2013-12-01, 18:08
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
guderi|46390702]Så du lever i en falsk förhoppning att Naturkatastrofer och svarta hål inte är ett hot? Eller att jorden inte skulle utplånas med lätthet av de krafter som finns i universum?

Svarta hål och naturkatastrofer har alltid funnits men varken universum eller liv på jorden eller jorden som planet har behövt oroa sig de senaste miljarder åren. Därför är min oro försumbar också. Sen lever jag alltid med övertygelsen att vårt solsystem och allt annat i universum kommer att förgås när tiden är inne. Denna övertygelse har jag på grund av min religiösa övertygelse först och främst men sen av veteskapliga och förnuftiga orsaker också.

Citat:
Nej fel, om du vill argumentera för en skapelse så måste du argumentera för hela skapelsen, du påstod att du ser en perfekt skapelse, du fick ett motargument som på alla sätt är valid. Vill du framstå som en seriös deltagare i en diskussion som denna får du allt besvara även de "jobbiga" argumenten

Jag har inte använt ordet perfekt. Men Det råder ordning och reda i skapelsen. Och de som kan uppfattas som kaos enligt vårt syn att se på saker är inte kaos egentligen då de inte är en fara för varken oss eller universum.

Citat:
Du gör ett argumentationsfel när du påstår att det skulle vara ett maskineri. En maskin är skapad för ett speciellt syfte, jag påstår tvärt om att universums existens saknar egentligt syfte.

Hur kan du vara så säker på att universums existens saknar du syfte. Det är skillnad på att du inte tror på nåt syfte med universums existens och att universum saknar syfte. I det sist nämnda gör du ett påstående.

Citat:
Det är väl klart att du måste stå för vad du säger om du vill ha den här typen av diskussion, en diskussion där du påstår en sak och jag en annan men ingen av oss vill lägga fram några bevis för det vi säger saknar ju värde.

Ingen av oss har inte bevis. Vi har bara indikationer att gå på. Varken icke-troende eller troende har några bevis.
Citera
2013-12-01, 18:16
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Svarta hål och naturkatastrofer har alltid funnits men varken universum eller liv på jorden eller jorden som planet har behövt oroa sig de senaste miljarder åren. Därför är min oro försumbar också. Sen lever jag alltid med övertygelsen att vårt solsystem och allt annat i universum kommer att förgås när tiden är inne. Denna övertygelse har jag på grund av min religiösa övertygelse först och främst men sen av veteskapliga och förnuftiga orsaker också.

Jag har inte använt ordet perfekt. Men Det råder ordning och reda i skapelsen. Och de som kan uppfattas som kaos enligt vårt syn att se på saker är inte kaos egentligen då de inte är en fara för varken oss eller universum.

Hur kan du vara så säker på att universums existens saknar du syfte. Det är skillnad på att du inte tror på nåt syfte med universums existens och att universum saknar syfte. I det sist nämnda gör du ett påstående.

Ingen av oss har inte bevis. Vi har bara indikationer att gå på. Varken icke-troende eller troende har några bevis.

Om du tar exepelvis diskussionen om evolutionen så finns bevisen, att förneka bevis är inte ett sätt att argumentera
Citera
2013-12-01, 18:31
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Skaparen har alltid funnits och är oskapad. Varken tid eller rum påverkar skaparen och skaparen består inte av olika komponenter. Skaparen är formlös och allsmäktig. Skaparen är ingen varelse eller människogestalt.
Hur kan du först beskriva en skapare om du inte själv är skapare och vet vad en skapare behöver för egenskaper?

Och du som är bunden form och gravitation, kan du förkalra för mig hur du beter dig att åka in i formlöshet att studera guds metod när han skapade, dvs han skapade ett bra tag innan, du hamnade i form i rummet.. menar du att du i princip befunnit dig i guds verkstad när han var i skapandets akt? isf får du förklara din väg därifrån in till kroppen och så är det ett absolut måste att redogöra för varför en skapare inte är skapad - källan tack.
Citera
2013-12-01, 18:46
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Om du tar exepelvis diskussionen om evolutionen så finns bevisen, att förneka bevis är inte ett sätt att argumentera

