Citat:
Vilken roll spelar det om vi säger "klimatvetenskap" eller "klimatologi"?Skall vi försöka hålla diskussionen till väsentligheter eller vill du fortsätta med ditt nonsens?
Citat:
Jag har följt klimatfrågan och forskningen i flera år.
Citat:
Bevisen duger åt den seriösa klimatforskningen och massor av andra människor som är insatta. Att de inte duger till klimatförnekarna som inte har ett dugg att komma med, är egentligen försumbart. CO2 är en växthusgas, detta är fakta. Mängden CO2 har ökat med 40% sedan industrialiseringens början, vilket också är fakta. Och det är den enda troliga orsaken till den temperaturhöjningen. Den ökade temperaturen leder i sin tur till mer vattenånga, mer metan i atmosfären och mer isfria hav, vilket ytterligare ökar temperaturen.
Dessa samband kan inte förnekas.
Citat:
Glöm inte att havens temperatur också har ökat! CO2-ökningen i haven skapar också surare hav, som på sikt förstör livet där.
Det är en liten förhöjning av GMT som skett de senaste 150 åren; enligt termometerdata en ökning med 0,4-0,8°C. Att man inte kan ange det säkrare beror på att det inte fanns tillräckligt med termometrar utspridda och med tillräcklig kvalité på data.
Denna ökning är liten och inte på något sätt ovanlig i det förgångna, mycket större och snabbare förändringar har skett.
Denna ökning är liten och inte på något sätt ovanlig i det förgångna, mycket större och snabbare förändringar har skett.
Det väsentliga är VAD som orsakar temperaturhöjningen. Idag finns ingen naturlig process som kan ligga bakom, alltså är det mest sannolika att våra utsläpp ligger bakom.
Citat:
Varför pratar du om inomhusklimat i den här tråden? Har du koncentrationsproblem?
Man behöver inte vara ett dugg cynisk för att hävda att det är bättre med ett varmare klimat, oavsett orsak. Vi påverkar klimatet med avsikt i våra bostäder, för det är mycket bättre än vad naturen har att erbjuda, särskilt för oss som har ett uruselt utomhusklimat. Det är snarare sådana som du, som är cyniska som vill förstöra en av grunderna för vårt välstånd; billig energi.
Citat:
Men torka, översvämningar, svåra oväder har förvärrats de senaste decennierna. Det märker vi ju här i Sverige också. Varenda människa som levt några decennier vet att det blir översvämningar oftare, att det regnar kraftigare osv. Kustområden är redan nu obeboeliga på många håll i världen. Om du inte låtsas om att detta pågår, lever du i förnekelse, det är helt klart. Verkligheten talar sitt tydliga språk, det kan inte några kaxiga, oerfarna snorvalpar ändra på.
I dina ögon är alla okunniga, som inte gått på klimathotspropagandan! Torka och översvämningar har härjat jorden sedan urminnes tider och har inget med saken att göra. Vi har fått ett något bättre klimat de senaste 100-150 åren. Dock har det inte blivit varmare överallt, utan en tredjedel av alla mätstationer visar ingen trend eller sjunkande temperatur. Läs längre bak i tråden om saken.
Citat:
Se ovan!
Citat:
Varför skulle jag vilja framkalla dåliga effekter???? Lider du av paranoia? Jag skriver ju gång på gång att vi måste göra något åt problemen innan de blir värre. Min avsikt är att rädda oss från större problem! Hur kan du misstro detta????
Citat:
Det har jag gjort i stor utsträckning. Jag har t ex sålt bilen och åker nästan bara kollektivt.
Citat:
Förutom att vi själva kan använda mindre fossila bränslen, måste vi tvinga politikerna att fatta vettiga beslut, så att t ex bensinbilar kan ersättas utan att det kostar skjortan för vanliga människor.
Alla tillgängliga fossila bränslen kommer att användas så länge de efterfrågas. Använder inte vi dem, gör andra det! Allt annat är bara tokflum, eller så kommer det att bli världsdiktatur som så hett eftersträvas av PK-maffian och påtvingas alla. Dock lär den diktaturen inte bli långvarig...
Tröttsamt med alla barnatroenden som anser sig måsta skramla med sina tomma tunnor, utan att läsa tidigare inlägg i denna jättetråd. Själv läste jag ca tusen inlägg, innan jag skrev mitt första. Egentligen har jag redan skrivit allt som är värt att nämna om ämnet, men gör gästinlägg då och då, när det går helt över styr...
Tröttsamt med alla barnatroenden som anser sig måsta skramla med sina tomma tunnor, utan att läsa tidigare inlägg i denna jättetråd. Själv läste jag ca tusen inlägg, innan jag skrev mitt första. Egentligen har jag redan skrivit allt som är värt att nämna om ämnet, men gör gästinlägg då och då, när det går helt över styr...
Ni viftar bort alla relevanta fakta. Inte ens förekomsten av mer extrema väder, erkänner ni. Går ni aldrig ut? Tittar ni aldrig på några nyheter?