2013-11-29, 10:41
Medlem
mittfosterlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avitall
Vi förstod att de var i Sverige. Somalier kallar vi dem, jag tror nog att de själv också kallar sig det.

Men varför startar du så många trådar om somalier, är du själv somalier eller har du en fetish för dem?
Somalier är Afrikas svenskar
Somaliska framgångssagor.
Somalier är entreprenörer
Migrationsverket slopar krav på DNA-test för Somalia
Varför lyckas de i USA och England men inte här?
Sverige förlorar för många välutbildade somalier
Folk från Migrationsverket och AF åker till USA för att lära av somalier
Svensksomalier föreslår att Sverige öppnar kontor i Etiopien för att snabba på import

Polisjakt: transa beväpnad med dildo
Kvinna åtalas för människohandel
Skottlossning mot lgh, Snödroppsgatan
Ensamkommandebarn med drogproblem - Ängelholm
Bilbomb Malmö, två skadade
Polis sköt man i benet Malmö
Poliser överkörda i Malmö

Varför startar du så många trådar om våld och sex & droger . du kanske har en fetish för våld sex och droger? är det så?
2013-11-29, 10:45
Medlem
Då kör vi igne
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Okej att somalier som är jihadister, pirater eller överlever genom att gräva upp växtrötter och möjligtvis har ett bar getter och några odlade grödor inte är löneanställda med kollektivavtal, men "entreprenörer"...? Det är inte en väl frikostigt användning av begreppet? Exakt inom vilka områden är de oftast verksamma? Vad producerar de?
Många av dom drömmer om egna städ företag, egna resturanger tolk företag eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Vad har det för betydelse om de är "7-16 folk" eller inte? Man kan ju inte anpassa samhället efter ett folk utan folket får ju naturligtvis anpassa sig dit de kommer. Med anpassa menar jag då naturligtvis att man inte börjar ge dem andras pengar (bidrag) för att de ska kunna upprätthålla sitt "icke 7-16"-liv.
klart samhället anpassas efter människorna och inte tvärt om. Dagens system är anpassat efter svenskarna och passar inte in i somaliernas liv stil.

Citat:
Du nämnde tidigare att somalier inte gillar knegarjobb. Återigen: vad har deras vilja med någonting att göra? De får vackert ta de jobb som erbjuds, precis som alla andra? Förmodligen har de inte kompetensen till annat, men då får de ju skaffa sig den för att kunna stå på egna ben, precis som alla andra? Sen att sverige har en massinvandringspolitik som inte ger dem en ärlig chans är en annan fråga.
Det viktigaste är att människor trivs med vad dom jobbar med. Varför slösa energi och tid på att försöka få ut dom på knegarjobb om vi kan satsa på att utbilda på ett sätt dom vill.

Citat:
Det här med att somalier påstås "klara sig bättre" i USA och Kanada är någonting som ständigt återupprepas likt ett mantra såpass att den liknar mer en floskel än fakta. Men om vi nu antar att det är så. Vad kan det bero på tro? För att sverige är "rasistisk" i sin struktur? Eller kan det bero på att ekonomin och förhållandena mellan länderna är så kapitalt olika? I USA är du tvungen att klara dig själv, har man de förutsättningarna så visst fan "klarar" man sig "bättre" även som somalier. De har som inget val. Och framförallt så har inte USA svensk invandrings- och identitetspolitik, där anses alla människor, även de infödda, likvärdiga (på gott och ont) Och myten om att de skulle "klara sig bättre" i UK är sen länge avfärdad: http://www.dailymail.co.uk/news/article-484927/Labour-thinktank-names-immigrants-drain-taxpayer.html
Jag har en tråd om det där jag förklarar det ganska bra.

Citat:
Ursprungligen postat av puangsawan

Ett par frågor:
- Hur ser du på att 80+% av somalierna snyltar bidrag?
- Hur ser du på att somalier (och araber) är de allra minst omtyckta av sina klasskamrater på SFI, just på grund hur mycket de skryter om att de aldrig ska jobba och hur de ska kunna blåsa svenskarna på så mycket bidrag som möjligt? Är somalierna medvetna om detta parasitrykte och är det i så fall något de jobbar på att tvätta bort?
-Dom är nya här och behöver den hjälp dom behöver få. Även jugoslaverna gick på bidrag när dom kom hit.
-Källa tack
2013-11-29, 10:48
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquino
Jag är ingen somaliekramare. Du delar ut domar utan att ha någon bakgrundsfakta överhuvudtaget. Jag vill se att vi har en sysselsatt befolkning och en gemenskap över etniska gränser. Vad är felet med det, herrn? Allting annat är förödande för landet, knappast någon hemlighet om man kollar på Sverige 2013.

