2013-11-28, 08:20
Medlem
Hitoris avatar
Har fast jobb
Ålder 29
Gift
Inga ungar . Planerar inte att skaffa några.
Amortering 5 k månad en bra bit kvar innan boendet är avbetalt borta om ca 6 år.

Efter allt är betalt har jag ca 10 k kvar att röra mig med .

Vad tror ni är bäst ? Aktier fonder? Har inget emot att föröka summan genom någon slags ränta men vet inte riktigt några bra alternativ. Just nu bränner jag en del på saker jag inte behöver igentligen. Vill inte syssla med högrisk.

Flytta pengar till ett konto som är låst i några år med lite ränta finns det sådana som är vettiga ?

Vill ha lite hjälp och tips.
Citera
2013-11-28, 08:26
Medlem
trattfans avatar
Köp Bitcoins och förhoppningsvis är du miljadär om 20 år.
Citera
2013-11-28, 08:31
Medlem
Hitoris avatar
Tack för tipset men tror inte dom kommer stiga mer i värde det om något verkar högrisk.^^ men tack iallafall.
Citera
2013-11-28, 08:55
Medlem
Gå till din bank, prata med dom om detta så lägger dom säkert upp något.

Fonder? Aktier? Blandat?
Citera
2013-11-28, 09:35
Medlem
Det finns hundra trådar om detta. Vad sägs om att du söker i forumet, eller på Google?
Citat:
Ursprungligen postat av oscardavidake
Gå till din bank, prata med dom om detta så lägger dom säkert upp något.

Fonder? Aktier? Blandat?
Gå inte till någon bank. Dåligt tips. Annars är det rätt.

Som en parentes bör man komma ihåg att 600 000 kr i dag motsvarar knappt 900 000 kr om 20 år (räknat med en inflation på 2 %).
Citera
2013-11-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Det finns hundra trådar om detta. Vad sägs om att du söker i forumet, eller på Google?Gå inte till någon bank. Dåligt tips. Annars är det rätt.

Som en parentes bör man komma ihåg att 600 000 kr i dag motsvarar knappt 900 000 kr om 20 år (räknat med en inflation på 2 %).

det är inflationsmålet som är 2%.

inflationen är negativ dvs vi har deflation...
Citera
2013-11-28, 09:54
Medlem
auktors avatar
aktier är relativt säkert sparsätt med hög avkastning.

för att komma upp i 900.000. på 20 år så måste du stoppa undan en summa på 3750kr per månad.

miljonär innan 30 blogg.
månads rapport från samma blogg

det är intressant läsning att gå igenom bloggen. man lär sig grunderna osv. tycker också att det vore ett kul projekt att härma den här personen i nått år, leva så billigt som möjligt osv. men aktier är i alla fall den bästa investeringen. du kan göra så att du lägger dem största summorna på mid o largecap, kanske nån fond också. sen skaffar du ett avanza mini med 20,000 kr på o leker daytraiding med som ett deltidsjobb. tips är att skaffa ett isk ifall du vill köra daytrading. finns massor att läsa om.

men gör så att du stoppar undan/investerar minst hälften av det du får över efter alla räkningar och mat varje månad. helst allt du får över, dock några tusen på ett konto för säker tillgång till pengar snabbt. börja föra dokument i excel osv.

*edit*: man lär sig aktier bättre när man "leker" runt med daytraiding. + tycker du borde satsa på en miljon
Senast redigerad av auktor 2013-11-28 kl. 09:59.
Citera
2013-11-28, 09:56
Medlem
Hitoris avatar
Sant mycket bra. Tror nog det kan vara vettigt att sprida riskerna. Olika banker kanske med. Men ang deflationen med korrekt antagande att jag vill ha något som motsvarar dagens penningvärde. Tack alla.
Citera
2013-11-28, 10:01
Medlem
Kung-Caligulas avatar
600 000 på 20 år? Lägg undan 2500 per månad.
Citera
2013-11-28, 12:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitori
Har fast jobb
Ålder 29
Gift
Inga ungar . Planerar inte att skaffa några.
Amortering 5 k månad en bra bit kvar innan boendet är avbetalt borta om ca 6 år.

Efter allt är betalt har jag ca 10 k kvar att röra mig med .

Vad tror ni är bäst ? Aktier fonder? Har inget emot att föröka summan genom någon slags ränta men vet inte riktigt några bra alternativ. Just nu bränner jag en del på saker jag inte behöver igentligen. Vill inte syssla med högrisk.

Flytta pengar till ett konto som är låst i några år med lite ränta finns det sådana som är vettiga ?

Vill ha lite hjälp och tips.

Sätt in 2500 kr varje månad på banken på ett Sparkonto.
Citera
2013-11-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
det är inflationsmålet som är 2%.

inflationen är negativ dvs vi har deflation...
Också om vi slår ut det på 20 år? Är deflation representativt ur historisk synvinkel? Eller är det bara rådande år som är värt att tänka på när man räknar på detta? Fortsätter trenden trots att Riksbanken sänker räntan (vilket sannolikt kommer att ske)? Tacksam för svar Vad är ditt råd till TS? Pengarna under madrassen?

Undvik att kommentera ämnen om vilka du inte har en aning om.
Senast redigerad av scheutz 2013-11-28 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in