2013-11-29, 01:46
Medlem
Nu är det slut på fråge stunden för i kväll men jag tackar för ert deltagande
2013-11-29, 01:50
Medlem
Har någon av dem tidigare arbetat som fiskare? (pirater)
2013-11-29, 01:56
Medlem
neqers avatar
Spolar de efter sig?
2013-11-29, 02:30
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Dom är i grunden ett entreprenörsfolk. Här är ett sitat av arbets marknads ministern Hillevi Engström:
"Han berättade att somalier av tradition är entreprenörer och att de flesta lever på någon form egen verksamhet. Till skillnad från svenskar som av tradition ofta är anställda."
http://www.skanskan.se/article/20110926/MALMO/709269785/1004/-/somalier-ar-entreprenorer-

Okej att somalier som är jihadister, pirater eller överlever genom att gräva upp växtrötter och möjligtvis har ett bar getter och några odlade grödor inte är löneanställda med kollektivavtal, men "entreprenörer"...? Det är inte en väl frikostigt användning av begreppet? Exakt inom vilka områden är de oftast verksamma? Vad producerar de?

Citat:
Nästa år kommer vi göra ännu en studie resa till USA för att kolla varför somalierna lyckats där men inte här. Hoppas jag får åka med hehe

Det hade sparat skattemedel att enbart erhålla den enkla informationen att, men eftersom sådan här verksamhet aldrig anses kunna kosta för mycket, så:

1. Det är tvivelaktigt att hävda att somalierna har "lyckats" i USA bara för att en större andel av dem är i arbete där än här. Om du vill se på relativt nyinvandat folk som i generell mening "lyckas" i USA, så bör du se på östasiaterna. Men å andra sidan lyckas de även överallt annars. Denna stora diskrepans i förmåga att "lyckas" som man kan se mellan somalier och östasiater, oavsett om det är i Europa, Amerika, Östasien eller Afrika, beror givetvis på de skillnader i personliga egenskaper som finns mellan dessa människotyper.

2. Att större andel av somalierna är i arbete i USA än i Sverige beror på exakt samma anledningar varför ungdomar är i arbete i högre grad i USA än i Sverige, precis som en massa andra skillnader mellan bägge ländernas arbetsmarknader. Samt givetvis i skillnaderna mellan de somalier som släpps in i USA och de som släpps in i Sverige.

Håller inte med dig.

inget vi diskuterar på jobbet.[/quote]
2013-11-29, 02:52
Medlem
Jag har också jobbat med Somalier en tid. Känner ni inte av lukten dom drar med sig från köket?

Också, är det migrationsverket som sköter snacket AF > Somalier eller är det ni själva som tar kontakt? Tycker migrationsverket var riktigt dåliga på att hålla kontakt med sina kära somalier.
2013-11-29, 02:57
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Hur många ggr har du blivit knivhuggen? Eller åtminstone knivhotad?
2013-11-29, 04:07
Medlem
Trapphushomofilens avatar
För i helvete vad irriterad jag blir av att försöka läsa svaren från TS, särskriver i varje rad, även vissa genuina ord får delas upp i två eller flera delar ("pro mille").

För att ändå hålla mig on-topic:

Frågan lyder: blir du lockad av att säga upp dig själv och istället gå hem och vara analfabet och leva på de som inte är det? Jag noterar att väldigt många socionomer och liknande till slut tröttnar på sitt liv när de hela dagen arbetar med folk som inte arbetar, och anpassar sin ambition efter detta. Finns undantag som håller sig disciplinerade vet jag, men de vet ju mer än andra hur meningslöst det är att anstränga sig i det här landet. Har du drabbats av detta fenomen än?

Särskriv inte i ditt svar till mig, jag skickar dig tillbaks till Grekland då. Gyllene Gryning 2014, hail hail.
2013-11-29, 06:38
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Tycker man borde satsa på varför det går bättre i USA, Kanada och UK för dom. Enligt många beror det på att det är mycket enklare att starta företag i dessa länder än i Sverige. Dessutom får man bidrag även om man har företag i UK men inte i Sverige. Folk måste förstå att det inte rör sig om ett 7-16 folk så att säga

Vad har det för betydelse om de är "7-16 folk" eller inte? Man kan ju inte anpassa samhället efter ett folk utan folket får ju naturligtvis anpassa sig dit de kommer. Med anpassa menar jag då naturligtvis att man inte börjar ge dem andras pengar (bidrag) för att de ska kunna upprätthålla sitt "icke 7-16"-liv.

