Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Sedlarna finns på sid 326. Här syns sambandet sedelnummer - årtal.
http://www.sedelmynt.se/1985/
De fyra översta sedlarna trycktes år 2007 och de fyra nedersta 2002. Polisen har knappast sorterat sedlarna före fotograferingen, utan de ligger i den ordning de låg i plånboken.
Sannolikheten att dessa kommer från två uttag i följd på 5.000 kr vardera är mikroskopisk. Det är sannolikt två sammansatta buntar om 4.000 kr från två olika källor.
Så här skrev jag:
RJ:s motivering till att inte ringa polisen var att det inte var Marinas bil. Det var en bil som liknade en Chrysler.
Nej, jag motbevisar ingenting. Jag sår tvivel.
Varför kan inte polisen ha sorterat sedlarna i samband med att de noterade sedelnumren? Att lägga 2-or i en hög och 7-or i en annan är inte ett särskilt otroligt förfaringssätt.
Vidare är din sannolikhetsberäkning inte det minsta trovärdig då den helt saknar grund. Det är bara ett tyckande i din sak och du belägger det inte på något vis.
Nej, du sår inga tvivel utan du försöker bara grumla och krångla till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Nej, inte konstigt, bara osannolikt. Det är mer sannolikt att två buntar med sedlar från 2002 resp. 2007 kommer från olika källor än att de kommer från två på varandra följande bankomatuttag.
Det är inte det minsta osannolikt. Ifall vi nu skall beräkna sannolikhet gällande pengarna är det mer osannolikt att FS skall ha fått två olika buntar med sedlar från andra källor och av dessa specifikt behållt fyra från respektive årsserie.
Som tidigare förklarats kan det antingen röra sig som slumpade sedelbuntar alternativt årssorterade buntar där en bunt tar slut och den nya tar vid i ett och samma uttag.
Att bara sitta och hojta om osannolikt utan att kunna belägga detsamma blir bara tröttsamt. Du behöver inte 1000 inlägg till i tråden, Guinness har inget rekord om FB-postande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag gjorde ett uttag på 10.000 kr och visade sedelnumren förra gången sedelnumren diskuterades.
Sedlarna hade årtal i den ordning de kom ut ur automaten: 2009 - 2009 - 2009 - 2002 - 2009 - 2009 - 2002 - 2009 - 2003 - 2009 - 2009 - 2003 - 2007 - 2001 - 2007 - 2002 - 2007 - 2009 - 2009 - 2007. Nya sedlar, från 2009, hänger ihop, upp till tre sedlar i följd. Det är inte alls osannolikt eftersom nya sedlar är vanligare än gamla sedlar, och nya sedlar sätts i cirkulation i bankomater. Även om mina sedlar inte var nya kan de ha hängt ihop. Men titta på de äldre sedlarna, de ligger mer slumpmässigt.
Hur kunde då FS 2010 ha fyra sedlar från 2003 i följd? Ja, naturligtvis kan det vara en slump, men det är mer sannolikt att de har hängt ihop sedan många år och inte har varit i cirkulation. Det stämmer bättre med min hypotes om varifrån pengarna kommer.
FS hade inga sedlar från 2003, i alla fall inte i beslaget.
Vidare finner jag det anmärkningsvärt att du försöker anpassa sannolikheten till att passa in med din hypotes istället för att hålla dig till det som iakttagits.
Vid ditt uttag förekom det 10 sedlar från 2009, 4 från 2007, 2 från 2003, 3 från 2002 och 1 från 2001.
Det tyder inte på att 2009-sedlarna skulle vara helt nya ifrån Riksbanken utan snarare att de kommer från uppräkningsdepå och blandats direkt i sedelbunten. Alla bankomater fungerar enligt liknande maskineri och sedlarna tas i turordning från hur de har laddats. En helt ny sedelbunt från 2009 kommer således ut i rak följd och inte uppblandat med andra sedlar.
Betänk även följande:
Citat:
Vid årsskiftet 2012/2013 fanns det ungefär 349 miljoner sedlar i cirkulation...
Vid årsskiftet 2012/2013 fanns det cirka 113 miljoner sedlar av valören 500-kronor.
http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och-mynt/Fragor-och-svar/
Vid uttaget 2010 hade man inte introducerat särskilt många sedlar från 2009 i systemet och således var 2007 och 2002 mer vanligt förekommande. De är fortfarande tillräckligt vanliga i omlopp för att du ska få ut 4 respektive 3 stycken i ett uttag av totalt 20 sedlar.
Du försöker bygga upp en argumentation grundad på ett rangligt korthus och det går inte. Det finns inga sannolikhetsbelägg för det du påstår utan det är bara en åsikt, som du givetvis har för att det passar in i din hypotes.