2013-11-28, 16:50
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Det berodde på att bägaren med de invandringskritiska inte var full. SD behöver nå ut till kvinnor och Svensson.
SD kommer aldrig att nå ut till andra än övertygande invandringskritiker. De är de enda som kan stå emot PK-dreven. Vad SD måste göra är att öka invandringskritiken hos allmänheten. Inte försvaga denna genom att ge sina kritiker rätt och bekräfta kritikernas världsbild. Kvinnor och Svensson kommer när de blir drabbade själva och inser detta.
2013-11-28, 17:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
SD kommer aldrig att nå ut till andra än övertygande invandringskritiker. De är de enda som kan stå emot PK-dreven. Vad SD måste göra är att öka invandringskritiken hos allmänheten. Inte försvaga denna genom att ge sina kritiker rätt och bekräfta kritikernas världsbild. Kvinnor och Svensson kommer när de blir drabbade själva och inser detta.

Det SD behöver göra för att bredda sin väljarbas till att omfatta lika många kvinnor som män vore att hänvisa till kvinnornas nuvarande och framtida barn. Alltså att barnen kan få problem om sjuklövern får härja fritt med sina extrema idéer.

Vi har våld i form av personrån och gatumisshandlingar. Vi har förolämpningar, ofredanden och våldtäkter utfört mot unga kvinnor. Unga har svårt på bostadsmarknaden eftersom staten placerar "nyanlända" på vartenda jävla ställe där det råkar finnas en ledig lägenhet. Vi har försämrade skolresultat och dålig psykosocial miljö i skolorna. Vi har omfattande droghandel.

Och vad gäller stycket ovan, ja det är invandringen som är orsaken till problemen.
2013-11-28, 17:38
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det SD behöver göra för att bredda sin väljarbas till att omfatta lika många kvinnor som män vore att hänvisa till kvinnornas nuvarande och framtida barn. Alltså att barnen kan få problem om sjuklövern får härja fritt med sina extrema idéer.

Vi har våld i form av personrån och gatumisshandlingar. Vi har förolämpningar, ofredanden och våldtäkter utfört mot unga kvinnor. Unga har svårt på bostadsmarknaden eftersom staten placerar "nyanlända" på vartenda jävla ställe där det råkar finnas en ledig lägenhet. Vi har försämrade skolresultat och dålig psykosocial miljö i skolorna. Vi har omfattande droghandel.

Och vad gäller stycket ovan, ja det är invandringen som är orsaken till problemen.

Bra talat, detta är ett av skälen till att jag bytt från de rödgröna till SD. Och jag tror fler och fler tänker så. Det är hemskt och främmande med den hotfulla attityd som kommit in i skolorna med invandrarna. Som 70-talist gick jag på 90-talet i en stockholmsskola ute i förorten, och jämför man med hur skolmiljön beskrivs idag så är det en gigantisk skillnad. Ord som "hora", "bög", "vill du suga kuk", hot mot lärare osv var mycket mycket ovanligt. "Svennehora" fanns inte på kartan.

Därför tycker man ju att även fler svenska kvinnor som har barn borde lägga sin röst på SD. Kanske kommer de göra det men att de mörkar i opinionsintervjuer. Dessa kvinnor känns som en typisk grupp som har en hög skämsfaktor när man svarar i undersökningar. De kanske stiger fram i valet 2014.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-11-28 kl. 17:59.
2013-11-28, 17:42
Medlem
sebastian_s avatar
Vi får väl se nästa månad och månaden efter det om jag har helt fel, men jag tror att SD "egentligen" har ökat och att det här beror på att 100 personer hit eller dit förändrar snittet med någon procent. Alternativt att instituten känner att de medvetet kan sänka efter det att Sentio gav lägre resultat.

Eller så går det det inte att läsa det svenska folket alls. Min uppfattning är dock att allt som skrivits och sagts senaste månaden borde och har gynnat SD starkt i opinionen. Det har varit lagom hårt med parasiter,migrationskollaps och "oppositionspartiet". Samtidigt har de synts varje dag.
Senast redigerad av sebastian_ 2013-11-28 kl. 17:47.
2013-11-28, 18:14
Avslutad
Stora skillnader mellan telefon och Webb

Sifo: 2010-05-16 3,5% = Fel -2.7%
Demoskop: 2010-05-06 2,1% = Fel -3.6%
Ipsos: 2010-05-28 3,4% = Fel -2.8%
Novus: 2010-05-27 4,0% = Fel -1.7%
SCB: 2010-06-10 3,9% = Fel -1.8%
Sammantaget uppskattade dessa institut ca. 2.5 procentenheter för lågt.

Sentio: 2010-06-03 5,3% = Fel -0.4%
UM: 2010-06-22 5,6% = Fel -0.1%
Yougov: 2010-09-19 5,1% = Fel -0.6% (finns ingen tidigare mätning)
Medans dessa tre institut underskattade med ca. 0.4 procentenheter.

Kollar man på dessa siffror så är telefoninstituten icke tillförlitliga. Allt för mycket spelar in.
Demoskop har visat på nästan lika höga siffror under perioder som det varit "lätt" att säga SD. Alltså ligger webbmätningarna närmast sanningen. Kanske med ett telefoninstitut också .

