2013-12-01, 21:54
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Tror du att en blindtarmen har ett syfte, eller tror du bara att den finns där?

Tror du att en 4 meter giraff nerv har ett syfte? Vad händer om vi kortar ner den till 5 cm? Finns det experiment där man har visat att en 5cm nerv är bättre än 4 meter nerv? Om så är fallet, visa artiklarna.

Ja det finns "expriment" som visar det eftersom att man vet att den utveklats från att ha varit kort.

Jag tycker inte du är i en position att sitta och begära bevis för saker, det är ju trots allt du som "tror" av oss två. Sitter du med samma typ av granskande ögon när du läser bronsålders sagor?
Citera
2013-12-01, 21:56
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Du menar att nerven borde vara 5 cm istället för 4 meter? Hur vet du att det är bättre med en 5 cm nerv? Har du artiklar som visar att så är fallet?

Det tar ju förhållandevis mycket mer att giraffen utvecklar en 80 ggr så mycket längre nerv än vad som är nödvändigt. Att gå hela vägen ner för halsen och och upp igen fyller ingen funktion.

Skulle jag, som är hyggligt intelligent, designa en giraffs nervsystem så skulle denna nerven bara vara 5 cm ungefär.
Citera
2013-12-01, 22:00
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Kalla det för vad du vill.

Vad är det för nonsenssvar på min fråga? Jag kallade inget för något i det inlägget, så jag förstår absolut inte vad du menar med detta svar.

Och frågan står obesvarad, hur kan barncancer vara något som du inte tillskriver den gudom du tror på?
Citera
2013-12-01, 22:02
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Det tar ju förhållandevis mycket mer att giraffen utvecklar en 80 ggr så mycket längre nerv än vad som är nödvändigt. Att gå hela vägen ner för halsen och och upp igen fyller ingen funktion.

Skulle jag, som är hyggligt intelligent, designa en giraffs nervsystem så skulle denna nerven bara vara 5 cm ungefär.

Giraffen lider inte av det på något sätt. Giraffen mår bra och lever gott. Giraffen är liv, Giraffer är vackra att se på. Vad är problemet hur anatomin ser ut? Vem är du att bestämma hur ett företag ska tillverka nåt för att du i din enfald tror att du sitter på bättre kunskap. och vem är du att påpeka hur den som har skapat universum och liv skulle ha skapat giraffer?
Citera
2013-12-01, 22:03
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Vad är det för nonsenssvar på min fråga? Jag kallade inget för något i det inlägget, så jag förstår absolut inte vad du menar med detta svar.

Och frågan står obesvarad, hur kan barncancer vara något som du inte tillskriver den gudom du tror på?

Menar du att på grund av att barncancer finns så kan Gud inte existera? Jag måste bara få det förklarat för mig först innan jag kan angripa.
Citera
2013-12-01, 22:12
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Giraffen lider inte av det på något sätt. Giraffen mår bra och lever gott. Giraffen är liv, Giraffer är vackra att se på. Vad är problemet hur anatomin ser ut? Vem är du att bestämma hur ett företag ska tillverka nåt för att du i din enfald tror att du sitter på bättre kunskap. och vem är du att påpeka hur den som har skapat universum och liv skulle ha skapat giraffer?

Evolutionen ger ju dock en förklaring till varför det är på detta sätt. Något som den perfekta skapelsens förespråkare inte gör

Och förövrigt så lider giraffen naturligtvis av en sämre reaktionstid i nerven än om den varit kortare.
Citera
2013-12-01, 22:14
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Evolutionen ger ju dock en förklaring till varför det är på detta sätt. Något som den perfekta skapelsens förespråkare inte gör

Och förövrigt så lider giraffen naturligtvis av en sämre reaktionstid i nerven än om den varit kortare.

HAHA, Evolutionen förklarar varför den gör det. Men den borde ändå inte se ut så? Var lite mer specifik.
Citera
2013-12-01, 22:21
Medlem
För att alla religioner är skapade av män designat för HJÄRNTVÄTT!

Till er som är tvättade. Är det inte märkligt hur HAV som människan inte färdades över förrän >år 1000 totalt skiljer olika religioner åt medan landmassor som satt mer eller mindre ihop har religioner som liknar varandra? Se kristen/judendom & islam.

Indianerna hade sitt. Aborginnier sitt. Djungelnegrer sitt och nordmän sitt...

Tycker personligen synd om religiösa. Snacka om att leva i en lögn...
Citera
2013-12-01, 22:24
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitsirk72-test
För att alla religioner är skapade av män designat för HJÄRNTVÄTT!

Till er som är tvättade. Är det inte märkligt hur HAV som människan inte färdades över förrän >år 1000 totalt skiljer olika religioner åt medan landmassor som satt mer eller mindre ihop har religioner som liknar varandra? Se kristen/judendom & islam.

