2013-12-02, 16:15
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja det finns "expriment" som visar det eftersom att man vet att den utveklats från att ha varit kort.

Jag tycker inte du är i en position att sitta och begära bevis för saker, det är ju trots allt du som "tror" av oss två. Sitter du med samma typ av granskande ögon när du läser bronsålders sagor?
Visa mig vetenskapliga artiklar som visar ett en 5cm giraff nerv är bättre än 4 meter lång. Vad finns det för konsekvenser om man kortar ner nerven till 5 cm? Leder det till förbättring eller försämring för giraffen?
Citera
2013-12-02, 16:16
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det finns ingen "tid" och har aldrig funnits heller. "Tid" är blott en illusion som vi uppmärksammar som vi använder för att mäta förändringar i naturen i relation till varandra.

Om du reflekterar ofta så borde du ha så mycket vett i skallen att du fattar att bevisbördan ligger hos DIG, och du har ju inga bevis alls för en "skapare" och då kan vi lika bra sluta diskutera. Ateister har massor med bevis om evolutionsteorin och hur det mesta skapats och hänger ihop utan en "skapare" och annat religiöst tramsprat som svagsinnade som du tror på.

Åjo, Tid existerar men är abstrakt. Att du rör dig från punkt A till punkt B och hamnar i en annan plats från då till nu är en bra förklaring på att det exsiterar tid. Evolutionsteorin har inte bevisats. De finns en massa artiklar som försöker förklara denna teori men samtidigt finns det lika många artiklar som försöker framställa denna teori som lögn. Återigen olika utgångspunkter.
Citera
2013-12-02, 16:20
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Det tar ju förhållandevis mycket mer att giraffen utvecklar en 80 ggr så mycket längre nerv än vad som är nödvändigt. Att gå hela vägen ner för halsen och och upp igen fyller ingen funktion.

Skulle jag, som är hyggligt intelligent, designa en giraffs nervsystem så skulle denna nerven bara vara 5 cm ungefär.
Hur vet du att en nerv som går hela vägen ner och runt aortan inte har någon funktion? Visa mig artiklar eller referenser som visar att ditt påstående stämmer. Som sagt, visar du mig att skapelsen är dumt designat, ja då är jag redo att förneka skaparen. Deal?
Citera
2013-12-02, 16:23
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
eftersom det förutsätter ateism som utgångsläge, det ger det ju fler frågor än svar om jag förstår dig rätt.
Ursäkta men det är den teistiska grundansatsen och anspråket, som ens skapar utrymme samt orsakar och med varierande övertolkning, binder upp ateism.

Ateism är icke-värderande i det gudshypotetska landskapet; alltså : vid nollhypotes uppstår inte den laddning... utan tvärtom, uppstår en förutsättningslös frånvaro av teism liksom ateism (som du verkar ha problem med att förstå, dvs vad är/är inte, ateism) .

Överens om det?

Eller så här, så länge du inte debiterar mig att materialisera gud för din räknings vä'lbefinnande, finns ingen anledning för mig att göra process av dina begär på intäkter.. och inga begär från mig att skuldsätta dig som resurskrävande ej heller värja mig något.

Men om du begär, kan det uppstå viss spännning i skyldigheten i verifieringsansvar.. som du upplever som antagonism, särskilt om du inte ens specificerar varför jag ska debiteras den existentiella självklarheten att lovprisa gud, som ju tar också energi anspråk..

Jag vill ju veta varför jag men inte du, ska följa den goda seden, att ge relevans.. om jag säljer treo till dig, så vill du väl att jag inte ger dig t.ex ett fosterutdrivningspreparat.. man kan inte se vad tabl innehåller.. så man behöver grundläggande överenskommelsernas garantier, ändå påstår du att din gudsidé inte ska behöva ha specificerande bipacksedel om varför jag t.ex inte ser eller hör gud.. fast jag ber..

