2013-12-02, 15:53
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Det är ju ett sätt att förändra det till att mer pappor blir hemma. Och det är ju fler pappor som är hemma med barn nu än för tjugofem år sedan. Hur det ser utom tjugofem år till vet vi inte, men jag tror att allt fler pappor blir mer hemma med barnen och hemmet.

Vadå för skuld pratar du om?
Jag vore faktiskt intresserad av siffror på det här. Är utvecklingen orelaterad till eventuella lagförändringar kring ersättning?
Citera
2013-12-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Jag vore faktiskt intresserad av siffror på det här. Är utvecklingen orelaterad till eventuella lagförändringar kring ersättning?

Nog kan man tänka sig att pappor är mer med sina barn och tar hand om sina barn än för tjugofem år sen och ser man längre tillbaka så är skillnaden större. Antagligen kommer det att öka i framtiden.

Om det är orelaterat till lagstiftning kvittar ju. Eller så får man se det faktum att föräldraförsäkringen från början hette moderskapspenning. Vilket gör att kvinnor var hemma och barnen växt upp med att mammorna skötte småbarnen. När fler pappor är hemma kommer det att kännas naturligare att pappa är hemma. Inte naturligare än kvinnan utan naturligt i sig. Vem av föräldrarna som är hemma kommer att ses lika naturligt.

Citat:
Den moderskapsförsäkring som existerade fram till 1974 omfattade 180 dagar, en moderskapspenning på sammanlagt 1 080 kronor samt tandvård. År 1974 infördes föräldraförsäkringen.

I slutet av 1970-talet lanserades en numera klassisk reklamkampanj med bland andra "Hoa Hoa" Dahlgren, där män uppmanades att ta ut en större del av föräldraförsäkringen.

År 1980 togs 95% av det totala antalet dagar med föräldrapenning ut av kvinnor och 5% av män, och av totala antalet dagar med tillfällig föräldrapenning togs 63% ut av kvinnor och 37% av män. År 1995 infördes att 30 av de 225 dagarna i försäkringen kunde inte överlåtas till den andra parten. För föräldrar till barn födda 2002 eller senare gäller att 60 dagar inte kan överlåtas till den andra parten (vilket motsvarar en åttondel av det totala antalet dagar).

År 2003 togs 83% av det totala antalet dagar med föräldrapenning ut av kvinnor och 17% av män, och av totala antalet dagar med tillfällig föräldrapenning togs 64% ut av kvinnor och 36% av män.
Motsvarande siffror år 2009 är 78% för kvinnor och 22% för män vad gäller det totala antalet dagar med föräldrapenning respektive 65% för kvinnor och 35% för män vad gäller det totala antalet dagar med tillfällig föräldrapenning.[4
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6r%C3%A4ldraf%C3%B6rs%C3%A4kringen_i_Sverige
Citera
2013-12-02, 16:07
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Själv tycker jag att det vore bra om män jobbade när de inte har mindre barn. Och det med de saker de är intresserade av. Det blir nog svårt annars.

De är ju hemma och lär både sina döttrar och sina söner om sådant män är intresserade av. På det sättet får vi mer kvinnor som jobbar i privat sektor.

Ska män jobba med det de är intresserade av när barnen blir äldre?

Du kanske tror att män är grymt intresserade av att jobba som sopgubbar, i gruvan, i skogen, vägarbetare, industriarbetare, reninsverk, elverk och byggarbetare. Men detta är jobb som är dötrista, monotona, skitiga och ibland direkt skadliga för hälsan. Anledningen till att män flockats till dessa jobb är enbart pga att lönen är rätt bra och att man var uppväxt i ett sorts arbetarklass-Sverige där man hade en stolthet i att vara livegen och kunna försörja en familj. Detta har dock 40 år av vänsterflum ganska effektivt börjat luckra upp. Dagens unga män fostras inte längre till denna roll i individsamhället. Precis som att pojkarna nu under några 10-tal år gått igenom skolan med minimal ansträngning så kommer dessa även gå genom arbetslivet på samma sätt. Man gör minsta lilla ansträngning för att kunna överleva som vuxen. Soc och diverse vikariat för bidragens skull så man har tillräckligt för en lägenhet och ett bredbandsabbonemang och en läskigt stor del av dagens ungdomar verkar vara nöjda.

För landets bästa är det nog bäst att kvinnor börjar tända på denna slacker och gärna föder och försörjer hans barn. Personligen tvivlar jag. Det vore att göra våld på er natur.
Citera
2013-12-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Ska män jobba med det de är intresserade av när barnen blir äldre?

