2013-12-02, 13:09
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
ELLER, för att göra det enklare och sluta jonglera så fanns aldrig någon Gud.

Du utgår från en annan utgångspunkt än min. Vi har olika utgångspunkter. Halvtomflaska eller halvfull?
Citera
2013-12-02, 13:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Enligt vår definition av vad tid är så kan inte tid alltid ha existerat. Antingen kom tiden till i samma ögonblick som universum skapades eller en kort tid efter. Tiden måste ha skapats och då kan den inte ha funnits sida vid sida med Gud. Om tiden har skapats så fanns inte tiden innan tiden skapades. Detta innebär att Gud fanns innan tiden och utanför den. hoppas du fick svar på dina frågor.

Alltså ett argument from ignorance.

Citat:
Jag är inte allvetande men jag reflekterar ofta. Det är sunt och gott.

Vad är det för "sunt och gott" i vilda spekulationer, som du inte ens har en fast position omkring, men tvärtom flaxar förvirrat runt i när dina 'argument' inte tål kritik?
Citera
2013-12-02, 13:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du utgår från en annan utgångspunkt än min. Vi har olika utgångspunkter. Halvtomflaska eller halvfull?

Fast du är den som gör antaganden om saker det inte finns några indikationer för. Jag utgår ifrån en hälsosam nollhypotes.
Det handlar inte bara om åsikt, det handlar om hörsägen, myt och upprepandet av det.
Citera
2013-12-02, 13:28
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Livet är inte fröjder. Det du och många av oss måste förstå är att livet har två sidor. Ena sidan är fröjd och den andra är bitter. Man får smaka på både under sitt livstid. Vissa mer bitterhet och andra mer fröjder men alla får smaka på både sidorna i alla dess form. Så har livets skapats.
Fast ska man utröna i livsbetingelser med biologiska geologiska och fysikaliska betingelser, är fröjd och bitterhet helt ovidkommande laddningar som enbart kan skapas i ditt eget subjektiva helt interpersonella värdering, det är ju faktiskt fullständigt ointressant - I SYNNERHET och explicit, när man som du drar in en självkreerad faktor "gud" .. att du själv inte märker hur denne faktor liksom rubbar emulsionen likt smolk i bägaren och hindrar dig att förstå de faktiska relationerna, är beklagligt.

Om du är ute i stormen och ett träd faller över dig och med det medför att du blir förlamad.. hur sulle du egentligen värdera det... var det gud.. var det din alltför fröjdsamma optimism, var det väderleken el. var det trädet eller var det gud som hade ett finger med i dynamiken?

Eller var det att du gjorde fel val, varför gick du den oasfalterade vägen som fick dig in på en stig.. var det med det mänskliga faktorn som asfalterat fel..

Men framförallt, vad har gud med det att göra?

Är det inte lite tvångsmässigt att ideligen dra in en gud och dessutom samma ständige gud? Guden kan varken asfaltera el. gå på marken eller känna att du behöver äta när du är utsvulten.. ändå ska han med som en kvarnsten om halsen.. why ?

Kan du inte förklara gud här & nu, är dina tankereflektioner med gud som huvudrollsinnehavare, tyvärr.. patetiska. Då denne faktor.. har fullständigt kaotiska premisser, som värderas..... på miljoners olika sätt!

Att du inte ens förstår det.. är lite bekymmersamt, när du vill tas på allvar, gudstroende vill ju tagas lite extra på allvarr dessutom, dubbelt bekymmersamt. Varför då inte börja med att placera gud lite riktigare... ärligare.
Citera
2013-12-02, 13:30
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Fast du är den som gör antaganden om saker det inte finns några indikationer för. Jag utgår ifrån en hälsosam nollhypotes.
Det handlar inte bara om åsikt, det handlar om hörsägen, myt och upprepandet av det.

Du gjorde ett påstående om att det inte fanns någon Gud. Där gjorde du ett antagande. Och det kallar jag för hypotes. Du utgår från att det inte finns någon Gud därför att... vetenskapen säger hur universum fungerar, människor blir sjuka och dör osv. Du gör ett antagande och försöker bekräfta det genom att komma med hypotes och antagen.

Och bygger inte det mesta på hörsägen och myt och upprepandet av dessa? Jag försöker att utgår från mina egna erfarenheter, sunda förnuft osv. Jag har inte tagit ställning till någon specifik religion eller hörsägen utan de jag skriver är baserade på mitt eget sunda förnuft
Citera
2013-12-02, 13:31
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
HAHAHA! Jag ber om ursäkt jag vill absolut inte förolämpa dig eller så. Du har rätt till din egen åsikt. Men nu inblandar du kostnaden, tiden, bekvämlighet för oss människor som är beroende av tiden, pengar, osv och vi vill ha det som är mest bekvämligt. Gud däremot är skaparen som inte är bunden till tid, kostnader eller bekvämlighet.
Så att Gud inte bryr sig om sin skapelse eller hur perfekt den är, är ursäkten till att den är uselt skapad?
Citera
2013-12-02, 13:36
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Du är skapare av ditt universum. Så just nu är "min" medvetenhet och hälsar på "din" medvetenhet, dvs ditt universum. :-). Allting vi lägger vår medvetenhet på har
någonting att säga oss, någonting att visa eller lära oss om oss själva.
Detta vet redan barnet, med den fördelen att de inte hakar upp sig utan kan förstå det här och samtidigt, samla kartlägga och forska.

