2013-12-02, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Rent okulärt kan du bara utesluta ett enda hårstrå, det blonda. Resterande del av ditt inlägg är därmed helt utan värde.

Det får rätten avgöra. Rent tekniskt står åklagaren med bevis som inte är undersökta.

Det ger rimligt tvivel åt att en alt.GM kan finnas. Ihop med fingeravtrycket stärks den bilden något.

Utgångsläget för åklagaren är att den tekniska bevisningen är svagare än sist, och då vet vi hur det gick.
Citera
2013-12-02, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag kan inte relatera till den presseningen FS pratar om, har aldrig sett den.
Var den inte grön ?
Men jag skulle inte slå på för stora trummor gällande det "indiciet", ni får vänta och se i rätten av det som framkommit i det tekniska.

Fast det är klart, om man utgår från den här slags omvända beläggandet & selektiva lögner så skulle man nog kunna sätta dit Jultomten också.

Ser ni under rubriken skriftlig bevisning att Flashback används som referensmaterial ?

Jo den skall enligt uppgift ha varit grön.
Men den uppgiften har visat sig felaktig ty den är vit.

Var ser du att Flashback används som referensmaterial?
Citera
2013-12-02, 10:53
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att jag fick tre sedlar från 2009 i följd i år 2013 är inte alls osannolikt, liksom det inte var osannolikt att FS fick fyra sedlar från 2007 i följd år 2010. Men att han dessutom fick fyra sedlar från 2002 i följd är osannolikt, speciellt som jag inte fick två sedlar från samma årtal äldre än 2009 i följd.

Det är precis här som du påvisar din uppenbara okunskap i sannolikhetslära och det framstår som uppenbart för de flesta av oss. Belägg gärna att FS måste ha fått fyra sedlar från 2002 i följd för att kunna ha kvar dessa fyra sedlar i sin ägo när han grips.
Citera
2013-12-02, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det får rätten avgöra. Rent tekniskt står åklagaren med bevis som inte är undersökta.

Det ger rimligt tvivel åt att en alt.GM kan finnas. Ihop med fingeravtrycket stärks den bilden något.

Utgångsläget för åklagaren är att den tekniska bevisningen är svagare än sist, och då vet vi hur det gick.

Det här nedan betyder brottsmisstanken har stärkts:
Citat:
Chefsåklagare Urban Svenkvist menar å sin sida att en omhäktningsförhandling skulle fortfarande vara utan betydelse eftersom brottsmisstanken mot 40-åringen inte försvagats sedan Högsta domstolens resningsbeslut.

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.2584503-omhaktningsforhandling-nasta-vecka-i-marina-malet
Citera
2013-12-02, 10:59
Medlem
Minimois avatar
Tänk att jag hittar inte den nya tråden som påbörjades när FS beviljades resning. Kan någon hjälpa mig? Det vore ju vettigt att föra saker framåt nu när det har kommit en ny, justerad stämningsansökan mm från åklagarhåll.
Citera
2013-12-02, 11:03
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Tänk att jag hittar inte den nya tråden som påbörjades när FS beviljades resning. Kan någon hjälpa mig? Det vore ju vettigt att föra saker framåt nu när det har kommit en ny, justerad stämningsansökan mm från åklagarhåll.

Pga vissa specifika babbelmajor som inte klarar av att hålla tyst när de inte har något vettigt att säga valde moderatorerna att slå ihop den nya tråden med den tidigare tråden och gjorde denna ytterligare lite längre. Därav kan du inte finna densamma.
Citera
2013-12-02, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det gör vi tillräckligt bra i den här, välkommen hit!
Citera
2013-12-02, 11:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är precis här som du påvisar din uppenbara okunskap i sannolikhetslära och det framstår som uppenbart för de flesta av oss. Belägg gärna att FS måste ha fått fyra sedlar från 2002 i följd för att kunna ha kvar dessa fyra sedlar i sin ägo när han grips.
Det kan jag inte belägga på annat sätt än att om man får fyra sedlar från 2002 vid ett och samma tillfälle så lägger man dem oftast tillsammans i plånboken, och där brukar de ligga kvar tills man tar ur dem. Har du annan erfarenhet?
Citera
2013-12-02, 11:17
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det kan jag inte belägga på annat sätt än att om man får fyra sedlar från 2002 vid ett och samma tillfälle så lägger man dem oftast tillsammans i plånboken, och där brukar de ligga kvar tills man tar ur dem. Har du annan erfarenhet?

Fast det finns inget som säger att FS erhöll sedlarna i just den ordningen och enligt egen uppgift var det rätt sällsynt att han hade plånboken med sig, för han brukade bara ta ur de stålar han behövde och ha dem i fickan.

Poängen med hela den här diskussionen är att du inte kan göra de påståenden du gör då du saknar belägg, vare sig sannolikhetsberäkningar eller laddningsmönster stödjer din tes.
Citera
2013-12-02, 11:25
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Pga vissa specifika babbelmajor som inte klarar av att hålla tyst när de inte har något vettigt att säga valde moderatorerna att slå ihop den nya tråden med den tidigare tråden och gjorde denna ytterligare lite längre. Därav kan du inte finna densamma.

Synd...

Här är iallafall originalhandlingen som Bohuslänningen har som källa, så kanske skribenter slipper dividera om vad som menas.

http://minfil.org/k4Sad9bfbd/FS_beslut_HovR.pdf

utifrån bl a:

Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Det här nedan betyder brottsmisstanken har stärkts:

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.2584503-omhaktningsforhandling-nasta-vecka-i-marina-malet
Senast redigerad av Minimoi 2013-12-02 kl. 11:32.
Citera
2013-12-02, 11:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Fast det finns inget som säger att FS erhöll sedlarna i just den ordningen och enligt egen uppgift var det rätt sällsynt att han hade plånboken med sig, för han brukade bara ta ur de stålar han behövde och ha dem i fickan.

Poängen med hela den här diskussionen är att du inte kan göra de påståenden du gör då du saknar belägg, vare sig sannolikhetsberäkningar eller laddningsmönster stödjer din tes.
Det finns ännu mindre som säger att han sorterade sedlarna innan han lade dem i plånboken. Hur många sorterar sedlar efter årtal, särskilt som man måste ha en kodnyckel för att utläsa årtalet?

Eftersom han hade pengarna i plånboken måste han ha haft den när han lade pengarna där, oavsett hur han har fått pengarna.

Jag har inte sett mycket belägg för dina påståenden.

Jag har lagt fram en teori som sannolikhetsmässigt stöder att FS fick pengarna genom den hypotetiska verksamheten framför att han fick pengarna genom två på varandra följande bankomatuttag. Enligt teorin fick han två buntar med fyra femhundrakronorssedlar av två olika personer.
Citera
2013-12-02, 11:28
Bannlyst
Citat:
Vilken tur att man faktiskt har undersökt den detaljen och konstaterat att presenningen inte alls är helt ny.

Jag noterar din inställning så jämför vi efter rättegången, eller när material släpps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in