvalitetsskor har jag köpt under 2013, kronologiskt:
Septieme Largeur derby boots i congacfärg,
Meermin single monks brun mocka,
Meermin Styleforum MTO, quater brouge i museum calf,
Carmina string loafers snuff suede,
Red Wing boots,
Carmina Skoaktiebolaget MTO, navy shell chukkas.

2) Det var först under 2012 som jag började intressera mig för kvalitetsskor och jag var väl (tillskillnad från Mr.Keke ) lite seg i starten. Förutom ovanstående skor har jag ytterligare tre par:
C&J Pembroke i congac/mellanbrun
Carmina wholecuts i svart,
RM Williams chelseas i svart.

3) Jag tycker att det är självklart att detta tillskrivs AlisterGs Bestettis, något annat vore väl galenskap. Men om vi bortser från dessa så måste jag säga, något fräckt, att mina egna chukkas i navy shell är de finaste.

http://skoaktiebolaget.se.hemsida.eu/news/carmina-navy-cordovan-chukka

4) För 2014 planerar jag att köpa minst en semi- eller fullbrouge i oxfordutförande i en ljusbrun nyans, en Adelaide, en semibrouge i mocka och möjligtvis en dressad 2-hålsderby.

5) Jag har två historier som jag kommer på direkt.

1) Jag bär mina kängor från SL som jag putsat upp en ordentlig bulletshine på kvällen innan. När vi ska gå på lunch trampar en kollega, av misstag givetvis, på tåhättan så att jag får ett skrapmärke över halva tån. Jag säger halvt på skämt och halvt på allvar att jag just nu hatar honom .

2) Under en dag i slutet av oktober tar jag på mig mina nyputsade wholecuts och beger mig ut på stan för att klädspana lite. Väl ute överraskas jag av ett hemskt skyfall som aldrig verkar gå över. Jag står i en affär för att vänta ut regnet men beslutar efter en kvart att gå ut, jag tänker att lädersulorna kommer tåla det här. Vattnet är inte problemet, det är däremot alla småstenar som äter sig in i skons fuktiga underrede. När jag är hemma låter jag skon torka innan jag borstar sulan ordentligt och konstaterar att den dagen förkortade sulornas livslängd med ett par månader.
Citera
2013-12-01, 17:55
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Om du kan tänka dig tvåtonskängor tycker jag att följande sko från Carmina är fenomenal. Skoaktiebolaget ska få en refill på den. Jag är själv mycket sugen på att köpa den men har, tyvärr, behov av andra modeller än just kängor atm.

http://www.skoaktiebolaget.se/collections/boots/products/carmina-bal-boot-grain-calf

Jo, den har jag ögonen på sedan tidigare, men i det här fallet vill jag inte ha grain utan en helt slät känga helt enkelt. Med enkel gummisula. Vad gäller läst vill jag inte att den ska vara bullig men inte heller italiano-vulgo utan mer i stil med Vass f-läst eller möjligtvis Carminas Simpson.
Känner på mig att det kommer bli tufft att inte tvingas välja MTO men jag undviker det i det längsta.

Andra som sitter på tips? Ska själv kika runt imorgon så fort jag är ledig.
Senast redigerad av HimmelsBlau 2013-12-01 kl. 17:58.
Citera
2013-12-01, 18:42
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Jo, den har jag ögonen på sedan tidigare, men i det här fallet vill jag inte ha grain utan en helt slät känga helt enkelt. Med enkel gummisula. Vad gäller läst vill jag inte att den ska vara bullig men inte heller italiano-vulgo utan mer i stil med Vass f-läst eller möjligtvis Carminas Simpson.
Känner på mig att det kommer bli tufft att inte tvingas välja MTO men jag undviker det i det längsta.

Andra som sitter på tips? Ska själv kika runt imorgon så fort jag är ledig.
Det ligger ett par Edward Green uppe på ebay just nu:
http://www.ebay.co.uk/itm/Edward-Green-Shannon-Mens-Made-in-English-Two-Tone-Boots-Shoes-UK-8-5-/301031426146?pt=UK_Men_s_Shoes&hash=item4616df0862

Visserliger möter de inte ditt budgetkrav men det det skulle kännas dumt att inte påpeka detta eftersom jag såg dem precis innan jag läste ditt inlägg.

Edit: såg nu att det även fanns 'make offer'. Om de är i rätt storlek så blir jag kanske dagens hjälte!
Senast redigerad av Failminen 2013-12-01 kl. 18:46.
Citera
2013-12-01, 20:50
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
...
Kul idé. Takes me back till när jag hängde på musikforum i ungdomsåren och man skulle lista årets skivor etc i december varje år.

Här är mina svar:

I kronologisk ordning:
- Crockett & Jones Sydney
- Vass London 3-eyelet derby, U-lästen, 6125 dark cognac
- Vass Budapest-Oxford full brogue, F-lästen, 3619 cognac (sålda pga tåkläm)
- Gaziano & Girling Westbury, TG73, Antique Oak (sålda nu, fel storlek)
- Gaziano & Girling Cambridge punched cap, MH71, Vintage Cedar (ersatte Westbury)
- Alfred Sargent Handgrade Benson single monk, tan bruma calf (sålda nu, klämde över tårna)
- Meermin 101482 punched cap, Hiro-lästen, tan country grain
- Carmina Jumper boot, Oscar-lästen, brown grain
- Vass Austerity brogue, U-lästen, new gold museum calf
- Alfred Sargent Exclusive Hunt (ersatte Vass full broguen)
- Bestetti Novecento Maverick, semi-bespoke, antique tan
- Wildsmith Sloane plain toe oxford, läst 283, svart

(Ett antal äldre skor har också sålts av under året)

20 (ej inräknat car shoes och liknande)

Man minns ju tyvärr inte så bra från de tre första kvartalen, men Hoodogs Edward Green Galway, tror jag.

