2013-11-30, 22:29
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Du menar att hon skulle gått dit själv och dött, ramlat i bitar och så har det stänkt blod hela vägen till KJs baklucka? Jag förstår inte varför detta skulle tala mot en annan gärningsman. Och nej, jag köper inte att KJ är oförmögen att utföra något sådant här. Det vet vi inte om någon av gärningsmännen som folk spekulerar om här. Att han inte orkar hålla ordning i sin lägenhet är inte något som säger att han inte orkar förstöra spår.

Förlåt mig men du är ju HELT OCH HÅLLET ute och cyckla om du värkligen tror att KJ skulle kunna dumpa VBs kvarlevor utan at lämna några tekniska bevis als.

Även en 90 % (eller fler) utomordentligt begåvade personer, med skills innom crime scene investigation, skulle inte ens kunna göra det.

Förhållanden, enligt frånvaro av teknisk bevis på fyndplats 1 & 2, är helt genuina och jag fatttar inte hur åklagarna lyckats dölja detta faktum, försvaret har "sovit i timmen" BIG TIME! försvaret skulle ha kallat inn ekspert-vittne från inn-eller utland som kunde vittna om att det är helt och aldelse omöjligt för en person som KJ att ha plaserat VBs kvarlevor på fyndplats 1 & 2 enligt frånvaro av teknisk bevis.
Citera
2013-11-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
1. Kontamineringen vänster framkant: här har något släpats över kanten alternativt vilat på kanten innan det placerats i någon tät behållare, t ex ett plasttråg (Kanske PULKA?! Favvo i repris...), presenning el dyl. Blodspåren är väl avgränsade, definierade, ej "utsuddade" av väta och lokaliserade till vänster, långt från handsken och kassen (reservation för kassen, men om den legat där jag tror utifrån bilderna, så är det i högra kanten av bagageutrymmet) 2. Besudlingen på handsken (den tyngsta, enligt min mening, baserat på att DNA från både KJ och BO föreligger, karaktären av besudlingen med påverkan av väta samt placeringen av handsken) är av en helt annan typ (impregnering, förmedlad genom väta). 3. Besudlingen på kassen är av en tredje typ ("blood smear" helt opåverkad av väta). Det här går inte att förklara med karateskador. Inte heller med ett blödande lik som kontaminerat allt i sin närhet. DÄREMOT stämmer det väl med en GM som vidtagit åtgärder för att förhindra läckage, men missat vid tre tillfällen. Alla olika till karaktären och på olika ställen i en i övrigt fullproppad bagagelucka.

Pulkan har varit uppe förut. Kanske inte just samma pulka, eftersom hundpulkan rimligen hamnade i strömvaken i älven, men ett framgångrsikt koncept är väl till för att återanvända?
Citera
2013-11-30, 22:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanill
Hur kunde grannen uppskatta att den okände bäraren var i KJ:s ålder om han bara såg ryggen av honom?

Vet inte, fråga honom, han har sina referensramar.
Citera
2013-11-30, 22:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Pulkan har varit uppe förut. Kanske inte just samma pulka, eftersom hundpulkan rimligen hamnade i strömvaken i älven, men ett framgångrsikt koncept är väl till för att återanvända?
I TR tog han en pulka från ungarna och kastade kroppen i älven. Förhoppningsvis lämnade han tillbaka pulkan där han tog den, och sade inte vad den använts till.
Citera
2013-11-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så KJ har transporterat emballage, pulka, blodiga kläder, skor(kängor), handskar och kanske annat, i sitt bagageutrymme och från fyndplatserna till en annan plats, utan att avsätta mer spår i bilen än vad som känt är?
Jo, Om han gjort det i flera steg skulle det kunna funka, han tog nog aldrig in några blodiga kläder och skor in i sin bil.
Man är ju knappast så dum att man kör hem i blodiga kläder, (ej heller lägger dem i bilen) utan de hamnade nog i eldens flammor... Byte av kläder ett måste nästan
Citera
2013-11-30, 22:35
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så KJ har transporterat emballage, pulka, blodiga kläder, skor(kängor), handskar och kanske annat, i sitt bagageutrymme och från fyndplatserna till en annan plats, utan att avsätta mer spår i bilen än vad som känt är?
Nä, det påstår jag inte. I så fall TILL fp1 och 2. Jag ifrågasatte att han burit VBs torso i en ryggsäck. Bortsett från att en pulka måste läggas till i listan med försvunnet material så är en pulka mer troligt än en ryggsäck.
Citera
2013-11-30, 22:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Jo, Om han gjort det i flera steg skulle det kunna funka, han tog nog aldrig in några blodiga kläder och skor in i sin bil.
Man är ju knappast så dum att man kör hem i blodiga kläder, (ej heller lägger dem i bilen) utan de hamnade nog i eldens flammor... Byte av kläder ett måste nästan