Du nämnde tidigare att somalier inte gillar knegarjobb. Återigen: vad har deras vilja med någonting att göra? De får vackert ta de jobb som erbjuds, precis som alla andra? Förmodligen har de inte kompetensen till annat, men då får de ju skaffa sig den för att kunna stå på egna ben, precis som alla andra? Sen att sverige har en massinvandringspolitik som inte ger dem en ärlig chans är en annan fråga.

Det här med att somalier påstås "klara sig bättre" i USA och Kanada är någonting som ständigt återupprepas likt ett mantra såpass att den liknar mer en floskel än fakta. Men om vi nu antar att det är så. Vad kan det bero på tro? För att sverige är "rasistisk" i sin struktur? Eller kan det bero på att ekonomin och förhållandena mellan länderna är så kapitalt olika? I USA är du tvungen att klara dig själv, har man de förutsättningarna så visst fan "klarar" man sig "bättre" även som somalier. De har som inget val. Och framförallt så har inte USA svensk invandrings- och identitetspolitik, där anses alla människor, även de infödda, likvärdiga (på gott och ont) Och myten om att de skulle "klara sig bättre" i UK är sen länge avfärdad: http://www.dailymail.co.uk/news/article-484927/Labour-thinktank-names-immigrants-drain-taxpayer.html
Senast redigerad av Titus pollo 2013-11-29 kl. 06:47.
2013-11-29, 07:35
Medlem
NSOs avatar
Ett stort antal inlägg raderade för brott mot regel 0.03. Från och med nu håller ni er till ämnet. Varningar väntar de som envisas med att bryta mot reglerna. Tänk på det innan ni postar.

/Moderator
2013-11-29, 08:54
Medlem
Citat:
hand ledarna[/b] och dom somaliska kvinnorna är väldigt bra kan jag säga

Off topic: Kan du snälla sluta särskriva?

On topic: Har somalierna mycket förakt för vita människor? Torkar de röven med vänster hand utan att sedan tvätta sig?
2013-11-29, 08:56
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Har tidigare haft massa extra jobb som brobyggare och integrations ledare men arbetar sedan ett par månader på arbets förmedlingnen. Jag träffar och jobbar med svensksomalier dagligen, vår största invandrings grupp då deras antal beräknas till 80-100k. Jag ser att mycket skrivs här om dom men att folk har väldigt lite kunskaper eller erfarenheter från svensksomalier. Så ställ alla frågor ni vill så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa er.
Ts, många av dina trådstarter handlar om somalier. Är du somalier själv och är det därför du har fått det här jobbet som "entrévärd" på arbetsförmedlingen?
2013-11-29, 09:24
Medlem
Citat:
Dom är i grunden ett entreprenörsfolk. Här är ett sitat av arbets marknads ministern Hillevi Engström:
"Han berättade att somalier av tradition är entreprenörer och att de flesta lever på någon form egen verksamhet. Till skillnad från svenskar som av tradition ofta är anställda."
Det där är ju ett citat från en djupt okunnig människa. Jag vet inte vilken tradition somalierna har i andra länder men det är ett faktum att de allra flesta av somalierna som uppehåller sig i Sverige lever på någon form av bidrag. Ur min synvinkel är de alltså av tradition snyltare och parasiter.

Ett par frågor:
- Hur ser du på att 80+% av somalierna snyltar bidrag?
- Hur ser du på att somalier (och araber) är de allra minst omtyckta av sina klasskamrater på SFI, just på grund hur mycket de skryter om att de aldrig ska jobba och hur de ska kunna blåsa svenskarna på så mycket bidrag som möjligt? Är somalierna medvetna om detta parasitrykte och är det i så fall något de jobbar på att tvätta bort?
Senast redigerad av puangsawan 2013-11-29 kl. 09:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in