Sentio,UM, Yougov och Demoskop blir 12,9% För Oktober.
2013-11-28, 18:25
Medlem
Citat:
Stora skillnader mellan telefon och Webb

Sifo: 2010-05-16 3,5% = Fel -2.7%
Demoskop: 2010-05-06 2,1% = Fel -3.6%
Ipsos: 2010-05-28 3,4% = Fel -2.8%
Novus: 2010-05-27 4,0% = Fel -1.7%
SCB: 2010-06-10 3,9% = Fel -1.8%
Sammantaget uppskattade dessa institut ca. 2.5 procentenheter för lågt.

Sentio: 2010-06-03 5,3% = Fel -0.4%
UM: 2010-06-22 5,6% = Fel -0.1%
Yougov: 2010-09-19 5,1% = Fel -0.6% (finns ingen tidigare mätning)
Medans dessa tre institut underskattade med ca. 0.4 procentenheter.

Kollar man på dessa siffror så är telefoninstituten icke tillförlitliga. Allt för mycket spelar in.
Demoskop har visat på nästan lika höga siffror under perioder som det varit "lätt" att säga SD. Alltså ligger webbmätningarna närmast sanningen. Kanske med ett telefoninstitut också .

Sentio,UM, Yougov och Demoskop blir 12,9% För Oktober.

Det där påståendet är som att det platsar i en tidning.
Har ju varit mycket snack om felmarginaler. bl.a:
http://www.expressen.se/debatt/visa-felmarginalen-i-valjarbarometrarna/

Edit: Finns en effekt till och det borde rimligtvis vara NSA effekten. Vem vill outa vad man röstar på i ett hemligt anonymt register som är öppet för myndigheter?
Senast redigerad av Sius 2013-11-28 kl. 18:31.
2013-11-28, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Det där påståendet är som att det platsar i en tidning.
Har ju varit mycket snack om felmarginaler. bl.a:
http://www.expressen.se/debatt/visa-felmarginalen-i-valjarbarometrarna/

Edit: Finns en effekt till och det borde rimligtvis vara NSA effekten. Vem vill outa vad man röstar på i ett hemligt anonymt register som är öppet för myndigheter?
Ja. Sen får man räkna med att stigmatiseringen är inte alls lika stor som innan valet 2010. Men LO- anslutna och en del andra är säkerligen lite försiktiga i telefon.
2013-11-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ja. Sen får man räkna med att stigmatiseringen är inte alls lika stor som innan valet 2010. Men LO- anslutna och en del andra är säkerligen lite försiktiga i telefon.

jag tror stigmatiseringen är ungefär densamma, så länge SD växer bryter de hela tiden ny mark. Det är lika stigmatiserande vid 5% som vid 10% - för individen.

Jag tycker helt klart det är en bra poäng du lägger fram. Synd att folk inte litade på auktoriteter 2010 i väljarundersökningar. Man kan hoppas att det är bättre nu, men jag tvivlar. Själv har jag skaffat TOR senaste året bara för att besöka sidor jag inte litar på. Tex för att läsa på länkar till Expo, SR, SVT, eller partisidor där man vet att det loggas och följs upp.
2013-11-28, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Slappna av Sverigevänner, Novusmätningen innefattar 17.3% osäkra. Man får inte glömma att Novus uppdragsgivare är starkt svenskfientliga TV4, så Sjöström har helt enkelt blidkat sin pengakalv genom att förflytta 3% från SD till gruppen "osäkra"

På så sätt slipper TV4 läsa upp ett resultat som dom hatar i TV-rutan, svårare är det inte.
Sluta. Novus brukar ge SD aningen högre än PoP. Jag förstår att man kan ha misstankar mot typ SIFO, SCB och de som ger SD uppenbart nedviktade resultat (på samma sätt som att Sentio ger SD uppenbart uppviktade resultat), men Novus tror jag är förhållandevis ärliga. Det blir löjligt när varje uppgång tolkas som att PK-media "gett efter för verkligheten" och varje nedgång är en konspiration. Fulspel med viktning sker säkert, men att hojta om konspirationer varje gång något går en emot är fan vekt. Man kan inte slå rekord varje mätning.

Edit: misströsta inte, enl. status.st är medel 10,6, bättre resultat i en månad med Skop har inte skett (även om jag vågar satsa Lost-Souls högra pungkula på att Ipsos kommer sänka medlet).
Senast redigerad av manssmekaren 2013-11-28 kl. 19:11.
2013-11-28, 19:12
Medlem
SD REKORD 10,4% MEDEL 8 INST, I NOV PÅ GÅNG !

Siffror från status.st

Gäller om Ipsos ger 8,5% som i oktober.
Alla 8 institut inkl Skop ingår.

Nuvarande rekord 10,3% i Sep 2013.
För ett år sedan 9,0% i Nov 2012.
För valåret 5,1% i Sep 2010.
Senast redigerad av amalrik 2013-11-28 kl. 19:20.
2013-11-28, 19:14
Medlem
Månsans avatar
Jag såg just Nyheterna i TV4. Novus-undersökningen redovisades.
Denna gång hade TV4 inte myglat med bilden genom att skriva texten vid SDs stapel i en svagare gråton istället för de andra partiernas svarta färg.
2013-11-28, 19:29
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
SD REKORD 10,4% MEDEL 8 INST, I NOV PÅ GÅNG !

Siffror från status.st

Gäller om Ipsos ger 8,5% som i oktober.
Alla 8 institut inkl Skop ingår.

Nuvarande rekord 10,3% i Sep 2013.
För ett år sedan 9,0% i Nov 2012.
För valåret 5,1% i Sep 2010.

När tror vi att Ipsos kommer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem