2013-12-02, 16:26
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Och jag börjar alltså tycka att det nu handlar om fortsatt utredning snarare än förberedelser för huvudförhandling. Detta är ett prioriterat mål eftersom att det dels handlar om ett grovt brott och dels för att en person är frihetsberövad. Det är alltså högsta prio och HR är tvungen att slänga bort alla vårdnadstvister och grannträtor om staket och liknande för att göra plats för denna muntliga förhandling.

Ja, du sitter och tycker i vanlig ordning. Ingen här blir särskilt förvånad över det.
Att du inte har någon som helst form av verklighetsförankring är inte heller särskilt främmande för oss som har följt dig och din framfart här i tråden.

2-6 december 2013

2: Våldtäkt, grovt bedrägeri, grovt rattfylleri, grov oredlighet, grov misshandel, grovt skattebrott, grovt bokföringsbrott, stöld, olaga hot, misshandel, rån, olovligt förfogande, rån och slutligen klander av bodelningsbeslut. Ett enda fall som passade in enligt din mall.

3: Grovt bedrägeri, grovt bokföringsbrott, rån, grovt narkotikabrott, grovt rattfylleri, grov misshandel, narkotikabrott, grovt dobbleri, sexuellt ofredande, rån och slutligen klander av bodelningsbeslut. Samma enda fall som passade in enligt din mall.

4: Misshandel, våldtäkt, misshandel, grov stöld, egenmäktighet med barn, grovt bedrägeri, grovt dobbleri, grovt narkotikabrott, skadegörelse, stöld och olovlig körning. Inget fall som passade in enligt din mall.

5: Grov misshandel, bokföringsbrott, misshandel, grovt bokföringsbrott, grovt bedrägeri, grovt dobbleri, rån, stöld, grov stöld och grovt vapenbrott. Inget fall som passade in enligt din mall.

6: Grov misshandel, bedrägeri, våldtäkt, rån, narkotikabrott, försök till stöld och narkotikabrott.
Inget fall som passade in enligt din mall.
Citera
2013-12-02, 16:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Ja, du sitter och tycker i vanlig ordning. Ingen här blir särskilt förvånad över det.
Att du inte har någon som helst form av verklighetsförankring är inte heller särskilt främmande för oss som har följt dig och din framfart här i tråden.

2-6 december 2013

2: Våldtäkt, grovt bedrägeri, grovt rattfylleri, grov oredlighet, grov misshandel, grovt skattebrott, grovt bokföringsbrott, stöld, olaga hot, misshandel, rån, olovligt förfogande, rån och slutligen klander av bodelningsbeslut. Ett enda fall som passade in enligt din mall.

3: Grovt bedrägeri, grovt bokföringsbrott, rån, grovt narkotikabrott, grovt rattfylleri, grov misshandel, narkotikabrott, grovt dobbleri, sexuellt ofredande, rån och slutligen klander av bodelningsbeslut. Samma enda fall som passade in enligt din mall.

4: Misshandel, våldtäkt, misshandel, grov stöld, egenmäktighet med barn, grovt bedrägeri, grovt dobbleri, grovt narkotikabrott, skadegörelse, stöld och olovlig körning. Inget fall som passade in enligt din mall.

5: Grov misshandel, bokföringsbrott, misshandel, grovt bokföringsbrott, grovt bedrägeri, grovt dobbleri, rån, stöld, grov stöld och grovt vapenbrott. Inget fall som passade in enligt din mall.

6: Grov misshandel, bedrägeri, våldtäkt, rån, narkotikabrott, försök till stöld och narkotikabrott.
Inget fall som passade in enligt din mall.

Men nog förstår du väl hur jag menade? Där folk sitter frihetsberövade och där brotten är grova ska det prioriteras.

Om du ändå är igång så kan du ju se på i vilka fall som folk sitter häktade.
Senast redigerad av Eerieye 2013-12-02 kl. 16:46.
Citera
2013-12-02, 16:44
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det innebär väl bara att det blir än mera klarlagt att det inte rör sig om en helt ny presenning ifall öljetter har lossnat?

Så tolkar jag det också. Sen vet jag ju inte var öljetter har lossnat och om det beror på dålig kvalité och att man använt dessa till knutarna/knoparna? Jag har inte sett bild på detta och vill nog inte det heller ärligt talat...
Citera
2013-12-02, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Var det i Tings eller Hovrätten och vad gjorde han där menar du och såg du vad han gjorde eller är det bara hittepå ?