/AQ

Visst är det förödande men du kanske ska börja jobba i rätt ände och laga det läckande taket på gemenskapen Sverige först, innan du river ut det skadade golvet och ersätter med nytt?
2013-11-29, 10:51
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anna_83
Med tanke på hur du skriver undrar jag om du själv är somalier?
Nej, 100% svensk med lätt dyslexi...
2013-11-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pramus
Derauto, vad exakt är det du gör på arbetsförmedlingen, städar toaletter? https://www.flashback.org/sp46280544 För handläggare verkar du inte vara, vilket är förståeligt med tanke på hur du misshandlar den svenska skriften.
entre värd och koordinator

Citat:
Än en gång målar jag in dig i ett hörn, jag hoppas att någon moderator nu faktiskt raderar denna trolltråd istället för några kommentarer..
Jag förstår faktiskt inte vad du vill av mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Börjar med lite off-topic: Hur är det okej att ägna sig åt svepande generaliseringar om ett helt folk när det handlar om något positivt (entreprenörsfolk) och inte när det handlar om något negativt (tjyvaktigt våldtäktsfolk)?

On-topic då: Ställer du lägre krav på somalier än svenskar generellt eller är det bara när det gäller tidspassning och social förmåga?
Ja, språket bland annat och sen är deras ovilja att smutsa ner fingarna inget faktum som under lättar arbetet..

Citat:
Ursprungligen postat av Aquino
Jag är ingen somaliekramare. Du delar ut domar utan att ha någon bakgrundsfakta överhuvudtaget. Jag vill se att vi har en sysselsatt befolkning och en gemenskap över etniska gränser. Vad är felet med det, herrn? Allting annat är förödande för landet, knappast någon hemlighet om man kollar på Sverige 2013.

/AQ
Precis. Vi måste ge allt för att få ut dom i arbets livet så dom kan betala skatt
2013-11-29, 10:53
Medlem
happyjoys avatar
@derauto:

Med tanke på illa du skriver på svenska... är du somalier själv, månne? Vad har du annars för nationalitet och vilken utbildning har du? (Då menar jag RIKTIG utbildning och inte någon examen från Mogadishus universitet för getskötsel.)
Senast redigerad av happyjoy 2013-11-29 kl. 11:07.
2013-11-29, 10:57
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Nä, mina tidigare erfarenheter av jobb som brobyggare på en fritids gård

Tack

Är inte muslim

Blandade ihop pro mille och procent. Givetvis ska det vara ca 1%

Vi hade studie besök av en somalisk författare en gång. Var ganska intressant att höra hans berättelse. Hans dröm att bli den nya Vilhelm Moberg, att skriva om svensksomaliernas väg till där dom är idag.

Hur har du fått jobb på AMS när du särskriver att mina ögon blöder?
2013-11-29, 10:58
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Tror inte att TS är seriös. Han skriver saker som är dummare än de man kan få höra av en soc kärring iförd linnekostym. Mera efterblivet än en utredare på individ och familjeomsorgen i Tensta.
Somali kramare och troligen född i Mogadishu. Alla bra exempel på mytomaner med förvrängd verklighetsuppfattning.
Jag tror inte att vi måste lära oss att umgås med alla somalier som finns här i landet. Bara med de trevliga och skötsamma. Resten kan utvisas.
2013-11-29, 10:59
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Kära derauto,

Jag brukar inte agera som "språkpolis", men för helvete karl,
du särskriver så att det gör ont i själen!

sanno likhet
arbets livet
ut bildning
städ företag
entre värd
2013-11-29, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
-Dom är nya här och behöver den hjälp dom behöver få. Även jugoslaverna gick på bidrag när dom kom hit.
-Källa tack
- Som skattebetalare vill jag inte försörja fler socialfall än jag behöver. Jag anser att varje land ska ta hand om sin egen skit.
- Källan är invandrare som gått på SFI och t.ex. fått tips av företrädare från detta entreprenörsfolk att avsiktligt misslyckas på tester eftersom att "om man klarar provet så måste man göra praktik och då får man inte lika mycket i bidrag". Fy faan.. Jag ser dem som fästingar ungefär.
2013-11-29, 11:05
Medlem
deffinations avatar
finns det någon större anledning till att du inte svarar på mina frågor? känns lite som om du bara skippat det
2013-11-29, 11:06
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Följdfråga då... Varför ställer du lägre krav på somalier? Språkligt kan jag acceptera men att dom är lata, inte kan passa tider och fungerar dåligt socialt? Är inte det lite rasistiskt av dig? Inte helt PK att säga att en etnisk grupp behöver positiv särbehandling för att klara sig i samhället...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in