För krångligt va..
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-02 kl. 16:25.
Citera
2013-12-02, 16:26
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Visa mig vetenskapliga artiklar som visar ett en 5cm giraff nerv är bättre än 4 meter lång. Vad finns det för konsekvenser om man kortar ner nerven till 5 cm? Leder det till förbättring eller försämring för giraffen?
Men hallå? Du frågade efter vetenskapliga artiklar som stödde min tes, och jag länkade till sammanlagt 4 olika källor. 2 artiklar, en youtube-video med biologer och kunniga, och såklart wikipedia för en enkel förklaring.

Inlägg #130 https://www.flashback.org/sp46395184

Citat:
MentosFruitcore

Nu släpper vi inte det här. Nerven i fråga går från ett ställe i huvudet till stämbanden. Hos människan börjar den i huvudet, åker ner i halsen, genom bröstkorgen och våran aorta, och sedan upp i huvudet igen för att möta stämbanden.

I giraffens fall är det samma princip. Istället för att åka dessa 4-5 cm, som är den kortaste vägen, åker den HELA VÄGEN NER genom Giraffens långa hals, och åker upp igen.

https://www.flashback.org/leave.php?...aryngeal_nerve
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...57155469,d.Yms

http://scienceblogs.com/grrlscientis...ve-of-the-gir/

https://www.flashback.org/leave.php?...%3DcO1a1Ek-HD0

Se youtube-videon. Där förklaras det hela av folk som kan sin sak + du får evolutionsteorins förklaring.

Att 4-5 cm är bättre än en omväg på 4-5 meter torde väl även för dig vara fruktansvärt uppenbart. Om du inte kallar det en omväg, ja då är du inte ärlig med dig själv alternativt trollar.

Du är inte ärlig mot dig själv om du anser detta vara perfekt eller fulländad design.
Senast redigerad av MentosFruitcore 2013-12-02 kl. 16:29.
Citera
2013-12-02, 16:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Blindtarmen är en rest från tidigare anfäder, och att den är missplacerad torde väl ingen kunna förneka.
Min fråga var inte om blindtarmen var en rest från tidigare anfäder. Min fråga var om du hade artiklar som visar att blindtarmen saknar en funktion. Visar du mig att blindtarmen saknar en funktion så förkastar jag tron på Skaparen.

Citat:
Nu släpper vi inte det här. Nerven i fråga går från ett ställe i huvudet till stämbanden. Hos människan börjar den i huvudet, åker ner i halsen, genom bröstkorgen och våran aorta, och sedan upp i huvudet igen för att möta stämbanden.

I giraffens fall är det samma princip. Istället för att åka dessa 4-5 cm, som är den kortaste vägen, åker den HELA VÄGEN NER genom Giraffens långa hals, och åker upp igen.
Nu tar vi ett steg i taget här. Vi börjar med människan. Varför tror du att människans nerv går hela vägen ner till aortan och gör en u-sväng och inte tar den korta och raka vägen ner till stämbandet? Vad gör nerven där vid aortan? Har det ett syfte, tror du?

Citat:
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2 FRecurrent_laryngeal_nerve
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&cad=rja& ved=0CHwQFjAK&url=http%3A%2F%2Fblogs.discovermagaz ine.com%2Floom%2F2010%2F08%2F30%2Fdawkins-gets-inside-the-giraff es-neck%2F&ei=KqmbUv_LCMOFtAbGsoHgBw&usg=AFQjCNFGQ7iD 4C4v2SutbKKNJ1icykAZKg&sig2=qznDyZLM5mFjIFQJ6G3SoQ &bvm=bv.57155469,d.Yms

http://scienceblogs.com/grrlscientist/2010/06/22/the-laryngeal-nerve-of-the-gir/

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3 Fv%3DcO1a1Ek-HD0

Se youtube-videon. Där förklaras det hela av folk som kan sin sak + du får evolutionsteorins förklaring.