Du kanske tror att män är grymt intresserade av att jobba som sopgubbar, i gruvan, i skogen, vägarbetare, industriarbetare, reninsverk, elverk och byggarbetare. Men detta är jobb som är dötrista, monotona, skitiga och ibland direkt skadliga för hälsan. Anledningen till att män flockats till dessa jobb är enbart pga att lönen är rätt bra och att man var uppväxt i ett sorts arbetarklass-Sverige där man hade en stolthet i att vara livegen och kunna försörja en familj. Detta har dock 40 år av vänsterflum ganska effektivt börjat luckra upp. Dagens unga män fostras inte längre till denna roll i individsamhället. Precis som att pojkarna nu under några 10-tal år gått igenom skolan med minimal ansträngning så kommer dessa även gå genom arbetslivet på samma sätt. Man gör minsta lilla ansträngning för att kunna överleva som vuxen. Soc och diverse vikariat för bidragens skull så man har tillräckligt för en lägenhet och ett bredbandsabbonemang och en läskigt stor del av dagens ungdomar verkar vara nöjda.

För landets bästa är det nog bäst att kvinnor börjar tända på denna slacker och gärna föder och försörjer hans barn. Personligen tvivlar jag. Det vore att göra våld på er natur.

Så inga män klarar av att välja jobb de är intresserade av att jobba med. Oj då!
Citera
2013-12-02, 16:16
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Så inga män klarar av att välja jobb de är intresserade av att jobba med. Oj då!

Vilka intressanta jobb finns det för män som inte längre utbildar sig?
Citera
2013-12-02, 16:16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Den stora frågan är: skaffar dessa män familj i första taget? Dvs den andel som inte har karriärer.
De flesta vuxna männen i Sverige har inte "karriär" (om det definieras som prestigefyllt arbete och hög lön), så svaret är ja.
Citera
2013-12-02, 16:18
Medlem
Rois avatar
Citat:
Det är inte meningen att de ska tända på dessa män, de behöver bara någon som tar hand om de eventuella misstag som produceras i samlag med den andel slackers som faktiskt får ligga. Ett problem som uppstår är såklart när män börjar inse vilka egenskaper som krävs för att tillhöra denna grupp. Även om man kan diktera pappamånader uppifrån så blir det svårt att diktera för någon som inte har något att förlora.
Citera
2013-12-02, 16:18
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Det är ju ett sätt att förändra det till att mer pappor blir hemma. Och det är ju fler pappor som är hemma med barn nu än för tjugofem år sedan. Hur det ser utom tjugofem år till vet vi inte, men jag tror att allt fler pappor blir mer hemma med barnen och hemmet.

Vadå för skuld pratar du om?
Kvinnor attraheras inte av veklingar/mesar (som de flesta pappor är som är hemma om de dessutom låter kvinnan sköta "karriären").

Alltså är det ditt köns (antar att du är kvinna) ansvar att ändra på ert beteende, dvs. vad ni attraheras av. Lycka till med det, då det tagit otaliga år för att nå detta resultat.
Citera
2013-12-02, 16:20
Medlem
Citat:
Vilka intressanta jobb finns det för män som inte längre utbildar sig?

Vad spelar det för roll? Alla människor kan bara få jobb som finns. Och jag tror eller är rätt övertygad om att män väljer det arbete de är intresserade av att ta. Det är inget alternativ för dem att vara uteliggare .
Citera
2013-12-02, 16:21
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
De flesta vuxna männen i Sverige har inte "karriär" (om det definieras som prestigefyllt arbete och hög lön), så svaret är ja.
Jag syftar såklart på det surdegsbakande anhanget. Hur många av dessa skaffar barn med en kvinna som är mer karriärsdriven än de själva?
Citera
2013-12-02, 16:23
Medlem
Citat:
Jag syftar såklart på det surdegsbakande anhanget. Hur många av dessa skaffar barn med en kvinna som är mer karriärsdriven än de själva?

Eller rättare sagt, hur många kommer att göra det i framtiden. Hur det ser ut i dag är en sak åt vilket håll utveckling går en annan.
Citera
2013-12-02, 16:24
Medlem
Citat:
Så kan man ju också tänka. Att barnen är bådas ansvar men det kan bli annorlunda i en framtid. Könen har ju aldrig tidigare delat arbetsuppgifter helt och hållet så det kan ske en förändring här som gör att fler män än kvinnor tar mer ansvar för hemmet och barnen. Barn under tolv år mår många gånger bra av att någon är hemma när de kommer hem.
Min unge skulle jag gärna umgåtts med så mycket som möjligt... Men det är svårt att kombinera 40-50 timmars arbetsvecka med jämställdhet när ekonomin kanske klappar ihop fullständigt pga. fruns lön. Vad ska man göra mer än att arbeta och försöka så gott det går.

En fråga: På tunga arbetsplatser är män överrepresenterade till den grad att en hel dag går utan att man ens ser en kvinna. Skall dessa män stanna hemma med ungen och låta kvinnofolk ta över? Jag kan lova dig att innan frukost så står fruntimmerna med lipen i halsen och klagar på allt från dåligt väder till ömma knän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in