TR. Det är inte hittepå.
Citera
2013-12-02, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Så tolkar jag det också. Sen vet jag ju inte var öljetter har lossnat och om det beror på dålig kvalité och att man använt dessa till knutarna/knoparna? Jag har inte sett bild på detta och vill nog inte det heller ärligt talat...

En öljett. Den låg bredvid. Låt andra tro vad de vill, det ger sig i rätten eller i materialet.
ÅK kommer inte driva tesen att presenningen är använd.
Citera
2013-12-02, 16:49
Bannlyst
Och de andra frågorna? såg du inte dem?
Citat:
och vad gjorde han där menar du och såg du vad han gjorde
.
Citera
2013-12-02, 16:50
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Men nog förstår du väl hur jag menade? Där folk sitter frihetsberövade och där brotten är grova ska det prioriteras.

Ja, jag förstår hur du menar men du har ingen verklighetsförankring.
Vilka grova brottsmål skall kastas ut?

HR arbetar för fullt med att prioritera om, frigöra kapacitet och få till det i kalendern, men att som du sitta där och hävda att det är en oerhört enkel sak påvisar inget annat än din egna okunskap.

FS mår inte dåligt av att sitta frihetsberövad en vecka hit eller dit och blir han friad vill han nog helst ha suttit frihetsberövad så länge som bara möjligt med avseende på kommande skadeståndsanspråk.
Citera
2013-12-02, 16:52
Bannlyst
Citat:
Jag läste det i kommunikation mellan Nejding och vittnet med glykolen, jordkällaren och häxorna. Just då "såg det ut som" start strax före jul och avslutning efter jul. Man diskuterade telefonförhör.

Men det stämmer nog att åklagarsidan vill att det ska kana ännu längre, in i januari. Och det är det som jag tycker är konstigt. Det är helt enkelt inte så klappat och klart som det lät vid resningsansökan.

Inte så konstigt, Svenkvist är byxis och inser att han sitter med skitcase trots att det fick resning.
Han riskerar att skapa rättshistoria genom att bli den första ÅK som misslyckas med ett fall till men för tilltalad.

Bättre att ta efter jul.
Kan tänka mig att han skänker en ouppskattad tanke eller två till Sannerholm just nu.
Citera
2013-12-02, 16:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ja, jag förstår hur du menar men du har ingen verklighetsförankring.
Vilka grova brottsmål skall kastas ut?

HR arbetar för fullt med att prioritera om, frigöra kapacitet och få till det i kalendern, men att som du sitta där och hävda att det är en oerhört enkel sak påvisar inget annat än din egna okunskap.

FS mår inte dåligt av att sitta frihetsberövad en vecka hit eller dit och blir han friad vill han nog helst ha suttit frihetsberövad så länge som bara möjligt med avseende på kommande skadeståndsanspråk.

Det handlar inte om en vecka hit och dit. Det handlar om månader. Jag såg inte mindre än, tror jag, fem fall den första dagen där den tilltalade knappast sitter häktad.

Så inom två månader borde HR kunna få till en huvudförhandling som varar i en dryg vecka.
Citera
2013-12-02, 17:04
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Det handlar inte om en vecka hit och dit. Det handlar om månader. Jag såg inte mindre än, tror jag, fem fall den första dagen där den tilltalade knappast sitter häktad.

Så inom två månader borde HR kunna få till en huvudförhandling som varar i en dryg vecka.

Du tjatar om två månader hela tiden men det har fortfarande inte ens gått en månad sedan första häktningsförhandlingen som följd av resningsbeslutet, vilket kom med enbart helgen mellan.

Som jag tidigare skrev arbetar man med målsättningen att kunna påbörja huvudförhandlingar senast måndag vecka 51, enligt det besked jag erhöll tidigare idag.

FS sitter där han hör hemma, så sluta upp med att tycka synd om honom.
Citera
2013-12-02, 17:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Man har inte:
- utrett vem som gjorde uttag 11:01 och vad denna såg
Man kontrollerade 16 bankomatkunder (FUP, s. 304f) varav endast 4 redovisas. Av detta kan man dra slutsatsen att 14 bankomatkunder inte hade gjort några iakttagelser av vikt för utredningen.