Indianerna hade sitt. Aborginnier sitt. Djungelnegrer sitt och nordmän sitt...

Tycker personligen synd om religiösa. Snacka om att leva i en lögn...

Vad är det märkliga i det? Lever inte vi alla i en lögn? Är inte livet ett stort lögn?
Citera
2013-12-01, 22:35
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Om du påstår att blindtarmen inte har någon funktion så visa mig några artiklar som visar det. Klarar du det?

Blindtarmen är en rest från tidigare anfäder, och att den är missplacerad torde väl ingen kunna förneka.

Citat:
Du menar att nerven borde vara 5 cm istället för 4 meter? Hur vet du att det är bättre med en 5 cm nerv? Har du artiklar som visar att så är fallet?
Nu släpper vi inte det här. Nerven i fråga går från ett ställe i huvudet till stämbanden. Hos människan börjar den i huvudet, åker ner i halsen, genom bröstkorgen och våran aorta, och sedan upp i huvudet igen för att möta stämbanden.

I giraffens fall är det samma princip. Istället för att åka dessa 4-5 cm, som är den kortaste vägen, åker den HELA VÄGEN NER genom Giraffens långa hals, och åker upp igen.

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2 FRecurrent_laryngeal_nerve
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&cad=rja& ved=0CHwQFjAK&url=http%3A%2F%2Fblogs.discovermagaz ine.com%2Floom%2F2010%2F08%2F30%2Fdawkins-gets-inside-the-giraff es-neck%2F&ei=KqmbUv_LCMOFtAbGsoHgBw&usg=AFQjCNFGQ7iD 4C4v2SutbKKNJ1icykAZKg&sig2=qznDyZLM5mFjIFQJ6G3SoQ &bvm=bv.57155469,d.Yms

http://scienceblogs.com/grrlscientist/2010/06/22/the-laryngeal-nerve-of-the-gir/

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3 Fv%3DcO1a1Ek-HD0

Se youtube-videon. Där förklaras det hela av folk som kan sin sak + du får evolutionsteorins förklaring.

Att 4-5 cm är bättre än en omväg på 4-5 meter torde väl även för dig vara fruktansvärt uppenbart. Om du inte kallar det en omväg, ja då är du inte ärlig med dig själv alternativt trollar.

Citat:
Inte än. Visa mig vetenskapliga artiklar som visar att blindtarmen inte har någon funktion och att en 5 cm giraff-nerv är bättre än en 4 meter. Gör du det blir jag en ateist ikväll, vad säger du?

Som sagt, blindtarmen har ju en funktion, annars skulle den inte vara här. Evolution, du vet? Det jag säger är att den är en uppenbar rest från tidigare släktingar, och är knappast perfekt i sin uppbyggnad. Desamma gäller nerven. Den är knappast perfekt i sin uppbyggnad, även om den har en funktion.

Citat:
Berätta då vad blindtarmen har för funktion om du förstår den mycket bra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vermiform_appendix Där kan du läsa.

Citat:
Darwin tyckte att påfågeln var vacker. Tycker inte du också det?

Jo, den var vacker. Kul att du också uppskattar vad evolution kan skapa.
Citera
2013-12-01, 22:36
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Giraffen lider inte av det på något sätt. Giraffen mår bra och lever gott.

Ja, hade det inte fungerat alls hade girafferna varit utdöda sedan länge. Eller nej, de skulle inte ha blivit till ens.

Citat:
Giraffen är liv, Giraffer är vackra att se på.

Att giraffer är vackra djur kan jag hålla med om, men så vad då?

Citat:
Vad är problemet hur anatomin ser ut?

Att den inte är så smart "skapad".

Citat:
Vem är du att bestämma hur ett företag ska tillverka nåt för att du i din enfald tror att du sitter på bättre kunskap.

Jag bestämmer inget. Att du kallar mig enfaldig är bara fånigt av dig. Och ja, i detta fall besitter jag tydligen bättre kunskap än den påstådda skaparen.

Citat:
och vem är du att påpeka hur den som har skapat universum och liv skulle ha skapat giraffer?

När någon påstår att allt är smart "skapat" så har jag all rätt i universum att delar som inte alls är smarta. Eller hela ditt resonemang kanske går ut att genom härskarteknik få de som kan peka ut att "skapelsen" inte alls är smart rakt igenom att hålla tyst?
Citera
2013-12-01, 22:38
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
HAHA, Evolutionen förklarar varför den gör det. Men den borde ändå inte se ut så? Var lite mer specifik.
Om nerven hade varit perfekt, eller i alla fall hyfsat intelligent designad, så hade den varit runt 5 cm lång, och inte bisarra 5 meter lång. Även människan har denna nerv. I vårat fall är den också typ 60-70 cm istället för 5 cm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in