2013-12-02, 09:45
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Om du öppnat s.285 i FUP så står det där, med rätt leverantör dessutom, så slipper du leka detektiv på 3 år gamla spår.
Det Q säger handlar om något annat.

Om du hade läst det jag skrev så skulle du inte hänvisa till FUP, för det står inte i FUP huruvida automaten laddats med enbart nya sedlar eller nya sedlar i kombination med redan cirkulerade diton.
Jag har inte försökt leka detektiv utan hänvisade bara till praxis hos det företag som idag hanterar laddningen av dessa automater. Hur Panaxia hanterade kontanter bör vi kanske inte diskutera här men att företaget inte finns längre kan ju ge vissa signaler.

Citat:
<cut>babbel</cut>Och då har vi alltså 3 hårstrån som okulärt inte är FS.

Det blir sämre tekniskt för åklagaren än tidigare, då han "bara" hade ett fingeravtryck att förklara bort.

Rent okulärt kan du bara utesluta ett enda hårstrå, det blonda. Resterande del av ditt inlägg är därmed helt utan värde.

Citat:
Att öljetter inte är dragna i, samt att man kan ana symmetriska vikmönster.
Vikningen kan bero på att underliggande presenning är ny.

Det är upp till Polisen att undersöka.

Vilken tur att man faktiskt har undersökt den detaljen och konstaterat att presenningen inte alls är helt ny.
Citera
2013-12-02, 09:49
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sedlarna finns på sid 326. Här syns sambandet sedelnummer - årtal. http://www.sedelmynt.se/1985/

De fyra översta sedlarna trycktes år 2007 och de fyra nedersta 2002. Polisen har knappast sorterat sedlarna före fotograferingen, utan de ligger i den ordning de låg i plånboken.

Sannolikheten att dessa kommer från två uttag i följd på 5.000 kr vardera är mikroskopisk. Det är sannolikt två sammansatta buntar om 4.000 kr från två olika källor.

Så här skrev jag:

RJ:s motivering till att inte ringa polisen var att det inte var Marinas bil. Det var en bil som liknade en Chrysler.

Nej, jag motbevisar ingenting. Jag sår tvivel.

Varför kan inte polisen ha sorterat sedlarna i samband med att de noterade sedelnumren? Att lägga 2-or i en hög och 7-or i en annan är inte ett särskilt otroligt förfaringssätt.

Vidare är din sannolikhetsberäkning inte det minsta trovärdig då den helt saknar grund. Det är bara ett tyckande i din sak och du belägger det inte på något vis.

Nej, du sår inga tvivel utan du försöker bara grumla och krångla till.

Citat:
Nej, inte konstigt, bara osannolikt. Det är mer sannolikt att två buntar med sedlar från 2002 resp. 2007 kommer från olika källor än att de kommer från två på varandra följande bankomatuttag.

Det är inte det minsta osannolikt. Ifall vi nu skall beräkna sannolikhet gällande pengarna är det mer osannolikt att FS skall ha fått två olika buntar med sedlar från andra källor och av dessa specifikt behållt fyra från respektive årsserie.

Som tidigare förklarats kan det antingen röra sig som slumpade sedelbuntar alternativt årssorterade buntar där en bunt tar slut och den nya tar vid i ett och samma uttag.

Att bara sitta och hojta om osannolikt utan att kunna belägga detsamma blir bara tröttsamt. Du behöver inte 1000 inlägg till i tråden, Guinness har inget rekord om FB-postande.

Citat:
Jag gjorde ett uttag på 10.000 kr och visade sedelnumren förra gången sedelnumren diskuterades.

Sedlarna hade årtal i den ordning de kom ut ur automaten: 2009 - 2009 - 2009 - 2002 - 2009 - 2009 - 2002 - 2009 - 2003 - 2009 - 2009 - 2003 - 2007 - 2001 - 2007 - 2002 - 2007 - 2009 - 2009 - 2007. Nya sedlar, från 2009, hänger ihop, upp till tre sedlar i följd. Det är inte alls osannolikt eftersom nya sedlar är vanligare än gamla sedlar, och nya sedlar sätts i cirkulation i bankomater. Även om mina sedlar inte var nya kan de ha hängt ihop. Men titta på de äldre sedlarna, de ligger mer slumpmässigt.