Det närmaste vi kommer uttagaren 10:55 är vad uttagaren 10:49 iakttagit:
Citat:
B har en minnesbild när hon hämtat ut pengar och var på väg tillbaka till sin bil att det kommer en kille gående längs huskroppen. Hon kan inte beskriva killen utseende. Han kommer i riktning från Tempo och caféet.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Man har:
- manipulerat ett vittne om peruk
Tror mer på att vittnet kan ha manipulerat sig själv. - Vittnet KH skrev ett mail till polisen vari hon underströk att foto nr 7 [FS] kändes bekant på något sätt (”…jag vet inte varför just den bilden hänger kvar”), men att hon inte vet om igenkännandet härrör från den gående mannen eller om det kan kopplas till föraren i den grå bilen.

KH såg föraren endast hastigt i profil och föraren höll då upp sin vänstra hand mot ansiktet - som om föraren pratat i en mobil [eller kan ha velat skyla sitt ansikte].

Något som talar mot att det var MJ vittnet KH såg är bl a förarens klädsel: [vit] kragförsedd skjorta, uppknäppt i halsen. - Denna dag torde MJ vid aktuell tid ha varit iklädd ett par jeansshorts och - sin vana trogen - en top; så hade hon enligt sin mor gått klädd hela sommaren. Vidare talar den vårdslösa körningen (kopplad också till den så småningom slarviga parkeringen) starkt mot att MJ efter ett bankomatbesök (i sin tur kopplat till felslag, straffavgift och skumt färgad, helt oläslig kodnyckel) ska ha åkt tillbaka till bostaden, för att där sammanstråla med FS och sedan ånyo bege sig ut på en åktur; denna gång till okänd destination - men inte fullt så okänd om man betänker att hon två och en halv timme senare; runt 14.30, befinner sig på samma plats som FS, nämligen vid Ålevatten, där hon av outrannsakliga skäl finner anledning att inhämta information om en bil som då stannat till på exakt samma plats som den FS uppgett sig ha promenerat till. - Fordonsfrågan ter sig inte mindre besynnerlig om man samtidigt betänker att MJ – enligt uppgift från Artmix i tråden – ibland kunde ta en upplysning på ett fordon men att detta fordon då hade förirrat sig in på vägen upp till hennes hus – vilket ju långtifrån varit fallet med aktuell förare; vittnet MN. - Samtidigt måste man också ha i åtanke att MJ vid denna tid var på väg till Linköping - eller var det Amsterdam..?

Kontentan är att personen vittnet KH fått en hastig skymt av i den av henne oidentifierade grå bilen kan ha varit:
1. FS iklädd en av MJ:s peruker (som MJ kan ha använt som rekvisita till sin fotografering) – ”profilbilden känns lite bekant”
2. Okänd blond kvinna (kanske turist) som kört fel, trott sig ensam på vägen, och nu inhämtade instruktioner via mobil hur hon skulle köra för att hamna rätt
3. Ljushårig man med lite längre hår som pratat i en mobil – ”…i hastigheten där på vägen, så fick jag för mej att det var en kvinna.”

Förarens ansikte sågs i profil men ansiktet var - på den sida som vittnet vid mötet hade tillgång till - täckt av förarens ena hand. I de initiala förhören uppgav vittnet att ”intrycket” varit att föraren var en kvinna. Emellertid utesluter inte vittnet i sitt mail till polisen (som enligt vittnets egen uppgift skrevs efter att vittnet tänkt igenom saken en hel natt) att föraren kan ha haft drag av – eller påmint om – personen på foto nr 7: FS. - FUP, s. 424. - Den vårdslösa körningen motsäger inte heller att det var FS vittnet skymtat precis när denne försökt dölja sitt ansikte bakom en uppsträckt hand och inte vågade bevärdiga vittnet ens en blick.
Citera
2013-12-02, 17:08
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Du tjatar om två månader hela tiden men det har fortfarande inte ens gått en månad sedan första häktningsförhandlingen som följd av resningsbeslutet, vilket kom med enbart helgen mellan.

Som jag tidigare skrev arbetar man med målsättningen att kunna påbörja huvudförhandlingar senast måndag vecka 51, enligt det besked jag erhöll tidigare idag.

FS sitter där han hör hemma, så sluta upp med att tycka synd om honom.

Men det blir närmare två, vilket jag skrev från första början. Det är lång tid det, eftersom det handlar om ett prioriterat mål. Visserligen kan folk få sitta häktade i åratal, men då handlar det om fortsatt utredning och inte om att pyssla med kalendrar och salsbokningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in