Vad många gör istället, är att hänga upp sig och börja omtolka vad som finns naturligt - vi vet alla att du = ditt medvetande finns och att det finns mer än en människa på jorden... liksom.

Att varje dag man vaknar, innebär en ny dag, liksom.. och att du upplever att du har något inom dig.. det torde ha varit utforskat sedan människan liksom föddes..

Jag uppfattar det som att du nyss sa : hej jag existerar och förstår att jag inte är ensam på jorden, var o en av oss upplever att vi har ett liv.

... och ?
Citera
2013-12-02, 13:36
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Så att Gud inte bryr sig om sin skapelse eller hur perfekt den är, är ursäkten till att den är uselt skapad?

Universum skulle inte röra sig en millimeter utan Guds tillåtelse och verksamhet i skapelsen. Det är min övertygelse.
Citera
2013-12-02, 13:42
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag säger att det finns en ordning och reda i naturen och jag säger att livet har sina två sidor ena är bitter och den andra fröjd. Det ena utesluter inte det andra. Att livet inte är en dans på rosor innebär inte att livet är fel. Förstår du vart jag vill komma? Det är inte fel designat bara för att livets har sina stunder av bitterhet. Det är en del av förklaringen på att livet är designat felfritt. Om det inte fanns bitterhet så skulle det inte finnas några fröjder heller. Både måste existera för att de var för sig ska existera.

Så ett barn som fötts med hjärtat utanför kroppen är alltså "felfritt designad"? Ok då vet jag det.

1. Så gud har alltså skapat lidandet för att få oss att uppskatta lycka?

2. Hur mycket lidande behövs det för att uppskatta lycka?

3. Så du menar alltså att barn som föds med hjärtat utanför kroppen är ett tecken FÖR en skapare? (Varför skulle du annars kalla det felfritt och säga att felfritt liv är ett tecken på en skapare, som du gjorde i TS?)

Citat:
Ett barn som dör i magen innan den föds har inte smakat på varken livets goda stunder eller livets fröjder. Men detta barn som dör i magen eller precis när den dör leder till att föräldrarna får smaka på livets bitterhet. Och som jag förklarade så finns både bitterhet och fröjder av livets stunder.

Jag frågade inte om det dödfödda barnet. Jag frågade om barnet som dog en stund EFTER födseln. Och således endast smakat på lidande. Varför bytte du objekt?

Citat:
Jag tror på ett liv efter döden. Jag tror på lidande efter döden men och på fröjder och evigt liv.

Så potentiellt kan man alltså lida för all evighet i efterlivet? Kan man få downs syndrom i efterlivet också?

Citat:
Om det endast finns fröjder och evigt liv efter döden så är det bara lögn. För att det ska existera fröjder och evigt liv efter döden måste också lidande i ett evigt liv existera. Den ena kan inte existera utan den andra.

Varför skulle inte lidande kunna existera utan glädje? Jag har inga problem att föreställa mig ett sådant tillstånd.

Citat:
Energi försvinner aldrig utan omvandlas bara. Detta vet vi ju och samma sak är det med människokroppen. Den försvinner inte men omvandlas bara.

Ja våra kroppars materia omvandlas till att bli andra saker. På vilket sätt skulle det indikera ett efterliv?

Citat:
Alla har rätt till sin egen åsikt och genom att använda den fria viljan väljer man sin egen väg.

Och vad finns det för skäl att anta att vi har en fri vilja?

Citat:
Så är det med allt annat. men jag vill diskutera hur man kan förneka en skapare?

Det har vi ju redan konstaterat: Det går utmärkt att förneka eftersom DU inte har mött bevisbördan. Enkelt.
Citera
2013-12-02, 13:43
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Universum skulle inte röra sig en millimeter utan Guds tillåtelse och verksamhet i skapelsen. Det är min övertygelse.

Så inget sker utan guds direkta tillåtelse?
Citera
2013-12-02, 13:45
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du gjorde ett påstående om att det inte fanns någon Gud.

När gjorde han det?
Citera
2013-12-02, 13:58
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Okej, så varför skapar han då så icke-perfekta saker såsom en nerv som är 80 ggr så lång som den behöver vara? Varför naturkatastrofer? Varför Hitler, Mao, Breivik, osv?

Allt ingår säkert i hans plan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in