Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Nej, inte konstigt, bara osannolikt. Det är mer sannolikt att två buntar med sedlar från 2002 resp. 2007 kommer från olika källor än att de kommer från två på varandra följande bankomatuttag.
Funderade litet mer på det här, låt oss gissa på att det är vanligt att vaktbolag inte blandar sedlar utan att det är samma hög in samma hög ut som gäller (falska sedlar, söndriga sedlar osv sorteras så klart bort). Då gissar jag på att det är vanligt att man får sedlar i sekvens från samma utgivningsår. Hur långa sekvenser kan man tro är sannolika? Jag *gissar* på att det kan vara vanligt med sekvenser med "vanliga" räkningsbelopp, typ hyra, försäkring osv osv...
En sekvens på 4 sedlar skulle mycket väl kunna vara en hyresinbetalning tex. Sedan kan ju nästa sekvens vara från samma utgivningsår eller från ett annat år.
Min gissning är dock att en sekvens om 4 sedlar från ett år ändå är ett vanligt räkningsbelopp i Sverige anno 2010.
Jag funderade på hur pass svårt det är att titta på det här matematiskt, men det känns som det är för svårt för mig. Ett annat sätt vore om man gick bakvägen och gjorde 100 uttag på typ 8000 kr. Kanske kan man se något statistiskt mönster på så sätt.
Dock har det ju skett ännu en utgivning samt att "blandningstiden" på sedlarna är ytterligare några år(rimligtvis borde de äldre sedlarnas sekvenser kortas av allt eftersom tiden går)
Dock tycker jag att det är ruskigt svårbedömt sånt här. Magkänslan säger dock att det inte är konstigt.