2013-11-28, 22:39
Medlem
Smerchs avatar
Jag vill lägga in den här bara som en liten definition på vad jag vill se hos en spelfördelare.
https://www.youtube.com/watch?v=ADMLBzm7kpE
Sen hade ju många andra också kunnat hitta just den passen, men älskar kommentatorn:
"Sergio Busquets...con calma...como siempre...clarificando..purificó"

En spelfördelare ska alltid gå att nå, och med bollen ska han alltid vara lugn och alltid lämna ifrån sig den till en spelare i bättre läge. Xavi är naturligtvis en extremt bra spelfördelare enligt den definitionen, men han saknar oftast den där briljansen så därför är han ingen personlig favorit, även om jag inser hans betydelse för titlarna hans lag vunnit.
Senast redigerad av Smerch 2013-11-28 kl. 22:47.
Citera
2013-11-28, 23:10
Medlem
Helt klart Kroos. En av de viktigaste spelarna nu i världens bästa klubblag! Men nu när Lahm är uppe som CDM kanske han kan ta över den platsen.

Annars är Pirlo och Xabi väldigt bra, även Gerrard men han har gått ner sig lite för mycket för att nämnas här tyvärr
Citera
2013-11-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch

Men den här diskussionen handlar väl mer om smak än om vem som är bäst.

Jag satt faktiskt och förberedde ett långt svar men insåg att det där sammanfattade hela diskussionen.
Du tycker att han påminner mer om Lampard och Gerrard och jag tycker att han är mer lik Busquets.
Att han ibland "skyfflar" ut bollen till en fri yta är ju mer på grund av det är en enorm skillnad i klubbarnas filosofi. United spelar mer direkt och använder sig mer av kanterna. Barcelona är raka motsatsen.

Gerrard och Källström har inte förmågan att ständigt slå ut mittfältet genom att spela passningar mellan försvarslinjerna. Jag har då aldrig sett det.

Citat:
Busquets briljerar genom sin elegans, timing, och blick. Man märker att han ser fyra, fem alternativ och väljer det bästa, ofta väntar han tills motståndarpressen gått bort sig lite till så att läget blir ännu bättre

Vilket även Carrick gör. Gör han det lika bra? Nej. Och jag har aldrig sagt det.
Busquets är dock överlägsen på att behålla bollen och är utöver det världens kanske lugnaste fotbollsspelare.

När det kommer till passningsregister och blick så vill jag dock mena att de är otroligt lika. Hade Carrick fått spela i Barcelona så hade han inte gjort bort sig. Så bra och så klok är han.
Senast redigerad av dickpUmp 2013-11-28 kl. 23:35.
Citera
2013-11-28, 23:45
Medlem
anteri17s avatar
Lol. DickpUmp håller stången mot ett gäng pöblar till fotbollskunnare. Det är fan komiskt att ens uttrycka att Carrick är lik Gerrard eller Lampard. Lika komiskt som att inte se storheten i hans passningsspel.

Titta på hela matcher istället. Det är liksom inga highligtsklipp som har gjorts, utan ett simpelt urval av passningar han slår konstant, match efter match. Det är tragisk låg nivå på den här diskussionen. Främst då från Cambiao som jämför Modric passningsspel med Carricks, och från Smerch som är totalt oförmögen att se ett spelgeni bara för att han är britt. Att han inte är given i England är ett skämt, men det är inte konstigt när de har Hodgson på bänken. Antingen är ni två förblindade av att han är britt, eller så är ni uppenbart okunniga om det verkliga fotbollsspelet på planen. Riktigt jävla bottennapp.
Senast redigerad av anteri17 2013-11-28 kl. 23:50.
Citera
2013-11-28, 23:49
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Jag vill lägga in den här bara som en liten definition på vad jag vill se hos en spelfördelare.
https://www.youtube.com/watch?v=ADMLBzm7kpE
Sen hade ju många andra också kunnat hitta just den passen, men älskar kommentatorn:
"Sergio Busquets...con calma...como siempre...clarificando..purificó"

En spelfördelare ska alltid gå att nå, och med bollen ska han alltid vara lugn och alltid lämna ifrån sig den till en spelare i bättre läge. Xavi är naturligtvis en extremt bra spelfördelare enligt den definitionen, men han saknar oftast den där briljansen så därför är han ingen personlig favorit, även om jag inser hans betydelse för titlarna hans lag vunnit.

Du gnäller på massa passningar från videorna med Carrick, men visar själv en väldigt simpel passning.

Om du ser United så sker i stort sett alla uppspel från Carrick, så visst fan går han att nås.
Citera
2013-11-28, 23:56
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Lol. DickpUmp håller stången mot ett gäng pöblar till fotbollskunnare. Det är fan komiskt att ens uttrycka att Carrick är lik Gerrard eller Lampard. Lika komiskt som att inte se storheten i hans passningsspel.