Att 4-5 cm är bättre än en omväg på 4-5 meter torde väl även för dig vara fruktansvärt uppenbart. Om du inte kallar det en omväg, ja då är du inte ärlig med dig själv alternativt trollar.
Som sagt, förklara varför nerven gör en omväg hos människan först. Vad är syftet med omvägen hos människan?

Citat:
Som sagt, blindtarmen har ju en funktion, annars skulle den inte vara här. Evolution, du vet? Det jag säger är att den är en uppenbar rest från tidigare släktingar, och är knappast perfekt i sin uppbyggnad. Desamma gäller nerven. Den är knappast perfekt i sin uppbyggnad, även om den har en funktion.
Menar du att blindtarm inte hade behövts i en perfekt skapelse? Du menar att den bara är i vägen?

Citat:
Jo, den var vacker. Kul att du också uppskattar vad evolution kan skapa.
Intressant att evolution kan skapa fina fåglar. Jag undrar hur det gick till. Du kanske kan förklara?
Citera
2013-12-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Jag har en tendens att skriva om sådant som FB-medlemar finner vara intressant och som det oftast pratas om och skrivs om här på forumet. Detta brukar vara relation och samlevnad, politik och ekonomi, Invandrarfrågor och religion Den här gången valde jag att skriva om religion och tron på en skapare.

Hur kan man förneka en skapare?

Hur kan människor vara så naiva att de med vett och vilja förnekar en skapare när det är så uppenbart att alla tingen i naturen har konstruerats på ett mycket smart och ordningsfullt sätt. Det som existerar i naturen fungerar inte bara felfritt utan de är vackra också. Ordning och reda kan vi hitta i universum och i naturen i övrigt. Vi vet att det finns ett mönster och en lag som följs i universum och i naturen. Hu kan vi välja att ignorera det? Jag vill inte här prata om de etablerade religionerna eller ett liv efter döden däremot vill jag diskutera hur en människa kan ignorera att det måste finnas en skapare till allt som existerar?

Om vi utgår från oss själva. Människor är ett gott tecken på att det existerar en skapare och även om vi låter lura oss själva med naturligt urval och Darwins teori så finns det en osäkerhet kring frågan i varje själ som existerar. När man tittar upp mot skyn förundras man över skapelsen. Det är så fascinerande att vårt förnuft och vår intelligens inte kan/vill acceptera det. Hur kan vi någonsin förstå vad 100 000 000 000 galaxer innebär? Det är siffror som vi förtränger på grund av dess omfattning. Men stannar vi till och funderar över dessa siffror så blir vi minst sagt bara stumma. Inte nog med att det finns miljarder med galaxer men sen när vi får förklarat för oss vad en galax är blir det hela mycket mer abstrakt och ofattbart. Hur många av oss reflekterar över 100 000 000 000 galaxer som i sin tur består av 100 000 000 000 stjärnor som i sin tur består av kometer, planeter och månar? Det är helt ofattbart. Men det tar inte slut där. Det sägs att endast ca10% av universum är synligt för oss människor. Då uppstår frågan vad resterande 90%en består av.

Ett sånt system och ordning kräver en skapare som övergår mänskligt förstånd. Och vad som är ännu häpnadsväckande är att vi människor som består av blod och kött, som är beroende av mat och vatten som blir trötta och sjuka och är dödliga och som är helt obetydliga storleksmässigt i detta universum kan faktiskt reflektera över allt det där trots vår storlek och vår beroende. Vi sänder signaler och andra hjälpmedel flera hundra kilometer rakt upp i rymden som sänder tillbaka matnyttig information till oss. Vi människor på jorden vill ge stanna där utan vill undersöka och ha teorier om vad som skulle kunna finnas bakom universum. Detta privilegium har vi ensamrätt om av jordens alla andra arter. Vi människor har fått privilegium som ingen annan art har fått men samtidigt har vi skapats väldigt sårbara och sköra. Det räcker med 5 ynka minuters syrebrist för att vi ska kunna tillskansa oss grava hälsoproblem. Det räcker med att vi fråntas vår andning i några få minuter för att vi ska mista livet. Dessa och mycket mer vill vi inte reflektera över och vad värre är, det är att vi inte lyssnar på våra känslor och inre röst. Den inre rösten vägleder oss genom livet men endast om vi hormoniskt och balanserat lyssnar på vad rösten säger oss utan att inblanda våra förhoppningar och önskningar i bilden. Vi behöver inte ha heliga böcker att rätta oss efter eller andra människor att predika för oss. Allt finns redan inbyggd i vår kropp och själv och vi behöver bara stanna till, reflektera och lyssna på inre rösten. Men blandar man in sina egna förhoppningar och önskningar kan den inre rösten vara förödande.