Hur kunde då FS 2010 ha fyra sedlar från 2003 i följd? Ja, naturligtvis kan det vara en slump, men det är mer sannolikt att de har hängt ihop sedan många år och inte har varit i cirkulation. Det stämmer bättre med min hypotes om varifrån pengarna kommer.

FS hade inga sedlar från 2003, i alla fall inte i beslaget.
Vidare finner jag det anmärkningsvärt att du försöker anpassa sannolikheten till att passa in med din hypotes istället för att hålla dig till det som iakttagits.
Vid ditt uttag förekom det 10 sedlar från 2009, 4 från 2007, 2 från 2003, 3 från 2002 och 1 från 2001.
Det tyder inte på att 2009-sedlarna skulle vara helt nya ifrån Riksbanken utan snarare att de kommer från uppräkningsdepå och blandats direkt i sedelbunten. Alla bankomater fungerar enligt liknande maskineri och sedlarna tas i turordning från hur de har laddats. En helt ny sedelbunt från 2009 kommer således ut i rak följd och inte uppblandat med andra sedlar.

Betänk även följande:
Citat:
Vid årsskiftet 2012/2013 fanns det ungefär 349 miljoner sedlar i cirkulation...

Vid årsskiftet 2012/2013 fanns det cirka 113 miljoner sedlar av valören 500-kronor.
http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och-mynt/Fragor-och-svar/

Vid uttaget 2010 hade man inte introducerat särskilt många sedlar från 2009 i systemet och således var 2007 och 2002 mer vanligt förekommande. De är fortfarande tillräckligt vanliga i omlopp för att du ska få ut 4 respektive 3 stycken i ett uttag av totalt 20 sedlar.

Du försöker bygga upp en argumentation grundad på ett rangligt korthus och det går inte. Det finns inga sannolikhetsbelägg för det du påstår utan det är bara en åsikt, som du givetvis har för att det passar in i din hypotes.
Citera
2013-12-02, 09:50
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är vanligt att öljetter faller bort i takt med att pressen används och hanteras. En bortfallen öljett tyder på en äldre presenning. Om man endast kan ana vikmönstret tyder detta likaledes på en äldre press. - Vore det en helt ny fabriksgjord press skulle vecken ha varit betydligt skarpare - och jag utgår här från att gm pga allt nödvändigt städarbete inte hade tid att också stå och ångstryka en ny presenning.

Det här måste isåfall ha med kvalité att göra. Jag hade i många år samma presenning till mina rundbalar hö i Sverige, året om, utomhus, i ur och skur. Öljetterna höll mycket bra på dessa. Sitter och kollar gamla inköp från den tiden och fem år VET jag iaf att jag haft samma presenningar innan jag köpt nya.

Jag har inte köpt dessa på Ö&B då jag ville ha kvalité och hållbara pressar då dessa skulle vara ute i ur och skur. Jag knöt fast dessa i några av öljetterna då de inte skulle blåsa bort, i pallarna som balarna stod på. Slitage har dom varit utsatta för iaf. Dom hanterades fyra ggr om dagen, vid varje fodring alltså.
Citera
2013-12-02, 09:54
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det här måste isåfall ha med kvalité att göra. Jag hade i många år samma presenning till mina rundbalar hö i Sverige, året om, utomhus, i ur och skur. Öljetterna höll mycket bra på dessa. Sitter och kollar gamla inköp från den tiden och fem år VET jag iaf att jag haft samma presenningar innan jag köpt nya.

Jag har inte köpt dessa på Ö&B då jag ville ha kvalité och hållbara pressar då dessa skulle vara ute i ur och skur. Jag knöt fast dessa i några av öljetterna då de inte skulle blåsa bort, i pallarna som balarna stod på. Slitage har dom varit utsatta för iaf. Dom hanterades fyra ggr om dagen, vid varje fodring alltså.

Det innebär väl bara att det blir än mera klarlagt att det inte rör sig om en helt ny presenning ifall öljetter har lossnat?
Citera
2013-12-02, 10:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Varför kan inte polisen ha sorterat sedlarna i samband med att de noterade sedelnumren? Att lägga 2-or i en hög och 7-or i en annan är inte ett särskilt otroligt förfaringssätt.