Detta har sagts flera gånger om men jag säger det igen. Vad säger att det finns bevis för att evolutionen har ägt rum? Vad accepterar vi som bevis? Vad vi gör är att ta en massa tester och prover och komma till ett resultat på hur förutsättningarna kan ha sett ut på jorden för miljarder år sen men vi kan aldrig med bestämdhet avgöra saken. Och även om vi avgjorde frågan och fick 100% bevis på att evolutionen har ägt rum. Vad säger att inte en skapare har gått till väga på detta sätt? Att skaparen har skapat liv och olika arter genom evolution.
Citera
2013-12-01, 19:25
Medlem
guderis avatar
Citat:
Detta har sagts flera gånger om men jag säger det igen. Vad säger att det finns bevis för att evolutionen har ägt rum? Vad accepterar vi som bevis? Vad vi gör är att ta en massa tester och prover och komma till ett resultat på hur förutsättningarna kan ha sett ut på jorden för miljarder år sen men vi kan aldrig med bestämdhet avgöra saken. Och även om vi avgjorde frågan och fick 100% bevis på att evolutionen har ägt rum. Vad säger att inte en skapare har gått till väga på detta sätt? Att skaparen har skapat liv och olika arter genom evolution.

För det första är evolutionen 100% bevisad, den som påstår något annat har fel.

Det är precis som du säger möjligt att en skapare arbetat genom evolutionen, dock så bevisar ju evolutionen att de gamla skrifterna med bronsålders sagor inte kan tolkas bokstavligt.

Men då återkommer vi till paradoxen du själv startade tråden med, allt fantastiskt måste vara skapat säger du, då säger jag, i så fall gäller det även skaparen.
Citera
2013-12-01, 19:28
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
För det första är evolutionen 100% bevisad, den som påstår något annat har fel.

Det är precis som du säger möjligt att en skapare arbetat genom evolutionen, dock så bevisar ju evolutionen att de gamla skrifterna med bronsålders sagor inte kan tolkas bokstavligt.

Men då återkommer vi till paradoxen du själv startade tråden med, allt fantastiskt måste vara skapat säger du, då säger jag, i så fall gäller det även skaparen.

Kan du ge mig den 100%iga bevisen?
Citera
2013-12-01, 19:31
Medlem
guderis avatar
Citat:
Kan du ge mig den 100%iga bevisen?

Det kan du lätt hitta, men det räcker ju på att titta på våra vanliga husdjur för att inse att evolution äger rum
Citera
2013-12-01, 19:47
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Det kan du lätt hitta, men det räcker ju på att titta på våra vanliga husdjur för att inse att evolution äger rum

Genom observation på våra husdjur kan vi hitta 100%ig bevis menar du? Och sen när kunde vi göra det endast genom observation och hur kommer det sig att människorna inte alltid sett det?

Nej jag kan inte hitta annars hade jag väl inte frågat?
Citera
2013-12-01, 19:53
Medlem
guderis avatar
Citat:
Genom observation på våra husdjur kan vi hitta 100%ig bevis menar du? Och sen när kunde vi göra det endast genom observation och hur kommer det sig att människorna inte alltid sett det?

Nej jag kan inte hitta annars hade jag väl inte frågat?

Fast nu så var det ju så att bevis inte va så viktigt enligt dig.

Vill du ha bevis för det som jag påstår så får du allt ta och ta fram bevis för det du påstår också.

Hur kommer det sig att människan inte alltid kunnat bygga atombomber eller datorer tror du?

Evolution är ett brett begrepp men om du anser att avel inte fungerar på ett sätt där man kan föra vidare bra eller dåliga egenskaper genom ett urval ja då kanske du bör utbilda dig
Citera
2013-12-01, 19:56
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Fast nu så var det ju så att bevis inte va så viktigt enligt dig.

Vill du ha bevis för det som jag påstår så får du allt ta och ta fram bevis för det du påstår också.

Hur kommer det sig att människan inte alltid kunnat bygga atombomber eller datorer tror du?

Evolution är ett brett begrepp men om du anser att avel inte fungerar på ett sätt där man kan föra vidare bra eller dåliga egenskaper genom ett urval ja då kanske du bör utbilda dig

Men kära du!! Människan håller aktivt på med avel och inte naturen. Och om evolution kan ta hand om saken varför behöver människan lägga sig i? vad pratar du om?
Citera
2013-12-01, 20:04
Medlem
guderis avatar
Citat:
Men kära du!! Människan håller aktivt på med avel och inte naturen. Och om evolution kan ta hand om saken varför behöver människan lägga sig i? vad pratar du om?

Hört talas om det naturliga urvalet? Samma princip, poängen var att fenomenet evolution finns annars skulle inte avel existera
Citera
2013-12-01, 20:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Varför är hundar inte vargar och vargar inte hundar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in