Jag tänker som sagt var inte prata om de etablerade religionerna, livet efter döden eller paradiset och helvetet. Utan bara om reflektioner och funderingar kring sånt som nästan har blivit tabu i samhället.

Hur harmonisk och lycklig skulle man inte tjäna sig om man levde i harmoni och balans med skaparen till skapelsen? VILKEN LYCKA! EXTAS!

Lika lätt som du förnekar andra gudar än bibelns gud! Case closed...stäng tråden!
Citera
2013-12-02, 16:32
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag är inte desperat Du utgår fortfarand ifrån din utgångspunkt att du vill ha bevis. Om man ger universum, liv, och hela skapelsen som ett tecken avvisar du detta och vill ha bevis på dina premisser. Enligt dig och några andra har människan listat ut att detta universum fungerar perfekt utan en skapare vilket jag anser är väldigt fel och naivt att tro. Men som sagt var flaskan kan vara halvtom men också halvfull.
För ateistisk livsaspekt är flaskan alltid full.

Tom är flaskan när man behöver syntetisk tillsats med den kreationistiska omdirigeringen i vädjande samt begär, för att ORKA.

Du t.o.m missförstår elller missaktar genuin glädje.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-02 kl. 16:34.
Citera
2013-12-02, 16:37
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Lika lätt som du förnekar andra gudar än bibelns gud! Case closed...stäng tråden!

Vilka andra gudar? Statyer och andra icke-levande saker som betraktats som gudar förkastar jag. Eller gudar som föder barn och gifter sig och mördar varann som det står i de grekiska myterna förkastar jag. Men om du har en logisk, allsmäktig, allvetande Gud som den enda Guden eller som Abraham trodde på, så fram med den.
Citera
2013-12-02, 16:37
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
För ateistisk livsaspekt är flaskan alltid full.

Tom är flaskan när man behöver syntetisk tillsats med den kreationistiska omdirigeringen i vädjande samt begär, för att ORKA.

Du t.o.m missförstår elller missaktar genuin glädje.

Hur kan en flaska som är halvfull alltid vara full? Förstår du ens liknelsen? Slå upp det om du inte gör det. De som förstår liknelsen förstår också vad jag menar.
Citera
2013-12-02, 16:39
Medlem
Citat:
Vilka andra gudar? Statyer och andra icke-levande saker som betraktats som gudar förkastar jag. Eller gudar som föder barn och gifter sig och mördar varann som det står i de grekiska myterna förkastar jag. Men om du har en logisk, allsmäktig, allvetande Gud som den enda Guden eller som Abraham trodde på, så fram med den.

Ahhh så du är ateist i förhållande till alla gudar utom just den "rätta" guden? Av samma anledningar som du förkastar alla gudar du anser vara fel så förkastar vi ateister även abrahams gud, vi är precis som dig bara det att vi löper linan ut så att säga.
Citera
2013-12-02, 16:40
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ateism är icke-värderande i det gudshypotetska landskapet; alltså : vid nollhypotes uppstår inte den laddning... utan tvärtom, uppstår en förutsättningslös frånvaro av teism liksom ateism (som du verkar ha problem med att förstå, dvs vad är/är inte, ateism) .
Nej, det är ingen gråzon, antingen så finns en Skapare eller så gör det inte. Ska du mynta nya ord nu blackjewel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in