Vidare är din sannolikhetsberäkning inte det minsta trovärdig då den helt saknar grund. Det är bara ett tyckande i din sak och du belägger det inte på något vis.

Nej, du sår inga tvivel utan du försöker bara grumla och krångla till.

Det är inte det minsta osannolikt. Ifall vi nu skall beräkna sannolikhet gällande pengarna är det mer osannolikt att FS skall ha fått två olika buntar med sedlar från andra källor och av dessa specifikt behållt fyra från respektive årsserie.

Som tidigare förklarats kan det antingen röra sig som slumpade sedelbuntar alternativt årssorterade buntar där en bunt tar slut och den nya tar vid i ett och samma uttag.

Att bara sitta och hojta om osannolikt utan att kunna belägga detsamma blir bara tröttsamt. Du behöver inte 1000 inlägg till i tråden, Guinness har inget rekord om FB-postande.

FS hade inga sedlar från 2003, i alla fall inte i beslaget.
Vidare finner jag det anmärkningsvärt att du försöker anpassa sannolikheten till att passa in med din hypotes istället för att hålla dig till det som iakttagits.
Vid ditt uttag förekom det 10 sedlar från 2009, 4 från 2007, 2 från 2003, 3 från 2002 och 1 från 2001.
Det tyder inte på att 2009-sedlarna skulle vara helt nya ifrån Riksbanken utan snarare att de kommer från uppräkningsdepå och blandats direkt i sedelbunten. Alla bankomater fungerar enligt liknande maskineri och sedlarna tas i turordning från hur de har laddats. En helt ny sedelbunt från 2009 kommer således ut i rak följd och inte uppblandat med andra sedlar.

Betänk även följande:

http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och-mynt/Fragor-och-svar/

Vid uttaget 2010 hade man inte introducerat särskilt många sedlar från 2009 i systemet och således var 2007 och 2002 mer vanligt förekommande. De är fortfarande tillräckligt vanliga i omlopp för att du ska få ut 4 respektive 3 stycken i ett uttag av totalt 20 sedlar.

Du försöker bygga upp en argumentation grundad på ett rangligt korthus och det går inte. Det finns inga sannolikhetsbelägg för det du påstår utan det är bara en åsikt, som du givetvis har för att det passar in i din hypotes.
Jag skrev 2003 av misstag, och det insåg du, precis som jag inser att du skrev 4 respektive 3 av misstag. Det skulle ha varit 4 respektive 4.

Det finns ingen anledning för polisen att sortera sedlarna. Inte heller har antalet utgivna sedlar någon betydelse för i vilken ordning sedlar av olika årtal kommer i en bankomat.

Inga sedlar är vad jag kan se splitternya. Men splitternya sedlar sätts i cirkulation i bankomater, och kan följas åt ett tag innan de blir uppblandade med äldre. Men att 2010 få fyra sedlar från 2002 i följd vid ett bankomatuttag är osannolikt, sedlar följs inte åt så länge i cirkulation. Jag fick inte två gamla sedlar från samma årtal i följd vid mitt uttag. Det är mer sannolikt att de togs ur cirkulation när de var någorlunda nya och togs in i cirkulation när eller strax innan FS fick dem i besittning. Därför tror jag att pengarna kommer från den hypotetiska verksamhet som jag har nämnt.
Citera
2013-12-02, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Det förefaller vara den här pressen som saknades:
Till och med FS förstod vilken det rörde sig om.

Citat:
Ursprungligen postat av Artmix
Mycket dåligt, den plockades bort under våren när vi gjorde iordning verandan och oljade trallen där,

15-20 meter

Om FS säger att det är i dåligt skick och grön, skall man nog utgå ifrån att den är plirrans ny och vit.
Citera
2013-12-02, 10:17
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Om FS säger att det är i dåligt skick och grön, skall man nog utgå ifrån att den är plirrans ny och vit.
Det gäller att ljuga lite lagom - den var bättre begagnad och vit.
Citera
2013-12-02, 10:29
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Jag skrev 2003 av misstag, och det insåg du, precis som jag inser att du skrev 4 respektive 3 av misstag. Det skulle ha varit 4 respektive 4.

Det finns ingen anledning för polisen att sortera sedlarna. Inte heller har antalet utgivna sedlar någon betydelse för i vilken ordning sedlar av olika årtal kommer i en bankomat.