Titta på hela matcher istället. Det är liksom inga highligtsklipp som har gjorts, utan ett simpelt urval av passningar han slår konstant, match efter match. Det är tragisk låg nivå på den här diskussionen. Främst då från Cambiao som jämför Modric passningsspel med Carricks, och från Smerch som är totalt oförmögen att se ett spelgeni bara för att han är britt. Att han inte är given i England är ett skämt, men det är inte konstigt när de har Hodgson på bänken. Antingen är ni två förblindade av att han är britt, eller så är ni uppenbart okunniga om det verkliga fotbollsspelet på planen. Riktigt jävla bottennapp.

Hade det lagts upp en match i tråden hade jag kanske kommenterat den. Läggs det upp highlights-klipp för att "bevisa" en spelares storhet så kommenterar jag det.

Jag gillar en del brittiska spelare, Scholes, Rooney och Wilshere för att nämna några av de framgångsrikaste. Har aldrig haft något emot Carrick heller, även om jag inte blivit kär i honom som spelfördelare.

Läs vad jag skriver innan du börjar skratta, jag har jämfört många av passningarna i klippen med de Gerrard slår. Och i mitt andra inlägg skriver jag också att just den Busquets-passen inte var något särskilt.
Citera
2013-11-29, 00:10
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Hade det lagts upp en match i tråden hade jag kanske kommenterat den. Läggs det upp highlights-klipp för att "bevisa" en spelares storhet så kommenterar jag det.

Jag gillar en del brittiska spelare, Scholes, Rooney och Wilshere för att nämna några av de framgångsrikaste. Har aldrig haft något emot Carrick heller, även om jag inte blivit kär i honom som spelfördelare.

Läs vad jag skriver innan du börjar skratta, jag har jämfört många av passningarna i klippen med de Gerrard slår. Och i mitt andra inlägg skriver jag också att just den Busquets-passen inte var något särskilt.

Vi har en diskussion om spelfördelare, inte en metadiskussion om vilka klipp som är bäst. Du har ju säkerligen sett Carrick tillräckligt mycket för att bilda dig en uppfattning. Försök då inte snirkla dig runt kärnfrågan.

Det är ganska anmärkningsvärt. Carrick de senaste två säsonger slår det mesta.

Men det är helt fel. Gerrard har inte i närheten av samma utslagsgivande passningsspel som Carrick. Det är mest crossbollar från Gerrard.

Du tar upp vad du vill se hos en spelfördelare, som en definition, trots att passningen i sig inte är något märkvärdigt. Det är ju fruktansvärt ologiskt.
Citera
2013-11-29, 06:32
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Många av dom bästa som fortfarande spelar har redan nämnts, man vill ju även nämna Pizarro som många av någon outgrundlig anledning missat. Iskall, känslig och en blick som få kan mäta sig med. Nu har han visserligen lagt av men nog kan van Bommel anses vara en av dom mest underskattade spelfördelarna dom senaste åren. Målas ständigt upp som en hårdnackad bollvinnare när han även hade en gudabenådad förmåga att välja rätt passning. Fantastisk spelare.
Menar du vår Pizarro i Bayern?
Citera
2013-11-29, 09:18
Medlem
Gubbskems avatar
Galet att fler inte ser Carricks storhet. Bara att han spelar i ett lag som kör med enbart två renodlade innermittfältare gör hans prestationer imponerande iom att han ständigt styr, står rätt, bryter och slår ut hela lagdelar med perfekta passningar när United ofta är i nummerärt underläge i mittdelen av planen tack vare deras envishet med att köra två klassiska yttrar. Ifall inte det nummerära övertag motståndaren har på mitten mot Carrick varje match så kanske ni svänger om jag säger Cleverly eller Anderson? Smaka på namnen och jämför t.ex en Andrea Pirlo som har Vidall och Pogba bredvid sig. Att Carrick dominerar mittfält med fucking Anderson som radarpartner 2vs3 säger egentligen allt.
Citera
2013-11-29, 09:52
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Menar du vår Pizarro i Bayern?

Vid det här laget vet väl alla forumskribenter att jag är en galenpanna... men nej, så galen är jag inte riktigt än.
Citera
2013-11-29, 10:00
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Vid det här laget vet väl alla forumskribenter att jag är en galenpanna... men nej, så galen är jag inte riktigt än.
Haha jag förstod vem du menade men kunde inte låta bli.
Citera
2013-11-29, 11:33
Medlem
Ostpungs avatar
Svårt, men Xabi Alonso, Özil, Xavi, Iniesta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in