Men han tog in allt detta i bagageutrymmet istället, för det var mindre risk att avsätta spår där menar du?

Nej, finns ingen logik i det här. Om han var smart nog att inte riskera blod eller andra spår i kupén så rimmar det illa med att ta den risken vad gäller skuffen.

Var eldade han upp det här då, ingen har hittat spår efter eldning vid fyndplatserna.
Citera
2013-11-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I TR tog han en pulka från ungarna och kastade kroppen i älven. Förhoppningsvis lämnade han tillbaka pulkan där han tog den, och sade inte vad den använts till.

Puttade han ut hundpulkan i strömvaken (som någon Kirunabo i tråden menade var det rätta sättet) så blev nog ungarna pulklösa efteråt...

En pulka är också ett smått genialt sätt att frakta kroppen i bakluckan och minimera risken för läckage. I princip ett helt tätt plasttråg som rymmer tre-fyra liter vätska. En udda - på gränsen till bisarr - men smart lösning på problemet, värdig KJs sätt att klura ut saker. Synd bara - om man tror på den här knäppa idén - att det blev lite blodspår på bakluckekanten när paketet skulle vältas ner i pulkan.
Citera
2013-11-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nä, det påstår jag inte. I så fall TILL fp1 och 2. Jag ifrågasatte att han burit VBs torso i en ryggsäck. Bortsett från att en pulka måste läggas till i listan med försvunnet material så är en pulka mer troligt än en ryggsäck.

För att inte prata om en skåpbil/van ? Som bara försvinner "thin air"?

Efteråt.
Citera
2013-11-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tejp som inte går att koppla till KJ. Alltså, KJ har inte lämnat något spår.

Hmnja, tycker ditt ergo här blir aningens förhastat; att tejpbitarna inte går att säkert koppla till KJ betyder ju inte att det inte kan ha varit KJ som placerade torson på fp2/att tejpen tillhör KJ.
KJ kan alltså ha lämnat spår, att sedan tejpen inte går att knyta till KJ är en annan sak.
Menar (självklart) inte att tejpen måste vara KJ:s men det går inte att utesluta.
Och oavsett vems tejpen är så måste den vara att betrakta som ett (tio) "tekniskt spår" (och visst; Foreigner påtalade att det inte fanns spår av KJ på fp2).
Citera
2013-11-30, 22:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hmnja, tycker ditt ergo här blir aningens förhastat; att tejpbitarna inte går att säkert koppla till KJ betyder ju inte att det inte kan ha varit KJ som placerade torson på fp2/att tejpen tillhör KJ.
KJ kan alltså ha lämnat spår, att sedan tejpen inte går att knyta till KJ är en annan sak.
Menar (självklart) inte att tejpen måste vara KJ:s men det går inte att utesluta.
Och oavsett vems tejpen är så måste den vara att betrakta som ett (tio) "tekniskt spår" (och visst; Foreigner påtalade att det inte fanns spår av KJ på fp2).

Vet man vad som fanns på tejpens klisteryta? Borde ju finnas t ex. hår, fingeravtryck eller annat på den. Hur fasen lyckades KJ applicera tejpen på VB utan att avsätta ett endast spår, jag förstår inte hur han bar sig åt?
Citera
2013-11-30, 22:49
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Kanske gjorde som med vovven, drog henne i en pulka...

Det var inte vad du frågade men ändå ett tänkbart alternativ

I all respekt... du vet inte vad du pratar om, tror du värkligen att en pulka skulle kunna åstakomma TOTAL frånvaro av teknisk bevis från den (GM) som lämnat VBs kropp och ben på fyndplats 1 och 2 ???.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in