När det gäller inköp så har jag ett par semi bespoke från Antonio Meccariello beställda, en punched wholecut i burgundy. Övriga skor som står långt upp på listan, men som inte är något bestämt med är en Vass Theresianer boot på F, Gaziano & Girling Mayfair, och nån form av elegant derby. Sen skulle jag vilja ha ett par cordovan igen, var så länge sedan jag hade det, och även om det inte är favoritmaterialet så skulle jag vilja ha ett par i garderoben.

5. Egna kåserier
Oj, så himla många tänkbara här. Men kanske är läge att droppa ett par grejer som jag dragit mig för att skriva om på bloggen, av olika anledningar då jag inte har fått uppgifterna från mer än en källa.

Dels så har jag fått höra om John Lobb Paris/Hermés personalpolitik, som är under all kritik. Alla anställda är stenhårt hållna och övervakade, och de som protesterar mot olika problem trycks tillbaka stenhårt. Sedan är det väldigt hårt med regler för att saker inte ska läcka, exempelvis så har de som sitter och gör exempelvis väskor åt dem bara insyn i ett fåtal av momenten, för att de inte ska kunna kopiera tillverkningen om de lämnar företaget.

Sedan har jag relativt säkra uppgifter på att svenskägda Pari, som gör skor och kostymer, och där skorna marknadsförs som portugisiska, de facto är tillverkade i Kina. Har inte haft möjlighet att få ägarens version på detta, och inte fått det helt bekräftat, så därför inte skrivit om det på bloggen än. Det behöver inte vara någon nackdel att de görs i Kina, men att rakt igenom marknadsföra de som portugisiskt tillverkade är då mkt tveksamt. De ska alltså inte ens genomgå någon finishdel i Portugal, utan allt köps direkt från Kina. Men som sagt, inte helt bekräftat, så inte helt säkert.
Senast redigerad av AlisterG 2013-12-01 kl. 21:13.
Citera
2013-12-01, 22:36
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

5. Egna kåserier

Med tanke på att det är en hel månad kvar avvaktar jag ett tag till, man vet ju t.ex. inte vad som kan komma med jultomten... (eller tja, jag vet ju vad jag kan förvänta mig, och det blir inga fler skor det här året, oavsett hur snäll jag har varit )

Årets snyggaste sko i tråden kräver ju en del efterforskningar, så att man inte bara drar till med vad som ligger färskast i minnet och som har publicerats den senaste veckan. Den där mörkblå Carmina-chukkan hade jag inget minne av och den var ju en läckerbit. Alister lägger ju upp vad som vid just det tillfället verkar vara årets sko varenda jävla månad. I september (?) var det ju en explosion av riktigt pärlor, minns bland annat Kopparstadens G&G Arran. Dougie hade den dåliga smaken att lägga upp bilder på ett annat ställe än imgur, så jag kan inte se hans Enzo Bonafé-chukkas längre. Osv osv, och då har jag inte ens blickat tillbaka längre än ett par månader.

Kör några egna punkter så länge:

Årets skomodell:

Två-tons/materials-oxfordkängor (men undantag kan göras för exceptionella derbymodeller). Ovanliga. Vackra. En smula excentriska. Riktiga favoriter just nu. Svaret på frågan: "Vilka skor gör sig bäst tillsammans med en höghjuling"?

Årets restaurering:

Med tanke på att jag inte gjort någon omfärgning i år får Alister titeln.

Årets damsko:

Damskorna är det som vanligt snålt med, men jag minns Purdey från Failminen.

Årets besvikelse:

Här ges ju tid för bot och bättring: Talande huvud, din jävla kälkborgare, var är de ytterligare bilderna på dina Santoni-oxfordkängor som du lovade för en evighetssedan? Hur länge ska jag behöva sitta här vid skärmen och vänta som ett fån?

Årets förvåning:

Pörr köper knas.

Årets hjärtklappning:

Hoodog som vid flera tillfällen plåtar skorna på sin cykel - i farten.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-12-01 kl. 22:50.
Citera
2013-12-01, 22:52
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon

Årets snyggaste sko i tråden kräver ju en del efterforskningar, så att man inte bara drar till med vad som ligger färskast i minnet och som har publicerats den senaste veckan. Den där mörkblå Carmina-chukkan hade jag inget minne av och den var ju en läckerbit. Alister lägger ju upp vad som vid just det tillfället verkar vara årets sko varenda jävla månad. I september (?) var det ju en explosion av riktigt pärlor, minns bland annat Kopparstadens G&G Arran. Dougie hade den dåliga smaken att lägga upp bilder på ett annat ställe än imgur, så jag kan inte se hans Enzo Bonafé-chukkas längre. Osv osv, och då har jag inte ens blickat tillbaka längre än ett par månader.

Årets besvikelse:

Här ges ju tid för bot och bättring: Talande huvud, din jävla kälkborgare, var är de ytterligare bilderna på dina Santoni-oxfordkängor som du lovade för en evighetssedan? Hur länge ska jag behöva sitta här vid skärmen och vänta som ett fån?

http://imgur.com/B8WkqpK

Angående T_H: Han har i dagsläget ingen direkt klassisk stil på grund av tillfälligt yrke, men meddelar ändå att han under hösten har fått en ny laddning med Belvest-kavajer.
Citera
2013-12-01, 23:13
Medlem
Jag undrar om någon vet något liknande i Stockholms området,

http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=1964
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in