• 1
  • 2
2013-11-29, 19:27
Medlem
W.Kovacss avatar
Hällde lite Mr Muscle i toan och la ner locket och lät det dra. Samtidigt drog jag igång duschen och gick ut för att vänta på att det skulle bli varmt. När jag sen gick in i badrummet igen är det fullt med vattenånga som "smakar" mr muscle.
Drog i mig några andetag när jag skulle stänga av duschen igen och spola och undrar helt enkelt: Kan det vara någon som helst fara?
Citera
2013-11-29, 19:33
Medlem
neqers avatar
Det hela är mycket enkelt. Mår du dåligt så är det en fara, mår du helt ok så är det lugnt.
Citera
2013-11-29, 19:34
Medlem
ManJuices avatar
Allt handlar om måtta - och på längden är det aldrig bra att andas in. Med tanke på att dessa kemikalier är tillräckligt starka för att kunna ta bort bakterier så är dom mer eller mindre skadliga för hälsan.

Brukar även stå där bak om att ska undvika ångorna.
Citera
2013-11-29, 19:52
Medlem
W.Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Allt handlar om måtta - och på längden är det aldrig bra att andas in. Med tanke på att dessa kemikalier är tillräckligt starka för att kunna ta bort bakterier så är dom mer eller mindre skadliga för hälsan.

Brukar även stå där bak om att ska undvika ångorna.
Just det, klart att det inte är bra i längden. Men mitt andetag borde väl inte göra jättestor fara?
Kändes liksom som att vattenångan förstärkte lukten(toalocket var stängt) liksom.

/Hypokondrikern
Citera
2013-11-29, 20:14
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det gör nog inte så jättestor fara, det brukar ju också stå olika varningar på förpackningen. Men det kanske är en bra idé att vädra badrummet om du har möjlighet, så lukten försvinner snabbare.
Citera
2013-11-29, 20:19
Medlem
W.Kovacss avatar
Menar självklart WC Duck-varianten! Inte ugnsrengöring! Men antar att det är samma princip.
Citera
2013-11-29, 20:30
Medlem
failures avatar
Du kan vara lugn, det kommer inte hända ett skit. Toarengöring innehåller inga starka saker, det är mest tvål kombinerat med citronsyra för att ta bort kalk.
Citera
2013-11-30, 16:39
Medlem
Jag använder också Mr Muscle i hemmet! Både den gröna Universal och den oranga emot tvålfläckar etc på toan. Har använt den i duschen en gång hittills men har inte måt dåligt av ångan.. Men jag tror det är ok om du undviket ångan/likten snabbt.
Citera
2013-11-30, 23:02
Medlem
Jag antar du menar bokstavligen toalettrengöring och inte tex propplösare som man kör ner i toan till och från, dom innehåller härligheter som kaustiksoda.
Citera
2015-06-06, 23:44
Medlem
Kör en liten bump här då.

Jag kom precis hem från akuten efter att ha andats in ett rejält moln med Mr. Muscles propplösare.

Det hela började då med att det var stopp i handfatet i badrummet, så jag var förbi min mor och hämtade vad som skulle vara en helt fantastisk produkt för ändamålet.
Jag lovade dyrt och heligt att läsa instruktionerna på flaskan, vilket jag även gjorde.
Det stod klart och tydligt att man skulle använda ca 35 ml vilket fick mig att tro att det handlade om vätska i behållaren.
Inuti burken skramlade det lite lätt så jag antog att det var sådana där blandningskulor som finns i sprayfärgsburkar och liknande.
Givetvis skakade jag då om behållaren innan jag öppnade locket för att hälla ut passande mängd vätska - när ett rejält vitt moln av djävulsdamm flög upp i ansiktet på mig, som jag även i ren chock råkade andas in.

Det blixtrade till i hela huvudet, och brände som inget jag tidigare upplevt i mitt liv, i mun, näsa och svalg ända ner i lungorna. Med yrsel och flimmersyn ā la myrornas krig med inslag av speedade eldflugor var det bara att stappla ut och leta på ett fönster och försöka ringa giftinformationscentralen. Hittade inget nummer och andnöden förvärrades så jag ringde 112 och bad dem koppla mig, istället skickade de en ambulans och körde i ilfart till akuten. På vägen fick jag Betapred för att motverka svullnad och litervis med vatten för att späda ut allt frätande helvetesdamm vilket var det enda man kunde göra.

Som tur var verkar ögonen ha klarat sig helt, för det var tydligen där den största risken för permanenta skador låg.
Efter diskussion med läkaren som varit i kontakt med giftinformationen fick jag veta att den största faran med det hela var att det är fruktansvärt frätande på slemhinnorna, men det är inte giftigt och ska inte tas upp i blodbanan och spridas vidare i kroppen, så de skickade hem mig utan vidare observation med rådet att fortsätta dricka mer vatten och komma tillbaks om andningen skulle förvärras.
Jag hade tydligen lite frätskador i näsans slemhinnor men det känner jag inte ens av.
Det här var nog inte det pulver som orsakat de största av de skadorna i vilket fall.

Så... Nu sitter jag här med svidande hals och lätt rethosta och funderar på hur fan jag ska göra med stoppet i handfatet.
Senast redigerad av encelligorganism 2015-06-06 kl. 23:51.
Citera
2015-06-06, 23:55
Medlem
Nej .. inte alls ..hur gammal är du?propplösare är inte avsedda att inandas till att börja med.Gör du det har det effekter.
Senast redigerad av Zigga 2015-06-07 kl. 00:12.
Citera
2015-06-06, 23:57
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Du får rensa det manuellt. Ställ en hink under, skruva loss koppen som sticker ut under, peta ut geggan, skruva tillbaks, klart. Lätt som en plätt.

Vad gäller propplösare och kaustik soda, brukar det gå hur bra som helst att rensa om man inte har skallen precis över. Du behöver inte skaka burken. Häll i små mängder omväxlande med skållhett vatten (uppkokt) på armlängds avstånd.

Men eftersom du precis andats in skiten, tycker jag du ska skona dina luftvägar och köra den geggigare manuella metoden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in