Inga sedlar är vad jag kan se splitternya. Men splitternya sedlar sätts i cirkulation i bankomater, och kan följas åt ett tag innan de blir uppblandade med äldre. Men att 2010 få fyra sedlar från 2002 i följd vid ett bankomatuttag är osannolikt, sedlar följs inte åt så länge i cirkulation. Jag fick inte två gamla sedlar från samma årtal i följd vid mitt uttag. Det är mer sannolikt att de togs ur cirkulation när de var någorlunda nya och togs in i cirkulation när eller strax innan FS fick dem i besittning. Därför tror jag att pengarna kommer från den hypotetiska verksamhet som jag har nämnt.

Nej, det skulle inte ha varit 4 respektive 4 utan 4 respektive 3 eftersom detta åsyftade de sedlar du erhöll. Vidare håller inte din argumentation att nya sedlar som sätts i cirkulation i bankomater skulle följas åt innan de blir uppblandade då alla nya sedelbuntar har sedlar som ligger i nummerordning. Att då nya sedlar från olika nummerordningssekvenser visar på att sedlarna inte alls har följts åt från det att de introducerades.
Citera
2013-12-02, 10:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Nej, det skulle inte ha varit 4 respektive 4 utan 4 respektive 3 eftersom detta åsyftade de sedlar du erhöll. Vidare håller inte din argumentation att nya sedlar som sätts i cirkulation i bankomater skulle följas åt innan de blir uppblandade då alla nya sedelbuntar har sedlar som ligger i nummerordning. Att då nya sedlar från olika nummerordningssekvenser visar på att sedlarna inte alls har följts åt från det att de introducerades.
Att jag fick tre sedlar från 2009 i följd i år 2013 är inte alls osannolikt, liksom det inte var osannolikt att FS fick fyra sedlar från 2007 i följd år 2010. Men att han dessutom fick fyra sedlar från 2002 i följd är osannolikt, speciellt som jag inte fick två sedlar från samma årtal äldre än 2009 i följd.
Citera
2013-12-02, 10:38
Medlem
Citat:
Det sitter kvar tills hårstrået klipps eller ramlar av.

Spekulativt är det blonda Ms, mörk & mellanbrunt FS, men ljusbrunt...
Du prickade nästan rätt, Ljusbruna tillhör MJ, mörk/mellanbrunt FS och det blonda tillhör nog Maskroosen Madde.
Citera
2013-12-02, 10:38
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej det va flera skador på kudden så förvillande i ämnet är kanske inte direkt den informationen som ska ligga som seriöst underlag. Sorkar har inte orsakat skador på kuddarna det finns ingen uppgift om.
Samtliga uppvisade resultat för blod. Det är två kuddar dessutom.
Här har man inte fullständigt material förstår jag och det blir hackat och malet.

40 cm skada på ena kudden, och 23 cm skada på den andra och 6x3 cm skada på långsidan.
Fem tops blod säkrades på örngottet. Naglar säkrades på kudden.
Säkrade man GSR-partiklar på kuddarna?
Citera
2013-12-02, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är vanligt att öljetter faller bort i takt med att pressen används och hanteras. En bortfallen öljett tyder på en äldre presenning. Om man endast kan ana vikmönstret tyder detta likaledes på en äldre press. - Vore det en helt ny fabriksgjord press skulle vecken ha varit betydligt skarpare - och jag utgår här från att gm pga allt nödvändigt städarbete inte hade tid att också stå och ångstryka en ny presenning.

Citat:
Det förefaller vara den här pressen som saknades:
Till och med FS förstod vilken det rörde sig om.

Jag kan inte relatera till den presseningen FS pratar om, har aldrig sett den.
Var den inte grön ?
Men jag skulle inte slå på för stora trummor gällande det "indiciet", ni får vänta och se i rätten av det som framkommit i det tekniska.

Citat:
Ursprungligen postat av Fin

Citat:
Det gäller att ljuga lite lagom - den var bättre begagnad och vit.
Fast det är klart, om man utgår från den här slags omvända beläggandet & selektiva lögner så skulle man nog kunna sätta dit Jultomten också.

Ser ni under rubriken skriftlig bevisning att Flashback används som referensmaterial ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in